PC gebruikt toch nog veel stroom idle, hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Mijn vraag
Ik heb een PC gebouwd volgens een bouwvoorstel in een recente CT. Daar werd de PC geadverteerd als 13W-pc, in de tekst werd uitgelegd dat daarmee bedoeld werd dat de PC in idle-mode 13W gebruikt.

Nu heb ik de PC een tijdje draaien. Hij werkt prima en is echt heel stil, maar het idle-stroomverbruik is VEEL meer, rond de 40W. Ik vraag me af waardoor dat komt. Ik heb enkele wijzigingen aan het bouwvoorstel gedaan, maar die zouden volgens mij niet zoveel moeten uitmaken. Hieronder de configuratie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 194,68€ 194,68
1VideokaartenASRock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8GB OC€ 333,99€ 333,99
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 3 Dark Black€ 121,-€ 121,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,89€ 74,89
1VoedingenSeasonic Focus PX-550€ 123,75€ 123,75
1Solid state drivesCrucial P3 Plus 4TB€ 293,81€ 293,81
Totaal€ 1.361,12

Aanpassingen t.o.v. het oorspronkelijke bouwvoorstel:
  • Moederbord: oorspronkelijk zat de Gigabyte B660M Gaming X AX DDR4 in het voorstel. Dit moederbord was toen echter slecht leverbaar en ik had meer SATA-poorten nodig, vandaar de keus voor de MSI Mortar.
  • Voeding: oorspronkelijk zat er een Seasonic Core GM 500W in, maar dat is een 80plus gold voeding. Die er nu in zit is platinum, dus zou qua verbruik juist gunstiger moeten zijn.
  • CPU: oorspronkelijk zat er een 12400 in het voorstel, maar de 13400 werd al aangeraden. Deze was echter ten tijde van het artikel nog niet leverbaar. Dit moederbord beschikt niet over overklokmogelijkheden, dus de CPU loopt op stock voltages en clockspeed.
  • Ik heb voorlopig de bijgeleverde CPU-koeler gebruikt, er zat een Scythe Mugen 5 in het voorstel, maar totnutoe is het gebruik van de PC nog niet zo zwaar dat ik me erger aan het lawaai of de CPU te heet wordt.
  • 32GB RAM ipv 16. Zou ook geen wereld van verschil moeten maken. Het RAM loopt op het standaardprofiel, geen XMP.
  • Er zit een videokaart in, in het bouwvoorstel was dat een optie. Deze kaart verhoogt het idle-verbruik met ongeveer 3 watt.
  • Er zitten 2 SATA-harddisks in (die staan niet op het overzicht hierboven). Deze staan echter ingesteld om na 3 minuten te stoppen met spinnen. Het idle-verbruik van 40 watt is bij niet-spinnende harddisks.
  • Er zit een 4TB SSD in ipv de oorspronkelijk voorgestelde 1TB. Wel M2 NVME.
Relevante software en hardware die ik gebruik
De PC draait op Windows 11, voor alle hardware zijn de standaard drivers van de betreffende fabrikant geinstalleerd. De GPU is undervolted. Windows staat ingesteld op maximaal energie besparen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gemeten zonder de harddisks. Dat scheelt ongeveer 4 watt. De overige wijzigingen zouden niet noemenswaardig moeten zijn. De CPU, RAM, koeler en SSD zouden niet voor een meetbaar hoger idle-verbruik moeten zorgen. De videokaart verbruikt ongeveer 3 watt, dus samen met de harddisks zou ik op 7 watt extra moeten komen, in totaal 20 watt dus. De PC verbruikt echter 40, dus 2x zoveel. Ik kan het echt niet verklaren. Hebben jullie een idee?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:49

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

GPU verbruik is ook afhankelijk van resolutie en refreshrate. Ook zijn er veel RX6600XT gebruikers die bij driverversies van de laatste 7+ maanden 20-30W idle verbruik vermelden sinds updates.

Haal de GPU er eens uit, en meet het verbruik opnieuw.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Toevallig 2 monitors aangesloten?
https://www.techpowerup.c...-6600-xt-gaming-x/34.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Bedankt voor de antwoorden totnutoe. @mitsumark Ik heb slechts 1 monitor aangesloten, interessant om te zien dat dat ook nog best veel verschil kan maken.

@JZX81_Drift Ik ga dat nog een keer proberen, want die 3W extra is inderdaad gemeten toen ik nog niet de nieuwste drivers had. Maar ik denk niet dat het zoveel extra verbruik oplevert, want de GPU doet eigenlijk niks. De ventilatoren van de GPU draaien ook niet in idle, als hij 30W extra zou verstoken dan zouden die echt wel moeten draaien. De software van AMD rapporteert ook 3W verbruik voor de videokaart. Maar ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:49

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

PhilipsFan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 01:52:
Bedankt voor de antwoorden totnutoe. @mitsumark Ik heb slechts 1 monitor aangesloten, interessant om te zien dat dat ook nog best veel verschil kan maken.

@JZX81_Drift Ik ga dat nog een keer proberen, want die 3W extra is inderdaad gemeten toen ik nog niet de nieuwste drivers had. Maar ik denk niet dat het zoveel extra verbruik oplevert, want de GPU doet eigenlijk niks. De ventilatoren van de GPU draaien ook niet in idle, als hij 30W extra zou verstoken dan zouden die echt wel moeten draaien. De software van AMD rapporteert ook 3W verbruik voor de videokaart. Maar ik hou je op de hoogte.
De ventilatoren van die kaart gaan normaal gesproken pas bij X temperatuur draaien, het is niet afhankelijk van stroomverbruik.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is het verbruik van 13W niet alleen het idle verbruik van de CPU en is die 40W niet van de gehele PC? :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:25
Hoe heb je power management ingesteld onder Windows? Zie je in de task manager dat je cpu terugklokt als je even niks doet?
Kijk anders even met HWinfo wat je cpu gebruikt.
Belangrijkste is om het idle power te verlagen is power management aanzetten onder Windows.

Edit: Niet goed gelezen, zie nu dat power management al ingesteld is. Maar dan nog kan HWinfo uitsluitsel geven wat je cpu werkelijke doet. De graphs (rechtermuisknop op het item) van o.a. cpu total power, en cpu temperatuur moeten heel duidelijk weergeven dat hij terugklokt in idle. Misschien is er iets wat verhindert dat het systeem/cpu in idle terechtkomt.
En anders even in het grote zuinige server topic de OP doornemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Skynett op 23-03-2023 06:07 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:12

MsG

Forumzwerver

Als eens in het bios/uefi gekeken welke settings aan en uit staan? Kan soms ook nog best verschil maken in hoe het systeem zich gedraagt wanneer het weinig doet bijvoorbeeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:10
Waar meet je het verbruik. Aan het stopcontact? Dan gaat de inefficientie van de voeding er nog af. Efficientiecertificaten van de 80 Plus club beginnen pas bij 20% load. Een Bronze voeding kan bij lage loads dus makkelijk efficienter zijn dan Platinum. Alleen Titanium begint bij 10% load. 20w is 4% load bij een 500w voeding en als de voeding dan maar 50% efficient is dan kom je idd op 40w uit. Zo erg is het gelukkig niet bij jouw voedingen maar de testraporten van de Core en Focus (het oudere model maar de Plus Platinum verschilt minimaal van de PX) maken duidelijk dat de Core bij een load van 20 - 40w efficienter is dan de Focus. Voor de rest maakt de efficientie ook bar weinig uit. Niet zoveel dat het vervangen van de Core te verantwoorden is.

Met welk apparaat je meet is ook van belang. Sommige hebben een enorme afwijking als er maar weinig doorheen gaat. Zelf gebruik ik de Voltcraft SEM6000 welke erg accuraat en nog enigszins betaalbaar zijn.

Overigens is het verbruik volkomen normaal. Hier idelt een systeem met 12600K op 27w aan het stopcontact, een 11600 24w, de 12100 23w, 5600G 27w, 12100F + GTX 1650 32w, 10700F + GTX 1660 Super + 3 SSDs 40w. Allen met een Gold voeding van 450 - 600w.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 23-03-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
@Uszka Ik was al bang dat het zoiets zou zijn. De efficiency van de Gold voeding is bij lage belasting dus beter dan de Focus. Ik weet niet of dat het gehele verschil verklaart, maar ik had natuurlijk vantevoren de rapporten moeten lezen. Ik was er vanuit gegaan dat een Platinum altijd efficienter is dan een Gold, maar dat hoeft dus niet het geval te zijn en bij mij valt het slecht uit. De PC is vooral in gebruik als server, dus hij staat meestal te idlen. Maar als hij wel aan het werk gaat, werkt mijn voeding dus efficienter :)

@Skynett De CPU klokt inderdaad terug, tot 0,79GHz soms. Dus dat staat goed.

@MsG Ik ga het BIOS nog een keer na om te kijken of er instellingen zijn die het ding zuiniger maken. Ik kan echter niks vinden om bijvoorbeeld de Wifi uit te schakelen. Die heb ik niet nodig, maar staat toch aan. Scheelt misschien toch weer een watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:25
PhilipsFan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:49:

@MsG Ik ga het BIOS nog een keer na om te kijken of er instellingen zijn die het ding zuiniger maken. Ik kan echter niks vinden om bijvoorbeeld de Wifi uit te schakelen. Die heb ik niet nodig, maar staat toch aan. Scheelt misschien toch weer een watt.
Je kan onboard hardware beter aan laten staan en het vervolgens door het OS in low power mode laten zetten. Dat levert meer op.
Soms is de onboard WiFi een losse insteekmodule in een metalen doosje, die kan je dan losschroeven en wegnemen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1