vreemde Uitval IP camera's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Mijn vraag
...
Beste techneuten,
Een aantal jaar (3) geleden heb ik op het bedrijf van mijn vader een aantal bewakingscamera's gemonteerd.
8 camera's met een NVR.
In de periode van de afgelopen 2 maanden zijn er 5 camera's uitgevallen.

Ik heb het hele systeem, en twee uitgevallen camera's mee naar huis genomen om te kijken of ik er achtrer kan komen wat er aan de hand is.

Als ik thuis het systeem op mijn netwerk aansluit het volgende:
Mijn eigen camera's om het huis, ziet de NVR meteen en ik heb beeld. De "uitgevallen camera's ziet hij wel, maar geen beeld.
ook via de laptop als ik de bewuste camera's wil benaderen: verbinding is geweigerd.
Een IP scanner ziet ook deze camera's gewoon.

De bewuste camera's krijgen hun voeding via een POE switch, eerst verdacht ik dat deze kapot was maar ook met een nieuwe switch hetzelfde resultaat.

Het lijkt wel alsof de software van de camera's is verdwenen, of kan dat niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Foscam NVR FN3109H
Camera's: FL9912EP
Switch: cisco SF200-24FP

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Zie hierboven.
Ik begin bijna de IT firma te verdenken, die het hele netwerk daar beheren en pissed waren dat zij het camerasysteem niet mochten monteren (na een offerte vamn 9500€) maar dat lijkt me sterk. . . .

Iemand enig idee? Of is het gewoon pech en zijn ze echt kapot?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is wel heel erg vreemd zeker als het 8 dezelfde camera's zijn. Is er soms een firmware update geweest die niet goed is gegaan?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:19
Heb je de getroffen camera's al een gereset? Ik zie dat ze een (externe) fysieke resetknop hebben.

Er zijn ook een rits aan firmwareupdates voor beschikbaar - als je de camera's nog wel ziet op het netwerk kan je daarmee ook nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Als die cameras sequentieel zijn uitgevallen kun je denk ik malware van buitenaf (dus geautomatiseerde botnets) uitsluiten.

Waar krijg je die "verbinding is geweigerd" melding?

Heb je er al eens één een gefactory reset gegeven?

Die IT firma lijkt me erg vergezocht. Als ze die dingen bewust kapot zouden maken zouden ze ten eerste hun (goede) naam te grabbel gooien en ten tweede het risico lopen om vervolgd te worden met alle gevolgen van dien. Risico is veel te hoog tov de baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Heb je de NVR al een kick gegeven? Ik merk op de zaak dat de NVR's van Foscam niet heel erg stabiel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
XelaRetak schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:08:
Heb je de getroffen camera's al een gereset? Ik zie dat ze een (externe) fysieke resetknop hebben.

Er zijn ook een rits aan firmwareupdates voor beschikbaar - als je de camera's nog wel ziet op het netwerk kan je daarmee ook nog een poging wagen.
De ene reageert wel op de reset knop, de andere niet . . . . en daarna hetzelfde resultaat.
Ik denk niet dat ik een firmware update kan doen, als ik er al niet in kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
Frogmen schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:57:
Is wel heel erg vreemd zeker als het 8 dezelfde camera's zijn. Is er soms een firmware update geweest die niet goed is gegaan?
Geen firmware update geweest . . . Thuis 1 dezelfde die nergens last van heeft. . . . Ook de andere van foscam zijn thuyis stabiel, sommige al 8 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
sjtienuh schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:27:
Heb je de NVR al een kick gegeven? Ik merk op de zaak dat de NVR's van Foscam niet heel erg stabiel zijn
Als je een factory reset bedoeld, Ja, hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verouderde certificaten in combinatie met verschillende tijdsinstellingen?

Heb je een te raden wachtwoord of een wachtwoord dat in wachtwoordenlijsten kan voorkomen? Bijvoorbeeld welkom2023 of password1234.

Probeer via tftp een recovery update uit te voeren (op een apart netwerk). Het initiatief ligt dan bij de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
HenkEisDS schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:23:
Als die cameras sequentieel zijn uitgevallen kun je denk ik malware van buitenaf (dus geautomatiseerde botnets) uitsluiten.

Waar krijg je die "verbinding is geweigerd" melding?

Heb je er al eens één een gefactory reset gegeven?

Die IT firma lijkt me erg vergezocht. Als ze die dingen bewust kapot zouden maken zouden ze ten eerste hun (goede) naam te grabbel gooien en ten tweede het risico lopen om vervolgd te worden met alle gevolgen van dien. Risico is veel te hoog tov de baten.
Die geweigerd melding krijg ik als ik direct probeer in te loggen via het bekende ip adres.
Ja factory reset reeds gedaan, hetzelfde resultaat. De andere kan ik niet resetten, die reageert er niet meer op . . .
De cameras lijken wel te werken, je hoort ze "klikken" en IR gaat ook aan als het donker wordt.
Nee ik denk ook niet dat die IT firma dat is, is vergezocht.

Kan het zo zijn dat bv die vorige switch een te hoog voltage heeft gegeven dat er iets kapot is gegaan? Ik zit maar te brainstormen he.
Het gekke blijft, dat het "netwerkgedeelte" van de camera lijkt te werken, alleen daarna is de deur dicht. Mijn kennis in deze gaat ok niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
mrmrmr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:27:
Verouderde certificaten in combinatie met verschillende tijdsinstellingen?

Heb je een te raden wachtwoord of een wachtwoord dat in wachtwoordenlijsten kan voorkomen? Bijvoorbeeld welkom2023 of password1234.

Probeer via tftp een recovery update uit te voeren (op een apart netwerk). Het initiatief ligt dan bij de camera.
Nee ik heb/ had alle camera's hetzelfde ww gegeven, wel een met 8 digits, cijfers en letters, en nee niet makkelijk te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Bij een factory reset zou je toch op de default settings moeten komen, ook qua password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kijk eens of je wel een verbinding kan opzetten met telnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
Lt.Mitchell schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:30:
Bij een factory reset zou je toch op de default settings moeten komen, ook qua password?
Klopt die camera die te resetten is, daar is ook het ww gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook in het verleden last gehad van uitvallende cams.
Bleek aan m'n router te liggen, een Asus RT-AC88u. Staat erom bekend dat poorten 5 t/m 8 regelmatig uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
mrmrmr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:31:
Kijk eens of je wel een verbinding kan opzetten met telnet.
Ok, dat is iets nieuws voor mij, ik ga eens aan de google wat dat is en hoe ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDTS
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:37:
Hier ook in het verleden last gehad van uitvallende cams.
Bleek aan m'n router te liggen, een Asus RT-AC88u. Staat erom bekend dat poorten 5 t/m 8 regelmatig uitvallen.
Ik denk dat ik dit ook uit kan sluiten, omdat het systeem nu bij mij thuis is, mijn eigen camera systeem draait zonder problemen. (10 stuks)
En dan zouden er 2 routers tegelijk kapot zijn . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
BDTS schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Ok, dat is iets nieuws voor mij, ik ga eens aan de google wat dat is en hoe ik dat doe.
telnet is een simpele verbinding via tcp poort 23, waarbij je kan inloggen en opdrachten kan geven. Je kan het soms ook gebruiken voor andere poorten en protocollen.

Als dat werkt weet je dat de computer in de camera werkt. Dat zal wel zo zijn omdat je aangeeft dat de camera te zien is met een netwerkscan.

TFTP is een manier om firmware te updaten. Je moet zorgen dat je de juiste firmware hebt.

https://www.google.com/search?q=foscam+tftp

TFTP op de normale manier
https://ipcamtalk.com/thr...fi9828p.12322/post-117179
Zoals gebruikelijk bij forums moet je tussen de ruis de behulpzame berichten zien te vinden.

Er is ook nog updaten via COM. Bijvoorbeeld:
https://learncctv.com/foscam-failed-to-connect-error/

Downloads:
https://www.foscam.nl/attachments/Foscam_FI9912EP

Het is verstandig om firmware die je van Foscam hebt ontvangen te gebruiken en downloads van elders met de nodige argwaan te bekijken. Iemand kan een aanpassing hebben gedaan als er het bestand niet gesigneerd is. De firmware kan ook verouderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
BDTS schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Klopt die camera die te resetten is, daar is ook het ww gereset.
En die camera, kan je benaderen via de web interface? Firmware updaten en kijken of die het nog doet?
Als die het na een factory reset niet meer doet is het of voor herstelling onder garantie of vervanging vrees ik.
Als die het wel doet, dan is het ofwel firmware update die misgegaan is of ander stukje van je netwerk?
Pagina: 1