Upgrade Game PC en oplossing voor gedeelde schermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Ik heb mijn vrouw haar Game PC afgestoft. Ze heeft deze ooit van een goede vriend overgekocht, maar de hardware is wel wat aan vernieuwing toe. De vraag is echter, wat gaan vervangen en hoe?

De huidige situatie
Op het ogenblik bestaat haar setup uit de volgende onderdelen:
- Videokaart: Asus EAH6950 DCII/2DI4S/2GD5
- Processor: Intel Core i7-2700K 3.50GHz m
- Geheugen: 12GB
- Moederbord: ASUS Sabertooth P67

- Beeldschermen: 2x Dell Ultrasharp U2414H

Ik zoek een?
Eigenlijk twee adviezen: een videokaart en wat te doen met de schermen: buiten het gamen voldoet het ook als werkplek, waarbij ze dus de schermen en muis en toetsenbord zowel voor haar PC wil gebruiken als haar werklaptop. En het liefst natuurlijk redelijk plug en play, zonder steeds achter het bureau te kruipen om de kabels om te switchen.

Ze speelt voornamelijk League of Legends maar ook Rainbow Six Siege. Nu heeft ze met het eerstgenoemde geen problemen, maar bij R6 heeft haar systeem veel moeite het allemaal bij te houden, helemaal wanneer ze in levels in de "open lucht" beweegt. Meer data dan te verwerken wellicht?

Allereerst lijkt een upgrade van de videokaart voor de handliggend, maar de vraag is of niet meteen een upgrade van het moederbord en/of CPU gewenst is. Voor haar prettig als ze daar even mee kan wachten, maar misschien zijn hier hardware kenners die dat weer afraden.

Op dit moment heeft ze dus twee schermen die aan elkaar gekoppeld zijn mbv daisy chaining, maar er blijft dus maar 1 ingang vrij voor een PC of iets anders, ALS je beide schermen wilt gebruiken. Dat laatste wil ze het liefst, zowel tijdens het werken als het gamen (in geval van LoL is dat wel handig). Als ze bij haar huidige schermen blijft is een KVM switch wel handig. Maar ik weet niet wat hier de ervaringen zijn of dat het toch beter is over te stappen naar een scherm wat PBP ondersteund.

Wat is je budget?
Qua videokaart zaten we rond de 150 a 200 euro te denken, maar dat komt vooral ook omdat er een keuze gemaakt moet worden of er een KVM switch of een ander scherm moet komen. Qua KVM, als eentje van 100 euro perfect werkt dan zou een ander scherm nog niet nodig hoeven zijn en is het ook geen probleem iets meer aan de hardware uit te geven. Maar schermen met meerdere opties, een makkelijkere setup waarbij bijvoorbeeld alleen nog een KM switch nodig is voor 2 tientjes om het keyboard en muis om te switchen, zou ook een optie kunnen zijn al gaan we dan vermoedelijk al snel voorbij de 700 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen merk voorkeur.
Kwam al deze KVM tegen, maar weet niet of mensen ervaring hebben met dergelijk materiaal en of het toch aan te raden is naar een ander scherm te kijken, gezien die twee DELL's ook al 7 jaar oud zijn en af en toe gereset moeten worden door de stroom eraf te halen omdat ze bijvoorbeeld niet direct aan gaan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals eerder benoemd zullen de schermen, muis en toetsenbord zowel op de game pc als haar laptop moeten werken. Mocht ze bij twee schermen blijven, dan zou het prettig zijn als ze zonder steeds alle kabels om te ruilen, eenvoudig beide schermen kan omwisselen van laptop naar pc en vice versa.

Qua gamen is het nu voornamelijk Rainbow Six Siege en LoL.

[ Voor 11% gewijzigd door Storm90 op 23-03-2023 17:26 ]

Beste antwoord (via Storm90 op 24-03-2023 16:34)

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49
Heel eerlijk zou ik hier niet al teveel aan besteden. Het systeem is gewoon 10-12 jaar oud. LoL draait er prima op. En Rainbow Six Siege voor een groot gedeelte ook wel. De vraag is bij Siege waar de bottleneck zit. Als ze in de open lucht levels zit, zit dan de processor of de videokaart op 100%?

Stel dat je de videokaart wil vervangen, is de kans groot dat je ook de voeding moet vervangen aangezien die niet overweg kan met moderne hardware. Met het vervangen van de videokaart moet je dan ook weer oppassen dat die weer geen gigantische bottleneck voor de processor gaat zijn. Een moderne i3 is namelijk al een stuk sneller dan die oude i7. En als je de processor wil vervangen moet je ook meteen het moederbord + RAM vervangen. Met andere woorden, dan zit je gewoon aan een compleet nieuw systeem.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:49
Heel eerlijk zou ik hier niet al teveel aan besteden. Het systeem is gewoon 10-12 jaar oud. LoL draait er prima op. En Rainbow Six Siege voor een groot gedeelte ook wel. De vraag is bij Siege waar de bottleneck zit. Als ze in de open lucht levels zit, zit dan de processor of de videokaart op 100%?

Stel dat je de videokaart wil vervangen, is de kans groot dat je ook de voeding moet vervangen aangezien die niet overweg kan met moderne hardware. Met het vervangen van de videokaart moet je dan ook weer oppassen dat die weer geen gigantische bottleneck voor de processor gaat zijn. Een moderne i3 is namelijk al een stuk sneller dan die oude i7. En als je de processor wil vervangen moet je ook meteen het moederbord + RAM vervangen. Met andere woorden, dan zit je gewoon aan een compleet nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
lamaa1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:08:
Allereerst, thanks voor je input! Uhm ja goeie, nog niet gecontroleerd eerlijk gezegd. Maar met zo'n oude videokaart ga je intiutief toch ergens denken dat het daar in zit. Maar wel goed om dat voor alle zekerheid even te controleren inderdaad.
Daar zit zeker wat in. Ik heb je reactie laten lezen, en tegelijkertijd heeft ze weer een ander spel waar ze zich mogelijk aan wil wagen: Heroes of the storm. Ze lijkt nu zelf wel overtuigd te zijn dat het wel de moeite loont iets meer te investeren en de hele bende te vernieuwen. En ik ook wel. Dus dank voor het meedenken! Ik heb nog wel een vraag qua videokaart, maar ik zal even een nieuw topic openen nadat ik een mooi wenslijstje bij elkaar heb gesprokkeld. De videokaart blijft voor mij wel lastig qua keuze, ik ben meer van de software dan van de hardware :) Ze heeft zelf helemaal geen verstand van de hardware, dus ik probeer te helpen waar ik kan. Maar eerst maar even op pcpartpicker, best buy en de pricewatch rondspeuren.

Dank in ieder geval!

Qua KVM zijn we er denk ik ook wel aan uit: ik hoor sinds vandaag, in mijn eigen omgeving, niet al te beste ervaringen met KVM switches. Alleen maar drama eigenlijk, dat ik die optie zelf al bijna niet meer aandurf. En we hebben daar mogelijk wel een tijdelijk alternatief op gevonden (twee kabels naar de videokaart en de mini displaypoorten op beide schermen ook misbruiken). Tot het ook tijd is de schermen bij het oud vuil te zetten.