Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Schakelaar ventilatie vanaf meerdere punten bedienen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Krekker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 21:54
Ik woon in een appartement met mechanische ventilatie voor de keuken (afzuigkap), badkamer en wc. Het is een simpel systeem dat overal tegelijk aan of uit staat en wordt bediend door een schakelaar in de keuken die het stopcontact voor de ventilatieunit in of uitschakelt.

Voor de keuken is dat op zich prima, maar als ik wil douchen bijvoorbeeld moet ik er aan denken om eerst naar de keuken te lopen en die schakelaar om te zetten.

Ik ben op zoek naar een oplossing die dit kan automatiseren. Idealiter een oplossing die de ventilatie aanzet als minimaal één van de volgde voorwaarden waar is:
  • De schakelaar in de keuken staat aan
  • Het licht in de badkamer staat aan
  • Het licht in de wc staat aan
In de badkamer en wc zit gewoon ouderwetse niet slimme verlichting trouwens. Wel is er elders in het huis hue verlichting en een hue bridge, dus zigbee is een optie voor een oplossing. De drie ruimtes zitten trouwens op verschillende groepen, dus draden trekken hiertussen is geen optie.

Heeft iemand tips voor producten die me zouden helpen doen wat ik wil?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
Ik had zo'n situatie ook.
Fysieke schakelaar in de keuken, maar deze bedient de complete MV, dus ook de badkamer.
Daarna heb ik mijn MV box vernieuwd en daar kreeg ik een draadloze schakelaar bij,
Nu werkt de fysieke schakelaar nog steeds, maar ik kan de MV box nu ook via de draadloze schakelaar bedienen.
Deze ligt daarom dan ook in de badkamer.

Groot voordeel: dit werkt standaard zo en is voldoende voor mijn situatie.
Het zou leuk zijn om "vraaggestuurd" te werken.... maar ja, die doet het ook

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als zigbee een optie is dan ben je er al, koop zo'n stekkerdoos en zet die er tussen en programmeer die. En dan nog een zigbee lamp in de badkamer of wc.

Misschien hebben ze ook wel een sensor voor vocht/luchtkwaliteit enzo (ik dacht dat Ikea hier pas nieuws over had).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Krekker
Hmm, probleem is toch iets ingewikkelder geworden. Ik kom er zojuist achter dat de stekker een perilex is. De MV heeft vier standen, maar mijn huisbaas heeft de boel zo ingericht dat ik alleen kan schakelen tussen de hardste en de zachtste stand.

Verder zag ik nog dat de MV ook uitgerust kan worden met draadloze schakelaars, dus misschien moet ik daar gewoon mijn oplossing in zoeken.

• Krekker
GarBaGe schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:50:
Ik had zo'n situatie ook.
Fysieke schakelaar in de keuken, maar deze bedient de complete MV, dus ook de badkamer.
Daarna heb ik mijn MV box vernieuwd en daar kreeg ik een draadloze schakelaar bij,
Nu werkt de fysieke schakelaar nog steeds, maar ik kan de MV box nu ook via de draadloze schakelaar bedienen.
Deze ligt daarom dan ook in de badkamer.

Groot voordeel: dit werkt standaard zo en is voldoende voor mijn situatie.
Het zou leuk zijn om "vraaggestuurd" te werken.... maar ja, die doet het ook
Het probleem is dat ik in een huurhuis woon, dus alles wat ik er in investeer krijg ik alleen terug in de vorm van woongenot en niet een verhoogde waarde van m’n huis. Tegelijkertijd heb ik een woningcorporatie die nooit meer doet dan strict noodzakelijk en zelfs daarvoor moet je je best doen soms. [/frustratie]

Maar bedrade bediening en draadloze bediening gaan dus goed samen? Wat gebeurt er dan als de bedrade bediening op 3 staat en je op de draadloze 1 kiest bijvoorbeeld?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
Krekker schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Maar bedrade bediening en draadloze bediening gaan dus goed samen? Wat gebeurt er dan als de bedrade bediening op 3 staat en je op de draadloze 1 kiest bijvoorbeeld?
De laatst gekozen wint altijd, onafhankelijk of dit bedraad of draadloos was.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1