Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-05 08:42
Hallo,

Ik ben sinds een aantal weken bezig met Home Assistant en ben nu mijn energie verbruik aan het toevoegen in HA, maar wat ik ook probeer de opgewekte zonne energie stroomt altijd naar het net en niet naar het huis.

Mijn configuratie, Landis E350 meter met een P1 seriele lezer en de slimme meter intergratie in HA en een Autarco zonnepaneel systeem dat middels een REST configuratie uitgelezen wordt.

Dit werkt allemaal prima, ik zie gegevens binnen komen van de Landis en ook van de zonnepanelen maar als ik de configuratie in het energie beheer zet dan stroomt alle zonne energie naar het net en wordt het niet verrekend met het eigen verbruik.

Zie afbeelding voor de configuratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIb5C17JgN4vAcrJ8g4x-JB-aJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DaTfLR8Xok6NVhoB1E1OGJwN.png?f=user_large

Wat doe ik verkeerd?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:13
Eigen verbruik wordt in de meter zelf al verrekend, dus je zult of verbruik, of teruglevering zien, maar niet tegelijkertijd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
oke, dus ik maak gewoon een denkfout en alles zou netjes goed moeten staan op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
Bij mij lijkt het heel erg op wat jij hebt. Ik heb een Youless en een SMA omvormer. De omvormer sensor geeft bij mij de total yield in kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uY-c7ya5zgEs6PzxaSYFxmi9Qps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CUTEIIS5T0f52SzPXBTQYRsY.png?f=user_large

Bedoel je dat je geen bolletje naar 'thuis' ziet lopen?

[ Voor 22% gewijzigd door Kalentum op 23-03-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 14:48

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Eigen verbruik wordt inderdaad in de meter verrekend, maar HomeAssistant maakt hier een rekensom van.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qUIt42O.png

Mijn instellingen staan zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KHNd709.png

Alleen je moet even een dag geduld hebben voordat alle data zo zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Je moet echt in je energydashboard zien hoeveel je zelf gebruikt van je PV en hoeveel je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
Kalentum schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:36:
[Afbeelding]

Bedoel je dat je geen bolletje naar 'thuis' ziet lopen?
Ja, dat bedoel ik... Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRbh2nopu2uWkQnQY3FowYBCe1U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EV8LGds57HeXOMpFhwX9MOsn.png?f=user_large

Voor de volledigheid ook nog even de zonnepanelen opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zV7oNHXhMtx8jGZQquspCIaJfPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ucGtC7owk9JxdCekcEcMK6fb.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door AvA1970 op 23-03-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06

Tazzios

..

4 opwek en 5.1 terugleveren is ook wel vreemd.

Wat nu de truc is om even op de teller en omvormer zelf mee te kijken om te zien welke waarde niet klopt.

[ Voor 54% gewijzigd door Tazzios op 23-03-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
Tazzios schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:40:
4 opwek en 5.1 terugleveren is ook wel vreemd.
Dat komt omdat ik vanmorgen de waarde gerest heb maar het bolletje loopt altijd naar het net en niet naar thuis.

Dit is al maanden zo en ik kan niet achterhalen waar het probleem zit

[ Voor 24% gewijzigd door AvA1970 op 23-03-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
AvA1970 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Dat komt omdat ik vanmorgen de waarde gerest heb maar het bolletje loopt altijd naar het net en niet naar thuis.

Dit is al maanden zo en ik kan niet achterhalen waar het probleem zit
Mijn configuratie lijkt heel erg op die van jou. Ik heb andere apparaten (Youless / SMA)

Ik zie zo snel niets geks bij jou.

Dit heb ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mN_5YHoIymbtLCBeDCh-OJWPlB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qtgONacn4bP1pCe52P8GbzGb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 14:48

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Nogmaals, geef het even de tijd, het duurt een dag voordat het zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
AvA1970 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Ja, dat bedoel ik... Zie hieronder:

[Afbeelding]

Voor de volledigheid ook nog even de zonnepanelen opbrengst:

[Afbeelding]
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf saldeert de meter intern, je kunt je eigen verbruik daarmee alleen berekenen door alle stromen er omheen te meten (dus opwek zonnepanelen en wat er daadwerkelijk naar het net gaat). Het lijkt er op dat die berekening (nog) niet wordt gedaan. Als ik even op internet zoek kan het zijn dat je even moet wachten voordat het zichtbaar wordt.

De dingen die je nodig hebt om je eigen verbruik te berekenen worden iig goed gemeten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een vergelijkbare opstelling maar ik gebruik de daily opbrengst sensor als invoer bij de zonnepanelen. Ik weet niet of dat uit maakt maar ik krijg netjes onderstaande overzicht. Klopt ook exact met wat ik meet op de P1 poort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1IorAPXwfz0rvVHFnP_HzLb2jA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mYohMVl91Rpr20ZDpc1C6rAa.png?f=user_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je vandaag hebt zitten rommelen is er grote kans dat er dingen niet meer kloppen. Maar zoals je had leek me juist, zou morgen weer eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
Oke, dan ga ik even een tijdje afwachten, ben er natuurlijk vandaag mee aan het wijzigen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 11:10
Ik hoor en zie mensen vaak zeggen dat eigen verbruik in de meter wordt verrekend. Sommige mensen hebben het over intern salderen.

Dit is volgens mij niet helemaal juist. Ik beredeneer vanuit eigen logica, heb geen bronnen geraadpleegd:

Opgewekte zonne-energie gaat eerst gewoon je woning in. Dit wordt dus niet echt verrekend in je meter, het komt er gewoon niet langs. Dit heeft simpelweg te maken met de spanning die bepaald welke kant de stroom op gaat.

Dan lees ik nog wel eens over intern salderen in de slimme meter. Dit heeft volgens mij puur te maken met meerdere fasen. Wanneer je over de ene fase teruglevert, en de andere fase afneemt, DAN zal de slimme meter intern salderen.

Toughts?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Headshot_NL schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:55:
maar ik gebruik de daily opbrengst sensor als invoer bij de zonnepanelen. Ik weet niet of dat uit maakt
Nee maakt niet uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Slinkos schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:10:
Ik hoor en zie mensen vaak zeggen dat eigen verbruik in de meter wordt verrekend. Sommige mensen hebben het over intern salderen.

Dit is volgens mij niet helemaal juist. Ik beredeneer vanuit eigen logica, heb geen bronnen geraadpleegd:

Opgewekte zonne-energie gaat eerst gewoon je woning in. Dit wordt dus niet echt verrekend in je meter, het komt er gewoon niet langs. Dit heeft simpelweg te maken met de spanning die bepaald welke kant de stroom op gaat.

Dan lees ik nog wel eens over intern salderen in de slimme meter. Dit heeft volgens mij puur te maken met meerdere fasen. Wanneer je over de ene fase teruglevert, en de andere fase afneemt, DAN zal de slimme meter intern salderen.

Toughts?
Ligt er inderdaad aan of 1 of 3 fases hebt. Bij 1 fase zal het niet in de meter worden verrekend, maar daadwerkelijk in huis. Bij 3 fases kun je echter wel hebben dat 1 fase aan het terugleveren is, terwijl je verbruik op een andere hebt. En dat zal de meter intern salderen zonder dat je er aan de buitenkant iets van ziet.
Mijn 1e opmerking over het salderen binnen de meter miste trouwens wat uitleg, ik bedoelde ermee te zeggen dat je dat eigen verbruik niet direct uit je meter uit kunt lezen. Home Assistant zal dus een berekening moeten doen tussen wat je zonnepanelen leveren en wat er teruggeleverd wordt aan het net.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
redwing schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:42:
[...]

Bij 3 fases kun je echter wel hebben dat 1 fase aan het terugleveren is, terwijl je verbruik op een andere hebt. En dat zal de meter intern salderen zonder dat je er aan de buitenkant iets van ziet.
Ja precies, dat bedoel ik ook. Dan zijn we het eens. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvA1970
Heb op advies van jullie even een tijdje gewacht en wat blijkt, jullie hadden gelijk. Het duurt een tijdje voordat HA het laat zien en berekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZiOoAX2_BADFDDSdAfucrfyuxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EY3VdcRWVZThHXN1V18XVW9N.png?f=user_large

Nu werkt het namelijk wel. Allemaal bedankt voor jullie commentaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@AvA1970 Nu nog even CO2 Signal instellen zodat je die lege plek linksboven gevuld hebt en nog meer interessante statistieken krijgt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaCxKqYNso5LkC_VKrJUIFl9nP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PFviUxN1DEvS7A1RqJDxIxdq.png?f=user_large

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKoGBal4nmBoYkgVTIgebVN02bM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iqJLv4uJYK4oDaDU58XZxUtS.png?f=user_large

Done, nu alleen nog een keer het waterverbruik meten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
AvA1970 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:14:
[Afbeelding]

Done, nu alleen nog een keer het waterverbruik meten ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIqf_hjSyFUKkHo_LUIxmpX1r2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9XEZyYHlCsyXpQxHETxvgTTy.png?f=user_large
Zoiets? :-)

Tip: Dit is echt een leuk project om zelf te maken met ESPHome. Super goedkoop en niet al te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
Tip: Dit is echt een leuk project om zelf te maken met ESPHome. Super goedkoop en niet al te ingewikkeld.
Ja, zoiets. Zit mij al in te lezen op de website van Pieter Brinkman. lijkt mij niet zo moeilijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
AvA1970 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:36:
[...]

Ja, zoiets. Zit mij al in te lezen op de website van Pieter Brinkman. lijkt mij niet zo moeilijk ;-)
Jep, die heb ik ook gevolgd. Werkt top. En op Thingiverse zijn bijna voor elke watermeter wel 3D modellen te vinden om je DIY watermeter er op te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k46I9oCr4_Anq87j74cAOUV611I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqXIdu1Ajegd12I3ewEz1zQx.jpg?f=fotoalbum_large
Mijne klemde net niet lekker dus heb een extra tie wrap gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvA1970
3D printer staat op mijn lijstje ;-)
Pagina: 1