Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansHast
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik heb een nieuw huis gekocht waarbij de sleuteloverdracht in juni is. Ik wil graag zonnepanelen, dus ben mij aan het oriënteren. Graag zou ik alvast wat advies willen inwinnen over de (on)mogelijkheden gezien mijn situatie.
Foto's
Het gaat om de volgende woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlQMe78-_q3ohp-SUwbKS6Uzvic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRRXdqnLwzjVoe5fiepQNyWl.png?f=fotoalbum_large
Oriëntatie van de afbeelding is noord boven.

De woning heeft een plat dak met een klein puntdakje (vliering). Zie onderstaande Google Earth afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUw4hWpPCBjEIAbmhx7sEb4XBQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WgdtuOWI0Dpl4pqp56cZNQiI.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Er zijn, naar mijn idee, 3 plekken waar zonnepanelen kunnen liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cveHQppcEnjBePRcoR0Fa7vP42k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jaeEAOGlKLmV21Uvw7YP9zLc.png?f=user_large
Er is stroom aanwezig in de schuur, maar wat er voor nodig is om op de schuur zonnepanelen te kunnen plaatsen durf ik niet te zeggen.
Schaduw
Zoals ik het in kan schatten is er vrijwel geen noemenswaardige schaduw.
Jaarverbruik
Ik schat ons jaarverbruik in op ongeveer 3000kwh.
Voor alsnog geen plannen om een warmtepomp of elektrische auto te gaan gebruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase aansluiting 40A. Denk ik. Hier een afbeelding van de groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayYsZ5AI3VvF8z3PGb0rehIVC6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9A9Uxc7eevvk9rjhgbGpuKBc.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Het doel is om zoveel mogelijk van ons eigen gebruik op te wekken. Budget is er in principe voldoende, maar wil het geld zo efficiënt mogelijk uitgeven. Wordt mij geadviseerd om bijvoorbeeld ook het dak van de schuur vol te gooien omdat je dat voorlopig met een terugleververgoeding relatief snel terugverdient? Dan sta ik daar voor open.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik besteed alles uit.
Bijhouden van data
Standaard app is prima.
Reeds verkregen offertes
Pas 1 offerte gekregen. Meeste toko's willen niet nu al een offerte uitbrengen als ze uberhaupt pas in juni langs kunnen komen.
8Longi LR5-54HIB 400M € 1.843,20
1 Growatt MIN 3000TL-XH € 696,22
1 Blubase Connect montagesysteem € 975,94
1 Overig installatie materiaal 1-FASE € 240,00
1 Shine Link monitoring € 81,18
1 Installatiekosten € 960,00
1 SGZE € 0,00
1 Verhuislift € 396,00
Totaal excl. BTW: € 5.192,55
BTW 0%: € 0,00
Totaal incl. BTW: € 5.192,55

3200 WP = € 1,62 / Wp

Hun legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtGvnCz_DHPwi-6sMuYJ8M0jIFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n2vUYLulty7P59tTRFB76rwL.png?f=user_large
Regio
Amersfoort

Dus wat is jullie advies m.b.t. de dakdelen? Welke wel/niet gebruiken? En wat is daar eventueel aan extra werk voor nodig? (m.n. elektra aansluitingen)
En wat is er over de (tot nu toe enige) offerte te zeggen?

Het is overigens een oud huis (1904) maar goed onderhouden. Het grote dakdeel van het huis is gerenoveerd in 2010 door grote uitbouw. Qua isolatie is er her en der nog wel wat winst te behalen maar niet enorm veel. Huidige CV-ketel komt uit 2009. Jaarverbruik van huidige bewoners (2 volw. 2 kids) in 2021 was 3300 kwh en 580m3.

Alvast dank voor het lezen en eventueel reageren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:11
Reken ook even een nieuwe groepenkast + installatie mee :Y
Ik denk dat het gewoon een 35A hoofdzekering is.

[ Voor 30% gewijzigd door SniperGuy op 23-03-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Of zelfs 25A, dat had ik ook nog.
Kan je checken op de rekening van je energieleverancier en soms op hun website dmv EAN.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansHast
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zie op de jaarrekening die de verkopers mij hebben doorgestuurd, het volgende staan:
Capaciteit: >1x10A en <=3x25A en <=1x80A

Ook staat er een EAN code op. Kan ik daarmee ergens opzoeken wat voor aansluiting het is?

Begrijp ik uit jullie reactie dat een nieuwe groepenkast en installatie sowieso nodig is? En is het advies dan om naar 3-fase te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:42
Ja dat is een emat kast
Nee ik ben ook geen fan van huismerk rebranded Chinees spul
Maar dat is niet voldoende om maar preventief ruimen te roepen zonder daadwerkelijke onderbouwing.

Allememaggies wat is dat legsysteem duur geworden… ik heb letterlijk minder dan de helft betaald voor dat en dan vraagt deze installateur nog minder dan de webshops

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.