Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 22:02
Hoi iedereen,

Hierbij wilde ik mijn 1e offerte delen ter referentie, en misschien kunnen jullie je licht er op schijnen.

Eerst wat meer toelichting. De airco is voor ons primair bedoeld om te koelen. Ons gas verbuik (verwarming, douchen koken) is per jaar rond de 500 a 600 kuub, wat volgens mij vrij weinig is voor een rijtjes huis van 170M2. Verwarmen is dus niet perse het doel, maar dat gezegd hebbende, is het wel een nice-to-have om de airco af en toe te kunnen gebruiken om lokaal (bij) te verwarmen in de woonkamer en wellicht met hoge uitzondering in de slaapkamers.

Ik moet zeggen de woonkamer en slaapkamers lijken niet bijzonder "koud". In de afgelopen 10 jaar heb ik het in de woonkamer nooit onder de 17 graden gezien met verwarming uit. De slaapkamers idem. In de zomer daarentegen is het dan weer relatief warm. Woonkamer 27-28 en slaapkamer 29-30 op de meest extreme dagen/weken.

We hebben normale mechanische ventilatie in huis.

plattegrondenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIP9-lox0rcB9UAVW9IV_1Dcsk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0ay05Si5oKdc8qpYof1wxqh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZZe2uhYS28lOnNVtwFaKXu8YwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyiGyGNsCkR9UzcbKp3saldu.jpg?f=fotoalbum_large

Drive-in woning van 4 verdiepingen. Airco's komen te hangen op de 1e verdieping en 2e verdieping

1e verdieping woonkamer 45 vierkante meter
2e verdieping 3 slaapkamers 1 x +- 15 vierkante meter en 2x +- 8 vierkante meter
Plafond hoogte 2,45 ongeveer.

Plaatsen is recht toe recht aan is mij verteld, geen betonboringen oid, gewoon recht door bakstenen muur. Stopcontacten voor alle units zijn in de buurt.

Aan de voorkant een multi split voor woonkamer en de slaapkamer erboven, aan de achterkant multisplit voor de 2 kleine slaapkamers.

Voor beide zijdes zullen ze gebruik maken van een steiger.

Totaal prijs 9400 euro.
Alles Mitsubishi heavy industries

Voor de woonkamer en grote slaapkamer:
Binnen unit MHI SRK 20ZS-WF
Binnen unit MHI SRK 50ZS-WF
Buiten unit MHI SCM 50ZS-W

Voor de 2 kleine slaapkamers:
Buiten unit MHI SCM 40ZS-W

Qua zwaarte van airco's lijkt het allemaal wel OK. Wellicht dat in de woonkamer de SRK 35ZS beter is ivm pendelen bij verwarmen?

Qua prijs lijkt het mij vrij hoog (of het moet tegenwoordig normaal zijn?). De componenten kosten rond de 4000-4500 bij elkaar. Dat betekent 5000 euro installatie kosten. Op basis van topic historie hield ik rekening met een bedrag ergens tussen 7500 en 8500, of ben ik daarmee te zuunig?

Wat denken jullie?

[ Voor 44% gewijzigd door Xboarder op 24-03-2023 13:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:45
Deel ook even je gasgebruik en staat van isolatie/bouwjaar van je woning, dan is wat meer te zeggen over of een 3,5 kW unit wel/niet kan. Pendelen ligt ook aan het minimale vermogen van de buitenunit, maar bij MHI is het verschil tussen een SCM 40/50 niet zo heel spannend.

Wat betreft stopcontacten - dat kan, maar het is veel netter als de buitenunits (binnenunits krijgen stroom van de buitenunit) direct zijn aangesloten op een eigen groep in de meterkast.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 13:03
Xboarder schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:40:

Qua prijs lijkt het mij vrij hoog (of het moet tegenwoordig normaal zijn?). De componenten kosten rond de 4000-4500 bij elkaar. Dat betekent 5000 euro installatie kosten. Op basis van topic historie hield ik rekening met een bedrag ergens tussen 7500 en 8500, of ben ik daarmee te zuunig?

Wat denken jullie?
Ik vind de prijs best fors. Familielid heeft een maand geleden 2x SRK 35ZS en 1x SCM40ZS laten plaatsen voor iets meer dan 3600 euro (Twente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
Dank voor de tips.

Ons gasverbuik ligt de afgelopen jaren rond tussen de 500 en 700 kuub per jaar. Komt, denk ik, met name omdat we niet op de begane grond wonen en het redelelijk goed geisoleerd is. Bouwjaar 2000, HR+. Regio rotterdam, mocht de locatie nog wat uitmaken (voor de prijs)

Aangaande stopcontacten vond ik het wat vreemd, was inderdaad ook in de veronderstelling dat het via aparte groep zou gaan waar de buitenunits op aangesloten zouden staan. Maar ik ben verder niet thuis in de airco branche, anders dan wat ik op het forum lees uiteraard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
.joepiedepoepie schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Ik vind de prijs best fors. Familielid heeft een maand geleden 2x SRK 35ZS en 1x SCM40ZS laten plaatsen voor iets meer dan 3600 euro (Twente).
Ja hier werd de achterkant van het huis 2x srk 20zs en buiten scm40 zs samen op 4100 geoffereerd. Deze binnenunits zijn iets goedkoper volgens mij, dus de rest van het verschil in bedrag gaat naar installatiekosten (of naar de winst van het bedrijf :)). Daarnaast zou er hier meer geplaatst worden, dus zou je nog wat "schaalvoordeel" verwachten.

Desalniettemin heb ik uiteraard nog 2 andere partijen gevraagd om langs te komen. Kunnen we vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:45
@Xboarder Bij -10 graden (en wanneer hebben we dat nu gehad voor langere tijd..) heb je dan ongeveer 3,5 kW aan warmte nodig om te boel op temperatuur te houden. Dat is dan voor je hele woning (!).

Een SRK35 single split levert bij -10 nog 3 kW, dus dat kan prima in je woonkamer en al helemaal op een multi: een SCM50 levert bij -10 sowieso genoeg om de volle 3,5 kW te hebben in je woonkamer indien nodig.

Beter zou trouwens zijn om je woonkamer op een single split te zetten. En dan eventueel de slaapkamers op een SCM50. Qua installatie misschien iets lastiger, maar een mooiere oplossing.

Wat de prijs betreft, denk ik dat deze wat scherper kan inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 23-03-2023 14:24 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xboarder
Dank @GermanPivo,

Singlesplit voor de woonkamer leek mij inderdaad ook nog een optie, dan komt de grootste slaapkamer ook op een singlesplit, achterkant voor 2 kleine slaapkamers blijft dan hetzelfde. 3 slaapkamers op 1 multisplit wordt te veel leiding gehannes door het huis.

Zal deze partij eens terug bellen of ze wat scherper kunnen offereren en de woonkamer en grootste slaapkamer op single split zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02
GermanPivo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:21:
@Xboarder
Beter zou trouwens zijn om je woonkamer op een single split te zetten. En dan eventueel de slaapkamers op een SCM50. Qua installatie misschien iets lastiger, maar een mooiere oplossing.
Wat de prijs betreft, denk ik dat deze wat scherper kan inderdaad.
Even uitgaande van verwarmen als primair gebruiksdoel zou ik dit juist niet doen, tenzij je alle slaapkamers altijd tegelijk wil verwarmen. Een slaapkamer is doorgaans doorgaans veel te klein om het minimumvermogen van een single split buitenunit te halen, laat staan een multi (met veel pendelen tot gevolg, al helemaal in een recente woning zoals hier het geval is). Door hem op dezelfde buitenunit te zetten als de woonkamer (waarmee wij bijvoorbeeld al aan het minimumvermogen van de buitenunit voldoen, al is onze woning iets ouder) kun je hem rustig mee laten pruttelen (er even vanuitgaande dat dat de woonkamer een ruimte is die je in principe altijd zal verwarmen, dat is in ieder geval hoe wij het doen).

Zoals je ziet ga ik hier van een paar dingen uit, hierbij zal @Xboarder even moeten kijken op dat ook voor hem/haar geldt. Deze informatie ontbreekt echter in de openingspost.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Xboarder schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:54:
Dank @GermanPivo,

Singlesplit voor de woonkamer leek mij inderdaad ook nog een optie,
niet doen. erg oncomfortabel. je moet verwarmen en koelen waar de warmte of koelte moet zijn, dat is de ramen, niet het midden van de kamer.

1 grote puist ophangen in het midden van de kamer is juist waar het vaak fout gaat als het eenmaal hangt en de rekening is betaalt en men komt erachter dat het toch niet zo tof werkt als men had gedacht.

verdeel de duo splits over de woonkamer en de relvante slaapkamer erboven. en zorg dat ook snachts de airco in de woonkamer aanstaat om pendelen tegen te gaan en de woning enigsinds op temperatuur te houden.

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 23-03-2023 21:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:10
Xboarder schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:08:
Dank voor de tips.

Ons gasverbuik ligt de afgelopen jaren rond tussen de 500 en 700 kuub per jaar. Komt, denk ik, met name omdat we niet op de begane grond wonen en het redelelijk goed geisoleerd is. Bouwjaar 2000, HR+. Regio rotterdam, mocht de locatie nog wat uitmaken (voor de prijs)

Aangaande stopcontacten vond ik het wat vreemd, was inderdaad ook in de veronderstelling dat het via aparte groep zou gaan waar de buitenunits op aangesloten zouden staan. Maar ik ben verder niet thuis in de airco branche, anders dan wat ik op het forum lees uiteraard :).
Hoe ventileer je? WTW of gewoon mechanische ventilatie? Hoe warm wil je het op de kamers hebben?

Hier zit ik met bouwjaar 2004, WTW, ik gebruik hier 2 units om bg + 1e verdieping te verwarmen. 3e unit op de 2e verdieping wordt niet vaak gebruikt. 1 LG met nominaal vermogen 5.3 kW, ik ging van 800 m3 gas naar 1600 kWh stroom voor verwarmen en koelen.

Warmte verspreid hier goed genoeg dat het max 1 graad scheelt tussen de kamers. Ik hou het vrij warm hier binnen, 20-21 graden beneden, 19-20 graden op de slaapkamer / badkamer / werkkamer / vide.

De units die je hebt zijn veel te zwaar, met een woonkamer van 45 m2 kan je prima met 1 unit van 3.5 kW, doe ik ook voor wk + keuken + hal van 50 m2. Boven heb ik de kleinste units van LG, de 2.5 kW, 1 per verdieping is genoeg. Ik heb hier kamers van 5x4 meter en zelfs dat is aan de kleine kant, binnen een kwartier is het warm, nog korter op hoger vermogen. Ik laat dan ook deuren open zodat het niet constant aan en uit slaat en de units boven ~50 m2 per stuk mogen opwarmen.

1x SCM50ZS, gemaakt voor 4.8 kW vermogen leveren bij verwarmen, met een verbruik van 1430 kWh/jaar bij gematigde klimaat. https://www.eurovent-cert...pant/model/show/200238262

(Mijn MU3R19 heeft ook een Pdesignh van 4.8 kW maar gebruikt daarbij 1764 kWh bij de test, dat is het verschil tussen A+ en A++)

Dan 1x 3.5 kW in de woonkamer, 2x 2.0 / 2.5 ergens anders. Meer dan dit heb je niet nodig, is zonde van je geld. Nog meer units verspreid de warmte en koeling wel beter natuurlijk, maar dan krijg je minimaal 1 single split erbij, of 2x multi, veel te veel capaciteit maar het is niet anders doordat je niet 4 units op de -50 mag aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als je voor zoveel ruimtes en geld wil verwarmen is mijn advies GEEN L/L. Ik heb hier 3 jaar ervaring met L/L en voor koelen is het top maar verwarmen lever je gewoon in op comfort. Altijd geluid, luchtstromingen en in je woonkamer met name als je naar 20/21 graden wil niet het warmtegevoel van centrale verwarming. Verder heb je met defrosts geen buffer, oftewel 10 minuten lang geen warmte. Spaar nog even door en je bent met subsidie gesteld met een L/W en boiler en je kan helemaal van het gas af. Bezint eer ge begint. NB: het is een fabel dat L/W niet kan met radiatoren.

@flippy Bij niet centraal hangen moet je dat ding bij grote koude helemaal op standje orkaan zetten om de lucht goed te verdelen.. En juist dat blazen maakt L/L niet comfortabel door luchtstromingen en geluid.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 23-03-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
Hi allemaal, dank voor de uitgebreide antwoorden.

Nog wat meer toelichting. De airco is voor ons primair bedoeld om te koelen. Ons gas verbuik (verwarming, douchen koken) is per jaar rond de 500 a 600 kuub, wat volgens mij vrij weinig is voor een rijtjes huis van 170M2. Verwarmen is dus niet perse het doel, maar dat gezegd hebbende, is het wel een nice-to-have om de airco af en toe te kunnen gebruiken om lokaal (bij) te verwarmen in de woonkamer en wellicht met hoge uitzondering in de slaapkamers.

Ik moet zeggen de woonkamer en slaapkamers lijken niet bijzonder "koud". In de afgelopen 10 jaar heb ik het in de woonkamer nooit onder de 17 graden gezien met verwarming uit. De slaapkamers idem. In de zomer daarentegen is het dan weer relatief warm. Woonkamer 27-28 en slaapkamer 29-30 op de meest extreme dagen/weken.

We hebben normale mechanische ventilatie in huis.

Ik heb aan de openingspost 2 plattegronden toegevoegd, niet letterlijk mijn huis, mijne loopt taps in de tegenovergestelde richting. Verder identieke opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Voor koelen is dit helemaal overkill. Voor capaciteit heb je maar 1 SCM50ZS nodig, that's it. Maar boven wil je dat natuurlijk beetje verdelen, dan kan je in 2 van de 3 kamers iets installeren en met de deuren open verdeelt het wel, in de middag als iedereen weg of beneden zit.

Advies blijft hetzelfde, 1x 3.5 beneden, 2 of 3x 2.0 boven. 1x SCM 50, optioneel een enkel split 2.0 omdat je het niet alle 4 op 1 buiten deel aangesloten krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
Hoihoi

Inmiddels 2 nieuwe offertes erbij van andere bedrijven, en er is er nog 1 onderweg.

Offerte B:

Binnen
SRC35ZS-W incl. montage Wonen
SRC25ZS-W incl. montage grote slaapkamer
SRC20ZS-W incl. montage kleine slaapkamer
SRC20ZS-W incl. montage kleinste slaapkamer

Buiten

2 x SCM40ZS-W

Op 1 buiten unit komen dan de 35 en de 25 samen
Op de andere buiten unit 2x de 20

Inclusief wifi modules ongeveer 9500

Offerte C
Binnen
SRC35ZS-W Wonen
SRC25ZS-W Grote Kamer
SRC25ZS-W Kleine kamer
SRC25ZS-W Kleinste kamer

Buiten
2 x SCM45ZS-W

Op 1 buiten unit komen dan de 35 en de 25 samen
Op de andere buiten unit 2x de 25

Inclusief wifi modules ongeveer 7900

Ten opzichte van de eerste offerte verassend dat deze 2 partijen wel 3,5 kw adviseren in de woonkamer. De laatste partij waar ik nog offerte van moet krijgen had het gelijk al over 5kw omdat dat uiteindelijk zuiniger zou zijn, Daar een 3,5 kw langer op "hoog" vermogen zou moeten blazen en een 5kw eerder op eco stand zou gaan draaien.

2 tegen 2 dus wat betreft 3,5kw en 5kw.

De offerte C verrasde door met SRC25ZS-W te komen op de kamers, ik zal nog vragen naar zijn gedachten gang, al zie ik wel dat de minimale waardes van SRC25ZS-W en SRC20ZS-W identiek zijn, alleen het maximum vermogen van de 25 ligt iets hoger. Ook kiest offerte C voor een buiten unit SCM45ZS-W in tegenstelling tot de rest die de 50 kiest. Als ik naar de minimumwaardes van deze buiten unit kijk, is het opzich geen gek idee. De waardes zijn lager dan de 50. Daarbij komt dat woonkamer en slaapkamer vrijwel nooit tegelijk (zeker niet op max vermogen) tegelijk zullen draaien.

Ik begin naar optie C te leunen, maar dan moet mijn gedachtengang wel kloppen wat betreft de iets grotere binnen units op de kamers en de iets kleinere buiten unit. Dat de prijs aantrekkelijker is is ook een factor, maar absoluut niet bepalend. Het moet gewoon in 1 keer goed gebeuren, dat vind ik belangrijker.

Wat denken jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door Xboarder op 06-04-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Koelen vraagt echt helemaal niets aan vermogen. Ik doe hier een woonkamer van 55m2 met een 4,2. Dat had voor verwarmen een 3,5 kunnen zijn achteraf. Koelen zou ik hier met een 2 of 2,5 kunnen doen en dan heb ik nog een serre met 12m2 glas (wel met zonwering op het dak).

Ik zou sowieso voor koelen boven maar 1 unit hangen en 24/7 koelen met echte warmte met deuren open. Doe ik al 3 jaar en scheelt je bakken met geld. Mijn unit hangt op de kamer op zuid en staat gewoon hele dag te pruttelen. Slaapkamers als je ze allemaal doet een 2. Echt niet groter. Ik doe hier boven een hele verdieping 40m2 met een 2,5.

Volgens mij zijn alle offertes duur. Tip: koop Daikin bij https://www.climasense.nl/19-airconditioning (doen heel Nederland) en die zijn goedkoper volgens mij. Heb het niet doorgerekend. Mag je zelf doen. 8)

Nb: Ook een optie om te onderzoeken. L/W om te verwarmen en fancoils om te koelen. Kost iets meer maar dan kan je helemaal van het gas af en heb je echt top comfort in je woning.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 06-04-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:16:
Volgens mij zijn alle offertes duur. Tip: koop Daikin bij https://www.climasense.nl/19-airconditioning (doen heel Nederland) en die zijn goedkoper volgens mij. Heb het niet doorgerekend. Mag je zelf doen.
Dat is een bizar goedkope shop...

2MXM40 + 3.5 + 2.5 voor 2680, dan 2MXM40 + 2.5 + 2.5 voor 2620, plus 2x 655 montage?

Wel even vragen of ze de nieuwste editie leveren, de 2MXM40A. Dit is ruim voldoende of zelfs overkill voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:55:
[...]

Dat is een bizar goedkope shop...

2MXM40 + 3.5 + 2.5 voor 2680, dan 2MXM40 + 2.5 + 2.5 voor 2620, plus 2x 655 montage?

Wel even vragen of ze de nieuwste editie leveren, de 2MXM40A. Dit is ruim voldoende of zelfs overkill voor koelen.
Waarom denk je dat mijn units daar vandaan komen? In het oude L/L topic was Daikin de machine en was Climasense de leverancier. Waarom het nu MHI is en geen Daikin meer? Mij een raadsel. Beide zijn goed overigens. Climasense is meen ik de grootste inkoper van Daikin in Nederland dus kunnen scherp inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MHI heeft voor zijn grotere modellen wel betere minimale vermogen maar dat is toch nvt bij koelen, beide doen het prima. En Daikin verwarmt okay met de multi's, geen bezwaar tegen.

De apparaten vallen me nog mee kwa prijs maar een random andere shop vraagt 1000-1500 voor een duo split installatie, dat is snel €1000 bespaard. Geen idee hoe Climasense dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@w00key Verwarm hier met een 4,2. Pendelt nooit. 150W minimaal vermogen. Geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 01:25:
@w00key Verwarm hier met een 4,2. Pendelt nooit. 150W minimaal vermogen. Geen centje pijn.
De RXM 4.2 is ook een goede ja, beetje hetzelfde als een MXM40. De 2.5/3.5 vallen beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ben op zoek naar een soortgelijke setup en kijk ook naar MHI. Wat is het uiteindelijk geworden @Xboarder, Daikin of MHI? Of heb je nog niet gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xboarder
Hi@wian

Het wordt sowieso MHI, inmiddels 4 offertes gehad en ze begonnen eigenlijk allemaal gelijk met MHI. Het ene (kleine) bedrijf installeerde 100% MHI, andere 2 wat grotere installeerden voor 80% MHI. Grootste bedrijf ook voornamelijk MHI, wat minder Daikin en LG. Verder hoofdzakelijke goede dingen gelezen van MHI en het lijkt de beste prijs kwaliteit verhouding te hebben als je wilt koelen en verwarmen.

Woonkamer wordt uiteindelijk 3,5 en de 3 slaapkamers 2,5 (die waren op het moment in de aanbieding en goedkoper dan 2,0 en kunnennet zo ver terug moduleren als 2,0)
Pagina: 1