Twee mailtjes en 3 Grid Over Voltage (recovered)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 00:14
In mijn inbox zie ik twee emailtjes over een een "Grid over Voltage" en in de SolisCloud App zie ik zelfs 3 meldingen staan onder "alarm". Allemaal wel hersteld. Wie weet wat dit betekend? Mijn installateur is niet zo snel met reageren en ik moet nog maar zien of ze überhaupt reageren. De zonnepanelen liggen net sinds december 2022 op mijn garage en hangen aan een Solis S6 omvormer. Heeft dit te maken met onvoldoende capaciteit op het net om mijn stroom kwijt te kunnen, ik woon namelijk in een dorp met maar 300 inwoners.

in de mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5hKJe4l0qSK5aZnLuB0qtz8y.jpg

en in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tcP9ksmx93sD0FtYuVBMhesf.jpg

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Ja grote kans dat de spanning te hoog was. Door naar plant te gaan, dan naar je installatie en vervolgens door te klikken naar je omvormer kun je de historie van de AC spanning in een grafiek zien. Boven 253 volt schakelt hij uit.

Oplossingen:
-wanneer je een 3-fase aansluiting hebt en de andere 2 fases hebben een lagere spanning dan kun je hem daarop laten aansluiten.
-indien 1 fase kun je contact opnemen met je netbeheerder. Soms kunnen ze aanpassingen doen om de spanning te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
schumacher schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:37:
Ja grote kans dat de spanning te hoog was. Door naar plant te gaan, dan naar je installatie en vervolgens door te klikken naar je omvormer kun je de historie van de AC spanning in een grafiek zien. Boven 253 volt schakelt hij uit.
Ik kan de optie "historie AC spanning" bij de omvormer niet vinden. Het enige wat ik daar nu zie is : AC Info:
Voltage : 221.5 V
Current : 0.9A
Frequency : 49.98hz
Oplossingen:
-wanneer je een 3-fase aansluiting hebt en de andere 2 fases hebben een lagere spanning dan kun je hem daarop laten aansluiten.
-indien 1 fase kun je contact opnemen met je netbeheerder. Soms kunnen ze aanpassingen doen om de spanning te verlagen.
Ik heb 1 fase, maar wel twee zonnepanelen sets. In totaal 15 zonnepanelen, de bovengenoemde heeft een max capaciteit van 3,1Kwh en de andere set met de Goodwe omvormer kan maximaal 2,56Kwh leveren. Dus NET binnen de maximale capaciteit van 1 fase op 25A. (Uitgaande van 25A over 230v = 5.750 watt, en dat is onder *ideale* omstandigheden. Van die 5.750 watt berekende men gemiddeld een opbrengst van 85%.

Ik heb ook mijn neef gebeld, die zei dat ik mijn stroom niet kwijt kon omdat ik in een vrij klein dorp woon en ik contact moest opnemen met de energieleverancier, die zouden dan grotere trafo's moeten plaatsen. Of dat verhaal klopt weet ik niet. Informatie komt van allerlei kanten en ik ben helaas niet gezegd met een zonnepanelen installateur die zich om z'n klanten bekommert. Moet overigens ook nog zien of ik de BTW wel terugkrijg. Het loopt in principe allemaal wel, maar eerst zien dan geloven.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
85% onzin mag je even heel snel vergeten… het is een niet bestaande niet correcte eenheid…

Als je 5,5kW aan omvormer aan je aansluiting hebt hangen voldoe je volgens mij niet aan de netcode… max 5kW onbalans.

Heb je het allemaal ook nog aan lange dunne 2,5mm2 kabel hangen dan wordt het nog erger… ik neem aan dat de beide omvormers niet aan dezelfde lange dunne kabel hangen?

Oplossingen:
Omvormer bekabeling upgraden naar 6mm2
Omvormers dicht bij meterkast
3 fase aansluiting aanvragen en omvormers verdelen over 2 fasen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ronald schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:23:
85% onzin mag je even heel snel vergeten… het is een niet bestaande niet correcte eenheid…
Als je 5,5kW aan omvormer aan je aansluiting hebt hangen voldoe je volgens mij niet aan de netcode… max 5kW onbalans.
De laatste installateur heeft er een berekening op losgelaten en kwam tot de conclusie dat het net kon. Ik zou het maximale vermogen over 1 fase niet overschrijden, zelfs niet onder de meest ideale weersomstandigheden.
Heb je het allemaal ook nog aan lange dunne 2,5mm2 kabel hangen dan wordt het nog erger… ik neem aan dat de beide omvormers niet aan dezelfde lange dunne kabel hangen?
De kabel van de garage naar de meterkast is het langst, die is uitgemeten exact 16 meter lang, het is een 5 aderige 2,5mm2 kabel inderdaad (waarvan maar 3 draden momenteel worden gebruikt).
Oplossingen:
Omvormer bekabeling upgraden naar 6mm2 (1)
Omvormers dicht bij meterkast (2)
3 fase aansluiting aanvragen en omvormers verdelen over 2 fasen. (3)
1 - Is te doen
2 - Is niet te doen, de omvormer is dan weer verder verwijderd van de panelen, dus lood om oud ijzer
3 - Dat staat op de planning (mijn vertelde mij dat ik deze Hoofdschakelaar nodig ben, die kan hij installeren, en dat dan Enexis langs zou moeten komen om de 3 fasen aan te leggen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Nee 2 is niet lood om oud ijzer.

Het gaat om de netspanning. Die is bij de omvormer hoger achter een lange kabel.

Maak de hebben kabel kort, dik enzo dan heeft de kabel minder weerstand en staat er dus minder spanning verschil over staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:39
Sinds kort heb ik deze mailtjes ook. Is dit gewoon een nieuwe functionaliteit van de inverter dat ie zich zelf uitschakeld of kan er toch ook iets met mijn bedrading mis zijn (panelen liggen er al sinds 2019 op, tot nu toe nooit deze melding ook gehad.

Kan het ook kwaad? (Als ik de foutcode goed begrijp, is het voltage op de grid te hoog en schakelt die de omvormer even uit waardoor ik dus geen stroom opwek/teruglever).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-05 21:14

hfa

lost95 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:02:
Sinds kort heb ik deze mailtjes ook. Is dit gewoon een nieuwe functionaliteit van de inverter dat ie zich zelf uitschakeld of kan er toch ook iets met mijn bedrading mis zijn (panelen liggen er al sinds 2019 op, tot nu toe nooit deze melding ook gehad.

Kan het ook kwaad? (Als ik de foutcode goed begrijp, is het voltage op de grid te hoog en schakelt die de omvormer even uit waardoor ik dus geen stroom opwek/teruglever).
Het kan (zeker) geen kwaad..je mist alleen opbrengst. Zeer waarschijnlijk als gevolg van steeds meer mensen met zonnepanelen in je wijk. Technisch kan je omvormer het gewoon aan, alleen vindt het net/de netbeheerder dit niet zo leuk. Dus als de gemiddelde netspanning 10 minuten > 253V is, schakelt de omvormer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Als er in de omgeving veel mensen met zonnepanelen zijn en er is veel zon dan wordt lokaal de netspanning te hoog.
Als de netspanning 10 minutenlang meer dan 253V is schakelen de omvormers zich uit, dat is normaal.
Zakt de netspanning weer dan komen ze na een tijdje weer op.

Is gewoon een kwestie van dat het net het niet aankan en verzwaard moet worden.
Je kunt het alleen melden bij de netbeheerder., maar een snelle oplossing is er niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Ben(V) schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:34:
Als er in de omgeving veel mensen met zonnepanelen zijn en er is veel zon dan wordt lokaal de netspanning te hoog.
Als de netspanning 10 minutenlang meer dan 253V is schakelen de omvormers zich uit, dat is normaal.
Zakt de netspanning weer dan komen ze na een tijdje weer op.

Is gewoon een kwestie van dat het net het niet aankan en verzwaard moet worden.
Je kunt het alleen melden bij de netbeheerder., maar een snelle oplossing is er niet.
Er is een relatief snelle oplossing: dat de netbeheerder de trapstand van de wijktransformator verlaagt, zodat de spanning in rust lager is en er dus meer opgewekt kan worden. Maar de TS noemt dat de spanning gisteren om 8 uur 's avonds (dan is er weinig opwek en best veel verbruik) al slechts 221,5 V is. Dat kan twee dingen betekenen:
  1. De trapstand staat al laag ingesteld, of
  2. Je zit aan het eind van een dunne kabel, met relatief veel spanningsval.
Als je wil weten of het nut heeft om je kabels te vervangen, moet je de spanning bij je meterkast (of een andere relatief onbelaste groep) meten terwijl de zonnepanelen veel stroom leveren:
  • Is dat significant lager dan 250V? Dan heeft het nut om de kabel te vervangen.
  • Komt het in de buurt van de 250V? Dan zit het aan de kant van de netbeheerder. Dit kan je sowieso melden, maar oplossingen kunnen ingewikkeld zijn en lang duren (kabels opgraven, bijvoorbeeld). Het kan wel zijn dat de spanning op de andere fases lager is, in dat geval heeft het nut om een driefasenaansluiting aan te vragen. De spanning op de andere fases kan waarschijnlijk gemeten worden bij de hoofdzekeringen, maar omdat die verzegeld is moet een installateur met zegelrecht dat voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankieV
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 18:55
Ik heb dit ook met mijn Solis omvormer. Voor het eerst in ruim 1 jaar bedrijf.

Alarm code: 1012
Alarm time: 2023-05-22 05:02:12
Alarm content: Grid Over Frequency 01
Processing method: 1. If it occurs by accident, it may be short-term abnormality of the power grid. The inverter will resume normal work after detecting the normal power grid, and no manual intervention is required. 2. If it occurs frequently, check the grid voltage and check whether the grid frequency is in the inverter. Within the allowable range, if not, please contact customer service; if yes, please check if the AC side breaker and output cable are connected properly; 3. If the grid voltage, grid frequency is within the allowable range of the inverter, and the AC side wiring confirmation It is true that this alarm still occurs frequently. After obtaining the consent of the local power operator, please contact customer service to modify the over-voltage and under-frequency protection points of the inverter power grid.

Kijk naar de tijd. Geen zon, omvormer nog uit en toch deze melding? Vreemd? Nieuw bij mij is wel dat ik sinds een maand of twee pas de nieuwe app, SolisCloud gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankieV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CELy-sGE8nDnU2WZ5V4_yuUeTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE83CLEJYOVkhN1zcQ5r9wA0.jpg?f=fotoalbum_large

Vreemd, de melding kwam bij het opstarten. 234V AC. Geen probleem lijkt mij. Zit overigens precies 1 uur verschil tussen de melding en de tijd van de omvormer.

Wat mij wel opvalt bij deze grafiek, van deze dag, dat het Amperage 0A is. Als ik in de app door de dagen terug loop, is er niet 1 dag waarbij het Amperage 0A is bij de start van de omvormer. Altijd 0,9A (iedere dag). Ik ben geen electra techneut, dus ik weet niet of dit wat betekend.

[ Voor 28% gewijzigd door FrankieV op 22-05-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@FrankieV Algemeen: Wat de tijden betreft hebben diverse Chinese? omvormerproducenten en hun websites
standaard problemen met winter/zomertijd en ook bij de rapportage gebruiken ze vaak de lokale Chinese tijd.
Misschien zie je zoiets hier ook.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheelboy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29
Zelfde probleem met solis 4g 2.5 k omvormer. Deze slaat steevast morgens rond 0500 uit . Metingen van mij max 237v metingen solis 253v metingen omnik installatie 237v . Enexis fase controle geen hoog voltage. Lol 😂 zet ik in de schuur frietpan aan morgens om 0530 dan wachten tot omvormer werkt en dikke kans hele dag geen last. Installateur ja het 253 onzin verhaal toen collega ja solis heeft problemen er wordt aan gewerkt. 3 weken later ja weer het 253v verhaal die las dus duidelijk mijn verhaal niet.
Mijn vermoeden is dat of firmware aanpassing moet komen dat uitlezen voltallige verkeerd is . Of iets kapot waardoor je verkeerde uitlezing krijgt . Dus voor duidelijkheid ook ik last van uitval melding grid overvoltage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Toch heeft deze 'grid overvoltage' allicht effect op de werking van de omvormer, en specfiek op de WiFi datalogger. Die bleek ineens een aantal dagen terug zo dood als een pier. Normaal kijk ik altijd wel via de apps wat de panelen aan het doen zijn, ook als ik niet thuis ben en aan het eind van de dag tel ik beide producties bij elkaar op en weet ik wat de panelen die dag gedaan hebben.

Afijn, de datalogger kreeg geen stroom meer. Maar denk je dat ik em kon loskrijgen? Ik heb alles geprobeerd om em los te krijgen, uiteindelijk de leverancier gebeld en gezegd dat ik em niet los kon krijgen, hij suggereerde; zet er maar even een schroevendraaier achter. In de tussentijd had ik reeds een nieuwe datalogger ontvangen.

Uiteindelijk met een schroevendraaier, voorzichtig, proberen de datalogger los te krijgen. En hij kwam ook los, alleen hij nam gelijk de hele com poort mee, met draden en al. Zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/k0f8pDxUc5DAyG9W4YhAStbA.jpg

Toen dit zo los kwam kon ik ineens wel de datalogger losdraaien. Vervolgens de nieuwe geplaatst, maar ook die deed niets. Wederom de leverancier gebeld, ook enigszins geklaagd over het feit dat nergens in de handleiding duidelijk wordt aangegeven HOE je de datalogger moet verwijderen. Kreeg ik als mailtje terug, of ik het type Omvormer en Serial nummer wou doorgeven. Ik vraag me, of ze deze gehele omvormer gaan vervangen?

Ik snap ook niet waarom het plaatsen van een datalogger zo lastig moet. Ik heb tevens een Goodwe omvormer en de datalogger druk je gewoon als een USB apparaat in een USB poort. Dit is toch zot, als ik een USB stick in mijn computer steek valt ie er toch ook niet zomaar uit?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankieV
Stick vasthouden, niet ronddraaien en zwarte wartel losdraaien. Je hebt de hele plug die bij de omvormer hoort eruit gedraaid!

Ik had overigens ook problemen met de lan stick. Was steeds uit het niets offline. Niet meer via ip adres te benaderen. Ook niet met statisch ip. Wat hielp was de stick losdraaien, eruit trekken en weer plaatsen.

Ik heb hem nu vervangen door een nieuwe generatie van Solis. De Solis-S2-WL-ST. Deze is van buitenaf te resetten indien nodig. Werkt tot nu toe uit de kunst zonder problemen.

Overigens ook geen foutmeldingen/alarm meer gehad. Omvormer gaat om 23:00 offline en om 05:45 komt hij weer netjes online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
FrankieV schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:25:
Stick vasthouden, niet ronddraaien en zwarte wartel losdraaien. Je hebt de hele plug die bij de omvormer hoort eruit gedraaid!

Ik had overigens ook problemen met de lan stick. Was steeds uit het niets offline. Niet meer via ip adres te benaderen. Ook niet met statisch ip. Wat hielp was de stick losdraaien, eruit trekken en weer plaatsen.

Ik heb hem nu vervangen door een nieuwe generatie van Solis. De Solis-S2-WL-ST. Deze is van buitenaf te resetten indien nodig. Werkt tot nu toe uit de kunst zonder problemen.

Overigens ook geen foutmeldingen/alarm meer gehad. Omvormer gaat om 23:00 offline en om 05:45 komt hij weer netjes online.
Daar ben ik helaas nu ook achter gekomen. De handleidingen die ik hier ook bij kregen heb zijn uit het jaar 0 en om de setup werkend te krijgen is ook een compleet 'drama' geweest. Eerst kreeg ik verkeerde inloggegevens, toen werd ik naar een verouderde site geleid, eenmaal daar bezig, bleek de wifi-dongle een nieuw type te zijn die weer een firmware upgrade nodig had en nou ja, na een hoop gedoe werkte het uiteindelijk wel, maar ik ben gewoon niet echt te spreken over de leverancier die ze geplaatst heeft, in dit geval ABCSolar uit Groningen, hun klantenservice is naar mijn mening onder de maat. Geen klagen overigens hoe alles gemonteerd is, dat zit wel goed, maar als Zonnepanelen installatie bedrijf verwacht je toch gewoon een compleet werkend systeem, met een app op je telefoon, alles door hun ingesteld etc, zodat je als klant zijnde daar geen hoofdbrekens over hoeft te hebben.

Nu maar wachten wat voor antwoord ze krijgen van Solis. Allicht wordt de gehele omvormer vervangen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankieV
De meeste zijn cowboys tegenwoordig. Niet allemaal, maar veel wel. Installateurs komen en gaan. Service hebben ze geen tijd voor. Dakje vol leggen levert meer op. Zij hadden jou problemen op moeten lossen. Daar heb je dik voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
FrankieV schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:23:
Ik heb dit ook met mijn Solis omvormer. Voor het eerst in ruim 1 jaar bedrijf.

[i]Alarm code: 1012
Alarm time: 2023-05-22 05:02:12
Alarm content: Grid Over Frequency 01
Bij jou is het geen Grid over VOLTAGE maar Grid Over FREQUENCY, dus de (door de omvormer!) gemeten frequentie is te ver boven 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankieV
Ah, ik zie het... Mij wat ingelezen. Omvormer moet aan een norm voldoen. Als de frequentie oploopt naar bv 50,2 hz moet de omvormer terugschakelen. Niet uit, anders schakelen alle omvormers tegelijk uit en dat zorgt voor een nog groter probleem.

• Erwin1971
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Kan bij een solis 3fasig 3k, de spanning verhoogd worden dan 257Volt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-05 19:06
Of het kan is een tweede, het mag niet.

Spanning op het net is 230v, met 10% overschrijding ga je naar 253v
Pagina: 1