iMac 2011 aan-uitknop kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Mijn Imac 2011 met externe ssd(OSX) deed het tot voor een paar dagen nog prima.
Gisteren ging hij helemaal niet aan en heb ik van alles geprobeerd: 15 sec ingedrukt houden en daarna aan zetten, van de stroom zonder resultaat.
Daarna aantal maal aan-uitknop ingedrukt....en hij deed het weer.
Vandaag weer niet aan te krijgen. Nu ben ik er achter: de aan-uitknop blijft hangen, want na wat "gefriemel" aan deze knop doet hij het weer.
iemand ervaring hiermee en is reparatie eenvoudig zelf te doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Reparatie is niet te doen. Altans niet de knop zelf. Wat wel kan is de knop vervangen met een ander exemplaar. Heb dit ook al eens bij de hakken gehad met een 27" 2009-2011 model.

Wat je ook kunt doen is de iMac ontdoen van z'n scherm, de stekker van de aan/uit knop er uit halen en die beide contactjes even kortsluiten met een schroevendraaiertje. Zo kun je meteen uitsluiten of het de aan/uit knop is of dat de voeding niet lekker is. Dat laatste wil ook nog wel eens voorkomen bij die machines. Enige nadeel is dat zonder scherm opstarten je geen beeld hebt (tenzij extern) en dat een ventilator flink gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Klikt de knop nog überhaubt? Als dit niet t geval is probeer het eens schoon te maken, desnoods puur alcohol gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
@sypie scherm doe ik liever niet verwijderen, want schijnt bij deze(medio 2011 27") geen sinecure te zijn, vandaar dat ik een externe ssd heb

@SYQ knop klikt niet. Wat bedoel je met schoonmaken? Dat kan toch alleen aan buitenkant knop(of kun je die verwijderen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

doggy1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:58:
@sypie scherm doe ik liever niet verwijderen, want schijnt bij deze(medio 2011 27") geen sinecure te zijn, vandaar dat ik een externe ssd heb
Het 2011 model is wat mij betreft juist nog 1 van de makkelijkste om het scherm er af te halen.
Destijds behoorlijk wat keren gedaan voor het vervangen van de HDD ;)

https://nl.ifixit.com/Gui...rd+Drive+Replacement/7555

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
@Greatsword dan had ik waarschijnlijk de"verkeerde"info gelezen, anders had ik wel een interne ssd ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Om even het verschil tussen een 2009-2011 model en een 2012 en later model duidelijk te maken: Het 2009-2011 model is zo'n 3 cm dik langs alle randen. Het 2012 en latere model is ongeveer 5 mm dik langs de randen.

Bij de volgende stappen laat je je iMac netjes op z'n voet staan met het scherm naar je toe.

Bij het 2011 model is het een kwestie van je nagels achter de glasplaat zetten, deze aan de bovenkant naar voren kantelen en wanneer de boven- en zijkanten los zijn deze schuin omhoog te trekken.

Daarna zit het scherm vast met 8 T8/T10 schroefjes, beide kanten 4 boven elkaar. Wanneer je die er uit hebt kantel je het scherm aan de bovenkant ongeveer een 10cm naar voren. Daarna ga je de 3 kabeltjes (even uit mijn hoofd) los maken, eerst linksboven, daarna de beeldschermkabel en als laatste de temperatuurkabel. Wanneer alles los is trek je het scherm schuin naar je toe omhoog. Zet het scherm lekker ergens weg waar je niet met je stoel tegenaan rijdt, zou zonde zijn.

Daarna kan het feest beginnen:
De aan/uit schakelaar zit naast de linker ventilator. Het is een 2-pins stekkertje die best zwaar uit z'n connector gaat. Eens die er uit is kun je de iMac gaan testen door de connector op het moederbord kort te sluiten.

Mocht je een aardige partij stof tegenkomen: alles er uit, afstoffen en schoonmaken, nieuwe koelpasta waar dat hoort en dan alles weer in elkaar. Ongeveer 2 uurtjes werk als je je een beetje kwaad maakt. (slechts 50-70 keer gedaan voor de hobby...) Ik deed dat altijd met een tandenborstel en een stofzuiger, omdat ik het stof niet allemaal in mijn zolderkamer wil hebben. Alles, maar dan ook écht alles werd schoongemaakt. Zelfs de ventilatoren gingen uit elkaar om de waaiers schoon te maken. Videokaart werd ontdaan van oude koelpasta en kreeg nieuwe, CPU kreeg nieuwe... Vaak was het verschil in geluid echt merkbaar.

Let wel op: de voeding heeft, ook al is de stekker uit de wandcontactdoos, de neiging om flinke klappen uit te kunnen delen. Daarom die met respect behandelen en lekker bij de zijkanten vastpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
@sypie bedankt voor de uitvoerige uitleg. Zodra ik tijd heb, ga ik er eens aan beginnen, want ik ben nog steeds heel erg tevreden met deze Imac. Als dit allemaal lukt, ga ik er ook maar meteen een interne ssd in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als het het 2011 model is kun je een extra SSD plaatsen achter de DVD-speler. Daarvoor heb je alleen een speciale kabel nodig en wat dubbelzijdig foamtape.

Hier een set met alles er op en er aan om een SSD te kunnen plaatsen in het 2011 model. Wil je alleen de SATA/Power kabel en dubbelzijdig tape dan heb je aan dit setje al genoeg.

Wil je een SSD plaatsen op dezelfde plaats als de HDD dan heb je aan een bracket al genoeg. Zelf gebruikte ik altijd de Corsair versie. Goedkoop maar wel prima te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

doggy1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:58:

@SYQ knop klikt niet. Wat bedoel je met schoonmaken? Dat kan toch alleen aan buitenkant knop(of kun je die verwijderen?)
Probeer het eens, gewoon deppen met je vinger en dan de randjes vd knop goed insmeren. Ik heb hetzelfde gehad destijds met mn iMac uit 2011 en dit hielp bij mij. Ik moest dit wel om de zoveel tijd herhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
@SYQ ik ga het proberen en laat weten of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@doggy1 Al (gewenst) resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
Sorry voor mijn late reaktie(heel druk bezig geweest), maar het is gelukkig opgelost.
Het bleek dat de aan-uit knop bleef hangen.
Ik heb paar keer daar op geblazen om evt stofjes weg te krijgen en daarna aantal keren knop beetje aan zijkanten ingedrukt en opgelost.
Jullie allemal nog enorm bedankt voor de hulp.
Pagina: 1