18V DC voeding meet 24V - klopt dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 19:41
Potentieel domme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden op Google..

De 18V DC / 300mA voeding van een accuboormachientje is kapot (draad gebroken). Voor een paar euro heb ik een vervangende gekocht (gelabeld 18V DC / 500mA), maar als ik met een multimeter kijk dan geeft deze bij de nieuwe voeding 24V aan.

Kan dat kloppen? Of is de nieuwe voeding verkeerd gelabeld?

Het viel me op dat de oude voeding een heel klein dingetje is (geschakeld), en de nieuwe een grote zware met een spoel erin. Zou dat kunnen betekenen dat er 24V wordt gemeten omdat er geen belasting op staat? (Mijn natuurkundelessen zijn alweer decennia geleden...)

Beste antwoord (via jurjeno op 23-03-2023 11:06)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar wat voor een accu heb je, een Nixx of een Lithium?

En nogmaals, als het om een NiMh lader gaat gaat het hoogstwaarschijnlijk niet om een echte spanningsvoeding maar een stroom geregelde (meestal simpel middels een weerstand). Als dat het geval is kan je niet zomaar een willekeurige adapter gebruiken.

Even gezocht:
https://www.ebay.com/itm/185335159307
Zie geen hits over een 18v Nixx accu maar wel veel over een 14.4v lithium-Ion, dan is het duidelijk dat in de accu iets van de lader zit. Een 14.4v accu moet met een vaste spanning van 16.4 of 16.8v geladen worden en geen volt hoger. Soms wordt deze spanning extern al aangeboden maar dan zal de voeding echt specifiek met 16.4 of 16.8v gelabeld zijn en dat dan ook geven.
Gezien jouw voedingen meer geven zal in de accu alles geregeld worden.

Overigens is het vrij normaal dat een voeding onbelast meer meet dan belast.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als het gaat om een NiCad/NiMh accu dan klopt dat. Deze accu's wprden met een stroom geladen en dient de spanning van de "lader" hoger te zijn dan van de accu zodat een serieweerstand de laadstroom kan bepalen (net als bij een LED)

Als het om een Lithium accu gaat zal de lader dan in de accu zitten, ook in dat geval heb je een hogere spanning nodig zodat de lader er een constante vaste spanning van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
Dank je! Het gaat me echter om enkel de voedingen: allebei zijn ze gelabeld met "Output: 18V DC" terwijl ik op de originele een spanning meet van 19V en de nieuwe een spanning van 24V (metend bij de plug en het restant van de draad):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AkJvgATBdPfu2DOxvEMozeE44I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bvj8gxhGQffbMDBH6EZROu9m.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le9LCWTUA4cgRw4wb0kisAqQKd4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtPxNfqp4yAYkGS9WYQkHH7F.jpg?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Maar wat voor een accu heb je, een Nixx of een Lithium?

En nogmaals, als het om een NiMh lader gaat gaat het hoogstwaarschijnlijk niet om een echte spanningsvoeding maar een stroom geregelde (meestal simpel middels een weerstand). Als dat het geval is kan je niet zomaar een willekeurige adapter gebruiken.

Even gezocht:
https://www.ebay.com/itm/185335159307
Zie geen hits over een 18v Nixx accu maar wel veel over een 14.4v lithium-Ion, dan is het duidelijk dat in de accu iets van de lader zit. Een 14.4v accu moet met een vaste spanning van 16.4 of 16.8v geladen worden en geen volt hoger. Soms wordt deze spanning extern al aangeboden maar dan zal de voeding echt specifiek met 16.4 of 16.8v gelabeld zijn en dat dan ook geven.
Gezien jouw voedingen meer geven zal in de accu alles geregeld worden.

Overigens is het vrij normaal dat een voeding onbelast meer meet dan belast.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
Dank voor de uitleg. Ik dacht dat het soort voeding helemaal niets zou uitmaken zolang het het type spanning (AC of DC) en het voltage maar hetzelfde is, en de voeding het benodigde aantal mA kan leveren. Vandaar dat ik simpelweg op zoek ging naar een DC voeding van 18V die voldoende mA kon leveren.

Uit jouw verhaal blijkt dat het toch iets ingewikkelder ligt, dus da's fijn om te weten.

Wat voor type accu het is weet ik niet, omdat ik alleen de voeding hier heb liggen. Ik zal de rest van het apparaat (inclusief accu) er wel bijhalen om te kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 10:49
Aangezien je nieuwe voeding alleen met 230V overweg kan, vermoed ik dat er een trafo in zit. Die hebben over het algemeen een hogere onbelaste spanning dan moderne schakelende voedingen.

Wat voor accu je hebt of wat je er mee oplaadt is helemaal niet relevant, als er 18V op de voeding staat moet er gewoon 18V uitkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Goz3rr op 24-03-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Goz3rr schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 23:57:
Wat voor accu je hebt of wat je er mee oplaadt is helemaal niet relevant, als er 18V op de voeding staat moet er gewoon 18V uitkomen.
Nope. Als het een NiCad/NiMh lader (!!!) is staat er 18v op omdat de accu als 18v is gespecificeerd en zoals ik al eerder omschreef worden die met een stroom geladen, dat kan alleen als de aangeleverde spanning hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het lijkt er op dat die nieuwe voeding een simpele trafo is, geen geschakelde voeding. De spanning zal daarin amper geregeld zijn en kan dus best hoger uitvallen, zeker onbelast en/of wanneer de multimeter niet goed om gaat met de rimpelige uitgangsspanning.
Pagina: 1