Duux luchtbevochtiger, zonder filter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 17:40
Kan het kwaad om een ultrasone luchtbevochtiger te gebruiken zonder filter? Ik heb een Duux luchtbevochtiger (Duux Beam Mini 2) gekocht afgelopen Januari die al heel snel allerlei problemen begon te hebben. De winkel heeft deze voor mij vervangen maar ook het tweede apparaat kreeg al snel problemen zoals foutmeldingen en het afslaan van het apparaat. Volgens Duux had het te maken met mijn waterkwaliteit en moet ik het filter elke maand vervangen. Het filter dat €30 euro kost voor een apparaat wat me al €170 kostte, en dat dus 12 keer per jaar. Dat gaan we dus niet doen.

Na dat telefoontje met hun klantenservice heb ik het filter verwijderd en nu blijft hij gewoon draaien zonder probleem. Ik merk nu helaas wel dat de geur niet helemaal lekker meer is en blijft hangen in de slaapkamer. Het bevochtigt de boel wel goed dus ik heb er niet zo'n enorm probleem mee, maar ik heb ook gelezen dat vooral ultrasone luchtbevochtigers misschien niet zo heel goed voor je gezondheid zijn als je deze gebruikt met kraanwater, dus laat staan zonder filter.

Wat denken jullie? Gewoon blijven gebruiken of in de prullenbak er mee en een luchtbevochtiger kopen die niet ultrasoon is (en die geen €360 euro onderhoud per jaar kost...)

Overigens is ons kraanwater van prima kwaliteit, smaakt zoals water hoort te smaken en heeft geen rare geurtjes. Ik vermoed dat het filtergebeuren dus gewoon een verdienmodel is van Duux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:17
ultrasone luchtbevochtiger zijn sowieso ondingen gezien ze waas achterlaten op objecten in de ruimte, zonder filter wordt dat een stuk erger, dit kan zelfs schadelijk zijn voor apparatuur.

Als je niet met filters aan de gang wil is een Venta LWxx een betere optie die kent vrijwel geen onderhoud maar wel duur in aanschaf.

Als ze gaan stinken worden ze slecht onderhouden, even dat ding goed schoonmaken van binnen.
Het stukje wat jij gelezen hebt gaat waarschijnlijk over een ionisator als luchtbevochtiging/reiniging, die dingen creeren ozon en zijn idd niet gezond.

Bij luchtbevochtigers producten is altijd uitkijken ivm legionelle, bij een tijd niet gebruiken gooi de waterbak leeg, want indien ze even in de zon staan kan er legionelle groei ontstaan doordat de waterbak opwarmt naar 30-50 graden, sowieso ook als ze niet in de zon staan is het verstandig om leeg te gooien.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 23-03-2023 13:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Door de vaste stoffen die neerslaan zijn ultrasone bevochtigers niet ideaal met kraanwater. Als je een wasdroger hebt kun je het opgevangen water hergebruiken, dat is ideaal. Demi-water kopen zou ook werken, maar is een hele dure optie. Ik heb zelf voor andere activiteiten een goedkope reverse-osmose kit gekocht om zelf kraanwater om te zetten naar demi-water. Kost je een paar tientjes en een paar cent aan "afvalwater" per keer, maar is verreweg de goedkoopste optie als je elke 1-3 dagen je waterreservoir wil vullen met geschikt water.

Wat betreft waterkwaliteit, naast goed schoonmaken hielp bij mij heel erg het gebruiken van een zilver ionen stick. Die worden gebruikt bij het desinfecteren van water en gaan ongeveer een half jaartje mee.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW