Open keuken en geluiden vaatwasser en koelkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Voor onze verbouwing moeten we een keuze maken: Open keuken vs gesloten woonkamer. De kwestie komt neer op esthetisch vs geluidsoverlast.

Ik maak me zorgen om de geluiden die je hoort vanuit de keuken als je in rust in de woonkamer zit, bijvoorbeeld om te lezen. Heeft iemand een open keuken en hoe ervaar je de geluiden van de koelkast en/of vaatwasser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20
Hoe ver weg is de woonkamer, ik heb een open keuken, maar woonkamer is helemaal aan de andere kant, lees 8 mtr verderop de hoek om.
Ik hoor geen storende geluiden.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milo526
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:30
Ik woon in een relatief klein appartement, mijn bank staat een metertje of 4 van mijn koelkast af.
Ja je hoort hem af-en-toe maar het stoort me echt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:51
Koelkast hoor ik amper over het algemeen, vaatwasser kan wel iets meer herrie maken, maar die staat vooral snachts of midden op de dag aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Dit is heel persoonlijk en kan niemand een goed antwoord op geven. Als je heel gevoelig bent voor geluid, dan kan het vast storend zijn. De meeste mensen hebben hier niet zo'n last van.

De vaatwasser zet je zelf aan, dus dat kan ook op een moment dat je niet rustig in de woonkamer wilt zitten. Tevens kan je apparatuur ook op geluid selecteren. Sommige apparaten zijn beter geisoleerd dan andere. Een koelkast gaat meestal pas tegen einde levensduur geluid maken, dus die moet je gewoon op tijd vervangen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39
Wij hebben al jaren een open keuken. Koelkast (12 jaar oud) in het woongedeelte is nooit opgevallen. Sinds kort hebben we een nog veel stillere. De vaatwasser is wel het apparaat wat meer kabaal kan maken. Maar wij draaien hem eigenlijk altijd 's nachts, die paar keer dat 'ie draait als we in de buurt waren is als er veel bezoek was, dan valt het ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier ook een open keuken. Koelkast die erin zat zoemde en slurpte. Die is nu vervangen door een nieuwe nu hoor je hem nauwelijks. Zelfde geldt voor de vriezer. De oude was storend aanwezig met een zoem, de nieuwe heeft die niet.

Vaatwasser hoor je wel, maar niet storend. Soms ligt er een pannetje of deksel verkeerd en da’s irritant, dus die moet je dan ff verleggen. Als de vaatwasser klaar is gaat ‘ie 5/10 minuten extra drogen. Dat is wel een duidelijk gezoem, maar duurt maar kort en omdat het aan het eind van het programma is lig ik vaak al in bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Onze nieuwe koelkast heb ik nog niet een keer gehoord. Daar hoef je je niet druk over te maken.

Vaatwasser kun je op een handig moment aanzetten ('s nachts). Hij maakt ook naar mijn idee geen herrie. Als de tv aan staat dan valt het eigenlijk al weg.

Die van ons kun je ook via de app in 'stille modus' zetten. Volgens mij pauzeert hij dan het programma gewoon voor 30 minuten, maar dat is best handig als je hem toch niet op het juiste moment aan hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier ook open keuken, als het heel stil is hoor ik de koelkast (maar bijvoorbeeld ook de centrale ventilatie).
Vaatwasser is wel een stille en dat zou ik wel aanbevelen, zeker als je keer etentje / feestje hebt en hij draait overdag.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 19:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Open keuken hier, en de vaatwasser is wel storend als je aan het lezen bent of tv aan het kijken bent. Modelletje van 3/4 jaar oud.

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:04
Hier ook een open keuken en een afstand van een meter of 8 naar de huiskamer. De vaatwasser draait bij ons zelden als we beneden zijn (meestal in de nacht) dus heb ik nooit last van. De koelkast tot recentelijk ook niet. Helaas begint hij nu, na 5 jaar, meer geluid te maken en is het af en toe wel hinderlijk. Nu ben ik nogal gevoelig voor "geluidjes" dus valt het mij sneller op dan veel anderen.

Toch zou ik volgende keer weer voor deze indeling kiezen omdat de connectie met de rest van het huis als je staat te komen zo fijn is. Je kunt lekker kletsen met de mensen aan tafel, makkelijk heen en weer lopen e.d.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:44
Bewerkt

[ Voor 93% gewijzigd door Xavier001 op 23-03-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06:44
En ik die al blij ben met stille buren...

OT: vaatwasser maakt wel wat herrie. Is voor mij niet echt storend. Makkelijk is dat je kan kiezen wanneer hij aan gaat. Hangt er ook vanaf wat je in de keuken allemaal doet...

YouTube: Crab in Pot Escapes with a Pinch || ViralHog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:11
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat er voor beide toestellen enorm veel verschil kan zijn in geluidsproductie. Ik stoor me er zelf ook aan en heb dus goed op het aantal decibels gelet. Stille toestellen zijn (over het algemeen) wel een pak duurder.
Wij hebben trouwens ook een open keuken. Was laatst bij vrienden thuis met een recent maar goedkoop afwastoestel. Dat maakte (in woonkamer) een hels kabaal vergeleken met het onze ondanks dat hun geen open keuken hebben, (Deur keuken stond wel open)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
peer1979 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:51:
Voor onze verbouwing moeten we een keuze maken: Open keuken vs gesloten woonkamer. De kwestie komt neer op esthetisch vs geluidsoverlast.

Ik maak me zorgen om de geluiden die je hoort vanuit de keuken als je in rust in de woonkamer zit, bijvoorbeeld om te lezen. Heeft iemand een open keuken en hoe ervaar je de geluiden van de koelkast en/of vaatwasser?
Ik had in mijn vorige keuken een volledig open keuken. Ik hoorde de vaatwasser en koelkast ALTIJD. Bold en caps omdat het voor 6 jaar lang (sinds die keuken) mega irritant is geweest. Ik heb het geisoleerd vanaf de onderkant en zijkant met geluidsisolerende isolatie. Speciaal daarvoor bij de ingebouwde koelkast die het einde van het keukenblok was een dikkere wand gemaakt met een extra afwerkplaat. Het scheelde best wat. Maar, als ik alleen thuis of beneden was en iets aan het lezen was, of bij stille scene's in een film, dan nog hoorde ik het continu. Maar ook door de koptelefoon heen hoorde ik de frequentie van de koelkast compressor.

En het was de stilste die toen te koop was.

Wat ik bedoel te zeggen is, je hebt weinig aan de reacties hier omdat het volledig afhangt van jouw gehoor, of je geluiden uberhaupt opvalt of niet, de frequentie en vooral de wisseling daarvan van de apparatuur etc..

De vaatwasser was het minst vervelend ondanks dat deze duidelijk luider was. Maar dit waren 'echte' geluiden van water, druppels, duidelijk pompen. De compressor van de koelkast die nauwelijks te horen was is een toon die, voor mij, opvalt tussen de rest van de tonen.

Ik heb nu een huis met een afgesloten keuken en het is heerlijk _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Hierzo ook iemand die gevoelig is voor geluiden.
Het vervelende is dat de gevoeligheid héél erg samenhangt met de frequentie en met de aard van het geluid.
Een compressorbrom (koelkast!) valt, hoe zacht ook, in de foute categorie. Zie vooral ook de vorige bjijdrage van @Tasma

Wij hebben een open keuken met schuifdeuren naar de woonkamer. Ik kan dat van harte aanraden, want:
- je kunt geluiden buitensluiten (de afzuigkap tijdens het eten koken is er nog zo een)
- je kunt geurtjes uit de woonkamer weg houden
- je hoeft je keuken niet mee te verwarmen

Van dat laatste hebben wij heel veel plezier. Scheelt erg in het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Nu online
Driek schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:53:
Hoe ver weg is de woonkamer, ik heb een open keuken, maar woonkamer is helemaal aan de andere kant, lees 8 mtr verderop de hoek om.
Ik hoor geen storende geluiden.
Woonkamer is gescheiden door een muur van ongeveer 3 meter, aan de andere kant zitten de keukenkastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Nu online
teacher schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:59:
Hier ook open keuken, als het heel stil is hoor ik de koelkast (maar bijvoorbeeld ook de centrale ventilatie).
Vaatwasser is wel een stille en dat zou ik wel aanbevelen, zeker als je keer etentje / feestje hebt en hij draait overdag.
Overweeg ook wtw, maar dan moet hij wel onhoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Nu online
cheiron schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:20:
Hier ook een open keuken en een afstand van een meter of 8 naar de huiskamer. De vaatwasser draait bij ons zelden als we beneden zijn (meestal in de nacht) dus heb ik nooit last van.
Bij het uitstellen van het programma, heb je dan niet last van aankoeken/drogen van eten aan de pannen en borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:59
Zolang er geen wasmachine staat zou ik me er niet druk om maken. Ik heb een nieuwe bosch wasmachine maar die hoor je nog steeds wel, maar dat maakt niet zoveel uit want je zet hem aan als je naar bed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
peer1979 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:51:

Ik heb een open keuken met de bank op ca 9 meter van de vaatwasser. Ik hoor de vaatwasser amper en die draait echt niet alleen ‘s avonds. Het is niet volledig stil, maar het is zeker niet storend. Je hoeft de tv niet harder te zetten of je stem te verheffen. Met de vorige vaatwasser was dat wel zo. Let dus op db indicatie. Als je gevoelig bent voor geluid en je hebt de ruimte, zou ik voor deuren gaan die je dicht kúnt doen, maar die niet persé dicht hoeven. Dan heb je de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:03
Ik denk dat het inderdaad is zoals hierboven aangegeven: hoe snel stoor jij je aan geluid.
Ikzelf redelijk makkelijk, vooral als ik even wil concentreren.
Bij 'geluidsoverlast' zou ik eerder denken aan een volautomaat koffiemachine of een goede kook/bak sessie (helemaal als de wederhelft ondertussen een muziekje in de keuken aan wil zetten).
Hier ook een open keuken aan de woonkamer (appartement) en tv-kijken (of wat dan ook) wordt wel even onderbroken als er een bak koffie wordt gezet.

Persoonlijk zou ik het ook doen zoals Toke_gt zegt: bij deuren heb je altijd een keuze, zonder muur/deur niet.
Vooral als je een wat bredere schuifdeur zou plaatsen, waardoor je nog (indien gewenst) een beetje open keuken kunt creëren en ook afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14

Yucon

*broem*

Die vaatwasser valt in de praktijk wel mee door het moment waarop hij draait. De afzuigkap is een ander verhaal; die maakt wel echt serieus herrie en dat kan wel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
peer1979 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:49:
[...]Overweeg ook wtw, maar dan moet hij wel onhoorbaar zijn.
Volstrekt onhoorbaar 's nachts als je volstrekt stil zit en geconcentreerd luistert, kan nooit. Als dat je wens is, zorg dan voor veel afstand tussen apparaten en waar je leest, en ben dan bereid om extreme maatregelen te nemen (zie hoe radiostudio's worden opgebouwd, losse "doos" die volstrekt onafhankelijk van omgeving is opgehangen). Maar dan erger je je vast ook aan een auto die voorbij rijd.

Je kan aan kinderen beginnen, dan zit je de komende 18 jaar met voldoende geluid om alles te overstemmen.

Maar met de anderen: draai de vaatwas op geschikte momenten, en kies goeie toestellen als je stilte belangerijk vind. Ik heb recent een nieuwe wasmachine gekocht (staat in bijkeuken, enkel schuifdeur die meestal openstaat); en de grootste klacht van m'n vrouw is dat ze niet meer hoort dat ie draait, zelfs al staat ze er naast (enkel centrifugeren is lichtjes hoorbaar).

Als je 'normale' verwachtingen hebt dan zou ik voor de open keuken gaan, is echt veel fijner, lekker open (en een afsluitbare bijkeuken ernaast is handig als je rommel wil verstoppen). Ik hoor zelf de kleinste geluidjes, maar erger me er niet aan. Ik hoor de ventilatie draaien, als het stil is (buiten geen wind, geen verkeer, kinderen slapen, radio en TV uit), maar merk het niet als storend. Vaatwas is luider (maar ook niet storend, als je oor de vaatwas niet "kan zien", dus aan andere kant van het eiland zit bijvoorbeeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
BK >>> WON

Kies je apparatuur uit op geluid, dat scheelt al een stuk. Ook de vulling van de vaatwasser kan geluidsoverlast geven, bv grote pannen.

Een Amerikaanse koelkast maakt meer geluid dan een inbouwkoelkast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier ook gevoelig voor geluiden van.. vrijwel alles :+ Koelkasten maken altijd wel wat geluid, zelfs de allernieuwste en zuinigste modellen. Een splinternieuwe hoor je vaak 3 tot 4 jaar nauwelijks, maar daarna zal de compressor langzaamaan steeds hoorbaarder worden is mijn ervaring (prijsklasse 1000 tot 1500).

Een vaatwasser vlakbij de woonkamer vind ik persoonlijk strontvervelend. Ik ga ook niet alleen op bepaalde momenten dat ding aanzetten, moet gewoon aan wanneer hij vol is. Nou is mijn vaatwasser wel wat ouder, dus mogelijk dat nieuwe modellen veel stiller zijn.

Ben dus zelf voor een gesloten keuken gegaan. Maar een open keuken heeft zeker z'n charmes. Veel Nederlanders hebben ook de voorkeur voor een open keuken, doet het vaak ook beter met verkoop.

Het zal echter een volledig subjectief besluit worden: hoe (over)gevoelig ben je voor geluid? Een open keuken met eiland is prachtig, maar niet als je woonkamer leefgenot daardoor sterk afneemt. Anderzijds kan een gesloten keuken weer ongezellig zijn als iemand lang afgezonderd staat de koken. Bij keuze voor een open keuken zou ik wel wat duurdere (inbouw) apparatuur kiezen met het oog op stilte en kwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door stin00 op 24-03-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HIer ook overgevoelig voor geluid en open benedenverdieping. De oude koelkast hoor ik af en toe aanslaan maar is voor mij geen ergerlijk geluid of volume. De nieuwe vaatwasser is echt heel stil, die hoor ik misschien een paar minuutjes van z'n hele programma wat rondspoelen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:04
peer1979 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:51:
[...]

Bij het uitstellen van het programma, heb je dan niet last van aankoeken/drogen van eten aan de pannen en borden?
Nee, daar heb ik weinig last van. Althans, niet meer dan wanneer de vaatwasser meteen draait.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Hier open keuken, nieuwbouwappartement, betrokken in nazomer van 2020. Een van de eerste nachten dat ik na mijn werk thuiskwam en nog even rustig tv zat te kijken, hoorde ik een raar geluid, alsof er muizen of ratten bezig waren ergens. Van die beesten raak ik in paniek, dus ik zat met samengeknepen billen op de bank. Bleek uiteindelijk de nieuwe Amerikaanse koelkast te zijn die blijkbaar nieuw crushed ice of nieuwe ijsblokjes maakte. Nu kan ik er wel om lachen, toen niet. On topic: die Amerikaanse koelkast maakt meer geluid dan andere koelkasten. Vaatwasser horen we ook duidelijk, maar wij hebben een glazen wand met schuifdeuren tussen woon- en keukengedeelte. Dat vermindert geluid van koken, afzuigkap en vaatwasser aanzienlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 19:30

-tom-562

Oliesjeik

Hier ook een open keuken, wij zitten er aan te denken ik hem dicht te maken. Of gedeeltelijk dicht en eventueel een paar en suite deuren.
Open keuken is heel tof, maar ik vind het geluid wel hinderlijk soms. De vaatwasser hebben we altijd 's nachts aan, de koelkast hoor je niet, maar de afzuigkap b.v. wel.
Nu hebben we volgens mij ook echt een ruk afzuigkap, maar ook de oven hoor je nog best goed. Plus je kan niet even de keuken dichttrekken als je (onverwacht) visite krijgt, dus je keuken moet je eigenlijk altijd wel op orde hebben :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:31
Het verbaast me dat er nog niemand bijna niemand iets heeft gezegd over geluid uit de keuken als er gekookt/gewerkt wordt. Persoonlijk vind ik dat vele malen vervelender dan het zeer zachte geluid van de koelkast of de vaatwasser.

Als ik rustig de krant wil lezen/tv kijken/etc. terwijl er iemand aan het koken is (snijden/afzuigkap/kraan/afvalbakken) kan ik me daar juist aan “ergeren”. Dan lijkt me een gesloten keuken waarbij je gewoon een deur dicht kan doen echt ideaal.

De bonenmaler in m’n espressoapparaat maakt bijvoorbeeld ook zo’n herrie.

Een keuken is in dat opzicht gewoon een werkplaats, met dito geluiden.

p.s. Wellicht een ander voordeel van een gesloten keuken is dat je tijdens een feest of etentje de zooi gewoon lekker uit het zicht kunt laten staan. Opruimen kan dan de volgende dag.

[ Voor 6% gewijzigd door B-lex op 26-03-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 19:30

-tom-562

Oliesjeik

B-lex schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:49:
Het verbaast me dat er nog niemand bijna niemand iets heeft gezegd over geluid uit de keuken als er gekookt/gewerkt wordt. Persoonlijk vind ik dat vele malen vervelender dan het zeer zachte geluid van de koelkast of de vaatwasser.

Als ik rustig de krant wil lezen/tv kijken/etc. terwijl er iemand aan het koken is (snijden/afzuigkap/kraan/afvalbakken) kan ik me daar juist aan “ergeren”. Dan lijkt me een gesloten keuken waarbij je gewoon een deur dicht kan doen echt ideaal.

p.s. Wellicht een ander voordeel van een gesloten keuken is dat je tijdens een feest of etentje de zooi gewoon lekker uit het zicht kunt laten staan. Opruimen kan dan de volgende dag.
Ik wel :P en de kookgeluiden zou ook de hoofdreden zijn om het gedeeltelijk dicht te maken bij ons.
En dat 2e punt (opruimen/schoonmaken) is ook een goede reden :P

Mocht TS een open keuken willen, dan zou mijn advies zijn, koop echt de meest sterke en stille afzuigkap die je kan krijgen met je budget.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals anderen ook al noemden, als jij de vaatwasser aandoet net voordat je een boek gaat lezen ligt het probleem niet bij de vaatwasser ;)

Onze vaatwasser (Siemens, ook al een paar jaartjes oud) heeft een nachtmodus, dat is een significant verschil waarbij je hem echt nauwelijks hoort. Dus daar zou ik een vaatwasser op selecteren.

Maar geluid van tijdens het koken of opruimen is vele malen storender idd.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Ongelooflijk hoeveel gevoelige oren we hier verzameld hebben. En ook hoeveel nog blijkbaar de krant zitten te lezen na de gedane arbeid terwijl er iemand voor hun eten maakt of afwast.

Dan snap ik de deuren wel, hoewel ik dan ipv een ketting een dynema touw zou adviseren :p.

Maar on topic, kies een duurdere vaatwasser uit en laad m altijd goed vol, lege vaatwasser maakt meer geluid. Duurdere koelkast met A label slaat minder vaak aan dan een minder zuinige.

Maar als je je nu al zorgen maakt, dichte keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier ook een open keuken en geen last van de apparatuur. Je hoort het wel, maar stoort niet. Al die warmtepompen in deze groen wijk daarentegen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Nu online
Valt me inderdaad ook op dat ik een gevoelige snaar heb geraakt. Waar de één nergens last van heeft, wil de ander alleen maar (zoals ik) ... rust.

Voor mij is het duidelijk: stille apparaten (weinig DB en ook opletten op 'eindgeluiden' * ) en als mijn ega het toelaat een gesloten keuken. Hoef niet zo nodig de vieze vaat te zien :)

* Zo hebben mijn ouders een vaatwasser die het programma eindigt met een luide hoge piep. En ja, die stopt pas als je hem uitzet. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er ergens een gehele ontwikkelafdeling bezig is met het bedenken hoe irritant apparaten wel niet moeten zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

BaRF

bijna kerst

B-lex schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:49:

Haha dit is voor mij dus bv een reden om nooit een gesloten keuken te willen, als ik of mijn vrouw staat te koken dan genieten we juist van de keukengeluiden en -geuren :) Lekker gezellig!

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Maar als je zo enorm gevoelig bent voor achtergrondgeluiden, dan heeft het toch helemaal geen zin om "stillere" apparaten te kopen. Die maken nog steeds geluid, hooguit ietsje minder. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat iemand die overgevoelig is voor dit soort geluiden en dan ook echt minder last van heeft.

Onze vorige buurman had er zelfs al last van als er iets tegen de muur van hun uitbouw aan tikte. Als bijvoorbeeld de hond met z'n balletje aan het spelen was, dan stopt zo'n balletje natuurlijk niet netjes voor de muur van de uitbouw van de buren. "Tsja vriend.... dan had je jouw muur maar niet op het perceel van een ander moeten zetten. Ik ga er niet nog eens een hek voor zetten om ervoor te zorgen dan er niets tegenaan kan komen. Jij wilde uitbouwen en had niet genoeg aan je eigen grond.... niet mijn probleem." Ik was ook echt niet van plan om op mijn tenen te gaan lopen in de achtertuin, omdat meneer rustig (voor hem was dat dus min of meer in doodse stilte, want hij had eigenlijk last van alle geluiden behalve die bij hen in huis want die waren "bekend") wil lezen achter zijn muur op onze grond. :)

Wij hebben de keuken overigens open aan de eetkamer. De zitkamer zit dan ook weer aan de eetkamer, maar die kan afgesloten worden met ensuite-deuren. Een dichte keuken vind ik echt heel erg ongezellig. Wij leven eigenlijk overdag grotendeels in de keuken+eetkamer en gebruiken de zitkamer vooral 's avonds en op vrije dagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 27-03-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
In mijn vorige woning had ik een 6 jaar oude LG koelkast in een open keuken waar ik echt helemaal simpel van werd, dat ding hoorde je continu. De vaatwasser maakte ook flink lawaai maar die draaide toch snachts.
Als de oven aan stond was het ook flink lawaai

Ik heb tegelijk met mijn oude buren een nieuwe keuken gekocht en bij mij is het nu stilte behalve de afzuigkap.
De buren hun koelkast maakt alleen nog meer lawaai (ander merk) maar de afzuigkap is wel stiller (want afvoer).

Voor mij is de keuken iig 10x stiller geworden wat eigenlijk vooral door de (inbouw) koelkast komt. Ik heb begrepen dat een compressor steeds meer geluid gaat maken maar tot nu toe is het echt doodstil.
Maar het kan dus wel echt significant uitmaken welke apparatuur je koopt

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 27-03-2023 09:19 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAD_Sofia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-01 13:45
Hmm... hier een nieuwbouwhuis in een soort C vorm. Onderkant C is de keuken, bovenkant de TV en het zij- deel het eetgedeelte.

Koelkast hoor je niet, en de vaatwasser als je hem aanhebt zachtjes. Wat voor het laatste heel belangrijk is, welk programma je kiest en het inruimen.

Als je per ongluk bijvoorbeeld een lichte plastic broodtrommel niet goed zet dan kan dat gaan klapperen. Gelukkig doen we het overigens wel goed.

In ieder geval, wat betreft gezelligheid, uitstraling en prkatisch ben ik superblij met de open keuken. Terwijl de kids nog aan tafel zitten kan ik mooi vast opruimen en er toch bij zijn. Met een borrel andersom. Gasten in het eetgedeelte aan tafel, en ik mijn ding in de keuken doen. Hiernaast is alles veel ruimtelijker.

Mijn advies: kijk heel goed naar de specificacties, en ook bijoovbeeld of de minder intensieve / energieslurpende programma's nog steeds goed zijn (meestal doen we die). Wij hebben wel voor energiezuinig en op laag geluid gekozen (alles van Siemens), behalve de vaatwasser wat een Gagenau is geworden (omdat Siemens niet leverbaar was).

Andromeda is near

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman_Craig
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14:47
Aparte keuken en woonkamer liefhebber ook hier :)
" Je kunt dan onder het koken lekker kletsen met het bezoek". Nee ik niet iig! Ik hoor toch niks van het gesprek door het geluid van de afzuiging etc. Daarbij de eetgeuren, de geluiden, de warmte.
Ik zou beslist gaan voor aparte ruimten.
Wat ook een optie is afhankelijk van je indeling, zijn van die glazen woonkamer deuren die als scheidingswand/openslaande deuren dienen. Dan kun je nog kiezen hoe je er gebruik van maakt, en je hebt niet het nadeel van muren. Dat lijkt me echt ideaal.
Maargoed het is echt heel persoonlijk zoals je leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:16
In toekomstige huis open keuken waarschijnlijk als de ruil kan doorgaan. Geen last van koelkast geluid en is ook per persoon verschillend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mijn duit:

Open keuken, koelkast hoor ik soms zoemen als we aan de eettafel zitten maar niet storend.
Vaatwasser kan wel een hoop kabaal maken (klotsen van water, rondpompen, afvoeren), afhankelijk welk programma.

Onlangs kwam ik bij iemand een vaatwasser tegen die eigenlijk amper lawaai maakte. Dus leeftijd en merk doet waarschijnlijk ook een hoop.

Wat betreft indeling woning. Ik bouw een woning voor mezelf. Niet voor gasten ofzo. Dus lekker doen wat je zelf fijn vindt... of je moet elke dag gasten in huis hebben ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 27-03-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:16
Een vaatwasser kun je uitzoeken op geluid, de decibels staan altijd vermeld. Als je een stille pakt, moet je er wel vanuit gaan dat alleen het nachtprogramma echt zo stil is. Wanneer je overdag een vaatje draait en nauwelijks iets wil horen, kun je dus gewoon het nachtprogramma kiezen. Bezoek heeft vaak niet eens door dat hij dan draait. Dit is wel tevens het langste programma (bij mij 4 uur).

Bij de koelkast moet je vooral in de gaten houden waar de compressor zit. Wanneer deze onder de koelkast zit en koeling naar voren nodig heeft, door de plint, dan ga je zeker meer geluid horen dan wanneer deze achter de koelkast zit. Zelf heb ik achteraf wel een beetje spijt dat ik dit niet eerder door had, maar ik kan er wel mee leven.

Een nadeel van de compressor achter de koelkast is dat de onderste lade waarschijnlijk maar half zo diep is, of de koelkast minder hoog. Daarnaast kun je misschien nog wat geluidsabsorberend materiaal achter de plinten / muur / vloer duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is echt een heel groot verschil in geluidsproductie van vaatwassers. Dan hebben vaatwassers ook nog verschillende programma’s die ook weer een verschillende geluidsproductie hebben.

Meeste vaatwassers kun je aanzetten met startuitstel, dus laat hem lekker draaien als je naar bed gaat, of met de huidige tijd eigenlijk idealiter rond lunchtijd. (Veel zonlicht en in NL electriciteitsproductie van zon.)

Wij hebben een open keuken met een stille vaatwasser. Die van de buren, met hetzelfde huis, is echt veel luider.

1 keer een piep als hij klaar is. Als dat je stoort dan denk ik dat het probleem elders is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 21:57
Zoals de meeste al roepen is het per persoon verschillend of je last hebt van de geluiden van een open keuken.

Wat ik persoonlijk heel storend vind is de gorgelende afvoer van een vaatwasser. Gelukkig heeft de mijne daar geen last van.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:44
Mijn vorige (bauknecht) vaatwasser was een enorme herrie tijdens het wassen.
Ook de afvoer maakte een rot herrie bij het afpompen. Dit kwam via de wasbak.

Onlangs een nieuwe (Siemens) vaatwasser geplaatst, ook de afvoer helemaal los van de wasbak gehaald. Nu hoor je vrijwel niks meer, en dat is op normaal programma. Hij heeft ook nog een extra stille modus, maar die is eigenlijk nooit nodig omdat je hem toch niet hoort. Alleen bij het drogen maakt hij een beetje brommend geluid. Dit hoor je eigenlijk alleen als je in je eentje een boek zit te lezen of zo iets. Als je je daar aan stoort kan hij natuurlijk ook prima 's nachts draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn vaatwasser klinkt alsof een klein kind in bad speelt, geklots van water en gedruppel op borden en pannen en allerlei andere watergeluiden. Ik heb niet de meest stille vaatwasser maar er komt zeker een bak meer herrie uit dan de aangegeven 61 decibel. De koelkast en vriezer hoor ik eigenlijk alleen als ze aanslaan. Verder maken de airfryer, magnetron en de afzuigkap ook nog aardig lawaai. Ik ben zelf geen fan van een open keuken maar dat kan helaas niet anders in mijn mini-appartement. De vaatwasser draai ik dan ook vooral 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
In onze vorige woning hadden we ook een open keuken, zelf nieuw laten plaatsen. Aan het geluid van de vaatwasser heb ik mij nooit gestoord, maakte sowieso niet zoveel lawaai en draaide 99% van de gevallen 's nachts zijn programma.

De koelkast heb ik mij ook niet gigantisch aan gestoord, maar hoorde je toch met enige regelmaat aanslaan. Niet hard, storen of irritant, maar bij een volgende keuken/koelkast zou ik eerder op het geluidsniveau dan op het energieniveau letten bij wijze van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:39
peer1979 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 07:51:
[...]

Nee. OK, zeeeeeeeeeer zelden. Wij halen wel altijd het grove vuil eraf van tevoren (dat is iets anders dan alles voorspoelen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:23
Hier ook een open keuken.

Vaatwasser maakt wel het nodige geluid, maar we programmeren 'm altijd om 's nachts te draaien, dus geluid is eigenlijk een non-issue.

De inbouwkoelkast (Siemens iQ700) is wel een ding. Hoewel hij vast zo stil is als geadverteerd (in decibels uitgedrukt, tenminste), is de toonhoogte de storende factor; die is namelijk nogal hoog. Zeker in het begin heb ik me er wel aan gestoord, maar zoals met bijna alles: op een gegeven moment wen je er wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:40

Klippy

Still Game

Dingen die je zelf onder controle hebt zijn voor mij minder irritant.
Als ik het aan koken ben heb ik geen last van de afzuigkap (ingebouwd in kookplaat, vanaf stand 3 erg luidruchtig) of oven. Want die doen hun werk en ik heb er voordeel van.

Maar het ligt zeker ook aan met hoeveel mensen je woont, als iemand anders aan het koken is en jij wil rustig zitten dan kan het irritant zijn, heb je twee kinderen dan is het toch nooit rustig dus valt dat al weer mee.

Het enige wat ik wel eens irritant vindt is dat de oven nog 15 minuten na kan blazen na het koken, als je dan rustig wil eten is dat niet heel handig. Maar goed, vaak laat je dat eten ook nog even afkoelen en ik heb het idee dat mijn oven ventilator meer geluid maakt dan normaal is.

De vaatwasser vind ik zelf wel rustgevend, want ik heb een hekel aan afwassen dus fijn dat hij aan het werk is terwijl ik andere dingen doe :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:30
peer1979 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:30:
[...]
* Zo hebben mijn ouders een vaatwasser die het programma eindigt met een luide hoge piep. En ja, die stopt pas als je hem uitzet. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er ergens een gehele ontwikkelafdeling bezig is met het bedenken hoe irritant apparaten wel niet moeten zijn...
Dit is echt het allerbelangrijkste om op te letten. Gelukkig heeft onze vaatwasser dat niet, want die staat meestal midden in de nacht aan, maar er zijn inderdaad veel modellen die dit doen. En er is bij een vaatwasser geen enkele reden voor, die hoeft echt niet direct uitgeruimd te worden als hij klaar is. Als onze vaatwasser net zo hard zou piepen als de wasmachine doet, zou ik gek worden. Bij de wasmachine heeft nog een functie, de was kan je beter wel zo snel mogelijk uit de machine halen. Maar zelfs daarbij vind ik het al irritant.

Helaas is dat natuurlijk niet iets waar je op kan filteren of zelfs maar makkelijk kan achterhalen voor je het apparaat gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:44
Van de koelkast, vriezer of afwasmachine heb ik totaal geen last.

Waar ik wel last van heb is de afzuiging bij het koken... Dan valt er echt niet prettig televisie te kijken op 10 meter afstand..
Pagina: 1