Vraag offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-09 08:20
Net zoals velen zijn wij aan het kijken naar zonnepanelen voor op onze koopwoning. Inmiddels hier op het forum voor Duurzame energie en installaties veel gelezen en proberen wat "bij te leren" over wat nou goed is, dit hangt natuurlijk helemaal af van je persoonlijke situatie. Ik hoop met onderstaande informatie dat jullie enigzins advies kunnen geven over wat wel of niet redelijk is, wellicht vergelijkingsmateriaal hebben? Mocht er informatie missen hoor ik het ook graag, ik heb hier wat punten gebruikt uit het topic over de tips voor het plaatsen van een topic.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oMQFOKr7iTXMz_gVXQDQ6XQSQM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFGYRBjHmgW0QW4zymLLNEwV.png?f=fotoalbum_large

&

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0aALWPe4wsC2i6X0Kac1xa-3kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4Zq5kVHG3hWcCGb6bpxmsKs.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Gas: 1200m3
Electra: 2000 KwH?

Kleine side note - Wij woning hier nu een halfjaar met 2 personen. De woning is geïsoleerd (Spouw, muur, dak) en heeft overal kunstof kozijnen / Dubbele beglazing. Ik ga hierboven uit van een gemiddeld verbruik, en kijk tevens naar het huidige verbruik die ik uit de HomeWizard haal. Eventuele plannen voor een airco en/of hybride warmepomp in de toekomst.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-Fase
Budget en doel
Het budget is +/- 8000
Ons doel is om deels onze huidige stroomrekening te dekken doormiddel van zonnepanelen, en nu we nog kunnen te salderen en zo hopelijk binnen 5 tot 10 jaar de zonnepanelen in waarde terug hebben verdient. Er is natuurlijk wat onduidelijkheid over hoelang we op dit moment nog kunnen salderen, dat even terzijde.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVd4bKtstEZ-j-LHEwaZjm4MjTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5obUAtNfY7FNOc8igapHhkTP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1UhJzpLs-F4zi_bVkGROg20EAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BdvJN5QORSNUcTyv4annakvP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY9izDPBjyTd1r21wgWQuHb0IRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tf2HSpefaq8ekaMIM78Z4Lv3.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaande offerte is uitgegaan van een jaarlijks verbruik van 3000 Kwh.

Ik hoop hier voldoende informatie aangeleverd te hebben, alvast bedankt voor jullie input _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door Redz0ne op 23-03-2023 13:50 . Reden: aanvulling. ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Waarom in hemelsnaam een 5kW omvormer voor een systeem wat best case piekt naar 3,89kW en in de regel niet langdurig boven de 3,5kW zal draaien?

Solaredge lijkt me op dit dak overbodig. Het is ook geen voordelige solaredge offerte… dus even meer moeite in offertes steken is verstandig .

Als je dakkapel geschikt is is dat een hele mooie plek om het geld voor meer panelen te besteden in plaats van het dure omvormer systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Ronald schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:06:
Waarom in hemelsnaam een 5kW omvormer voor een systeem wat best case piekt naar 3,89kW en in de regel niet langdurig boven de 3,5kW zal draaien?

Solaredge lijkt me op dit dak overbodig. Het is ook geen voordelige solaredge offerte… dus even meer moeite in offertes steken is verstandig .

Als je dakkapel geschikt is is dat een hele mooie plek om het geld voor meer panelen te besteden in plaats van het dure omvormer systeem.
Bedankt voor je reactie.

Waarom de 5kW omvormer, geen idee kan dit wellicht gedaan zijn met het ook op de toekomst voor het plaatsen van meer panelen? Wat betreft de dakkapel dit is inderdaad een optie die we ook hebben overwogen. Dan zie ik ook nog mensen die het over de S440 PO hebben en een S500B aanraden? Correct me if i'm wrong.

Dan als laatste: Dit bedrijf werkt alleen met SolarEdge, aan je reactie te lezen dus voor dit dak overbodig? Wellicht andere leveranciers met een betere prijs/kwaliteit verhouding? Meerdere offerte's zijn we mee bezig! Helaas is dit te enigste waar we op dit moment reactie van hebben gekregen.

Even los van het feit of dit niet helemaal een "onzin" offerte is, is het qua verbruik uberhaubt rendabel om zoveel panelen te nemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Het ontwerp zoals het nu ligt is technisch prima met s440. Leggen voor op de groei in zinloos omdat meeste installateurs weigeren om bestaande systemen aan te passen… en altijd de hoofdprijs vragen want ongunstige opdracht

Is het rendabel om meer te leggen? Ik ben overtuigd van ja.
Ik krijg 21ct/kWh x 4000 netto terugleveren in een slecht jaar… vorig jaar 4500…
Groter percentage salderen tot 2030
80% netto levertarief als terug levering ligt in 1e kamer en geld tot minimaal 2027.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 23-03-2023 14:45 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Redz0ne schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Waarom de 5kW omvormer, geen idee kan dit wellicht gedaan zijn met het ook op de toekomst voor het plaatsen van meer panelen? Wat betreft de dakkapel dit is inderdaad een optie die we ook hebben overwogen. Dan zie ik ook nog mensen die het over de S440 PO hebben en een S500B aanraden? Correct me if i'm wrong.

Dan als laatste: Dit bedrijf werkt alleen met SolarEdge, aan je reactie te lezen dus voor dit dak overbodig? Wellicht andere leveranciers met een betere prijs/kwaliteit verhouding? Meerdere offerte's zijn we mee bezig! Helaas is dit te enigste waar we op dit moment reactie van hebben gekregen.

Even los van het feit of dit niet helemaal een "onzin" offerte is, is het qua verbruik uberhaubt rendabel om zoveel panelen te nemen ?
Als je een dak deel onder handen neemt is het vol leggen vaak niet veel duurder, een paneel is pak en beet 200 euro en een iets langere montage rail en wat beugels ook niet extreem veel. Het aanpassen van een dak deel is vele male duurder i.v.m. het demonteren en her monteren... Daarnaast zit je dan met waarschijnlijk verschillende type panelen.

Over een kleine drie jaar moet je een warmtepomp hybride oplossing gebruiken wanneer je cv het begeeft. Hierop voorbereid zijn door nu iets meer uit te geven zal je dan meer besparen, naast wat hierboven al is gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Pat-Juh schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:56:
[...]

Als je een dak deel onder handen neemt is het vol leggen vaak niet veel duurder, een paneel is pak en beet 200 euro en een iets langere montage rail en wat beugels ook niet extreem veel. Het aanpassen van een dak deel is vele male duurder i.v.m. het demonteren en her monteren... Daarnaast zit je dan met waarschijnlijk verschillende type panelen.

Over een kleine drie jaar moet je een warmtepomp hybride oplossing gebruiken wanneer je cv het begeeft. Hierop voorbereid zijn door nu iets meer uit te geven zal je dan meer besparen, naast wat hierboven al is gezegd.
Klopt! Wellicht handig om uit te vragen wat de meerprijs is om aan de kant van de dakkapel ook panelen te installeren. Ik heb totaal 3 offerte's uit staan bij andere partijen, geen idee welke leverancier deze gebruiken. Er zijn uit de reactie van @Ronald dus ook andere mogelijkheden die misschien wat goedkoper zijn voor mijn soort setup. Ook het stukje "80% netto levertarief als terug levering ligt in 1e kamer en geld tot minimaal 2027."

Hier zal ik een rekensom op los moeten laten, wat met mijn huidige verbruik en het overschot aan opgewerkte stroom ik terug krijg op jaarbasis. Onze leverancier is Essent, volgens mij is het hier 0,05 cent per KwH teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Redz0ne met overproductie ga je natuurlijk wel naar een andere leverancier kijken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Offerte 2 is binnen, wel wat minder gespecificeerd maar wellicht dat die uitdraai er nog komt na de schouw / definitief maken van de offerte:

10X panelen Risen Titan-S 400Wp
1x Omvormer Solis 3.6K S6 AFCI
2MPPT's + 10 Optimizers

Prijs bovenstaande €4160,- ex BTW

Dan staat onderstaande los vermeld op de offerte:

1x Montage €800
1x Vernieuwing meterkast - 3 fasen (8 groepen) €600

Totaalprijs: €5560,-

Ik zie de reacties wel tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Het nut van optimizers onder elk paneel zie ik totaal niet.
Prijs bovenstaande €4160,- ex BTW

Dan staat onderstaande los vermeld op de offerte:

1x Montage €800
1x Vernieuwing meterkast - 3 fasen (8 groepen) €600

Totaalprijs: €5560,-

Ik zie de reacties wel tegemoet
Ex meterkast dus €1,24/Wp. Niet heel scherp voor een stringsysteem maar de optimizers kunnen er wat mij betreft vanaf. Dan kom je minimaal een duppie lager uit.

En waarom naar een 3-fase MK als je een 1-fase aansluiting hebt. De omvormer is toch ook maar 1-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De optimizers zijn op basis van je luchtfoto nog steeds overbodig… scheelt weer een klein handje honderd euro.

€600 voor meterkast incl plaatsen is netjes, maar vraag even wat je er voor krijgt. Emat is echt geen A-merk

Een 1/3 fase kast is niet erg, dan kun je makkelijk over naar 3x25 als dat nodig wordt.

Is de bestaande kast oud dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Uszka schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:35:
[...]

Het nut van optimizers onder elk paneel zie ik totaal niet.

[...]

Ex meterkast dus €1,24/Wp. Niet heel scherp voor een stringsysteem maar de optimizers kunnen er wat mij betreft vanaf. Dan kom je minimaal een duppie lager uit.

En waarom naar een 3-fase MK als je een 1-fase aansluiting hebt. De omvormer is toch ook maar 1-fase.
Nee voor zover ik het nu snap (en nogmaals correct me AUB als ik het verkeerd zeg) - 10x Optimizers is alleen als er schaduwvorming optreedt bijvoorbeeld, voor zover ons dak ligt geen last van. Deze vraag wil ik dan ook zeker neerleggen wanneer we om tafel gaan met deze partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Ronald schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:38:
De optimizers zijn op basis van je luchtfoto nog steeds overbodig… scheelt weer een klein handje honderd euro.

€600 voor meterkast incl plaatsen is netjes, maar vraag even wat je er voor krijgt. Emat is echt geen A-merk

Een 1/3 fase kast is niet erg, dan kun je makkelijk over naar 3x25 als dat nodig wordt.

Is de bestaande kast oud dan?
Precies.

Wat voor soort groepenkast en of dit bijvoorbeeld Emat is kunnen we inderdaad even vragen. Verder weet ik niet of er nog voorkeur voor bijvoorbeeld omvormer is? Hier een foto van de huidige meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2l6zlxK6cgpIHMfJzbu4meDvWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ct83Z1exSrlRuaVPi0oUkBe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Redz0ne schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Precies.

Wat voor soort groepenkast en of dit bijvoorbeeld Emat is kunnen we inderdaad even vragen. Verder weet ik niet of er nog voorkeur voor bijvoorbeeld omvormer is? Hier een foto van de huidige meterkast:

[Afbeelding]
De Solis kan max 3.6kW terug leveren. Je zal 's zomers niet altijd het volle kunnen benutten van de panelen maar mogelijk start de omvormer iets eerder op bij weinig instraling (niet zeker, ben niet op de hoogte van alle Solis specs). Het is enkel een enkelfasige omvormer terwijl de offerte een aanpassing naar driefase aan je meterkast rekent. Dan had ik op zn minst een 4kWp driefasige omvormer verwacht. Zoiets als de S5-GR3P 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
De betreffende 3,6kW Solis met 2MPPT heb ik ook hangen. 12x400Wp zit eraan, ZZW 4 graden. Ding piekt naar 3900w bij 244v ofwel 16A en lijkt daardoor eerder op amperage geblokt dan op vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
En hele mooie kast voor scherpe prijs is deze https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

De maximaal stroom beveiliging - door middel van een extra rem automaat - is op een enkelfase aansluiting aan te raden. Dit voorkomt het mogelijk overbelasten van de aardlekschakelaars. Technische uitleg van ABB staat er ook bij... Zou geen lastige kost moeten zijn voor een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Pat-Juh waarom zou een omvormer met string van riant boven de opstart spanning eerder starten. Als een dergelijke string de spanning niet haalt is er al helemaal geen vermogen te halen... Van een kale kip enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ronald schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:52:
@Pat-Juh waarom zou een omvormer met string van riant boven de opstart spanning eerder starten. Als een dergelijke string de spanning niet haalt is er al helemaal geen vermogen te halen... Van een kale kip enzo
Ik bedoelde:
De 3,6 start mogelijk eerder op dan een 4 of groter afhankelijk van de benodigde opstart waarde. Bij geen inschijnen is er ook geen vermogen en weinig voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Goedemorgen!

Van het weekend een afspraak gemaakt en aankomende woensdag komt beste meneer van de 2e offerte langs. Na de reacties hier wil ik het volgende voorstellen en aanpassen aan de opgemaakte offerte:

10X Risen titan-S 400WP (eventueel 12, mochten er 2 op de dakkapel passen) in string.
1x Solis 4K S6 AFCI 2 MPPT's
- Geen optimizers mocht het met 10 panelen op zuid-oost opstelling komten te liggen (voorkant huis)

Aangezien we toch bezig zijn met de meterkast, direct een 3 fase aansluiting aanvragen ivm electrisch koken en wellicht in de toekomst een EV. Zou het nog uitmaken om dus ook een 3 fase omvormer te nemen? Ik citeer onderstaande even wat ik op het web kan vinden:

"Dit geldt ook voor het opwekken van energie. Als je meer dan 3680W (16A * 230V) kunt produceren, heb je meestal een 3-fase omvormer nodig. Maar als je systeem minder vermogen heeft, kan dat prima met een 1-fase omvormer. De vraag die vaak gesteld wordt is of het salderen wel goed gaat. Je levert immers op 1 fase terug, terwijl je op de andere fase je wasmachine laat draaien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Redz0ne schreef op maandag 27 maart 2023 @ 08:15:
Goedemorgen!

Van het weekend een afspraak gemaakt en aankomende woensdag komt beste meneer van de 2e offerte langs. Na de reacties hier wil ik het volgende voorstellen en aanpassen aan de opgemaakte offerte:

10X Risen titan-S 400WP (eventueel 12, mochten er 2 op de dakkapel passen) in string.
1x Solis 4K S6 AFCI 2 MPPT's
- Geen optimizers mocht het met 10 panelen op zuid-oost opstelling komten te liggen (voorkant huis)

Aangezien we toch bezig zijn met de meterkast, direct een 3 fase aansluiting aanvragen ivm electrisch koken en wellicht in de toekomst een EV. Zou het nog uitmaken om dus ook een 3 fase omvormer te nemen? Ik citeer onderstaande even wat ik op het web kan vinden:

"Dit geldt ook voor het opwekken van energie. Als je meer dan 3680W (16A * 230V) kunt produceren, heb je meestal een 3-fase omvormer nodig. Maar als je systeem minder vermogen heeft, kan dat prima met een 1-fase omvormer. De vraag die vaak gesteld wordt is of het salderen wel goed gaat. Je levert immers op 1 fase terug, terwijl je op de andere fase je wasmachine laat draaien"
Er even vanuit gaan dat je 12x 400wp maximaal levert heb je 4,8kWp aan vermogen... Je omvormer beperkt dit tot 4,0kWh maximaal (even alles theoretisch). Je mag de 4K teruglevering via 1 fase doen mits je hoofdzekering op orde is. Bij 1x25A hoofdzekering mag je max 16A (+/-3600W) terug leveren, hier ga je overheen met die S6 4K omvormer, bij 35A mag je geloof ik 20A terugleveren (+/- 5000W). Welke jij hebt moet je even checken bij je netbeheerder of energie leverancier, vaak staat het op een factuur of omschrijving.

Ik zou voor de drie fase variant gaan. Los van salderen, je netmeter telt de fases toch bij elkaar op dus L1+L2+L3 = kWH, heb je -4kWh (terug levering) + 2kWh + 2kWh = 0kWh of als je het over die fases gaat verdelen maar verder niet uit. Het is gewoon fijner voor het net en op termijn ook je eigen huis (mits je alles netjes verdeeld over je fases en alles elektrisch gaat doen ;)). Bij ons loopt L1 tegen de afschakelspanning van zonnepaneel-omvormers aan bij mooie zonnige zomerse dagen. Dit puur omdat mensen vaak voor een enkelfasige omvormer kiezen, de andere twee fases lopen hier nog lang niet tegen aan. Hierop kan ik dan nog mooi terug leveren bij mooi weer.

Solis heeft deze geloof ik, wellicht enkel nog in de S5 lijn leverbaar maar goed..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Gaan we weer...
Selectiviteit is niet verplicht... Zelfs niet volgens de niet verplichte NEN1010.

Voornaamste reden om bij 4kW al 3 fase te kiezen is dus belabberd hoge netspanning...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redz0ne
Inmiddels een derde offerte van een partij hier uit de buurt ontvangen, later op de middag komt er nog iemand langs dus hopelijk later nog een update met de 4e:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-IqyimgeucYIoe9Z50ExkIT8f4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQLqD5WRMRlIgUoVyPGHEQcv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Nette prijs. Maar wil je nou die dakkapel niet meenemen voor wat extra panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
ASW1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:54:
Nette prijs. Maar wil je nou die dakkapel niet meenemen voor wat extra panelen?
Ja alleen dat hangt even af van de officiele schouw, zouden we wel panelen op de dakkapel plaatsen dan werk je met 2 “strings” toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Redz0ne op 29-03-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ronald schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:01:
Gaan we weer...
Selectiviteit is niet verplicht... Zelfs niet volgens de niet verplichte NEN1010.

Voornaamste reden om bij 4kW al 3 fase te kiezen is dus belabberd hoge netspanning...
Bij ons in elk geval wel ;). Afhankelijk van je regio en fase waarop je wijk zit in combinatie met de hoeveelheid panelen kan 1 fase ook prima werken (op dit moment ;)).
Redz0ne schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Ja alleen dat hangt even af van de officiele schouw, zouden we wel panelen op de dakkapel plaatsen dan werk je met 2 “strings” toch?
Ligt er aan. Als er veel verschil in de richting/hoek/aantal panelen/schaduwen en dergelijke zou het beter kunnen zijn Ik gok dat ze er dan 2 in portrait bij leggen en volgens mij is je dakkapel vrijwel gelijk aan je nok als ik het op je plaatjes goed is... Dan kan het gewoon door gelegd worden op een zelfde string.

Ik gok toch dat je panelen in 2 strings wordt aangesloten: 2x6 of 2x7 afhankelijk van die schouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Pat-Juh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:08:
[...]

Bij ons in elk geval wel ;). Afhankelijk van je regio en fase waarop je wijk zit in combinatie met de hoeveelheid panelen kan 1 fase ook prima werken (op dit moment ;)).
[...]

Ligt er aan. Als er veel verschil in de richting/hoek/aantal panelen/schaduwen en dergelijke zou het beter kunnen zijn Ik gok dat ze er dan 2 in portrait bij leggen en volgens mij is je dakkapel vrijwel gelijk aan je nok als ik het op je plaatjes goed is... Dan kan het gewoon door gelegd worden op een zelfde string.

Ik gok toch dat je panelen in 2 strings wordt aangesloten: 2x6 of 2x7 afhankelijk van die schouw.
Zojuist meneer van onderstaande offerte langs geweest, schouw gedaan en even het een en ander besproken. Ik begrijp er eerlijk gezegd weer weinig van, de offerte voor 12 panelen was prima en kon volgens deze partij gewoon aan de voorkant op het dak. Wat mij betreft prima, toen ik over de eventuele 3 fase aanvraag begon gaf hij aan dat dit niet nodig zou zijn. Het zou zelfs niet kunnen met huidige setup / Omvormer? "officieel gezien dan" ....

Aangegeven dat wij wellicht in de toekomst ook over willen op electrisch koken, nou dat zou dan zo opgelost kunnen worden met een kookgroep. Als we bovenstaande op advies moeten geloven is het dus deze offerte aansluiten op de huidige 1 fase meterkast. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-IqyimgeucYIoe9Z50ExkIT8f4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JQLqD5WRMRlIgUoVyPGHEQcv.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Redz0ne op 05-04-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Er mag tot 5kw (25a) op een enkele fase, of het wenselijk is als iedereen dit doet is de vraag. De growatt 4600XE is zo te vervangen door een ander model, bijvoorbeeld de 4000 of 5000TL3-X volgens mij. Die is wel 200/300 duurder maar zorgt voor meer balans op het elektranet in de wijk.

Mits je aansluiting al 3 fase is in je woning... Anders kan het inderdaad niet zonder extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Pat-Juh schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:45:
Er mag tot 5kw (25a) op een enkele fase, of het wenselijk is als iedereen dit doet is de vraag. De growatt 4600XE is zo te vervangen door een ander model, bijvoorbeeld de 4000 of 5000TL3-X volgens mij. Die is wel 200/300 duurder maar zorgt voor meer balans op het elektranet in de wijk.

Mits je aansluiting al 3 fase is in je woning... Anders kan het inderdaad niet zonder extra kosten.
Nee de aansluiting is 1 fase. Ik weet inmiddels niet meer wat nou wel of niet juist is. Van alle offerte’s die ik heb gehad is deze wel de goedkoopste, meneer geeft dus alleen aan nee je hoeft niet naar 3 fase ik raadt het zelfs af nu. Uiteindelijk mag ik er vanuit gaan dat hij me geen onzin verkoopt, alleen vraag ik me dan weer af waarom de rest wel aangaf en advies gaf over te gaan naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Ronald schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:01:
Gaan we weer...

Bedoel je hiermee dan de 3 fase omvormer of aanpassing in de meterkast?
De aanpassing voor de meterkast van 1 naar 3 fase is in behandeling, naar verwachting kan deze pas eind Augustus 2023 plaatsvinden. Dit doen we omdat we toch overgaan op electrisch koken en eventueel in de toekomst een EV. Even los van de meterkast, is het nu verstandig om toch een 3 fase omvormer te nemen? Met ook op de toekomst en teruglevering? Of te blijven bij de offerte en alles aan te laten sluiten op een 1 fase omvormer (dus straks bij de ombouw van de meterkast) - ook zo te laten?

Ik plak hieronder iets van een ander topic waar deze discussie ook over ging:

Klopt wat je zegt, alleen vergeet je te vertellen dat wanneer de saldeerregeling kom te vervallen je alleen je eigen stroom overdag hebt op die ene fase waar de een-fase omvormer op zit aangesloten. Dus als je wasmachine op een andere fase zit heb je niet je eigen stroom. Daarom is het goed om te zorgen dat je grote stroomverbruikers op dezelfde fase komen te zitten als waar de een-fase omvormer op zit aangesloten. Anders heb je niet je eigen stroom maar ben je alles aan het weggeven en krijgt daar geen vergoeding meer voor.

~

Dat is dus niet waar. Zelfs als de salderingsregeling (die hier helemaal los van staat) volledig is verdwenen, dan nog blijft het vereffenen over de fases bestaan. Dit gebeurt ín de stroommeter. Dat je de eigen opwek niet fysiek gebruikt is natuurlijk zonde, maar qua afrekening maakt dit niet uit. Dit is precies waar deze video over ging.

[ Voor 35% gewijzigd door Redz0ne op 06-04-2023 11:06 . Reden: edit - ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Redz0ne zonder daadwerkelijke 3 fase aansluiting (met fase scheiding dus) kan een 3 fase omvormer niet werken.

Dus het is alleen een overweging als de panelen pas na de aanpassingen aan aansluiting en meterkast zouden komen.

3 fase omvormer heeft op financieel gebied geen voordeel… nu niet en later ook niet

Dus als je nu geen netspanning >245V ziet zou ik het mooi bij een enkelfase houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redz0ne
Ronald schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:38:
@Redz0ne zonder daadwerkelijke 3 fase aansluiting (met fase scheiding dus) kan een 3 fase omvormer niet werken.

Dus het is alleen een overweging als de panelen pas na de aanpassingen aan aansluiting en meterkast zouden komen.

3 fase omvormer heeft op financieel gebied geen voordeel… nu niet en later ook niet

Dus als je nu geen netspanning >245V ziet zou ik het mooi bij een enkelfase houden
Bedankt voor je bericht. Of de panelen later komen dan de aanpassing in de meterkast is om het even, ongeveer dezelfde periode maar goed. Financieel zoals je aangeeft heeft het dus geen voordeel, ook niet wanneer straks de salderingsregeling er af is en je niet alle stroom direct opmaakt wat je opwekt?

Kortom, de offerte voor 12 panelen met 4980 wattpiek gewoon aansluiten op huidige meterkast (1 fase) Overgaan op 3 fase komt dan later, maar dit is dus geen probleem wat betreft teruglevering.
Pagina: 1