[www/search] "zoeken maar niets (relevants) vinden"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Misschien beetje onlogische titel, maar het dekt de lading; ik vind tegenwoordig nauwelijks nog iets relevants op internet.

Maak jaren gebruik van google, maar dat is heden niet meer bruikbaar (voor mijn); kwalitatief zo ongelofelijk veel bagger in de zoekresultaten. Inhoud automatisch gegenereerd, opsommingslijstjes, SEO zoek resultaten, zoveelste ad-content.. etc.

Een tweaker deelde deze week de onderstaande video bij een reactie op de frontpage (exact mijn beleving)

Hoe vind ik tegenwoordig nog iets (relevants) op internet?

Moet ik bij Ai aankloppen? Alternatieve zoekmachines? De tip van filmpje; zoeken via reddit of andere eco-systemen?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:25

D4NG3R

kiwi

:)

Ik lees vaker over dit probleem, maar ervaar dit zelf nog altijd niet. Heb jij een voorbeeld van zo'n zoekactie waar je niet/nauwelijks vind waar je naar op zoek bent?

(Zal in die video vast wel aangehaald worden, maar ik heb hier niet de mogelijkheid 'em te bekijken)

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2023 11:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik had de video eerder al gezien en het is inderdaad bizar te zien bij sommige zoekopdrachten, je bijna enkel nog SEO mut tegenkomt waar je ... lomp gezien niets aan hebt.

In geval van voorbeelden voor @D4NG3R, recent zocht ik naar een nieuwe build voor Division2 met een marksmanrifle. Buiten de standaard youtube video's (die ik veelal al ken, tldw), krijg je uitsluitend nog die 'opsom' websites of 'spam' websites die volgens mij gewoon er zijn om reclame/mallware te pompen.

Voeg ik echter 'reddit' toe, krijg je opeens wel zaken die je wil zien; andere topics met vragen/ervaringen allemaal recent van okt-2022 tot zelfs vorige week. Dat haalt hij ook aan in de video, Reddit is een enorme bron geworden en bijna een 'eigen internetplek' an sich. Maar ook dat is niet perfect, daar kom je ook lege topics tegen, soms totaal niet relevante discussies (buiten dat ik het altijd zo moeilijk leesbaar vind, maar dat ben ik).

Ik denk niet dat we anno 2023 nog kunnen zoeken zoals we konden zoeken, discord heeft inmiddels een gigantische bron aan info/data, maar is simpelweg niet doorzoekbaar (buiten dat ik ook geen zin heb 100+ channels te joinen, vind het nu 40 channels al 1 groot drama), maar gelijktijdig komen we ook in de 'maximalisatie' van hashtags, resultaten en hits dat het primaire doel (informatie) volgens mij al jaren geleden is achtergelaten, dat huidig 'zoeken' lang niet meer keywords of simpele regels zijn, maar meer gewoon 'consumerend nieuw content' vinden los van wat je ooit nog wil zoeken (denk tiktok, instagram etc).

Daarbij moet ik wel zeggen dat Bing de laatste tijd veel 'schonere' resultaten lijkt te geven, ook in Division 2 voorbeeld krijg ik meer relevante websites (combinatie van reddit, youtube, altchar en wat opsomsites), maar ik weet niet of dit toepasbaar is op elke tak van zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 23-03-2023 11:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als op zoek bent naar een nieuwe koelkast zal het prima werken. Zoek je echter naar (zwaar-) technische zaken, dan vind je soms nog iets, vaak oud.

De meeste resultaten zijn van mainstream websites die flink betalen (en ja, daar valt Tweakers ook onder) en daar ga ik echt niet vinden wat ik zoek. Het heeft vaak helemaal niets meer met je zoekopdracht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:05
De veronderstelling alleen al, dat Google alles zou moeten kunnen vinden en weten...
En als het even kan, dan ook nog op de manier die precies past bij onze persoonlijke wensen...
We willen geen antwoorden meer die Google ons voorschotelt, maar we weten wel zeker dat die betere antwoorden er zijn...
Of de antwoorden van Google passen niet in ons straatje, want we hebben al een eigen antwoord of mening...

Hmmmm...

Ik ervaar dit overigens niet echt. Het hangt denk ik ook af van hoe en waarvoor je Google gebruikt.
Er is zoveel crap op internet en er wordt zoveel gepushed in elkaars bubbels...
Daarnaast zijn er ook tal van alternatieven, zoals genoemd....
Als ik in een grote schuur niet kan vinden wat ik zoek, dan moet ik ergens anders of beter zoeken. Zo moeilijk is dat niet toch?

:)

En als je dan (via Google notabene :D Jawel.... ) leert, dat de info die je zoekt op bv Reddit staat .. wat is dan de drempel om daar de info ook te halen? Danwel via reddit zelf, of via een aangepaste Google search binnen de site of forum?

[ Voor 12% gewijzigd door GeeEs op 23-03-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-09 16:11
Ik dacht dat het aan mij lag maar blijkbaar zijn er leger anderen die zich ergeren aan de slechte zoekresultaten van Google. Vaak staat er al bovenaan Missing dit of dat. Dan weet je dat het niet snor zit. Waardeloos.
Kerel uit de video op youtube noemt Reddit al alternatief. Heeft iemand nog een goed alternatief in de aanbieding? Ik houdt me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:00:
Ik lees vaker over dit probleem, maar ervaar dit zelf nog altijd niet. Heb jij een voorbeeld van zo'n zoekactie waar je niet/nauwelijks vind waar je naar op zoek bent?

(Zal in die video vast wel aangehaald worden, maar ik heb hier niet de mogelijkheid 'em te bekijken)
ik kan er moeilijk de vinger op leggen, maar ervaar zeker dat getoonde resultaten minder effectief zijn in vergelijking tot enkele jaren geleden.

Misschien is er meer content, of toont google resultaten anders (commercieel) maar steeds vaker kan ik iets niet meer vinden. Vooral "oude" content of 'gedateerde' informatie. Maar generiek lijkt het minder bruikbaar wat ik naboven krijg.

Internet veranderd, content veranderd, vraag na data en informatie is anders. Echter zullen die gegevens nog prima gepresenteerd en geindexeerd zijn, alleen zie ik deze minder snel terug.

Vroeg me af hoe de tweaker dit ervaart, en hoe hiermee omgaat?

ik merk dat nu vaak meerdere zoekmachines gebruik, of de zoek machine van een website/community gebruik ipv google.

Nu lijkt dat chat/AI-bots wat verandering te brengen, maar is toch andere beleving (en minder neutraal? resultaat)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

GeeEs schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:07:

En als je dan (via Google notabene :D Jawel.... ) leert, dat de info die je zoekt op bv Reddit staat .. wat is dan de drempel om daar de info ook te halen? Danwel via reddit zelf, of via een aangepaste Google search binnen de site of forum?
Zoals in die video ook mooi wordt uitgelegd, reddit is z'n eigen 'kingdom'. Heeft z'n voor- en nadelen, maar blijft in z'n beperkte kring van 'redditeers' (of hoe je die mensen noemt), waar hij ook aanhaalt dat reddit 'vroeger' altijd in de zoekresultaten stond, maar nu zonder toevoeging van reddit het eigenlijk expliciet niet eens meer naar boven komt.

Maar hoe los jij de 'schuur probleem' dan op? Zoek ergens anders? Waar dan? Andere zoekengine? direct op een forum? Prima als jij specifieke topics wil, maar informatie dat overal kan staan (zoals een pot of een hamer die overal kan liggen dan behalve de schuur).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:00

defiant

Moderator General Chat
himlims_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:57:
Misschien beetje onlogische titel, maar het dekt de lading; ik vind tegenwoordig nauwelijks nog iets relevants op internet.
Het is al langer een trend als je bijvoorbeeld zoekt op hackernews,

Ik gebruik voornamelijk google voor mijn werk en wat ik persoonlijk merk is dat het zoeken op exacte matches steeds moeilijker wordt. Verbatim mode is vaak noodzakelijk, maar dan nog krijg ik vaak niet de resultaten die ik wil.

Google is SEO geoptimaliseerd, maar straft content farming en copying niet of nauwelijks. Er zijn bijvoorbeeld allerlei content farms die stackoverflow content kopiëren en die komen steevast op de eerste pagina al bovenaan in de zoekresultaten.

Ik moet mijn zoekopdrachten vaak beperken tot domeinen waar ik resultaten wil om nog maar enigszins iets behulpzaams te vinden.

Ik denk dat in de kern het probleem veel breder is, we lopen er nu tegenaan dat voor advertentie gedreven bedrijven de gebruiker geen klant is. Google zijn core business als verdienmodel is advertenties, een zoekengine is alleen een middel tot optimalisatie van dat business model. Een bedrijf zal altijd optimaliseren voor waar de inkomsten vandaan komen
qua diensten niet

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:05
SinergyX schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:37:
[...]

Zoals in die video ook mooi wordt uitgelegd, reddit is z'n eigen 'kingdom'. Heeft z'n voor- en nadelen, maar blijft in z'n beperkte kring van 'redditeers' (of hoe je die mensen noemt), waar hij ook aanhaalt dat reddit 'vroeger' altijd in de zoekresultaten stond, maar nu zonder toevoeging van reddit het eigenlijk expliciet niet eens meer naar boven komt.

Maar hoe los jij de 'schuur probleem' dan op? Zoek ergens anders? Waar dan? Andere zoekengine? direct op een forum? Prima als jij specifieke topics wil, maar informatie dat overal kan staan (zoals een pot of een hamer die overal kan liggen dan behalve de schuur).
Wat betreft het schuur probleem...
Het begint wat mij betreft letterlijk met "het beeld" dat je iets zoekt in een enorme rommel schuur.
Een berg rommel die je zelf niet gemaakt hebt, maar je weet wel zeker dat jou schat ergens tussen die berg zooi ligt.... Toch?
Als je tussen alle rotzooi jou schat niet kan vinden, zul je eerst moeten filteren... Dieper graven, etc, etc...
Wat ik hierboven opmerk, is de kritiek dat men niets meer kan vinden, maar ik lees nergens echt hoe goed men überhaupt heeft gezocht...

Als ik even vluchtig de top van de berg zooi scan, wat verwacht ik dan.... En als mijn schat niet meteen bovenop ligt, moet ik dan verder in die berg gaan graven? Of kan ik beter een paar vrienden laten meezoeken (vrienden kan je hier zien als extra ogen of een vergrootglas, maw. meer gericht zoeken, of met andere zoekmachines...)...

Ik zie om me heen best vaak mensen wat googlen met 1 hele brede vage term, die dan -na op de 1e zoekpagina en 3 seconden lezen- zuchtend een collega raadplegen omdat hun "gewenste" antwoord niet te vinden is volgens hun. Ja, wat verwacht je dan
.
Mijn ervaring is, dat als je Google gewoon goed voert, de resultaten vaak nog best bruikbaar zijn.
Google kan namelijk veel meer dan een paar keywords verwerken, maar ik ga ervanuit dat iedereen hier dat wel wist?

Het voorbeeld van een character build voor een game...
Wat verwacht je precies te vinden?
Het lijkt namelijk dat je een bepaald beeld verwacht of van een specifieke build (combinatie van gear en weapons?) die alle vakjes uit je fantasie aantikt, maar dan denk ik... Als je al precies weet wat je zoekt... Dan heb je in zon geval toch al je antwoord ?
Of wil je een lijst met mogelijkheden?
En zo ja, weet je wel zeker dat die bestaat? Of ga je er gewoon vanuit dat iemand dat al wel gemaakt zal hebben, maar dat je dat nog niet gevonden hebt?
Pagina: 1