Beste medetweaker,
Ik ben bezig met het assembleren van een nieuwe 'build' en heb de volgende vraag over het aansluiten van de casefans direct op het moederbord. Ik heb het desbetreffende moederbord nog niet binnen maar ben dus al bezig met de voorbereidingen. Kan helaas dus niet de instellingen controleren.
Moederbord:
- ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI
Ventilatoren / casefans / CPU koeling:
- 1 Noctua NH-D15 chromax.black
- 5 x Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm
Specs moederbord:
/f/image/aozIAyEVsN19pvHuuolL5Pr1.png?f=fotoalbum_large)
Fan and Cooling related
1 x 4-pin CPU Fan header
1 x 4-pin CPU OPT Fan header
1 x 4-pin AIO Pump header
4 x 4-pin Chassis Fan headers
Mijn vertaling is het volgende:
CPU Fan + CPU OPT Fan
2 aansluitingen voor een CPU koeler waarbij CPU OPT zoals te lezen in het plaatje valt onder 'shared control'
Hierbij kan ik dus een optionele 2e fan (komt mooi uit voor de NH-D15)
4 aansluitingen genoemd als Chassis Fan -> hierop kan ik er dus 4 individueel op aansluiten maar ik heb er 6 aan te sluiten.
AIO_PUMP
Ik heb dus geen waterkoeling maar heb nog wel één AIO_PUMP aansluiting over.
BIOS Instellingen:
https://dlcdnets.asus.com...Series_BIOS_EM_WEB_EN.pdf
Als ik de bios instellingen doorneem lijkt het erop dat de AIO_Pump aansluiting vrijwel gelijk is aan een chassis fan aansluiting alleen dat voor de AIO_Pump een apart profiel is in te stellen naast een profiel voor de chassis fans.
Wat ik ook lees is dat, begrijpelijk, de default speed 'FULL Speed' is maar vermoedelijk ook aan te passen.
Vragen:
- Klopt mijn aanname dat in dit geval de AIO_PUMP ook gebruikt kan worden voor een normale chassis fan?
- Zo te lezen kan ik ook, net als de chassis fans, deze instellen als zodanig? dus 'q-fan controlled'?
- In de handleiding zie ik ook dat alle fans togglebaar zijn van PWM/DC controlled. Klopt dit?
Hopelijk is mijn vraag duidelijk, dank alvast voor de moeite
Ik ben bezig met het assembleren van een nieuwe 'build' en heb de volgende vraag over het aansluiten van de casefans direct op het moederbord. Ik heb het desbetreffende moederbord nog niet binnen maar ben dus al bezig met de voorbereidingen. Kan helaas dus niet de instellingen controleren.
Moederbord:
- ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI
Ventilatoren / casefans / CPU koeling:
- 1 Noctua NH-D15 chromax.black
- 5 x Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm
Specs moederbord:
/f/image/aozIAyEVsN19pvHuuolL5Pr1.png?f=fotoalbum_large)
Fan and Cooling related
1 x 4-pin CPU Fan header
1 x 4-pin CPU OPT Fan header
1 x 4-pin AIO Pump header
Mijn vertaling is het volgende:
CPU Fan + CPU OPT Fan
2 aansluitingen voor een CPU koeler waarbij CPU OPT zoals te lezen in het plaatje valt onder 'shared control'
Hierbij kan ik dus een optionele 2e fan (komt mooi uit voor de NH-D15)
4 aansluitingen genoemd als Chassis Fan -> hierop kan ik er dus 4 individueel op aansluiten maar ik heb er 6 aan te sluiten.
AIO_PUMP
Ik heb dus geen waterkoeling maar heb nog wel één AIO_PUMP aansluiting over.
BIOS Instellingen:
https://dlcdnets.asus.com...Series_BIOS_EM_WEB_EN.pdf
Als ik de bios instellingen doorneem lijkt het erop dat de AIO_Pump aansluiting vrijwel gelijk is aan een chassis fan aansluiting alleen dat voor de AIO_Pump een apart profiel is in te stellen naast een profiel voor de chassis fans.
Wat ik ook lees is dat, begrijpelijk, de default speed 'FULL Speed' is maar vermoedelijk ook aan te passen.
Vragen:
- Klopt mijn aanname dat in dit geval de AIO_PUMP ook gebruikt kan worden voor een normale chassis fan?
- Zo te lezen kan ik ook, net als de chassis fans, deze instellen als zodanig? dus 'q-fan controlled'?
- In de handleiding zie ik ook dat alle fans togglebaar zijn van PWM/DC controlled. Klopt dit?
Hopelijk is mijn vraag duidelijk, dank alvast voor de moeite
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk