Server: hardware of software?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21686

Topicstarter
Ik had laatst een discussie met een jongen en hij beweerde dat een server hardware is terwijl ik beweerde dat een server software is, we zijn het nog steeds niet eens.

Wie heeft gelijk, ik of hij? Is een server hardware of software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 09:50
Wel ik denk software ,want van een gewone computer kan je ook een server maken.
maar meestal is een server wel uitgerust met speciale hardware (raid scsi, hotswappable HD's) .
Ik denk dat je niet zomaar kunt zeggen dat een server 100% software is of 100% hardware, het is meer een combinatie :)

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Enkele voorbeeldjes:

een e-mail server, hier kan een gewone pc voor dienen, je installeerd gewoon de service ervoor (bij windows 2000 toch :)

maar bijvoorbeeld als je Lotus Notes gaat gebruiken, kun je beter een fatsoenlijke computer kopen met een processor met wat meer cache erop (afhankelijk van het aantal gebruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30685

EEN SERVER voor mij is een (zeer krachtige) computer die taken op zich neemt binnen een netwerk die belastend zijn voor deze computer, waardoor deze computer minder geschikt word om te gebruiken voor gewoon gebruik

er zijn zoveel soorten servers
bijvoorbeeld een IBM6000(dacht ik) die draait op Unix of AS/400 das pes een SERVER

op mijn PC heb ik ook een ftp-server en een Proxy-servertje draaien, heb ik daarom een server ?

dit is een oneindige discussie, het is voor iedereen iets anders

[edit nummer 3]
http://www-1.ibm.com/servers/eserver/pseries/hardware/largescale/sp.html
dit is wat ik versta onder een SERVER een IBM RS/6000 is een perfect voorbeeld die zeer veel te vinden en draait op unix of as/400

is dit dan hardware of software ?
geen van beiden want je kan niets aanvangen zonder te software dus hard en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Server, het is vaak een 'ding'. Als je winsock moet geloven dan is elke computer een server, maar als je server zegt dan denk ik meteen aan 2 processoren 1Gb ram en ga-zo-maar-door..

Server is meestal hardware, maar de functies die het ding uitvoerd dat is natuurlijk software...

Hardwarematige-server's? dan moet je denken aan een TV met afstandsbediening. Je drukt op de client en die zend iets naar de server. Alleen hardwarematige-servers zijn vaak traag en als er een fout is, dan moet je een nieuwe chip bakken!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Strikt gezien slaat server gewoon op server/client technologie, dus kan het IMHO beide zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaineTanathos
Op zaterdag 01 september 2001 12:21 schreef Mr.ChronoM het volgende:
...

er zijn zoveel soorten servers
bijvoorbeeld een IBM6000(dacht ik) die draait op Unix of AS/400 das pes een SERVER

dit is wat ik versta onder een SERVER een IBM RS/6000 is een perfect voorbeeld die zeer veel te vinden en draait op unix of as/400
...
ik dacht dat een mainframe was :7
AS/400 is een pokke ding, heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijven bij ibm motten blijven. Het kan ook niet echt voor veel gebruikt worden (maar dat is ibm wel aan het aanpassen, ze moeten wel) Ik heb ooit een presentatie van IBM gezien, maar het grootste probleem is/was dat een as/400 geen realtime bewerkingen doen (bijvoorbeeld machines besturen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een server is altijd hardware.

Wel heb je server-software, bijvoorbeeld om op je computertje "een server te draaien", maar uiteindelijk doe je dan niets anders als van je computer (als in hardware) een server maken met behulp van die software.

Overigens wordt dit bevestigd door de vandale:
Žser·ver (de ~ (m.))

1 iem. die serveert, die opslaat
2 netwerkcomputer voor zwaar gebruik
Kortom, een server is een computer in een netwerk (al dan niet een intranet of het internet) die voor andere computers voorziet in een bepaalde behoefte. Om in die behoefte te voorzien is het vaak noodzakelijk dat er op die computer een bepaald stukje (server-)software draait, maar dan maak je dus met behup van van de computer (als in hardware) een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-04 12:56

FoolZero

Freedom of speech...

Op zaterdag 01 september 2001 19:31 schreef Negotiator de waarheid
Wanneer men op de software, die op een server draait, doelt dan verwijst men naar het NOS (Network Operating System).
Mocht men op de programmatuur, die binnen het NOS draait, doelen, dan gaat het (meestal) om de services.

Natuurlijk is het in het dagelijkse gebruik makkelijker om gewoon over 'servertje draaien' te praten (dit maakt de zin echter niet minder incorrect). ;)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Server kan meerdere dingen betekenen, dus daarom heb ik het ook vaak over 'n systeem

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1