Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthony_S
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag over de werking van mijn zonnepanelensysteem. Onderstaand leg-plan is vorig jaar maart geplaatst. Sinds installatie heb ik al meerdere contact gehad met de installateur omdat ik het gevoel had dat e.e.a. niet conform verwachting lijkt te werken. Hier zijn wij het inmiddels over eens. In het kort mijn systeem;

- Omvormer; Growatt 3600 TL-XE.
- Paneel; Jinko 355 watt.
- Optimizer; Tigo.
- Stringverdeling; oost 3 en west 10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6keOaMKC48F7v6QMEE01EGs7X0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yxxp6ufgpOS0XSgBrIRIWZ5V.png?f=user_large

Wat opvalt is dat op zonnige dagen de west string pas echt ‘aan’ gaat zodra de zon haar hoogste punt heeft bereikt. Onderstaande afbeelding geeft dit goed weer (15 maart 2023). De zwarte lijn is de oostkant en de lichtblauwe de westkant. De lager gelegen zonnepanelen op west hebben last van ‘harde schaduw’ gezien hun ligging. Hierdoor heeft de installateur ervoor gekozen om deze panelen te voorzien van Tigo’s met als doel de drie panelen op het dakkapel (plek 2) niet negatief te beïnvloeden. Deze hoger gelegen panelen liggen op dit moment al een uur of drie eerder in de zon alvorens de zon de hele hoek van beide dakgoten heeft genomen. Waarom de west string in de ochtend geen ‘gelijk beeld’ laat zien als de oost kant in de middag (tot aan het moment dat plek 3 en 4 zon pakken) is mij niet duidelijk. Simplistisch benadert zijn de omstandigheden gelijk qua invalshoek en zouden de optimizers hun werk moeten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJNllSo6Hz9Uob-WMyMIwUnQXK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hj2SIsXEFrp0eXprS3Mf8ShQ.png?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar de voltage per string kan ik de werking van de optimizers ook niet helemaal verklaren? (ik lees in verschillende berichten dat > 50% van de panelen voorzien optimizers op één string wordt afgeraden….)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iJVl5jvhDK_KZweVbzqKGsnNkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KpkpNufBI8vBrjvPXKPA0QDl.png?f=fotoalbum_large

Om het rendement te verbeteren (en het gebrek aan rendement te compenseren) is mij voorgesteld om twee panelen incl. tigo optimizer te plaatsen op de oostkant onder het dakkapel. Deze string zou dan uitkomen op vijf panelen. Ik ben iet wat huiverig voor dit alternatief omdat ik hiermee gevoelsmatig hetzelfde probleem op de oostkant lijk te creëren al bevat de string dan wel < 50% optimizers. Ik ben bang dat dat dat de wattage op deze string nagenoeg stilvalt zodra de twee lager gelegen panelen schaduw pakken (terwijl de grafiek nu juist een mooi stabiel verloop heeft).
Om volledig over te stappen op micro-omvormers is volgens de installateur geen goedkoop alternatief (kosten micro omvormers, kabelts etc).

Iemand die een oordeel kan geven over dit legplan en het aangeboden alternatief?

Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Anthony_S op 23-03-2023 21:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-04 09:56
Weet je zeker dat string 1 maar 3 panelen heeft? De spanning tikt de 400 V aan, Dat kan nooit van 3 panelen komen toch? De andere string blijft precies de hele dag rond de 100V hangen, Dat zullen er dan maximaal 3 zijn. Misschien toch eens kijken of het wel precies zo aangesloten is als je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthony_S
@Coolmint
PV 2 / MMPT 2 is de oostkant (3 panelen) en PV 1 / MPPT 1 is de westkant (10 panelen).

In de eerst afbeelding (schets van de woning) heb ik dit puur inzichtelijk gemaakt om de verdeling te duiden. Gebruik van 'string één' en 'string twee' is hier inderdaad wat verwarrend omdat de Growatt app dit andersom presenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
4 orientaties is dom om dit met een stringomvormer te doen. Optimizers maken van schaduw geen zon. Dit had meteen met micro's gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
Set 2 zou minimaal het dagspiegelbeeld van 1 moeten leveren, tenzij beperkt door set 3 of 4. het lijkt minder dus het systeem draait wat mij betreft niet conform verwachting.

Installateur heeft dit verkocht als werkbare oplossing dus dient de volledige financiële lasten te dragen om dit te regelen.

Tigo’s hebben wat ik begrepen heb af en toe problemen… met name zonder aansturing. Het staat me bij dat er een apparaat is dat die kan en ook bijvoorbeeld firmware enzo in Tigo’s kan fixen. zonder dat apparaat garandeert tigo de werking niet wat ik begrepen heb (!!!)

Ofwel zoals gewoonlijk: de aap heeft zijn kunstje gedaan maar niet begrepen wat hij doet… met excuses naar de echte apen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En als ik me niet vergis is dat apparaat de tigo tap: https://nl.tigoenergy.com/product/tigo-access-point

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthony_S
@Ronald, bedankt voor de reactie. Een Tap (of CCA) heb ik niet. De vraag of dit wellicht oplossing biedt is uitgezet bij mijn installateur.

Het beste alternatief blijft m.i. het plaatsen van micro-omvormers maar inmiddels ligt ook het volgende op tafel; het bijplaatsen van een 2e omvormer om alle strings los van elkaar te kunnen koppelen. Klinkt m.i. logisch aangezien de verschillende locaties ‘los van elkaar’ geen last hebben van overige schaduwvorming (bomen, schoorstenen etc). Daarnaast is er ruimte op de overkapping (plek 5) aan het einde van de tuin voor vier zonnepanelen met een zuid oriëntatie. Dit levert heeft volgende beeld op;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiobUstH9CSfv-lH9vh-JrBSgJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uBjLS77kMWEZam0C0UeWtwB.jpg?f=fotoalbum_large

De ‘kleinste’ Growatt voor twee strings is volgens mij de 2500 TL-X. Ook deze heeft een opstartspanning van 100 volt. Ik heb begrepen dat drie panelen (35 volt per paneel) ‘in theorie’ moet lukken maar dat je eigenlijk minimaal vier panelen in één string moet hebben om niet het risico te nemen dat de omvormer tegen problemen aan loopt, klopt dit? Ook zijn de meningen wat verdeeld over het creëren van balans tussen beide strings m.b.t. het aantal zonnepanelen (dat heb ik nu natuurlijk ook niet), klopt dit?

Wat is naar jullie oordeel het beste alternatief van onderstaande twee scenario’s;

Alternatief 1;
  • Bijplaatsen Growatt 2500 TL-X. Ligging 1 op een aparte string en ligging 2 op een aparte string. In dat geval zitten op beide strings slechts drie panelen (balans) maar kom ik wel net aan tot 100 volt.
  • Huidige Growatt 3600 TL-XE voorzien van ligging 3+4 op een aparte string en ligging 5 op een aparte string. Invalshoek van 3+4 op één string is suboptimaal maar volgens mij al een hele verbetering t.o.v. de huidige opstelling. Er is dan wel een disbalans van zes versus vier panelen per string.
Alternatief 2;
  • Bijplaatsen Growatt 2500 TL-X. Ligging 2 op een aparte string en ligging 5 op een aparte string. In dat geval heeft één string vier panelen en kom ik ruim boven de 100 volt. Disbalans tussen het aantal panelen is beperkt; drie versus vier.
  • Huidige Growatt 3600 TL-XE voorzien van ligging 1 op een aparte string en ligging 3+4 op een aparte string. Invalshoek van 3+4 op één string is suboptimaal maar volgens mij al een hele verbetering t.o.v. de huidige opstelling. Omvormer is dan uiteraard te groot voor het aantal panelen maar in dat geval heeft wel één string zes panelen en kom ik tot ca. 200 volt. Er is dan wel een disbalans van zes versus drie panelen per string.
Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54
Onbalans tussen strings is geen probleem. De MPPT's zijn onafhankelijk van elkaar.
Wel denk ik dat iedere string onafhankelijk van elkaar aan de startspanning moet komen. Dus die mag je niet optellen (dat lijk je te doen bij punt 1 van alternatief 2?).

Zou het zo kunnen zijn dat je de startspanning mag vergelijken met de open klem spanning? Dan zit je met 3 panelen waarschijnlijk wel goed. Het MPPT bereik begint namelijk al bij 70 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthony_S
@schumacher Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde met 'ruim boven de 100' de string met vier panelen keer +/- 38 volt. Voor de volledigheid even het volgende overzicht gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9CT8Lu0M9gr582jWM3vMarcEx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXEy71aFbRHlIcbmfamwvIbg.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn huidge opstelling (zie eerste post) heb ik ook één string met 'slechts' drie panelen. De omvormer (3600) is dus aan al is het mij niet helemaal duidelijk of dit alleen komt door de westkant. In scenario 1 zitten op beide strings dus slechts drie panelen. Vormt m.i. een (onnodig) risico dus zou ik zeggen dat het 2e scenario het meest logische is.....

[ Voor 10% gewijzigd door Anthony_S op 31-03-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zag vandaag bij Solar bouwmarkt nieuwe generatie GoodWe G3 2mppt vanaf Vmpp 40V. Dat is echt waanzinnig laag… dikke kudos.

Ze zijn wel een stuk duurder dan de vorige generatie op moment, maar het gaat waardevol zijn.

Pagina: 1