Houden 'akoestische panelen' geluid tegen richting de buren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzolo
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-08-2024
Hallo Tweakers, even een vraagje over het verminderen van geluid dat door de muur gaat. Ik hoor thuis nogal wat geluiden vanuit een van de aangrenzende woningen. De bewoner is een lastig verhaal, hij geeft niets mee en heeft duidelijk gemaakt dat het hem niets interesseert wat wij ergens van vinden (y) , dus daar hoeven we de oplossing niet te zoeken. De geluiden waar ik me aan stoor hoor ik door de hele woning. Geluiden uit zijn woonkamer zijn op onze zolder (zelfs in een niet-aangrenzende kamer) bijna net zo goed te horen als in onze eigen (wel-aangrenzende) woonkamer. Ik heb dus al geconcludeerd dat bepaalde geluiden door de hele constructie reizen (vooral door de plafonds, vermoed ik) en dat isolatie met bijv. voorzetwanden daardoor weinig zouden helpen (is bovendien financieel niet haalbaar op het moment).

Dat ter context; de overlast vanuit zijn kant daar gelaten, is het me opgevallen dat als wij TV kijken, dat blijkbaar bij hem ook goed hoorbaar is. Hij zet dan namelijk zelf zijn TV of muziek aan, en hard ook. Dat vind ik erg storend, als ik een filmpje kijk dan doe ik dat graag zonder andere geluiden erdoorheen. Waar ik naar op zoek ben is dus eigenlijk een oplossing om mijn geluid richting zijn kant te verminderen, om de kans te verkleinen dat hij zijn TV aan zet zodra de mijne aan staat.

Ik heb vrij grote speakers trouwens, en hoewel ik niet op belachelijk luid volume kijk, kunnen ze onverwachts hard uit de hoek komen bij programma's met grote verschillen in volume. Ik ben sowieso van plan om een vloerkleed te nemen, dat zou al iets moeten schelen, vooral met de galm in eigen huis. Maar het liefst zou ik geluid richting zijn kant zoveel mogelijk tegenhouden. Onze bank staat tegen de tussenmuur, met de TV/speakers tegen de tegenovergestelde wand. Het geluid reist dus zijn kant op, maar omdat de speakers hierdoor verder van de muur staan denk ik dat dit minder (bas)geluid doorheeft dan als ze tegen de muur zouden staan.

Wat ik nu overweeg is om van die ''akoestische panelen'' te kopen (van die lattenwanden met vilten achterwand) en die tegen de (nu kale) muur te zetten, achter onze bank. Ik verwacht dat dit nogal wat galm elimineert en het geluid in onze woning verbetert, maar mijn vraag is: houdt het ook geluid tegen dat anders door de muur zou reizen? Ik hoeverre is dit geschikt om ''geluidsoverlast'' RICHTING de buurman te verminderen?

Het gaat om dit soort: https://www.gamma.nl/asso...oot-dikte-22-mm/p/B217698

Dank alvast voor enige inzichten! Hierbij nog even een kunstwerkje van de situatie. Met oranje aangegeven waar ik dus overweeg die paneeltjes te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65eKwy5GSKiC0aPfdySD8bGv7w0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OVM2ltlwF1Js1iZK3SEZNznx.png?f=user_large

Beste antwoord (via Renzolo op 28-03-2023 21:53)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35

Jag

Renzolo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:49:
Hallo Tweakers, even een vraagje over het verminderen van geluid dat door de muur gaat. Ik hoor thuis nogal wat geluiden vanuit een van de aangrenzende woningen. De bewoner is een lastig verhaal, hij geeft niets mee en heeft duidelijk gemaakt dat het hem niets interesseert wat wij ergens van vinden (y) , dus daar hoeven we de oplossing niet te zoeken. De geluiden waar ik me aan stoor hoor ik door de hele woning. Geluiden uit zijn woonkamer zijn op onze zolder (zelfs in een niet-aangrenzende kamer) bijna net zo goed te horen als in onze eigen (wel-aangrenzende) woonkamer. Ik heb dus al geconcludeerd dat bepaalde geluiden door de hele constructie reizen (vooral door de plafonds, vermoed ik) en dat isolatie met bijv. voorzetwanden daardoor weinig zouden helpen (is bovendien financieel niet haalbaar op het moment).

Dat ter context; de overlast vanuit zijn kant daar gelaten, is het me opgevallen dat als wij TV kijken, dat blijkbaar bij hem ook goed hoorbaar is. Hij zet dan namelijk zelf zijn TV of muziek aan, en hard ook. Dat vind ik erg storend, als ik een filmpje kijk dan doe ik dat graag zonder andere geluiden erdoorheen. Waar ik naar op zoek ben is dus eigenlijk een oplossing om mijn geluid richting zijn kant te verminderen, om de kans te verkleinen dat hij zijn TV aan zet zodra de mijne aan staat.

Ik heb vrij grote speakers trouwens, en hoewel ik niet op belachelijk luid volume kijk, kunnen ze onverwachts hard uit de hoek komen bij programma's met grote verschillen in volume. Ik ben sowieso van plan om een vloerkleed te nemen, dat zou al iets moeten schelen, vooral met de galm in eigen huis. Maar het liefst zou ik geluid richting zijn kant zoveel mogelijk tegenhouden. Onze bank staat tegen de tussenmuur, met de TV/speakers tegen de tegenovergestelde wand. Het geluid reist dus zijn kant op, maar omdat de speakers hierdoor verder van de muur staan denk ik dat dit minder (bas)geluid doorheeft dan als ze tegen de muur zouden staan.

Wat ik nu overweeg is om van die ''akoestische panelen'' te kopen (van die lattenwanden met vilten achterwand) en die tegen de (nu kale) muur te zetten, achter onze bank. Ik verwacht dat dit nogal wat galm elimineert en het geluid in onze woning verbetert, maar mijn vraag is: houdt het ook geluid tegen dat anders door de muur zou reizen? Ik hoeverre is dit geschikt om ''geluidsoverlast'' RICHTING de buurman te verminderen?

Dank alvast voor enige inzichten! Hierbij nog even een kunstwerkje van de situatie. Met oranje aangegeven waar ik dus overweeg die paneeltjes te plaatsen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Vervelende situatie zeg!

Geluidsisolatie en absorptie hebben wel overlap maar zijn toch voornamelijk wezenlijk andere zaken. Voor isolatie werkt het het beste om overgangen in dichtheid te creeren waardoor het geluid gereflecteerd wordt. Absorptie is ook mogelijk maar met name lage tonen laten zich niet makkelijk absorberen (veel dikte voor nodig).

Je zegt dat het geluid uit zijn huis bij jou op verschillende plekken vergelijkbaar hard te horen is. Via het plafond lijkt me niet erg voor de hand liggen tenzij je een doorlopende constructie hebt (balken die oversteken bijv). Heb je een idee hoe die constructie is?

Ik zou zelf in jouw situatie geneigd zijn om een voorzetwand te plaatsen en daar dan nog een lattenwand tegenaan. Maar zonder lijkt me geen wezenlijk effect hebben op geluidsoverdracht naar je buren.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Reinier

\o/

Nee, dat werkt nauwelijks. Je hebt massa nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

Weet je zeker dat het meeste overlast van het geluid door de lucht tegen muur is?
Mijn ervaring is dat het vaak door contactgeluid komt en de geluidstrillingen door de betonconstructie heen gaan. Zet je speakers eens op bubbeltjesplastic i.p.v. direct op de grond en kijk of de overlast dan al een stuk minder is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzolo
Onbekend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:18:
Weet je zeker dat het meeste overlast van het geluid door de lucht tegen muur is?
Mijn ervaring is dat het vaak door contactgeluid komt en de geluidstrillingen door de betonconstructie heen gaan. Zet je speakers eens op bubbeltjesplastic i.p.v. direct op de grond en kijk of de overlast dan al een stuk minder is.
Nee dat weet ik niet zeker, wat het lastig maakt is dat de buurman niet wilt meewerken dus dergelijke dingen kunnen we niet even testen.

Waarom ik denk dat het niet enkel contactgeluid is: hij gebruikt zelf een bluetooth-speakertje, en die is bij ons erg goed hoorbaar. Dat ding staat niet op de grond maar op een tafeltje. Het leek mij aannemelijker dat dat geluid door de lucht reist en vervolgens de wand, (i.p.v. door de tafel-vloer-wand-etc) maar ik kan ernaast zitten. Bovendien kan ik hem bijvoorbeeld duidelijk horen praten (dan moet het bij ons wel redelijke stil zijn, maar toch) dus ging ik er vanuit dat een dunne wand het grootste probleem is.

Onze speakers hebben trouwens pootjes, maar misschien doet dat niet (genoeg) tegen contactgeluid? Sowieso geen slechte tip trouwens om er wat onder te plaatsen, kan geen kwaad...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:35

Jag

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Vervelende situatie zeg!

Geluidsisolatie en absorptie hebben wel overlap maar zijn toch voornamelijk wezenlijk andere zaken. Voor isolatie werkt het het beste om overgangen in dichtheid te creeren waardoor het geluid gereflecteerd wordt. Absorptie is ook mogelijk maar met name lage tonen laten zich niet makkelijk absorberen (veel dikte voor nodig).

Je zegt dat het geluid uit zijn huis bij jou op verschillende plekken vergelijkbaar hard te horen is. Via het plafond lijkt me niet erg voor de hand liggen tenzij je een doorlopende constructie hebt (balken die oversteken bijv). Heb je een idee hoe die constructie is?

Ik zou zelf in jouw situatie geneigd zijn om een voorzetwand te plaatsen en daar dan nog een lattenwand tegenaan. Maar zonder lijkt me geen wezenlijk effect hebben op geluidsoverdracht naar je buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 21:30
Die lattenwand is vooral een mooi idee als een ruimte schel klinkt. (Veelal komt dat doordat er heel weinig aankleding in een ruimte is). Het zorgt voor diffusie en demping.
Het zal zeker galm verminderen en de klank in de ruimte verbeteren, maar als je verwacht dat een voorzetwand weinig helpt voor je probleem, ik verwacht niet dat dit beter zal helpen.

Is een voorzetwand overigens echt zo veel duurder? Dat zijn toch wat houten regels, isolatie en gipsplaat er voor langs?
https://www.gamma.nl/asso...44x94-mm-270-cm/p/B736966
https://www.gamma.nl/asso...-4-32m2-rd-2-55/p/B133663
https://www.gamma.nl/asso...-260x60x1-25-cm/p/B129220
Uiteraard moet er ook nog gestuct en geschilderd of behangen worden. Je zou het ook kunnen maken met zo'n lattenwand in plaats van gipsplaat. Voor de klank in je ruimte zal dat mooier zijn, voor het geluid naar de buren weet ik t niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Verhuizen is helaas de makkelijkste optie. Vroeger werden huizen gebouwd met een doorgestorte vloer naar de buren. Als dat de wijze is waarom geluid van en naar jouw buurman reist, kan je er weinig tegen doen.
Ik heb vrij grote speakers trouwens, en hoewel ik niet op belachelijk luid volume kijk, kunnen ze onverwachts hard uit de hoek komen bij programma's met grote verschillen in volume.
Om dit tegen te gaan, kan je een receiver nemen en die op night mode instellen. Dat werkt als een compressor en beperkt het dynamisch bereik.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 25-03-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik zou in eerste instantie kijken of een geluidsabsorberende plaat enig soelaas biedt, voordat je echt duurdere oplossingen gaat zoeken.

https://www.gamma.nl/asso...cm-30mm-2-stuks/p/B157060

Koop hier een paar van, zet die op de rugleuning van de bank en kijk of je minder geluid van de buurman hoort. (of deze zijn geluid niet aanzet) Als dat werkt, dan weet je ook dat een voorzetwand gaat werken. Werkt het niet, dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken en mogelijk geen oplossing hebben om de overlast naar beide kanten te verminderen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzolo
Bedankt allemaal, voor het meedenken. Het is me wel duidelijk geworden dat die panelen waarschijnlijk niet het gewenste effect gaan hebben. Misschien neem ik er uiteindelijk toch een, gewoon om de akoestiek te verbeteren, maar dan niet de hele muur bedekken. Wat ik nu van plan ben is eerst even onderzoeken hoe de constructie precies in elkaar zit om erachter te proberen te komen hoe het geluid precies wordt doorgegeven, misschien zelfs even op zoek naar een expert die er wat nuttigs over kan zeggen. Dan zie ik vervolgens wel wat de beste oplossing is, nu neig ik dan toch eerder naar een voorzetwandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzolo
Onbekend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:18:
Nog even een vervolgvraag hierover- ik heb even gekeken, en ik had blijkbaar al viltjes onder de pootjes van de speakers. Weet je of dat een vergelijkbaar effect heeft als bubbeltjesplastic, of doen die viltjes niets tegen doorvoer van geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Hier even rondkijken https://www.marktplaats.nl/u/bigblock/23544089/ in de tekst staat dat het ook voor geluidsvermindering is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

Renzolo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Nog even een vervolgvraag hierover- ik heb even gekeken, en ik had blijkbaar al viltjes onder de pootjes van de speakers. Weet je of dat een vergelijkbaar effect heeft als bubbeltjesplastic, of doen die viltjes niets tegen doorvoer van geluid?
Viltjes scheelt wel iets, maar heeft wel direct contact met de grond waardoor het geluid heen gaat. Bubbeltjesplastic kan veel meer trillingen absorberen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkyo
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

[Afbeelding]
Het is wellicht minder mooi. Maar dit soort panelen werken beter als je ze niet tegen de muur zet. Geluidsgolven zijn trillingen. Daarom hoor jij je buurman en omgekeerd door de muur heen. Het resoneert er gewoon doorheen. Als je zo'n paneel tegen de muur zet werkt het, weliswaar in mindere maten, als een verlengstuk van je muur.
Pagina: 1