Hoe bepalen of tegelvloer is verlijmd of in cement ligt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11
Beste mede-tweakers,

We zijn recent verhuisd naar een andere woning (1995) en deze is momenteel voorzien van 2 groepen vloerverwarming met vloertegels als afwerking. De afstand tussen de buizen is zo'n 30cm dus helaas ver van geschikt om als hoofdverwarming te gebruiken.
Wij zouden graag naar een hoh afstand van maximaal 10cm willen maar zien er tegenop om de hele cementdekvloer te verwijderen. Vandaar is onze voorkeur om sleuven te laten frezen.

De meeste bedrijven die ik tot nu toe heb gesproken willen dit eigenlijk niet doen omdat men bang is dat de tegels los komen bij het frezen. Een paar gaven aan dit wel te kunnen mits de tegels in cement liggen en niet verlijmd zijn. Ik heb hier echter geen informatie van dus mijn vraag is of er een eenvoudige manier is om dit te bepalen? Pasta lijm is wel al uitgesloten maar ik zou niet weten waar ik op moet letten bij het verschil tussen poederlijm en cement.

Nog wat extra infomatie betreffende het project (maar niet meteen relevant voor de vraag hierboven):

Momenteel verwarmen wij nog met een CV ketel maar we willen wel alvast voorbereid zijn op toekomstig gebruik van een warmtepomp. Het systeem moet dus ook geschikt zijn om te kunnen koelen.
Bestaande vloerverwarming en radiator buizen liggen in dekvloer.
Tegels zijn ca 8mm dik en liggen naar mijn idee gewoon goed vast.
We willen gebruik maken van een 16x2 buis met maximaal 80m per groep.
Technea Variotherm verdeler komt in de loze ruimte onder de open trap (momenteel in bijkeuken)

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/CCzwdv7VqfMwAZ3beQ0pck19_fss2geXrapT8tnE1n5RfBbnb7tKlKd1IvPPpJFOcpY=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-uD_nfUOsYIo2qtNHs2Cia7XcCrTZleixh4ju4V_Z5R7HYzNPJR4fi4OE3P2X5DSvdE=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/GcJwBSZyBfj57b1Dp3taVSpQcxHUcWxvAfWLqTeG6D1QlKx1RhoP3aMM-qwQ2vgo8Ss=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/7t9jCY1NraCNG3DKiYVAodEjI2GcyNbrXFiTCGyinHVTEg6KtkEi0lIN-YQcelVnLDg=w2400

Alle reacties

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:45

MLLL

Palm Treo 650

Eerst maar eens een tegel er uit bikken, aan de hand van die foto kan hier pas iets zinnigs gezegd worden.

Misschien zitten die tegels zo los dat het sowieso beter is om de gehele tegelvloer te verwijderen.

• MzKzM73
Dat is nu net wat ik eigenlijk probeer te voorkomen, ik weet immers niet wat voor een maanlandschap ik dan overhou en wellicht dat er dan eerst weer egalisatie over moet voordat men wil frezen (en daarna sleuven dichtzetten en wederom egaliseren)...

Bij nader inzicht had dit topic misschien ook beter in klussen en verbouwen gestaan bedenk ik me nu.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak kan je onder de keukenkastjes, als ze daar geen tegels hebben gelegd, wel zien of er lijm is gebruikt.

En ik weet voor 99% zeker dat deze tegels gelijmd zijn, dit soort tegels heb ik nog nooit in de specie gelegd iig.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 23-03-2023 22:52 ]

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-12 16:32

Nielless

Born at a very young age.

Nergens een verborgen hoekje (ergens onder bijvoorbeeld) dat je eruit kunt breken? dan heb je t zo gezien.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Als de vloer er toch uit gaat linksom om rechtsom kun je er even een tegel uithalen. Dan zie je t vanzelf. Desnoods leg je een andere tegelijk (tijdelijk) terug.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

MzKzM73 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:28:
Dat is nu net wat ik eigenlijk probeer te voorkomen, ik weet immers niet wat voor een maanlandschap ik dan overhou en wellicht dat er dan eerst weer egalisatie over moet voordat men wil frezen (en daarna sleuven dichtzetten en wederom egaliseren)...

Bij nader inzicht had dit topic misschien ook beter in klussen en verbouwen gestaan bedenk ik me nu.
Waarom tussendoor egaliseren? Ik zou gewoon bikken->frezen->egaliseren->vloerbedekking erover.

• MzKzM73
Ernemmer schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:51:
Vaak kan je onder de keukenkastjes, als ze daar geen tegels hebben gelegd, wel zien of er lijm is gebruikt.
Ik zal als ik weer thuis ben eens even kijken of ik daar nog wat weg kan slopen. Had wel al bij het kruipruimte luik geporobeerd maar daar zit een stalen afwerkingsprofiel dus kan ik de opbouw ook niet echt zien.
Smithkj schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:16:
Als de vloer er toch uit gaat linksom om rechtsom kun je er even een tegel uithalen. Dan zie je t vanzelf. Desnoods leg je een andere tegelijk (tijdelijk) terug.
Ik probeer dus te voorkomen dat ik de vloer eruit moet halen. Daarom ook frezen door de bestaande tegelvloer.
Firestorm schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Waarom tussendoor egaliseren? Ik zou gewoon bikken->frezen->egaliseren->vloerbedekking erover.
Eis van de sleuvenfrezer is dat de vloer ontdaan is van eventuele lijmresten en vlak is. Voor mij zou het ook niet hoeven.

[ Voor 23% gewijzigd door MzKzM73 op 24-03-2023 16:57 ]

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-12 11:58
mijn advies, breek de vloer er uit, en verwijder de deklaag, laat een reflectiemat leggen, daarover een gaasmat met de leidingen, en dan opnieuw een dekvloer maken. Daar de tegels over heen. Bij ons is de keuken en gang gefreesd, en de woonkamer zo gedaan als ik beschrijf (onze keuken was dicht en had een ander vloernivo dat hebben we zo gelijkgetrokken.
De vloer in de keuken en gang wordt niet echt warm, de woonkamer is behaaglijk (we stoken keuken en gang niet meer) en we hebben geen bijverwarming nodig. 18 graden is prima (en mijn vrouw is een enorme koukleum, dus als zij 18 graden ok vindt.....)

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:03
Houd er ook rekening mee als je over de bestaande tegels andere tegels/laminaat of iets dergelijks legt dat je wat in moet korten zoals deuren en plinten vd keuken etc.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:30
Als je sowieso een nieuwe vloer krijgt kun je toch gewoon 1 tegel verwijderen en je eigen vraag beantwoorden?

Als je last hebt van meerdere holle tegels zou ik je adviseren om toch alles te verwijderen.
Onze Noorse lei lag in het cement (1973) en had meerdere holle plekken. Je hebt het er met een dag uit. Ligt het in lijm dan is het vlak genoeg om te frezen.

Ligt het in cement dan heb je idd een maanlandschap nadien. Dan kun je beter de hele dekvloer slopen en opnieuw opbouwen inclusief vloerverwarming. Ik heb het maanlandschap uiteindelijk geëgaliseerd, toen frezen, toen weer egaliseren en daarop de nieuwe afwerk vloer. Is een pallet egaline op gegaan. Duur geintje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XJzTMazDRfORdIM6gBBFX_8WM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dDsMcGL4TyQMXIWKjcjQMaA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdB4t4N8MouFjgvLHIe0AGIuCBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wGyXpA5Azif2sveOItvRZC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6ZNDFpoq6obbjPtOezy0kzm2mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fcVZN4hteNDCThVKyrxWqxa.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1