Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaknet
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-06 01:02
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe GPU kopen voor mijn desktop en ben opzoek naar advies welke GPU het beste is en werkt op mijn huidige Moederboard; ASRock B85M Pro4 (CPUSocket)

waarom alleen een nieuwe GPU?
Ik ben van mening dat mijn huide hardware componenten nog goed meegaat met de huidige MMO's die ik speel, maar mijn GPU is zo goes als op (was ooit gebruikt als miner door iemand anders).

Wat is je budget?
+/- 500 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar de best mogelijke GPU dat binnen mijn budget past

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige systeem info:
Intel Core i5 4570 @ 3.20GHz
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz
ASRock B85M Pro4 (CPUSocket)

En wil het gebruiken om voornamelijk MMO's mee te spelen zoals FF14, WoW, GuildWars

Ik hoop dat jullie me wat wegwijs kunnen maken sinds ik pretty much een Dummie ben.
Alvast bedankt dat jullie mee willen denken!
Danny

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
Poeh... Ik weet niet wat je nu hebt, maar iets van het niveau RX 480, RX 570 of GTX 1060 is wel zo'n beetje het meest recente dat ik je kan aanbevelen met die hardware. Meer kracht dan dat zal al snel stevig worden gehinderd door je CPU en geheugen. Zal per definitie tweedehands zijn door de leeftijd.

Als ik jou was zou ik beginnen door eens te investeren in een leuk upgradesetje van iemand die overstapt naar wat nieuws, beetje rond Ryzen 3000 of elfde generatie Intel i5. Dat gaat een vooruitgang zijn, dat wil je niet weten. Kun je iets met een R5 5600(X) of i5 12400 vinden voor een vriendelijk bedrag, ben je helemaal spekkoper. Zelfs een i3 12100F is al heel leuk.

Met het liefst 32 GB DDR4 (@ 2800 MT/s of hoger), maar aan 16 GB heb je momenteel voor zo'n MMO ook wel zat. Meer voor de toekomst, en met het oog op bepaalde... prachtig geoptimaliseerde games die nu al lopen te kloten bij 16 *kuch* Hogwarts. Het spul is toch spotgoedkoop.

Oh, en het is niet het leukste om geld aan uit te geven, maar waarschijnlijk moet je even kijken naar een nieuwe voeding aangezien die ook wel aardig op leeftijd zal zijn (en misschien van bedenkelijke kwaliteit), wat beiden niet heel lekker samengaat met recente hardware.

Nieuw kun je trouwens ook nog wel een redelijk eind komen met €500 hoor. Is een optie om te overwegen, vooral omdat upgradesets die écht waar voor het geld bieden helaas best zeldzaam zijn.

Zelf heb ik bijvoorbeeld laatst in een ander topic nog een heel systeem samengesteld voor €420, al was dat dan minus een kaart. Maar aangezien je in jouw geval dingen als de kast en opslag weg zou kunnen laten, kom je dan alweer op een restbudget van +- €200 uit. En laat je daar nou uitgerekend zo'n RX 6600 uit die post voor kunnen overnemen. ;)

Anyway... dit is natuurlijk allemaal geen topspul, maar het zou een veel betere strategie zijn dan al je geld dumpen in een hele dikke GPU die je amper gebruiken kunt doordat er een Haswell quadcore aan hangt die Mozes nog gehad heeft. Ondanks de relatieve budgetkaart zal dit véél sneller zijn, en dan ben je voor €500 weer aardig het mannetje.

Wellicht moet je nog ergens een paar tientjes vandaan ritselen als je i.p.v. die non-modulaire MSI MAG voeding er liever eentje wil waar geen overbodige kabels uit bungelen, die je weer ergens in je kast kwijt moet. Die was erg op prijs/prestatie gekozen toen ik echt zat te min-maxen. In dat geval zou ik (bij verder dezelfde hardware) hiervoor gaan: uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart zolang die onder de €80 blijft. Zit intern nog beter in mekaar ook.

Edit: kak, alweer duurder geworden. :')

[ Voor 15% gewijzigd door SunsetSundae op 23-03-2023 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-07 13:07
Ik zou zeker met de huidige hardware geen €500 uitgeven aan een state-of-the-art videokaart. Deze zal zwaar gebottlenecked worden. Persoonlijk zou ik kijken naar een tweedehands 1660 ti/super voor €120-140 en de rest sparen om over een jaartje of twee het gehele systeem te vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Sluit me aan bij bovenstaande berichten.
Heb zelf 'nog' een i5-4670k @4,1 GHz met een RX 570 4GB.
Niet eerder zo lang met een PC (basis uit 2014) gedaan.
Valt me mee dat ik Warzone DMZ op 1980x1200 prima kan spelen.
Voor nu een 2e hands videokaart kopen, 8GB DDR3 geheugen bijprikken en sparen voor een nieuw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
Boris1986 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:22:
Ik zou zeker met de huidige hardware geen €500 uitgeven aan een state-of-the-art videokaart. Deze zal zwaar gebottlenecked worden. Persoonlijk zou ik kijken naar een tweedehands 1660 ti/super voor €120-140 en de rest sparen om over een jaartje of twee het gehele systeem te vernieuwen.
Zelfs die zal al aardig afgeknepen worden. 1650 Super past dan beter.

Zeg ik trouwens omdat die kaart net wat sneller presteert dan m'n oude R9 Fury, die een bottleneck had (maar nog niet zo overdreven veel dat het zonde werd) door een net wat zwakkere 3570K CPU. Dus dat vergelijkt redelijk 1:1.