Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouwe81
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 13:44
Ik zit door alle topics te neuzen over "ervaringen bij werkgevers", wat erg interessant is om te lezen. Mensen zijn ontevreden of juist erg tevreden over de detacheerder. Met uiteraard verschillende redenen die logischerwijs weer erg persoonlijk zijn.

Maar: Hoe zoekt de gemiddelde Tweaker eigenlijk naar nieuw werk? Kijken jullie veelal op LinkedIN? Gebruiken jullie websites zoals Monsterboard / Indeed / Vacaturebank?

Ikzelf heb eigenlijk nooit echt de behoefte gehad om deze sites in de gaten te houden, ik was meer specifiek op zoek naar IT-bedrijven / detacheerders 'in de buurt'. En aangezien mijn discipline niet heel vaak voorkomt ( dit idee heb ik althans, ik ben technisch applicatiebeheerder ) zijn er ook niet veel bedrijven waar ik in het 'standaard-plaatje' val.
Voorbeeld: mijn vorige detacheerder verzorgde veel cursussen, maar met name op het gebied van vrijwel alles wat ik als TAB al kende, of waar ik nooit echt mee in aanraking zou komen. Dit regelden ze dusdanig dat er minimaal 5 'interne' mensen die de cursus wilden volgen, en 5 'externe' mensen, zodat de kosten vrijwel 0 was. Slim, maar dat bracht mij dus niks, aangezien ik de enige was met mijn discipline! Wilde ik een cursus SQL volgen ( bijvoorbeeld ), dan moest ik dit in mijn eigen tijd doen, en dan mocht ik het alsnog niet doen, want dat was te duur... 8)7 Hoe krom kun je het maken?

Toen ik wederom aan het rondkijken was, heb ik dus alsnog de eerder genoemde websites niet gebruikt; maar ben ik simpelweg gaan googlen naar IT-bedrijven die iets deden met mijn discipline. Vandaar de vraag: hoe zoeken jullie, zwemmende in de vijver waar ALLE recruiters in zoeken naar de beste kandidaten, naar nieuw werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 12:31
Een keer een berichtje terug sturen naar al die recruiters die je een berichtje sturen op linkedin.
Of gedetacheerd worden bij een klant, die dan aanbiedt om je in dienst te nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 09:27

sjaak

un giorno credi

Ik vind TAB niet perse een niet vaak voorkomende discipline maar dat komt waarschijnlijk omdat binnen onze toko (MSP) we er ruim 25 intern en wat externen hebben zitten. Als ik ook rondkijk op LinkedIn, websites van werkgevers en bij recruiters zie ik genoeg vraag naar applicatiebeheerders. Sommige externen die bij ons hebben gezeten volg ik ook nog wel eens en die vinden vrij makkelijk weer nieuwe opdrachten. (lees binnen een a twee weken)

Zit je wellicht in een filterbubbel waarin je niet alle leuke opdrachten meekrijgt maar vooral meelift op bekenden in andere rollen/functies?

Over trainigen e.d. gesproken, ik heb daar echt heel andere ervaringen in en volgens mij is dat tegenwoordig bij meer bedrijven een standaard om in werktijd te kunnen doen en ook gericht op eigen ontwikkeling.

[ Voor 15% gewijzigd door sjaak op 23-03-2023 20:14 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kouwe81 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:57:
Ik zit door alle topics te neuzen over "ervaringen bij werkgevers", wat erg interessant is om te lezen. Mensen zijn ontevreden of juist erg tevreden over de detacheerder. Met uiteraard verschillende redenen die logischerwijs weer erg persoonlijk zijn.

Maar: Hoe zoekt de gemiddelde Tweaker eigenlijk naar nieuw werk? Kijken jullie veelal op LinkedIN? Gebruiken jullie websites zoals Monsterboard / Indeed / Vacaturebank?

Ikzelf heb eigenlijk nooit echt de behoefte gehad om deze sites in de gaten te houden, ik was meer specifiek op zoek naar IT-bedrijven / detacheerders 'in de buurt'. En aangezien mijn discipline niet heel vaak voorkomt ( dit idee heb ik althans, ik ben technisch applicatiebeheerder ) zijn er ook niet veel bedrijven waar ik in het 'standaard-plaatje' val.
Voorbeeld: mijn vorige detacheerder verzorgde veel cursussen, maar met name op het gebied van vrijwel alles wat ik als TAB al kende, of waar ik nooit echt mee in aanraking zou komen. Dit regelden ze dusdanig dat er minimaal 5 'interne' mensen die de cursus wilden volgen, en 5 'externe' mensen, zodat de kosten vrijwel 0 was. Slim, maar dat bracht mij dus niks, aangezien ik de enige was met mijn discipline! Wilde ik een cursus SQL volgen ( bijvoorbeeld ), dan moest ik dit in mijn eigen tijd doen, en dan mocht ik het alsnog niet doen, want dat was te duur... 8)7 Hoe krom kun je het maken?

Toen ik wederom aan het rondkijken was, heb ik dus alsnog de eerder genoemde websites niet gebruikt; maar ben ik simpelweg gaan googlen naar IT-bedrijven die iets deden met mijn discipline. Vandaar de vraag: hoe zoeken jullie, zwemmende in de vijver waar ALLE recruiters in zoeken naar de beste kandidaten, naar nieuw werk?
toon volledige bericht
Gewoon zelf bedrijven opzoeken in een straal van 10-20km om je huis (veel reistijd is echt zonde van je leven) en kijken of ze een vacature hebben om op te reageren. Als ze geen vacature hebben kan je altijd nog een open sollicitatie doen, misschien pas je wel heel goed bij het bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-03-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kouwe81 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:57:

toon volledige bericht
Ik ken het probleem. Zo verplichtte een vorige werkgever ons om een MCSA certificaat te halen terwijl dat niet relevant voor onze werkzaamheden was. Echte alternatieven waren er ook niet omdat er eigenlijk geen goede certificeringen voor onze functie waren. Voor de vorm deed je dan maar MCSA want dan had je tenminste wat certificaten op je CV staan én was de werkgever tevreden.

Verder is werk zoeken best lastig. Zo heb ik af en toe contact met recruiters maar de meeste recruiters lijken niet goed te weten wat ze met me aan moeten. Meestal zoeken ze developers en wekken de namen op mijn CV de indruk dat ik een developer ben. Maar nee, ik beheer die software die op mijn CV staat, ik ben niet een developer die ermee ontwikkelt.

Ik zoek vooral op LinkedIn naar de pakketten die ik beheer. Trefwoorden invullen en alle vacatures skippen waar ze een developer zoeken. Dat is al lastig genoeg omdat developers ook niet altijd zo genoemd worden. Ook alle vacatures skippen waar geen bedrijfsnaam en locatie bij staat. Ik ben niet specifiek op zoek naar een functietitel omdat die per werkgever varieert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kouwe81
RocketKoen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:02:
Een keer een berichtje terug sturen naar al die recruiters die je een berichtje sturen op linkedin.
Of gedetacheerd worden bij een klant, die dan aanbiedt om je in dienst te nemen.
Ik heb zo'n gevoel als je nu op LinkedIN gaat roepen dat je "beschikbaar" bent, dat er 100 recruiters op je springen als of je de laatste IT'er op aarde bent. Ik volg best wat bedrijven / mensen op LinkedIN die in dat wereldje zitten, en ik zie bijzonder veel vacatures voor recruiters. Want: de oplossing voor het moeilijk vinden van personeel is: "we hebben meer recruiters nodig!". Dit lijkt mij niet de oplossing overigens ;-)

Vervolgens krijg je een ( en dit bedoel ik niet respectloos ) afgestudeerde historicus die de IT in wil, en die moet je gaan beoordelen op je technische kennis. Volgens mij is dat simpelweg kijken met CTRL-F of de term die in je CV staat overeenkomt met hetgeen wat de werkgever zoekt. Er zijn in mijn beleving maar weinig recruiters die inhoudelijk goed op de hoogte zijn van wat welke term inhoudt. Maar dat kan ik mis hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kouwe81 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Ik heb zo'n gevoel als je nu op LinkedIN gaat roepen dat je "beschikbaar" bent, dat er 100 recruiters op je springen als of je de laatste IT'er op aarde bent. Ik volg best wat bedrijven / mensen op LinkedIN die in dat wereldje zitten, en ik zie bijzonder veel vacatures voor recruiters. Want: de oplossing voor het moeilijk vinden van personeel is: "we hebben meer recruiters nodig!". Dit lijkt mij niet de oplossing overigens ;-)

Vervolgens krijg je een ( en dit bedoel ik niet respectloos ) afgestudeerde historicus die de IT in wil, en die moet je gaan beoordelen op je technische kennis. Volgens mij is dat simpelweg kijken met CTRL-F of de term die in je CV staat overeenkomt met hetgeen wat de werkgever zoekt. Er zijn in mijn beleving maar weinig recruiters die inhoudelijk goed op de hoogte zijn van wat welke term inhoudt. Maar dat kan ik mis hebben ;-)
Als je zelf geen zin hebt om een werkgever te zoeken dan zou ik iig wel zoeken naar een goede recruiter en niet zomaar op Linkedin zetten dat je beschikbaar bent inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouwe81
downtime schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Ik ken het probleem. Zo verplichtte een vorige werkgever ons om een MCSA certificaat te halen terwijl dat niet relevant voor onze werkzaamheden was. Echte alternatieven waren er ook niet omdat er eigenlijk geen goede certificeringen voor onze functie waren. Voor de vorm deed je dan maar MCSA want dan had je tenminste wat certificaten op je CV staan én was de werkgever tevreden.

Verder is werk zoeken best lastig. Zo heb ik af en toe contact met recruiters maar de meeste recruiters lijken niet goed te weten wat ze met me aan moeten. Meestal zoeken ze developers en wekken de namen op mijn CV de indruk dat ik een developer ben. Maar nee, ik beheer die software die op mijn CV staat, ik ben niet een developer die ermee ontwikkelt.

Ik zoek vooral op LinkedIn naar de pakketten die ik beheer. Trefwoorden invullen en alle vacatures skippen waar ze een developer zoeken. Dat is al lastig genoeg omdat developers ook niet altijd zo genoemd worden. Ook alle vacatures skippen waar geen bedrijfsnaam en locatie bij staat. Ik ben niet specifiek op zoek naar een functietitel omdat die per werkgever varieert.
Reactie op de certificaten; Dit klopt. Maar bedrijven vragen meestal ook certificaten die niet heel erg van toepassing zijn. En als je ALLE certificaten moet hebben voor alle applicaties / servers / SQL enz enz.., dat is ook bijna onbegonnen werk.
Nu moet ik zelf bekennen: ik zit nu bijna 18 jaar ( wow, ik wordt oud! :) ) in het vak van TAB, ken de meeste kneepjes wel en mijn CV spreekt ( hopelijk ) voor zichzelf. Maar ik heb geen ( recente ) certificaten op dat gebied. Moet je mij echt nu nog verplichten om een Windows Server 2019 certificaat te halen? Of een SQL 2019 certificaat, wat bestaat uit 3 deel certificaten ( of 4 tegenwoordig? ) over hoe ik een SQL cluster installeer? Dat doet een TAB echt niet, al zou ik dat wel kunnen en ZEER interessant / uitdagend vinden.

Mag ik trouwens aannemen dat jij ook een TAB bent? Of meer FAB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Meestal kom je mensen in het echt tegen op "besloten events", maakt een praatje en vervolgens heb je een kruiwagentje om langs HR te komen?

Ik laat toekomstige werkgevers vooral praten, wat voor werk doen ze, wie zijn hun klanten, waar is het, remote een optie. Ken ik er mensen met wie ik wil samenwerken enz.

Wel mijn CV uitgezet bij een persoon maar daar zijn de meningen verschillende op dit forum.
Dat ik lui zou zijn of dit zo overkomt, mij zelf de kort doe.
Zelf denk ik dat handig is als je maar met eentje je wensen neerlegt en als er iets langs komt wat je ligt een berichtje krijgt. Zit namelijk niet te wachten op "tijdelijk werk/klusje" om dan door te stromen in een bedrijf.
Als ik op elke persoon die met mijn koffie, thee gesprek wil voer, het bedrijf wil laten zien enz. dan zou ik daar een dagtaak aan hebben.

"Besloten events" zgn meetups door bedrijven georganiseerd waar een technische presentatie over een onderwerp wordt gegeven met bv Bier en Pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:33
Ik zelf kijk altijd op Linkedin vacatures (dus zelf zoeken) + een check doen op wat ze betalen op Glassdoor. Recruiters die mij benaderen, daar zit eigenlijk nooit echt wat tussen, waar ik zelf op zou solliciteren of een te laag salaris (wat op hetzelfde neerkomt).

Kijkend naar je eigen situatie, beperk je jezelf heel erg met de straal waarin je wil werken of je moet remote overwegen. Dus ik zou in jouw geval vooral Indeed bijvoorbeeld in de gaten houden of als je al bedrijven op het oog hebt, actief die in de gaten houden of proactief benaderen.

Het ligt er dus heel erg aan wat je zoekt.

[ Voor 8% gewijzigd door wm1234 op 25-03-2023 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Kouwe81 "Hoe zoekt de gemiddelde Tweaker eigenlijk naar nieuw werk?"
Met hulp, https://visie-groep.nl/ in opdracht van UWV. Dit daar het verdomd lastig is om werkgevers te vinden die niet moeilijk doen wanneer er sprake is van een wajong (i.v.m. ASS), al helpen het gebrek aan noemenswaardige diploma's en jaren werkervaring ook niet :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:27
Ligt ook aan je profiel. Als je gewoon een developer bent, krijg je genoeg vragen van recruiters. Heb je een expertise of werk je in een niche, is het weer wat lastiger. Ik werk als CISO bij een groot bedrijf (onderdeel van het bestuur, betalingen verlopen via mijn holding) en hoewel ik berichten krijg, is ruim driekwart ruim onder het niveau of ben je een CISO die aan een CTO rapporteert met slechts een beperkte scope. En zo ken ik meerdere mensen met een niche en die echt experts zijn in hun vakgebied die makkelijk een half jaar zonder opdracht kunnen zitten. Maarja, die hebben dan ook een uurtarief van 150-200

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik heb door de jaren heen een lijst bijgehouden van regionale bedrijven waarvan ik weet dat ze voor mij interessant werk zouden kunnen hebben. Ik gebruik de door jou genoemde websites alleen om te controleren of ik wellicht nog bedrijven over het hoofd heb gezien.

Toevallig had 1 van die bedrijven deze week open dagen voor werkzoekenden. Zodoende langsgeweest en ze willen in gesprek. Krijg regelmatig berichten via LinkedIn maar daar ga ik nooit op in.

[ Voor 18% gewijzigd door Thijskoman op 25-03-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom IT-bedrijven laat staan detacheerders? Geen 'normale' (wat grotere) organisaties overwogen?

Verder: netwerk. Benoem het bij kennissen, klanten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kouwe81 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Reactie op de certificaten; Dit klopt. Maar bedrijven vragen meestal ook certificaten die niet heel erg van toepassing zijn. En als je ALLE certificaten moet hebben voor alle applicaties / servers / SQL enz enz.., dat is ook bijna onbegonnen werk.
Het is voor mij onbegonnen werk aangezien zoveel van die certificaten op developers gericht zijn. Dat gaat vaak net een stap te diep voor mijn werkzaamheden.
Nu moet ik zelf bekennen: ik zit nu bijna 18 jaar ( wow, ik wordt oud! :) ) in het vak van TAB, ken de meeste kneepjes wel en mijn CV spreekt ( hopelijk ) voor zichzelf. Maar ik heb geen ( recente ) certificaten op dat gebied. Moet je mij echt nu nog verplichten om een Windows Server 2019 certificaat te halen? Of een SQL 2019 certificaat, wat bestaat uit 3 deel certificaten ( of 4 tegenwoordig? ) over hoe ik een SQL cluster installeer? Dat doet een TAB echt niet, al zou ik dat wel kunnen en ZEER interessant / uitdagend vinden.
Nou... soms installeer ik ook wel SQL clusters. Maar alleen omdat DBA's vaak eigenwijs zijn en menen dat ze het beter weten dan de TAB'er. Uit voorzorg doe ik het liever zelf als het bedrijfsbeleid dat toestaat.
Ik doe het ongeveer even lang als jij en ben er per ongeluk in gerold. Ik wou systeembeheerder worden, door intern door te stromen, maar dat team nam alleen (ervaren) mensen van buiten aan en het TAB team wilde juist meer interne mensen want daar was bijna iedereen ingehuurd. Ik koos eieren voor mijn geld en heb er nooit spijt van gehad.
Mag ik trouwens aannemen dat jij ook een TAB bent? Of meer FAB?
Ik beschouw mezelf als TAB en werd bij een vorige werkgever ook (een tijdje) zo genoemd. Ik vind de titel goed aansluiten bij mijn werkzaamheden ook al wisselt mijn formele functietitel een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20
Als werkgever heb ik een schijthekel aan recruiters. En ik vind het jammer hoe makkelijk deze optie hier op tafel komt. Weten jullie dat deze CV schuivers 15-25k krijgen als ze jullie bij een werkgever aanbrengen? En jullie daarvan precies 0 euro? Dat zou je dus ook kunnen gebruiken door rechtstreeks te solliciteren en een dergelijk bedrag in je onderhandelingen te gebruiken. Ik zou het nl veel liever aan de werknemer betalen dan aan een recruiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mjax schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:48:
Als werkgever heb ik een schijthekel aan recruiters. En ik vind het jammer hoe makkelijk deze optie hier op tafel komt. Weten jullie dat deze CV schuivers 15-25k krijgen als ze jullie bij een werkgever aanbrengen? En jullie daarvan precies 0 euro? Dat zou je dus ook kunnen gebruiken door rechtstreeks te solliciteren en een dergelijk bedrag in je onderhandelingen te gebruiken. Ik zou het nl veel liever aan de werknemer betalen dan aan een recruiter.
We hebben allemaal een hekel aan recruiters. Ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden maar ben inmiddels ook meerdere werkgevers tegen gekomen die uitsluitend via recruiters werven. Sommige werkgevers besteden de werving gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:11

Zenix

BOE!

Bij mijn eerste baan in de buurt gekeken, vanwege reistijd. Uiteindelijk een leuke functie gevonden en daar met veel plezier gewerkt. De tweede baan via een corporate recruiter die een goed verhaal had via Linkedin stuurde en waarbij ik een flinke salarisverhoging kreeg en meer uitdaging. Hier zit ik nog steeds.

Maar tegenwoordig zal het voornamelijk binnen het netwerk zijn, als ik verder zou zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 26-03-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn eerste baan was midden in de vorige crisis (rond 2010/2011). Veel gesprekken gevoerd bij vage detacheringsbureau's in met name Amsterdam en Rotterdam. Uiteindelijk een prima baan gevonden, ging die toko failliet 8)7. Kon weer opnieuw beginnen met zoeken. Uiteindelijk een jaartje in België gewerkt via een recruiter/head hunter, na dat jaar via hetzelfde bedrijf in Nederland terecht gekomen en daar nog een paar jaar gewerkt.

Inmiddels was het 2015 en ik was die baan (m.n. de manager) zat, de markt was iets beter + wat werkervaring dus werk zoeken was makkelijker. Ik had de keuze uit een paar detacheringsbureau's die goed bekend stonden. Ging in salaris wat achteruit, maar wel n leuke auto. Eerste klus: klant in België (had immers ervaring daar). Ik wist van de vorige keer dat het ongeveer een maand zou duren voordat ik 'geaccepteerd' zou worden en zo geschiedde :). Daarna nog een jaar best leuk gewerkt.
Op mijn laatste werkdag werd Brussel aangevallen, achteraf bleek die dader langs ons kantoor te zijn gewandeld!

In 2016 kreeg ik een nieuwe interim opdracht en ditkeer een leuke functie bij een leuk bedrijf en daar ben ik na een jaar in dienst getreden.

Kortom, ik heb best goede ervaringen met head hunters en recruiters, maar het kost wat moeite om de goede eruit te pikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-03-2023 23:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouwe81
Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar zou het ook niet willen overwegen. Net wat jij zegt; ik betaal liever een medewerker zelf een bepaalde 'bonus' of meer salaris, dan dat ik een recruiter 15-25k betaal voor ( even oneerbiedig gezegd ) mensen afbellen en hopen dat er 1 bijt.

Maar bedrijven die het geld er WEL voor over hebben; lees: bedrijven met 15+ man in dienst, betalen het waarschijnlijk maar al te graag. Kleine investering en het verdient zich toch wel snel terug. Bedrijven met 'weinig' medewerkers; die kunnen het simpelweg niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kouwe81
downtime schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:44:
[...]

We hebben allemaal een hekel aan recruiters. Ik probeer ze zoveel mogelijk te vermijden maar ben inmiddels ook meerdere werkgevers tegen gekomen die uitsluitend via recruiters werven. Sommige werkgevers besteden de werving gewoon uit.
Ja, dat is wat hij bedoelde. Die 'externe' recruiters vragen dus rond de 15 - 25k per persoon welke in dienst komt. Wel doorgaans op no-cure, no-pay methode: dus alleen als je iemand aanneemt op contract, ben je het bedrag verschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kouwe81 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:56:
[...]

Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar zou het ook niet willen overwegen. Net wat jij zegt; ik betaal liever een medewerker zelf een bepaalde 'bonus' of meer salaris, dan dat ik een recruiter 15-25k betaal voor ( even oneerbiedig gezegd ) mensen afbellen en hopen dat er 1 bijt.

Maar bedrijven die het geld er WEL voor over hebben; lees: bedrijven met 15+ man in dienst, betalen het waarschijnlijk maar al te graag. Kleine investering en het verdient zich toch wel snel terug. Bedrijven met 'weinig' medewerkers; die kunnen het simpelweg niet missen.
Het alternatief is dat het bedrijf zelf een telefoonteam opzet en gaat bellen. Dat kost ook geld en je hebt geen garantie op succes. Dan is het soms interessanter om een recruiter op no cure, no pay basis in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als developer die al 15+ jaar bij dezelfde werkgever werkt, zou ik het anno nu ook niet meer weten. LinkedIn lijkt vooralsnog het eenvoudigste te zijn. Via LinkedIn krijg ik een hoop berichten, maar veelal van irritante recruiters.

Open sollicitaties bij bedrijven die je interessant lijken is misschien ook een optie. Vroeger keek ik op Monsterboard, maar dat is tegenwoordig een beetje achterhaald waarschijnlijk.

Soms kijk ik wel voor de fun bij bedrijven op hun websites. Vaak hebben ze een pagina met vacatures waar je direct op kan solliciteren. Dat lijkt me nog het beste.

Simpelweg jouw functietitel zoeken in een zoekmachine zoals Google kan dus ook al leuke resultaten opleveren.

Mijn grootste issue is eigenlijk reistijd. Als ik dichtbij zoek, vind ik maar een handjevol vacatures. Ik wil eigenlijk naar mijn werk fietsen (10 km max) _O- Maar goed, ik ben zelf buiten de stad gaan wonen. Er worden hier wel kantoorgebouwen en industrieterreinen gebouwd en uitgebreid, dus wie weet in de toekomst. Ik kijk soms wel wat er zich allemaal vestigt :)

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 26-03-2023 17:43 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Hier +1 voor LinkedIn, hoewel alle shit die het platform krijgt grotendeels terecht is, is het nog steeds wel de plek waar alle bedrijven en vacatures op te vinden zijn met een best goede zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Zo werkt jet helaas niet overal.
Voorbeeld Ik een team bij een grote gemeente in Nederland wilde mijn graag hebben voor hun beginnend red team. Leuk gesprek gehad bijna rond alleen ging de werving via een recruiter, Contact nooit niks meer van gehoord.
Dan zijn er nog bedrijven die niks meer in dienst nemen en met flexibele schil werken waardoor je met dit soort mensen moet samen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 12:41
Ik gebruik LinkedIn.
Daar heb ik de optie open gezet dat recruiter mij mogen benaderen zonder dat het in mij profiel foto staat dat ik op zoek ben naar een werk plek.

Recruiter via een uitzendbureau of een andere bureau daar zit ik niet op te wachten.
Vaak als hun zeggen welke plaats het is en wat de functie vaak kan ik via Google zoeken welke bedrijf het is.

En gebruik indeed.nl om naar vacature te zoeken.

En als ik een mooi bedrijf zie doe ik meestal een open vacature sturen. Werkgevers zijn hier blij mee.

Ik zit niet in de IT wel in de elektronica. Helaas verziekt uitzendbureau en recruiter de hele banen markt.
Heb bij 2 bedrijven gehad dat ze alleen personeel aan namen via een uitzendbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik moet zeggen dat het als IT-er moeilijk is om een baan te vinden. De meeste vacatures hebben als eis een pakket aan talen, frameworks en tools. Dan heb ik het niet over 2-4 eisen, maar misschien wel 10-20 verschillende punten waaraan je moet voldoen of kennis van moet hebben. Ondanks de vacature vervolgens maanden open staat, lijkt de focus nog steeds te liggen op liever-geen-werknemer-dan-een-werknemer-die-de-eerste-drie-weken-bezig-is-met-inwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-07 08:59
Ik moet zeggen dat het als IT-er moeilijk is om een baan te vinden. De meeste vacatures hebben als eis een pakket aan talen, frameworks en tools. Dan heb ik het niet over 2-4 eisen, maar misschien wel 10-20 verschillende punten waaraan je moet voldoen of kennis van moet hebben. Ondanks de vacature vervolgens maanden open staat, lijkt de focus nog steeds te liggen op liever-geen-werknemer-dan-een-werknemer-die-de-eerste-drie-weken-bezig-is-met-inwerken.
Volgens mij is er best veel tekort aan (goede) IT-ers. Dus een baan zoeken zou niet moelijk moeten zijn,
Mijn ervaring is dat die eisen in een vacature soms erg krankzinnig zijn. Dus laat je er niet van weerhouden om op een baan te solliciteren als je maar 7 van de 10 eisen kan voldoen.
Ik heb zelf ook vaak genoeg aan de andere kant gezeten. Als een kandidaat aangeeft snel technieken zich eigen kan maken is het niet erg dat je bijvoorbeeld geen Python kan programmeren, maar als wel jaren Java/C++ ervaring hebt. Als je hebt aangetoond hebt een taal als Java/C++ eigen te maken dan gaat het ook wel lukken met Python of Javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

fagao schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:36:
Dus laat je er niet van weerhouden om op een baan te solliciteren als je maar 7 van de 10 eisen kan voldoen.
Zelf wel eens gedaan, kreeg o.a. te horen dat een afgeronde mbo-4 opleiding het absolute minimum is (IT) en bij een ander bijv. hbo bachelor elektrotechniek (met hint dat diploma van universiteit meer gewaardeerd wordt), ongeacht de kennis die er al is....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-07 22:40
Raven schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:30:
[...]

Zelf wel eens gedaan, kreeg o.a. te horen dat een afgeronde mbo-4 opleiding het absolute minimum is (IT) en bij een ander bijv. hbo bachelor elektrotechniek (met hint dat diploma van universiteit meer gewaardeerd wordt), ongeacht de kennis die er al is....
Soms kan het zijn dat er inderdaad aan de eisen wordt vastgehouden en dat dan een afwijzing volgt bij niet voldoen. Maar bij niet reageren wegens de eisen, is het resultaat 100% gegarandeerd dat je (in algemene zin) er niet wordt aangenomen.
In de afgelopen twee jaar heeft het negeren van de eisen (incl. een scholingseis) in de vacatures, me toch al twee keer een leuke, nieuwe functie opgeleverd.

---

Toen ik jonger was, ben ik vooral gewisseld via oud-collega's. Zodat ik al vooraf wat meer van de sfeer e.d. op de potentiële werkplek wist.
Recenter kijk ik naar bij welke organisaties ik zou willen werken en kijk ik gericht naar vacatures daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Mijre Het is niet alleen vanwege dat, er zijn ook nog altijd veel werkgevers die alleen al bij het horen van "wajong" ineens niet meer staan de springen om nieuw personeel, dat maakt het nog wat lastiger :/

Zit inmiddels te overwegen om hbo ad te proberen (in de lokale media hbo-light genoemd). Heb een vrij recent vwo-diploma dus toelating zou geen probleem moeten zijn, alleen ben ik 30+ oftewel geen stufi en het UWV betaald niet voor (of mee aan) meerjarige opleidingen terwijl het veel duurdere particuliere onderwijs (ITvitae bijv.) wel volledig betaald wordt, al heeft dat geen baan opgeleverd.

"Toen ik jonger was, ben ik vooral gewisseld via oud-collega's. Zodat ik al vooraf wat meer van de sfeer e.d. op de potentiële werkplek wist."
Helaas is mijn arbeidsverleden bijna niet-bestaand, dus dat geluk heb ik helaas niet.

"Recenter kijk ik naar bij welke organisaties ik zou willen werken en kijk ik gericht naar vacatures daar."
Daar helpt de Visie Groep aan mee, zij hebben i.t.t. ITvitae hier in de regio wél de nodige contacten en we gaan gericht op zoek naar werkgevers en vacatures. In een paar weken tijd heb ik meer gesprekken bij werkgevers gehad dan in een heel jaar via ITvitae.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 24-10-2023 09:45 ]

Pagina: 1