Om even het verschil tussen een 2009-2011 model en een 2012 en later model duidelijk te maken: Het 2009-2011 model is zo'n 3 cm dik langs alle randen. Het 2012 en latere model is ongeveer 5 mm dik langs de randen.
Bij de volgende stappen laat je je iMac netjes op z'n voet staan met het scherm naar je toe.
Bij het 2011 model is het een kwestie van je nagels achter de glasplaat zetten, deze aan de bovenkant naar voren kantelen en wanneer de boven- en zijkanten los zijn deze schuin omhoog te trekken.
Daarna zit het scherm vast met 8 T8/T10 schroefjes, beide kanten 4 boven elkaar. Wanneer je die er uit hebt kantel je het scherm aan de bovenkant ongeveer een 10cm naar voren. Daarna ga je de 3 kabeltjes (even uit mijn hoofd) los maken, eerst linksboven, daarna de beeldschermkabel en als laatste de temperatuurkabel. Wanneer alles los is trek je het scherm schuin naar je toe omhoog. Zet het scherm lekker ergens weg waar je niet met je stoel tegenaan rijdt, zou zonde zijn.
Daarna kan het feest beginnen:
De aan/uit schakelaar zit naast de linker ventilator. Het is een 2-pins stekkertje die best zwaar uit z'n connector gaat. Eens die er uit is kun je de iMac gaan testen door de connector op het moederbord kort te sluiten.
Mocht je een aardige partij stof tegenkomen: alles er uit, afstoffen en schoonmaken, nieuwe koelpasta waar dat hoort en dan alles weer in elkaar. Ongeveer 2 uurtjes werk als je je een beetje kwaad maakt. (slechts 50-70 keer gedaan voor de hobby...) Ik deed dat altijd met een tandenborstel en een stofzuiger, omdat ik het stof niet allemaal in mijn zolderkamer wil hebben. Alles, maar dan ook écht alles werd schoongemaakt. Zelfs de ventilatoren gingen uit elkaar om de waaiers schoon te maken. Videokaart werd ontdaan van oude koelpasta en kreeg nieuwe, CPU kreeg nieuwe... Vaak was het verschil in geluid echt merkbaar.
Let wel op: de voeding heeft, ook al is de stekker uit de wandcontactdoos, de neiging om flinke klappen uit te kunnen delen. Daarom die met respect behandelen en lekker bij de zijkanten vastpakken.