Adviesvraag: 5 halogeen spots vervangen voor 5 LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNelly11
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-02-2024
Mijn vraag:
Ik wil 5 halogeen spots in mijn badkamer vervangen voor 5 LED spots (GU5.3), en heb wat advies nodig.
Ben wel handig, maar van elektra heb ik weinig verstand.

Er ligt op dit moment een Halogeen Trafo (TL tronic TL Tronic 105.05 35-105VA) die 230v omzet in 12v.
Vanaf de huidige Trafo lopen rechtstreeks 5 verschillende elektradraden naar de spots in het plafond (zie foto).
De huidige Halogeen spots (GU 5.3) zijn 12v, 20W.
De Nieuwe LED spotjes (GU 5.3) zijn 12v, 3W.
Het hoeft niet dimbaar te zijn.

In de nieuwe situatie zou ik graag de halogeen trafo vervangen voor één LED trafo van waaruit de elektradraden rechtstreeks naar de spots lopen (zie schematische weergave)

Ik vroeg mij af of dit mogelijk is.
Zo ja, wat voor Trafo heb ik dan nodig?
Zo nee, wat is de meest praktische manier om de LED spots te installeren?

Hieronder een schematische weergave en een foto van de huidige Trafo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiUyL9V7sYUprnPduIIBFdG_Igc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBBitWcQJ5kzpu1mq0ng7SpO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNLoPOl50hyN9oXI2FWpEo2YhSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VGHwNXEurfpdsWsYs9aIbqhr.png?f=user_large

Beste antwoord (via SNelly11 op 24-03-2023 09:05)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:29
Jouw geschetste oplossing is inderdaad ook gewoon mogelijk. Je hebt dan een 12V 'trafo' nodig met een minimaal vermogen van 5*3=15W.
Je huidige 'trafo' is waarschijnlijk te groot, en zal waarschijnlijk niet aangaan met deze lage belasting. Die werkt nml pas vanaf 35VA (is in dit geval gelijk aan 35W)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 21:04
Hoi, Waarom niet gewoon GU10 fittingen en direct 230 Volt led spots? Zo heb ik het opgelost en heb je geen trafo verliezen en heb je een snelle eenvoudige vervanging? Met Wago klemmetjes heb je het zo aan elkaar gezet. Kun je dezelfde armatuurtjes hergebruiken.

Wel even checken of je bekabeling 230 V ac aan kan uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door ArdNieuwenhuiz op 23-03-2023 14:33 . Reden: info toegevoegd ]

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNelly11
Beste Ard, dank dat zou zeker een optie kunnen zijn. De elektradraden die vanaf de huidige Trafo lopen monden uit in van die kleine 12 volt draadjes richting de GU5.3 fitting, dus dacht dat 230volt geen optie zou zijn. Maar ik zou de huidige GU5.3 fitting (incl. 12 volt draadjes) inderdaad kunnen vervangen voor een GU10 fittingen (incl. 230 draad).

Ben nog steeds wel benieuwd of de geschetste optie mogelijk is, en zo nee waarom niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:29
Jouw geschetste oplossing is inderdaad ook gewoon mogelijk. Je hebt dan een 12V 'trafo' nodig met een minimaal vermogen van 5*3=15W.
Je huidige 'trafo' is waarschijnlijk te groot, en zal waarschijnlijk niet aangaan met deze lage belasting. Die werkt nml pas vanaf 35VA (is in dit geval gelijk aan 35W)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
Is het in de badkamer?
Nee -> trafo er tussenuit en GU10 fittingen + Leds kopen en monteren.

Ja: Is je plafondhoogte minder dan 225cm boven de vloer van je douche en/of bodem van je badkuip?
Nee -> trafo er tussenuit en GU10 fittingen + Leds kopen en monteren.

Ja: 12V GU5.3 Leds kopen en kijken of het werkt met de huidige trafo. Ondanks dat je met de Leds niet aan het minimaal vermogen komt wat op de trafo vermeld staat, gaat het meestal goed. Als het niet werkt op de huidige trafo, kan je die altijd nog vervangen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNelly11
Dank voor de reacties, ik ga het proberen met een LED trafo. Bij de halogeen trafo gaan de LED-lampen flikkeren. Mocht het niet werken, zal ik alles gaan omzeten naar GU10 fittingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
ArdNieuwenhuiz schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:26:
Hoi, Waarom niet gewoon GU10 fittingen en direct 230 Volt led spots?
Omdat badkamer en tenzij je binnen deze regeltjes blijft voor 230V, is dat een dikke no-no.
Pagina: 1