Volstrekt onhoorbaar 's nachts als je volstrekt stil zit en geconcentreerd luistert, kan nooit. Als dat je wens is, zorg dan voor veel afstand tussen apparaten en waar je leest, en ben dan bereid om extreme maatregelen te nemen (zie hoe radiostudio's worden opgebouwd, losse "doos" die volstrekt onafhankelijk van omgeving is opgehangen). Maar dan erger je je vast ook aan een auto die voorbij rijd.
Je kan aan kinderen beginnen, dan zit je de komende 18 jaar met voldoende geluid om alles te overstemmen.
Maar met de anderen: draai de vaatwas op geschikte momenten, en kies goeie toestellen als je stilte belangerijk vind. Ik heb recent een nieuwe wasmachine gekocht (staat in bijkeuken, enkel schuifdeur die meestal openstaat); en de grootste klacht van m'n vrouw is dat ze niet meer hoort dat ie draait, zelfs al staat ze er naast (enkel centrifugeren is lichtjes hoorbaar).
Als je 'normale' verwachtingen hebt dan zou ik voor de open keuken gaan, is echt veel fijner, lekker open (en een afsluitbare bijkeuken ernaast is handig als je rommel wil verstoppen). Ik hoor zelf de kleinste geluidjes, maar erger me er niet aan. Ik hoor de ventilatie draaien, als het stil is (buiten geen wind, geen verkeer, kinderen slapen, radio en TV uit), maar merk het niet als storend. Vaatwas is luider (maar ook niet storend, als je oor de vaatwas niet "kan zien", dus aan andere kant van het eiland zit bijvoorbeeld).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.