Ha tweakers!
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe CV ketel om onze oude ketel te vervangen. Deze is oud, door vorige eigenaren slecht onderhouden en vertoont daarom kuren.
De context:
Alvast bedankt voor de feedback!
Overigens hebben we ook een hybride warmtepomp overwogen. Alleen de besparing bleek relatief minimaal (duurde waarschijnlijk langer dan de levensduur van de pomp om de investering eruit te krijgen gezien we niet onwijs veel gas gebruiken) en kon alleen geplaatst worden op een plek die we niet ideaal vinden. Ik houd de optie open (dat zou moeten kunnen met alle bovenstaande ketels), maar voor nu wordt het hem niet.
Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe CV ketel om onze oude ketel te vervangen. Deze is oud, door vorige eigenaren slecht onderhouden en vertoont daarom kuren.
De context:
- Tussenwoning uit 1926 met gemiddelde isolatie (dubbelglas en dak, geen vloer en spui)
- Woningoppervlakte van ca. 95m² en inhoud van ca. 310m3
- Verwarmingswater staat momenteel ingesteld op 50 graden en dat lukt aardig qua verwarming van het huis.
- We hebben een douche (geen regendouche) en een bad die warm water vragen. Daarnaast vraag uit de keuken.
- Momenteel hebben we een CW4 ketel (Remeha Avanta HR Combi). Tot nu toe weinig problemen gehad met warmtevraag. Het duurt wel even voordat het bad vol is, maar dat is niet het grootste probleem.
- We hebben een slimme thermostaat en radiatorknoppen (van Tado) om de warmte te regelen
- Een Intergas Xtreme 30 (CW4)
- Een Intergas Xtreme 36 (CW5)
- Een Remeha Tzerra Ace 28c (CW4)
- Beide modellen / merken komen goed uit de test van o.a. de consumentenbond
- Er zit relatief weinig verschil in prijs tussen de opties
- Overweeg het CW 5 model van Intergas aangezien er geen negatief verschil is qua laaglast (hoe efficient hij kan verwarmen / moduleren). Daarin tegen kan hij wel meer warm water leveren. Lijkt dus vooral voordeel tegen minimale meerprijs in het eerste opzicht.
Alvast bedankt voor de feedback!
Overigens hebben we ook een hybride warmtepomp overwogen. Alleen de besparing bleek relatief minimaal (duurde waarschijnlijk langer dan de levensduur van de pomp om de investering eruit te krijgen gezien we niet onwijs veel gas gebruiken) en kon alleen geplaatst worden op een plek die we niet ideaal vinden. Ik houd de optie open (dat zou moeten kunnen met alle bovenstaande ketels), maar voor nu wordt het hem niet.
[ Voor 5% gewijzigd door captjayjay op 23-03-2023 20:36 ]