Afval ophaalpunt wordt uit route genomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 12:24
Beste Tweakers,

Vandaag had ik een buurman aan de deur staan die in de straat achter ons woont.
Deze kwam mij vertellen dat het afvalophaalpunt (locatie waar wij onze kliko plaatsen) per direct uit de route verwijderd wordt. Op dit moment plaatsen wij onze kliko naast het appartementencomplex aan de achterzijde van onze woning (tuin). Dit betekent voor 5 huishoudens uit onze, en 4 huishoudens uit de straat achter ons, dat we ons afval niet meer op deze locatie kunnen aanbieden. Alternatief wordt de stoep aan de overkant van onze woning. Daardoor krijgen wij 2 keuzes:
- Of met de kliko door het huis; Dit zou betekenen door de aanbouw, keuken en dan door de gang (waarvan ik sowieso denk dat dit niet gaat werken aangezien de kliko te breed is om langs de trap te komen.
- Of met de kliko door de straat van het appartementencomplex (inclusief drempels), om het complex heen en dan bij de tegenoverburen op de stoep (circa 175m. volgens google maps). Aan de zijkant van het appartementencomplex is geen optie omdat daar aan beide zijde van de straat parkeerd mag worden.

Tijdens een telefoontje met het afvalophaalbedrijf kon de medewerker mij geen verdere informatie geven over dit onderwerp. Een controle op het afval ophaalpunt liet wel zien dat de locatie (straat) gekenmerkt staat als een locatie voor ondergrondse containers (bewoners van het appartementencomplex).

Wij hebben onze woning vorig jaar gekocht en tijdens de bezichtiging werd ons verteld dat we onze kliko konden aanbieden op de plek achter onze tuin. Dit werd ook door de verkopers (tijdens de dag van tekenen) verteld. Het is een tussenwoning, dus het was voor ons belangrijk dat de kliko achterom naar buiten kon. Incidenteel werden de kliko's op de locatie vergeten, maar na een telefoontje met het afvalophaalbedrijf (locatie was nota bene bekend bij de telefonisten) werden deze de dag erna geledigd.

Dit laat mij denken dat hier jaren geleden een regeling is getroffen tussen bewoners en het afvalbedrijf, maar deze nooit officieel op papier is gezet.

De buurman had al een brief opgesteld naar de betreffende wethouder, nadat hij bot had gevangen bij het afvalbedrijf en de balie van de gemeente. Ook vemeldde hij de overlast van afvalzakken bij de ondergrondse container (welke blijkbaar iedere dag door een wagentje van de gemeente weer worden weg gehaald, maar dit is een ander onderwerp :) ) Ik heb aangegeven dat hij ons huisnummer ook als gedupeerde mag vermelden in zijn brief.

Maar mijn vraag is eigenlijk; welke stappen zou ik verder kunnen ondernemen? Gewoon afwachten tot er wordt gereageerd op de brief? Ik heb sowieso nog geen officieel bericht ontvangen van de afval ophaaldienst, maar ga ik deze wel krijgen als het een regeling betreft tussen bewoners en het bedrijf? En wat doe ik natuurlijk ondertussen met het afval? Als ik thuis ben wil ik wel de container via achterom naar buiten brengen, maar er zijn ook periodes waarop ik een langere tijd van huis ben. Ik kan dan niet verwachten dat mijn vrouw de container via achterom naar buiten gaat zetten i.v.m. gewicht en het gedrag van de bewoners in de appartementen complexen (handhaving door de gemeente laat nog wel wat te wensen over, maar ook dit is een ander verhaal :) ) Een andere optie is het plaatsen van de container aan de voorkant van de woning. Wij beschikken echter niet over een voortuin, dus dit zou betekenen dat ik de stoep blokkeer (en dit mag dan weer niet).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
Wat geeft de gemeente aan als formele locatie voor jullie woningen? Dat zou ik eerst achterhalen.
En verder: hoe is de buurman die aan je deur stond geïnformeerd? Hoe betrouwbaar is die informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ophalen van afval is een verantwoordelijkheid van de gemeente, wat ze vaak (soms samen met andere gemeenten) uitbesteden aan een bedrijf. Met zo'n bedrijf zelf heb jij niets te maken, het is de gemeente die richting kan geven op de manier waarop dat bedrijf het werk doet. Om welke gemeente gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36

Reptile209

- gers -

Gemeente toestemming vragen (cq mededelen) dat je, gezien de beslissing over de ophaalroute, je kliko's voortaan bij de voordeur op de stoep gaat zetten, tenzij ze een betere oplossing voor je hebben ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
Toke_gt schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:59:
Wat geeft de gemeente aan als formele locatie voor jullie woningen? Dat zou ik eerst achterhalen.
En verder: hoe is de buurman die aan je deur stond geïnformeerd? Hoe betrouwbaar is die informatie?
Djordjo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:04:
Ophalen van afval is een verantwoordelijkheid van de gemeente, wat ze vaak (soms samen met andere gemeenten) uitbesteden aan een bedrijf. Met zo'n bedrijf zelf heb jij niets te maken, het is de gemeente die richting kan geven op de manier waarop dat bedrijf het werk doet. Om welke gemeente gaat het?
Reptile209 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:04:
Gemeente toestemming vragen (cq mededelen) dat je, gezien de beslissing over de ophaalroute, je kliko's voortaan bij de voordeur op de stoep gaat zetten, tenzij ze een betere oplossing voor je hebben ;)
Ok..... 3 antwoorden waarin de gemeente wordt vermeld. Helaas heb ik nog niet met iemand van de gemeente kunnen spreken (zal een afspraak moeten maken).

De buurman was geinformeerd via een van de jongens die het afval ophaalde bij de ondergrondse containers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06:52
Geen precies beeld bij de situatie, maar kun je de kliko niet in de voortuin wegzetten om hem vanuit daar aan de voorkant aan te bieden? Zo’n houten kast eromheen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gaat de kliko niet verdwijnen omdat er een ondergrondse container komt waar je zakken in mag doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-09 14:06
Aanname, jij kunt van de achtertuin naar je voortuin lopen, dat betekent dan toch dat je dat ook met je kliko aan de hand kunt doen? Of denk ik te simpel? Ik loop er ook dik 100 meter mee en heb 3 van die bakken staan.

Wordt jullie afval gescheiden ingezameld en geldt dat innamepunt voor alle afval types? Mijn grijze bak gaat daardoor hooguit 1x per jaar aan de straat.

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 23-03-2023 16:18 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Maar er is dus op geen enkele communicatie vanuit de gemeente? Maar alleen wat hear-say van een buurman, die iets hoort van een medewerker op de wagen?

Misschien ben ik simpel, maar totdat er formele communicatie is zou ik gewoon aanbieden op de gebruikelijke wijze. -Er is geen bericht dat je ergens anders moet aanbieden- Heeft de vuilnisman toch gelijk en komen ze hem niet ophalen, dan is dat een melding/klacht. Niet in de minste plaats over het gebrek aan communicatie en het probleem dat men creëert. Mogelijk komt men op termijn met gebruikname van de ondergrondse container. Nu al in de boom klimmen lijkt wat prematuur.

De gemeente heeft daarnaast ongetwijfeld uitgangspunten geformuleerd wat ze in jouw wijk van plan zijn en hoever van burgers verwacht mag worden dat zij met hun afval gaan slepen. Daar kan je allicht wat munitie vandaan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 23-03-2023 16:15 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hearsay of niet, ik zou wel even kijken of je zonder slapende honden wakker te maken er achter kunt komen wat het officiële afhaalpunt is voor jouw woning/straat. Want als je de container nu al verkeerd staat, maar ze straks de route gaan aanpassen kun je wel een dag later bellen, maar komen ze echt niet nog een keer rijden. Als ze niet communiceren kun je enige coulance verwachtten natuurlijk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 13:19
Naast wat er al geschreven staat, zou je misschien kunnen vragen of je ook een pasje voor die ondergrondse containers kan krijgen. De ondergrondse container waar ik mee te maken had, werd geleegd als die een seintje gaf dat die bijna vol zat. Geen idee natuurlijk of die bij jouw ook zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
Bedankt voor de reacties. Zoals ik al aangaf is het geen probleem als ik thuis ben om met de kliko om het appartementencomplex te lopen, maar mijn vrouw wil ik dat niet aandoen.

Voor wat betreft van voor naar achtertuin; het probleem is juist dat we geen voortuin hebben. Via de woning (aanbouw, keuken, gang) gaat ook niet omdat de kliko breder is dan de ruimte tussen de trap en muur. We wonen in een tussenwoning en de enige manier naar onze straat is echt om het hele appartementencomplex heen.

Het is wel een idee om eens contact op te nemen met de afvaldienst om te kijken of gebruik van de ondergrondse container mogelijk is. Het is dan nog steeds ongeveer 100 meter lopen, maar met 1 zak is dat wel te doen.
Roozzz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:14:

De gemeente heeft daarnaast ongetwijfeld uitgangspunten geformuleerd wat ze in jouw wijk van plan zijn en hoever van burgers verwacht mag worden dat zij met hun afval gaan slepen. Daar kan je allicht wat munitie vandaan halen.
Dat is een goed idee. Kijken waarop het besluit berust.

[ Voor 21% gewijzigd door Tuupie op 23-03-2023 22:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:38
Ik werk voor aan afvalinzamelaar die is georganiseerd in een gemeenschappelijke regeling op de afdeling beleid. Niet bij rd4 maar ik ken ze wel. Jullie adressen gaan uit de route, daar is een reden voor. Bijvoorbeeld omdat het inzamelvoertuig verandert (elektrische voertuigen zijn vaak zijladers en die hebben meer ruimte in de breedte nodig). De meeste inzameldiensten hanteren 75m als norm die mensen max moeten kunnen lopen om hun minicontainer aan de weg te zetten. De moeilijkheid zit nu in het vinden van de juiste persoon bij rd4 om dit onder de aandacht te brengen. Ik zou eens maar hun kcc bellen en vragen om een afspraak bij de teamleider inzameling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:46
Tuupie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:57:
maar mijn vrouw wil ik dat niet aandoen.
Als ze geen handicap heeft dan snap ik deze opmerking niet? Als een bak verplaatsen dan te zwaar voor haar is dan zou ze af en toe naar de sportschool kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:02
japps schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:57:
Ik werk voor aan afvalinzamelaar die is georganiseerd in een gemeenschappelijke regeling op de afdeling beleid. Niet bij rd4 maar ik ken ze wel. Jullie adressen gaan uit de route, daar is een reden voor. Bijvoorbeeld omdat het inzamelvoertuig verandert (elektrische voertuigen zijn vaak zijladers en die hebben meer ruimte in de breedte nodig). De meeste inzameldiensten hanteren 75m als norm die mensen max moeten kunnen lopen om hun minicontainer aan de weg te zetten. De moeilijkheid zit nu in het vinden van de juiste persoon bij rd4 om dit onder de aandacht te brengen. Ik zou eens maar hun kcc bellen en vragen om een afspraak bij de teamleider inzameling.
Wat betekenen de gebruikte afkortingen? Niet iedereen gebruikt deze dagelijks ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
President schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:26:
[...]

Als ze geen handicap heeft dan snap ik deze opmerking niet? Als een bak verplaatsen dan te zwaar voor haar is dan zou ze af en toe naar de sportschool kunnen?
TS benoemt ook het gedrag van de bewoners van het appartementencomplex.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:26

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Joris748 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:58:
[...]

Wat betekenen de gebruikte afkortingen? Niet iedereen gebruikt deze dagelijks ;)
RD4 = het afvaalophaalbedrijf
KCC = Klantcontactcentrum
Max = maximaal

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuupie
japps schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:57:
Kijk, daarom ben ik zo blij met Tweakers d:)b

De telefonist gaf inderdaad aan dat ze overgaan op andere voertuigen. Ze gebruiken nu al zijladers, maar hij zal dan wel de elektrische bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tuupie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:38: Aan de zijkant van het appartementencomplex is geen optie omdat daar aan beide zijde van de straat parkeerd mag worden...
Begrijp ik het goed dat dit korter is dan om het hele appartementencomplex heen? Zo ja,dan snap ik je opmerking over die geparkeerde auto's niet echt. Is er geen ruimte om over de straat te lopen in plaats van het trottoir?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
Roenie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:33:
[...]
Begrijp ik het goed dat dit korter is dan om het hele appartementencomplex heen? Zo ja,dan snap ik je opmerking over die geparkeerde auto's niet echt. Is er geen ruimte om over de straat te lopen in plaats van het trottoir?
Waarschijnlijk is daar geen plek om de containers neer te zetten op een plek waar de vuilniswagen erbij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Joris748 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:25:
[...]

Waarschijnlijk is daar geen plek om de containers neer te zetten op een plek waar de vuilniswagen erbij kan.
Oh, ik dacht dat het puur ging om het feit dat de de TS daar niet langs kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
Roenie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:19:
[...]
Oh, ik dacht dat het puur ging om het feit dat de de TS daar niet langs kon komen.
Inderdaad zoals @Joris748 zegt. Je kan de kliko daar niet plaatsen ivm het ophalen.

Ik zal maandag eens contact opnemen met de afval inzamelaar. Sowieso om een duidelijker beeld te krijgen en om te vragen of ik ook eventueel gebruik kan maken van de ondergrondse containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Tuupie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Inderdaad zoals @Joris748 zegt. Je kan de kliko daar niet plaatsen ivm het ophalen.

Ik zal maandag eens contact opnemen met de afval inzamelaar. Sowieso om een duidelijker beeld te krijgen en om te vragen of ik ook eventueel gebruik kan maken van de ondergrondse containers.
Heb je een pasje ofzo nodig om die container te gebruiken?
(hier zijn ze gewoon voor iedereen toegankelijk)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:03
President schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 06:26:
[...]

100 meter met zo'n container rollen is irritant, zeker als je dat niet gewend bent. Het lijkt mij zeker niet het eind van de wereld, om niet te zeggen een echt eerste wereld probleem. Maar ik kan me wel voorstellen dat je kijkt of dit dit niet anders opgelost kan worden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:24
Tuupie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:57:
Via de woning (aanbouw, keuken, gang) gaat ook niet omdat de kliko breder is dan de ruimte tussen de trap en muur.
Weet je zeker dat de ruimte tussen de muur en de trap zo smal is? Een kliko is naar mijn weten nog geen 50cm breed. Loop je dan ook zijwaarts met je lichaam door de gang, wat moet ik mij hierbij voorstellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
RocketKoen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Heb je een pasje ofzo nodig om die container te gebruiken?
(hier zijn ze gewoon voor iedereen toegankelijk)
Geen idee, ik heb wel een pasje voor het milieu park, dus misschien dat ik deze ook daarvoor kan gebruiken.
DeKever schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:30:
[...]

100 meter met zo'n container rollen is irritant, zeker als je dat niet gewend bent. Het lijkt mij zeker niet het eind van de wereld, om niet te zeggen een echt eerste wereld probleem. Maar ik kan me wel voorstellen dat je kijkt of dit dit niet anders opgelost kan worden.

Succes!
Juist dit :)
red1 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:35:
[...]

Weet je zeker dat de ruimte tussen de muur en de trap zo smal is? Een kliko is naar mijn weten nog geen 50cm breed. Loop je dan ook zijwaarts met je lichaam door de gang, wat moet ik mij hierbij voorstellen? :)
Nee, wij hebben zo´n brede kliko die 1 keer per 4 weken wordt geledigd (250 liter ofzoiets, weet de precieze inhoud niet), en net waar de trap eindigt hebben wij een soort knik in de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Tuupie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:40:
[...]
Geen idee, ik heb wel een pasje voor het milieu park, dus misschien dat ik deze ook daarvoor kan gebruiken.
Probeer gewoon eens om hem open te maken :P
En anders is er vast wel wat te vinden op de gemeente website (of google).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
RocketKoen schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:49:
[...]

Probeer gewoon eens om hem open te maken :P
En anders is er vast wel wat te vinden op de gemeente website (of google).
Van het weekend geprobeerd, maar helaas een "pas onbekend melding".
Zal vandaag eens contact opnemen met de afval inzamelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:02
Tuupie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:38:

Wij hebben onze woning vorig jaar gekocht en tijdens de bezichtiging werd ons verteld dat we onze kliko konden aanbieden op de plek achter onze tuin. Dit werd ook door de verkopers (tijdens de dag van tekenen) verteld. Het is een tussenwoning, dus het was voor ons belangrijk dat de kliko achterom naar buiten kon. Incidenteel werden de kliko's op de locatie vergeten, maar na een telefoontje met het afvalophaalbedrijf (locatie was nota bene bekend bij de telefonisten) werden deze de dag erna geledigd.

Dit laat mij denken dat hier jaren geleden een regeling is getroffen tussen bewoners en het afvalbedrijf, maar deze nooit officieel op papier is gezet.
Dat lijkt mij dus juist niet.
Zij (verkoopmakelaar en verkopers) geven aan jou door dat je je vuilnis via achterkant mag neerzetten.
Als zij een regeling hadden getroffen, hadden ze juist dit NIET vermeld.
Daarnaast komt de buurman het melden. Kan je hem ook direct vragen of hij een regeling heeft gekregen.
Pagina: 1