Mijn vraag
Ik heb een PC gebouwd volgens een bouwvoorstel in een recente CT. Daar werd de PC geadverteerd als 13W-pc, in de tekst werd uitgelegd dat daarmee bedoeld werd dat de PC in idle-mode 13W gebruikt.
Nu heb ik de PC een tijdje draaien. Hij werkt prima en is echt heel stil, maar het idle-stroomverbruik is VEEL meer, rond de 40W. Ik vraag me af waardoor dat komt. Ik heb enkele wijzigingen aan het bouwvoorstel gedaan, maar die zouden volgens mij niet zoveel moeten uitmaken. Hieronder de configuratie:
Aanpassingen t.o.v. het oorspronkelijke bouwvoorstel:
De PC draait op Windows 11, voor alle hardware zijn de standaard drivers van de betreffende fabrikant geinstalleerd. De GPU is undervolted. Windows staat ingesteld op maximaal energie besparen.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gemeten zonder de harddisks. Dat scheelt ongeveer 4 watt. De overige wijzigingen zouden niet noemenswaardig moeten zijn. De CPU, RAM, koeler en SSD zouden niet voor een meetbaar hoger idle-verbruik moeten zorgen. De videokaart verbruikt ongeveer 3 watt, dus samen met de harddisks zou ik op 7 watt extra moeten komen, in totaal 20 watt dus. De PC verbruikt echter 40, dus 2x zoveel. Ik kan het echt niet verklaren. Hebben jullie een idee?
Ik heb een PC gebouwd volgens een bouwvoorstel in een recente CT. Daar werd de PC geadverteerd als 13W-pc, in de tekst werd uitgelegd dat daarmee bedoeld werd dat de PC in idle-mode 13W gebruikt.
Nu heb ik de PC een tijdje draaien. Hij werkt prima en is echt heel stil, maar het idle-stroomverbruik is VEEL meer, rond de 40W. Ik vraag me af waardoor dat komt. Ik heb enkele wijzigingen aan het bouwvoorstel gedaan, maar die zouden volgens mij niet zoveel moeten uitmaken. Hieronder de configuratie:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13400 Boxed | € 219,- | € 219,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | € 194,68 | € 194,68 |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8GB OC | € 333,99 | € 333,99 |
1 | Behuizingen | Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black | € 121,- | € 121,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,89 | € 74,89 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus PX-550 | € 123,75 | € 123,75 |
1 | Solid state drives | Crucial P3 Plus 4TB | € 293,81 | € 293,81 |
Totaal | € 1.361,12 |
Aanpassingen t.o.v. het oorspronkelijke bouwvoorstel:
- Moederbord: oorspronkelijk zat de Gigabyte B660M Gaming X AX DDR4 in het voorstel. Dit moederbord was toen echter slecht leverbaar en ik had meer SATA-poorten nodig, vandaar de keus voor de MSI Mortar.
- Voeding: oorspronkelijk zat er een Seasonic Core GM 500W in, maar dat is een 80plus gold voeding. Die er nu in zit is platinum, dus zou qua verbruik juist gunstiger moeten zijn.
- CPU: oorspronkelijk zat er een 12400 in het voorstel, maar de 13400 werd al aangeraden. Deze was echter ten tijde van het artikel nog niet leverbaar. Dit moederbord beschikt niet over overklokmogelijkheden, dus de CPU loopt op stock voltages en clockspeed.
- Ik heb voorlopig de bijgeleverde CPU-koeler gebruikt, er zat een Scythe Mugen 5 in het voorstel, maar totnutoe is het gebruik van de PC nog niet zo zwaar dat ik me erger aan het lawaai of de CPU te heet wordt.
- 32GB RAM ipv 16. Zou ook geen wereld van verschil moeten maken. Het RAM loopt op het standaardprofiel, geen XMP.
- Er zit een videokaart in, in het bouwvoorstel was dat een optie. Deze kaart verhoogt het idle-verbruik met ongeveer 3 watt.
- Er zitten 2 SATA-harddisks in (die staan niet op het overzicht hierboven). Deze staan echter ingesteld om na 3 minuten te stoppen met spinnen. Het idle-verbruik van 40 watt is bij niet-spinnende harddisks.
- Er zit een 4TB SSD in ipv de oorspronkelijk voorgestelde 1TB. Wel M2 NVME.
De PC draait op Windows 11, voor alle hardware zijn de standaard drivers van de betreffende fabrikant geinstalleerd. De GPU is undervolted. Windows staat ingesteld op maximaal energie besparen.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gemeten zonder de harddisks. Dat scheelt ongeveer 4 watt. De overige wijzigingen zouden niet noemenswaardig moeten zijn. De CPU, RAM, koeler en SSD zouden niet voor een meetbaar hoger idle-verbruik moeten zorgen. De videokaart verbruikt ongeveer 3 watt, dus samen met de harddisks zou ik op 7 watt extra moeten komen, in totaal 20 watt dus. De PC verbruikt echter 40, dus 2x zoveel. Ik kan het echt niet verklaren. Hebben jullie een idee?