printer maakt strepen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
ik heb hier een Brother HL2250DN staan die strepen maakt op de rechterzijde van A6 papier.
Ziet er niet uit en is zonde van de inkt. (edit, ik bedoel a4)

Iemand een idee waarom dit gebeurd en hoe dit op te lossen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEDluwJGvd5w-s7AGx-GVU9UUjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ivefY5Bn6lX6tZ4CE7ZFXW8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat gebeurt er met A4 papier ipv A6?
hoeveel printjes heeft de printer al gedraaid?
originele toner?
toner en drum al eens opnieuw erin geplaatst.
Zit er nog zo'n blauw schuifje op de toners van Brother, die al eens heen-en-weer gehaald?

[ Voor 40% gewijzigd door bombadil op 23-03-2023 14:20 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
bombadil schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:17:
wat gebeurt er met A4 papier ipv A6?
hoeveel printjes heeft de printer al gedraaid?
originele toner?
toner en drum al eens opnieuw erin geplaatst.
Zit er nog zo'n blauw schuifje op de toners van Brother, die al eens heen-en-weer gehaald?
Excuus, a6 moest a4 zijn.

De rest weet ik allemaal niet gezien ik deze printer 2de hands hebt aangeschaft.
Maar toen deed die het prima overigens.

Je bedoeld dat groene schuifje rechts bovenin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2NslG1-Fa-B-3bjJAXPiOBzxN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxR1mubQfbeY9kR1aAuY7RQp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is de afstand tussen de strepen?
Vaak kun je daarop zoeken om achter de oorzaak te komen

Anders een printje maken en de printer halverwege openzetten, dan zie je of de drum of de fuser het probleem veroorzaakt.
(Wel steep: drum, geen streep: fuser)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:18
Groene kleuren, dus geen Brother orignal parts. (die hebben altijd blauwe kleuren)

Meestal (lees nogmaals; Meestal) als de strepen zo korrelig zijn is het overtollig toner op de fuser.
Als het van de drum af komt dan is het een "nette" niet-doorbroken streep.
Drum lekt een grote hoeveelheid toner op het papier, dat loopt op de fuser en smelt vervolgens vast op de fuser wat in 9/10 gevallen einde fuser betekend.
DaWizza schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:41:
Anders een printje maken en de printer halverwege openzetten, dan zie je of de drum of de fuser het probleem veroorzaakt.
Dit is de snelste manier om uit te sluiten welke van de 2 het is.
Kleine toelichting: Ligt de streep al op het papier voor het in de fuser gaat: drum, ligt er niets op het papier voor het in de fuser gaat en na de fuser wel: fuser
  • Is het de drum: nieuwe bestellen van betere kwaliteit en deze afvoeren.
  • Is het de fuser: maak een flink aantal 'lege' afdrukken in de hoop dat het overtollige toner nog loslaat van de fuser op het papier, kost je wel een zwik papier, maar fuser vervanging betekend printer volledig demonteren en gaat je ergens tussen de € 80 en € 120 voor een replacementfuser kosten, even los van de arbeid als je die zou laten verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Wat is de afstand tussen de strepen?
Vaak kun je daarop zoeken om achter de oorzaak te komen
reneetjuhh1991 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:55:
Groene kleuren, dus geen Brother orignal parts. (die hebben altijd blauwe kleuren)

Meestal (lees nogmaals; Meestal) als de strepen zo korrelig zijn is het overtollig toner op de fuser.
Als het van de drum af komt dan is het een "nette" niet-doorbroken streep.
Drum lekt een grote hoeveelheid toner op het papier, dat loopt op de fuser en smelt vervolgens vast op de fuser wat in 9/10 gevallen einde fuser betekend.
kunnen jullie wat wijzer worden van deze foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6U4usM4fFr-6b0UYdzqzBj6e9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux6GAobb2lIWu6yOyE2xLWCh.jpg?f=fotoalbum_large

uhh... hoe of waar maak ik dat ding open?
Aan de voorkant en achterkant zit een klep maar daar kan ik de drum of fuser niet zien.
Al weet ik ook totaal niet hoe dat eruit moet zien...

[ Voor 16% gewijzigd door tweakmember op 25-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldenpants0291
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 13:16
Ik heb ze 10+ jaar gerepareerd, grote Office multifunctionals. Xerox en HP vooral. Het kan beide zijn. Maar ik zet vooralsnog voorzichtig mijn geld in op fuser.

https://youtu.be/bNKKmPGpSjY

Je zal de fuser eruit moeten schroeven. Dan kan je aan de drukrollers zien of het defect daar vandaan komt.

Edit: die oranje rol, aan de achterkant van de printer. Dat is dus je fuser.

Grappig. De internals lijken ontzettend veel op de HP's 3015/3027 van jaren terug. Is best te doen zelf als je een beetje handig bent met een schroevendraaier.

[ Voor 27% gewijzigd door Goldenpants0291 op 25-03-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Goldenpants0291 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:24:
Ik heb ze 10+ jaar gerepareerd, grote Office multifunctionals. Xerox en HP vooral. Het kan beide zijn. Maar ik zet vooralsnog voorzichtig mijn geld in op fuser.

https://youtu.be/bNKKmPGpSjY

Je zal de fuser eruit moeten schroeven. Dan kan je aan de drukrollers zien of het defect daar vandaan komt.

Edit: die oranje rol, aan de achterkant van de printer. Dat is dus je fuser.

Grappig. De internals lijken ontzettend veel op de HP's 3015/3027 van jaren terug. Is best te doen zelf als je een beetje handig bent met een schroevendraaier.
Stel dat het idd de fuser is, moet deze dan vervangen worden? ik zit ff te kijken en zie dat een nieuwe fuser 180 euro kost...
Voor dat bedrag kan je een nieuwe brother printer voor aanschaffen... dus ik zit mij nu sterk af te vragen of het demonteren wel de moeite waard is.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 25-03-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
tweakmember schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:59:
[...]

[...]

kunnen jullie wat wijzer worden van deze foto?
[Afbeelding]

[...]

uhh... hoe of waar maak ik dat ding open?
Aan de voorkant en achterkant zit een klep maar daar kan ik de drum of fuser niet zien.
Al weet ik ook totaal niet hoe dat eruit moet zien...
De dikke lijnen zitten zo te zien op 94mm van elkaar. De service manual zegt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBePH2HZ_mz5VjlCkv1ySRfKVSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOXqWDmvTjEZS10kuhuyko5y.jpg?f=fotoalbum_large

Drum vervangen zou dan de oplossing zijn.

Je hebt echter ook dunnere lijnen, die kan ik niet helemaal thuis brengen.
Dus terug naar het openmaken:
1 stuur een opdracht
2 wacht tot het papier opgepakt is voor 3/4e
3 trek de drum klep open, dan stop de afdruk
4 zoek je papier en trek die eruit
5 check of the strepen daar op te zien zijn

Zo ja: drum vervangen
Zo nee: toch de fuser die problemen geeft

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
[b]DaWizza in "printer maakt strepen."

Dus terug naar het openmaken:
1 stuur een opdracht
2 wacht tot het papier opgepakt is voor 3/4e
3 trek de drum klep open, dan stop de afdruk
4 zoek je papier en trek die eruit
5 check of the strepen daar op te zien zijn
ik begrijp je niet.
check of the strepen daar op te zien zijn? dat weten we toch al, dat is het hele probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakmember op 26-03-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 19:27

Dido

heforshe

tweakmember schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:46:
ik begrijp je niet.
check of the strepen daar op te zien zijn? dat weten we toch al, dat is het hele probleem.
Het punt is dat je niet de hele afdrukcycle afmaakt.

Als ik een papier in twee emmers duw, en daarna is mijn papier nat, dan kan ik bepalen in welke emmer water zit door het papier maar in 1 ipv beide emmers te dompelen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
ok, heb halverwege het proces gestopt en papier eruit getrokken.
Dit als resultaat, strepen blijven over gehele a4 verschijnen ook al is het print proces halverwege stopt en er valt niks te printen (want geen tekst).
Dus de fuser veroorzaakt de strepen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2krM6IZvmpEJJU2iolLZ7e_Kh68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xcnZWzWT0xm8HIAsZ3YU6uvc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is overigens de achterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmCsoQ1HcvRMKrtuzHJGTnfhkQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8aK1hvXPu31WZGJ9acvicX8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door tweakmember op 26-03-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:43

Wish

ingwell

2e hands een printer kopen die destijds nog geen 150€ nieuw kostte. uitvoering: Brother HL-2250DN Fuser kost nieuw ook €180. En je hebt hem waarschijnlijk nu gesloopt.

Misschien nieuwe kopen? Met garantie enzo ;) ?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Wish schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:24:
2e hands een printer kopen die destijds nog geen 150€ nieuw kostte. uitvoering: Brother HL-2250DN Fuser kost nieuw ook €180. En je hebt hem waarschijnlijk nu gesloopt.

Misschien nieuwe kopen? Met garantie enzo ;) ?
sssst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
tweakmember schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:19:
ok, heb halverwege het proces gestopt en papier eruit getrokken.
Dit als resultaat, strepen blijven over gehele a4 verschijnen ook al is het print proces halverwege stopt en er valt niks te printen (want geen tekst).
Dus de fuser veroorzaakt de strepen?

[Afbeelding]
Hoe kom je tot die conclusie?

Hoe de laserprinter werkt in simpele taal:
1 Papier word opgepakt
2 Drum legt afbeelding op papier
3 Fuser brand afbeelding vast op papier

Met de test die je hebt uitgevoerd is het papier nog niet door de fuser gegaan, die kan het probleem dus niet veroorzaken.
Vervang de drum, dan kun je weer rustig printen zonder strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
op de printer zit overigens een ledlampje genaamd Drum.
Zou dat lampje niet moeten gaan branden als de drum wat mankeerde?

De drum zit er overigens als nieuw eruit.
De groene sticker geeft aan dat het ook geen orgineel is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bgcnuMm074senZDBrRzgco09NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcW0BMIosPaMpW9hVuzbt8Nq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door tweakmember op 26-03-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
tweakmember schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:21:
op de printer zit overigens een ledlampje genaamd Drum.
Zou dat lampje niet moeten gaan branden als de drum wat mankeerde?

De drum zit er overigens als nieuw eruit.
De groene sticker geeft aan dat het ook geen orgineel is?

[Afbeelding]
Bij deze printers zijn de lampjes vrij 'dom' en analoog aan een counter. Uit mn hoofd kun je 12k printjes maken met de drum van deze machines voor de drum versleten is. De counter van het lampje telt gewoon letterlijk het aantal pagina's wat erdoorheen is gegaan en als die 12k bereikt dan gaat die branden. Bij een drum zit ook een instructie hoe je dat lampje reset.

Groene stickers/schuifjes e.d. duiden op huismerk onderdelen, de originals van Brother hebben altijd blauwe stickers/schuifjes e.d. wil niet perse iets zeggen maar vaak zijn de huismerkspullen wel van duidelijk slechtere kwaliteit omdat ze ook maar een fractie van de prijs kosten.

Gezien de strepen al op het papier zitten voor ze de fuser in gaan is het vrij duidelijk de drum. Simpele test als bevestiging: veeg maar eens over het papier, als je het toner zo van het papier veegt (en vieze handen krijgt) weet je genoeg.

Drum vervangen lost het waarschijnlijk dus op, mits de fuser niet vastgebrand toner heeft uiteraard, want dat is een gevolg van te lang printen met een strepende/lekkende drum.
ex brother/kyocera/oki service monteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
okee, nou bedankt voor alle hulp. :Y
ik zal wel nieuwe drum bestellen en zien of dit het probleem oplost. zo niet dan retour ik de nieuwe drum weer en zie ik wel verder..

ik ben wel beetje teleurgesteld in Brother... ik had altijd gedacht dat Brother een ijzersterk merk was dat jarenlang mee gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakmember op 26-03-2023 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
Op zich, het is een model uit 2010 dus hij gaat inderdaad al jaren mee, maar hij is ook nooit boven de €150 uitgekomen in de tijd dat hij op de markt was. You get what you pay for... in dit geval een laserprinter die het zo'n 8 tot 13 jaar doet maar dan wel nieuwe onderdelen nodig heeft. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
tweakmember schreef op zondag 26 maart 2023 @ 17:14:
okee, nou bedankt voor alle hulp. :Y
ik zal wel nieuwe drum bestellen en zien of dit het probleem oplost. zo niet dan retour ik de nieuwe drum weer en zie ik wel verder..

ik ben wel beetje teleurgesteld in Brother... ik had altijd gedacht dat Brother een ijzersterk merk was dat jarenlang mee gaat.
Als de drum open is zul je deze waarschijnlijk niet terug kunnen sturen, is een verbruiksproduct.

Wat betreft je 2e stelling: het is een ijzersterkmerk maar je moet wel met de juiste materialen werken. Als je er huismerk in doet kan Brother nier garanderen dat het goed werkt, zeker niet als de kwaliteit van het huismerk te wensen overlaat, met een original heb je daar enige vorm van garantie op. En daarbij een drum is een slijtageproduct, weet je hoeveel cycles deze al gehad heeft? Want misschien is deze al wel versleten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
reneetjuhh1991 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Als de drum open is zul je deze waarschijnlijk niet terug kunnen sturen, is een verbruiksproduct.

Wat betreft je 2e stelling: het is een ijzersterkmerk maar je moet wel met de juiste materialen werken. Als je er huismerk in doet kan Brother nier garanderen dat het goed werkt, zeker niet als de kwaliteit van het huismerk te wensen overlaat, met een original heb je daar enige vorm van garantie op. En daarbij een drum is een slijtageproduct, weet je hoeveel cycles deze al gehad heeft? Want misschien is deze al wel versleten
Ik begrijp niet goed wat de functie van de drum is maar het niet meer dan een plastic houder dat een ronde buis vast houd.
Ziet er overigens totaal niet versleten uit. De buis, de tandwieltjes, alles ziet er als nieuw uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneetjuhh1991
De drum wordt statisch geladen waardoor het tonerpoeder vastgehouden kan worden, die brengt de afdruk over op het papier.

Slijtage zie je dus ook niet maar als er ergens een constructiefout in zit en hij krijgt te veel spanning of op de verkeerde plekken dan krijg je strepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdamMoors1
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-08-2024
Dit heb ik vorig jaar ook meegemaakt, echt toen ik dit bij de fabrikant aangaf kreeg ik het simpele antwoord dat het wel te maken was maar de kosten daarvan enorm hoog zouden uitvallen. Nu was mijn vorige ook alwel 8 jaar oud. vandaar dat ik toen maar een nieuwe heb gekocht. Een *knip*spam

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 07-08-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De trommel (drum) is een onderdeel dat slijt. Hij behoort tot de kern van de werking van een laserprinter. De trommel wordt met een hoge elektrische spanning statisch geladen. Door met een laserstraal op de trommel te schijnen kan de trommel lokaal ontladen worden. Daarmee kan bepaald worden waar wel en waar niet de toner aan de trommel blijft plakken.

Hij bestaat uit organisch materiaal, dat zowel last heeft van ouderdom als van intensief gebruik. Als de trommel slijt, dan kan de laserstraal de elektrische lading niet meer verwijderen, blijft er ongewenst toner op plakken en krijg je als gevolg vlekken/strepen.

De symptomen die hier beschreven worden, komen sterk overeen met een versleten trommel. Is niets raars aan, want het is een verbruiksartikel en dus normaal dat het na verloop van tijd vervangen moet worden. Je moet tenslotte ook nieuwe toner kopen.
Pagina: 1