Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• captjayjay
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2023
Ha tweakers!

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe CV ketel om onze oude ketel te vervangen. Deze is oud, door vorige eigenaren slecht onderhouden en vertoont daarom kuren.

De context:
  • Tussenwoning uit 1926 met gemiddelde isolatie (dubbelglas en dak, geen vloer en spui)
  • Woningoppervlakte van ca. 95m² en inhoud van ca. 310m3
  • Verwarmingswater staat momenteel ingesteld op 50 graden en dat lukt aardig qua verwarming van het huis.
  • We hebben een douche (geen regendouche) en een bad die warm water vragen. Daarnaast vraag uit de keuken.
  • Momenteel hebben we een CW4 ketel (Remeha Avanta HR Combi). Tot nu toe weinig problemen gehad met warmtevraag. Het duurt wel even voordat het bad vol is, maar dat is niet het grootste probleem.
  • We hebben een slimme thermostaat en radiatorknoppen (van Tado) om de warmte te regelen
Na wat research heb ik de keuze teruggebracht naar 3 opties:
  1. Een Intergas Xtreme 30 (CW4)
  2. Een Intergas Xtreme 36 (CW5)
  3. Een Remeha Tzerra Ace 28c (CW4)
De overwegingen bij deze opties:
  • Beide modellen / merken komen goed uit de test van o.a. de consumentenbond
  • Er zit relatief weinig verschil in prijs tussen de opties
  • Overweeg het CW 5 model van Intergas aangezien er geen negatief verschil is qua laaglast (hoe efficient hij kan verwarmen / moduleren). Daarin tegen kan hij wel meer warm water leveren. Lijkt dus vooral voordeel tegen minimale meerprijs in het eerste opzicht.
Ik was benieuwd of mensen hier ervaring hebben met één van beide opties of eventueel nog argumenten om voor de één ipv de ander te gaan. Eigenlijk neig ik zelf naar een Intergas variant, maar ik zie de Remeha Tzerra Ace ook veel terugkomen in een aantal topics die ik heb gevonden op Tweakers. Daaruit kan ik echter niet heel duidelijk opmaken wat mensen de voordelen van de Remeha vinden.

Alvast bedankt voor de feedback!

Overigens hebben we ook een hybride warmtepomp overwogen. Alleen de besparing bleek relatief minimaal (duurde waarschijnlijk langer dan de levensduur van de pomp om de investering eruit te krijgen gezien we niet onwijs veel gas gebruiken) en kon alleen geplaatst worden op een plek die we niet ideaal vinden. Ik houd de optie open (dat zou moeten kunnen met alle bovenstaande ketels), maar voor nu wordt het hem niet.

[ Voor 5% gewijzigd door captjayjay op 23-03-2023 20:36 ]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Laagste vermogen op laaglast kiezen, ketels hebben altijd veel teveel vermogen.
Zou het in aansluiten handiger zijn om van remeha naar remeha te gaan, dan te wisselen van merk?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
captjayjay schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:34:
Ha tweakers!

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe CV ketel om onze oude ketel te vervangen. Deze is oud, door vorige eigenaren slecht onderhouden en vertoont daarom kuren.

De context:

[list]

• Momenteel hebben we een CW4 ketel (Remeha Avanta HR Combi). Tot nu toe weinig problemen gehad met warmtevraag. Het duurt wel even voordat het bad vol is, maar dat is niet het grootste probleem.
heb je nu wel of geen problemen? en welke van die kuren komt dan door slecht onderhoud? Zo slecht zijn die avanta's niet, half privaat verhurend nederland heeft ze hangen (de andere helft heeft een intergas)
dus een intergas gaat echt wel goed zijn, maar ik vraag mij af waarom je deze nu eigenlijk weg wil doen, is een beetje onderhoud niet veel handiger?

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:20
Hoe oud is de ketel dan, en wat voor kuren zijn er, en wat is er slecht geweest aan het onderhoud tot nut toe?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze past beter in DEI :)

Tweakers Discord