Verbruikskosten van vloerverwarming per maand of jaar.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 18:35
Dag allen,

Thuis zijn we aan het kijken naar een nieuwe vloer en het topic 'vloerverwarming' is ter sprake gekomen. Je hebt elektrisch en gas hebben we gezien. Nu schijnt de elektrische variant flink wat stroom te verbruiken, tot wel 3000kwh. Dat trekken onze paneeltjes niet.

Nu willen we juist in gas gaan minderen (airco unit in de woonkamer die prima kan verwarmen , zolang het buiten niet kouder dan 5 graden is). dus vraag ik me af wil ik die gas vloerverwarming eigenlijk wel?

Ik sprak een kennis en die zei dat het verbruik wel meeviel omdat die constant rond de 17 graden blijft en niet veel hoeft op te stoken, maar hij kon me niet vertellen wat het daadwerkelijke gas verbruik per dag, maand of jaar was.

Heeft er iemand ervaring met een (gas) vloerverwarming en woonoppervlak van +- 40-50 m2 en vermeld dan ook even of je vloerisolatie e.d. hebt. Wat is dan je gasverbruik per dag, maand of jaar van de vloerverwarming?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Elektrisch hoef je gewoon niet aan te denken. Dat kost 8x wat je aan gas verbruikt in kWh stroom. Bloed je op dood. Elektrisch COP1 als hoofdverwarming mag niet van bouwbesluit, ook niet in bestaande woning.

3000kWh aan vloerverwarming is in de regel bijverwarming, geen hoofdverwarming! Als hoofdverwarming zal het in het gemiddelde huis veel meer zijn.

Vloerverwarming met een CV is in de regel niet zuiniger. Mist vloerisolatie dan is zelfs minder zuinig te verwachten.

Het is wel geschikt voor extreem lage temperatuur - waarbij een warmtepomp heel erg veel efficiëntie wint.
Het kan ook comfortabeler zijn waardoor een iets lagere ruimte temperatuur zou kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:53
Je denkt niet toekomstbestendig, of deels wel maar je zoekt het in de verkeerde hoek. Vloerverwarming moet je even los zien van een gasgestookte CV.

Je kunt die nu laten aanleggen en over een paar jaar sluit je er een warmtepomp op aan. Dan heb je wel veel profijt ervan.

Mits je nu een nieuwe vloer wilt hebben. Is er geen noodzaak om een nieuwe vloer te leggen en je hebt het geld niet liggen voor een warmtepomp dan kun je alles ook uitstellen.

Overigens hebben wij de temperatuur door de vloerverwarming lager staan dan met radiatoren omdat de vloer niet koud aanvoelt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik denk dat het handig is als @Odysseus87 dit even door leest: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

De airco red het blijkbaar niet, dus een aanvullende warmtebron is nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:56
Haal gasvloerverwarming even uit je gedachte.

Je hebt twee soorten vloerverwarming:
- elektrische vloerverwarming (zoals je broodrooster werkt)
- water vloerverwarming

Die laatste zie je het meest. Hierbij pomp je warm water door je vloer heen. Maar hoe je dst warme water maakt, kan verschillen.

Warm water kan je maken door een gasketel te gebruiken (wat je dus nu hebt hangen). Of door een warmtepomp te installeren. Deze warmtepomp vervangt je gasgestookte ketel.

Maar beiden werken met dezelfde water vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
Ronald schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:41:
Ik denk dat het handig is als @Odysseus87 dit even door leest: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

De airco red het blijkbaar niet, dus een aanvullende warmtebron is nodig.
Klopt, airco is niet de hoofdverwarming. Heb nu nog 2 radiatoren in de woonkamer, 1 design in de keuken (mag blijven) en 1x een convectorput in de woonkamer. Die convectorput willen we het liefst dichtmaken en daarom dus een andere soort 'hoofdverwarming' nodig . Even tussen haakjes gezet, omdat die eigenlijk dus alleen nodig is bij temperaturen kouder dan 4-5 graden buiten.

Maar aangezien we net een nieuwe CV hebben aangeschaft (dec 2022), zal er voorlopig nog geen warmtepomp komen, denk over minstens 10-15 jaar pas en hopelijk zijn de prijzen dan ook wat gedaald.

Wat ik zo in de comments hier dan lees is het beste die convector toch nog maar te laten zitten bij een nieuwe vloer. Wellicht over 10-15 jaar die vloer eruit, dan een warmtepomp + vloerverwarming erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
t14wo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:51:
Haal gasvloerverwarming even uit je gedachte.

Je hebt twee soorten vloerverwarming:
- elektrische vloerverwarming (zoals je broodrooster werkt)
- water vloerverwarming

Die laatste zie je het meest. Hierbij pomp je warm water door je vloer heen. Maar hoe je dst warme water maakt, kan verschillen.

Warm water kan je maken door een gasketel te gebruiken (wat je dus nu hebt hangen). Of door een warmtepomp te installeren. Deze warmtepomp vervangt je gasgestookte ketel.

Maar beiden werken met dezelfde water vloerverwarming.
Duidelijk, maar dat water moet wel verwarmd worden en rondgepompt dus de vraag is eigenlijk, hoeveel zijn die kosten of het verbruik ongeveer (snap dat het van de isolatie etc afhangt) per maand of per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Odysseus87 als je wat doet, zorg dat het de woning een stap dichter bij warmtepomp geschikt maakt.

Nu weinig voordeel per se met VV, maar als je de convector kwijt wil zou ik dat doen in combinatie met aanleg vloerverwarming incl isolatie onder de vloer, niet op de bodem kruipruimte. Zorg hierbij dat de verdeler geschikt is voor lage aanvoer (ltv ventiel). Groepen uitvoeren met 16mm en houdt ze kort.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 23-03-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
Odysseus87 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:39:
[...]

Duidelijk, maar dat water moet wel verwarmd worden en rondgepompt dus de vraag is eigenlijk, hoeveel zijn die kosten of het verbruik ongeveer (snap dat het van de isolatie etc afhangt) per maand of per dag.
Wat je zegt slaat als een tang op een varken. :)
Je hulpvraag klopt niet. En zoals al hierboven gemeld is: elektrisch verwarmen (dus met de broodrooster vloerverwarming) is de minst efficiente verwarming die je kan hebben. Zelfs met je gas CV en gewone vloerverwarming en de deuren open houden is efficienter.

En aangezien je net een nieuwe gasketel hebt, gaan we even daar vanuit. Dan is vloerverwarming vergeleken met radiatoren en je convectorput nu gewoon uitwisselbaar. Oftewel: er verandert niets aan je verbruik. Maar dit geldt dus voor water vloerverwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door t14wo op 23-03-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JivZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:14
Vloerverwarming is erg comfortabel en de warmte blijft langer in stand omdat je de beton en tegels opwarmt die de warmte vasthouden. Het zal je niet meer kosten dan momenteel met radiator en convectie.
Opwarmen gaat juist weer wat trager.
Hoe ik het zelf doe:
- opwarmen (bv van 18 naar 20) via airco
- op warmte houden op constante temperatuur via vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-05 20:55

Dentheman

Zie signature

Ik heb vorig jaar van mijn benedenverdieping de houten balkenvloer & radiatoren vervangen voor een geïsoleerde broodjesvloer met vloerverwarming verwarmd door CV.

Ik kan op basis van historisch verbruik zien dat er een besparing is van 10-20% op gas, er zijn nog wat andere factoren veranderd dus vandaar de marge tussen 10-20%, grotendeels zal de besparing komen door de isolatie en niet door de vloerverwarming. Daarnaast is er een minder hoge temperatuur op de thermostaat nodig om hetzelfde comfort te ervaren dan met radiatoren.

Het comfort is dus wel veel beter, onder de streep is de winst groter dan 10-20% besparing op gas ;)
Mijn overweging om over te gaan naar vloerverwarming was toekomstbestendigheid, als ik ooit over ga op een warmtepomp kan ik dit doen met minimale aanpassingen aan het systeem. Vanuit kostentechnisch oogpunt duurt het vrij lang om terug te verdienen, maar omdat vloerverwarming in mijn geval onderdeel was van een groter project vielen de (meer)kosten relatief mee :) Ik moest toch al een nieuwe dek- & topvloer, had de vloer al open liggen dus leidingwerk viel mee, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Dentheman op 23-03-2023 10:06 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:26
Elektrische vloerverwarming op zo'n oppervlakte zou ik niet doen. Vloerverwarming wil je constant hebben, dus ook s'nachts. Dat trekken je zonnepaneeltjes sowieso niet (toegegeven.... de komende jaren zal het grootste deel nog "gratis" zijn vanwege de salderingsregeling).

Dat maakt een elektrische vloerverwarming eigenlijk inherent inefficiënt: COP1 op stroom is eigenlijk alleen leuk als je slechts een paar uurtjes bij gaat stoken. Stroom is helaas nog steeds erg duur in vergelijking met gas, dus daar loop je op leeg. Hou er ook rekening mee dat je met een dergelijke installatie wellicht boven het prijsplafond uitkomt.
Vloerverwarming op heet water is dan een beter alternatief, dit kan met een gasketel; De lage temperatuur van het water komt het rendement ten goede en is nagenoeg gelijk aan COP1. Op den duur kun je de vloerverwarming voeden met een warmtepomp en zul je COP 3 , 4 of hoger halen. Met andere woorden: het geschatte verbruik van 3000 kWh kan naar beneden naar zo,n 750 kWh. Wees niet bang dat dit met -10 niet meer gaat werken want dan stook je alsnog met gas of elektriciteit.

Voordelen zijn er ook wel: voornamelijk in het installatie gemak en milieutechnisch is COP1 stroom ook net wat beter dan gas verstoken. Het tweede argument valt dan weer weg zodra je de gasketel vervangt door een warmtepomp. (en dat gaat in de toekomst geen optie meer zijn, maar een plicht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Lothlórien schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:56:

Voordelen zijn er ook wel: voornamelijk in het installatie gemak en milieutechnisch is COP1 stroom ook net wat beter dan gas verstoken.
Pertinent onwaar. Een kWh cop1 elektrisch veroorzaakt 2x het gasverbruik (in centrale )tov direct gas (thuis)

cop1 is milieu technisch, maatschappelijk en geopolitiek gruwelijk …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ronald schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Pertinent onwaar. Een kWh cop1 elektrisch veroorzaakt 2x het gasverbruik (in centrale )tov direct gas (thuis)

cop1 is milieu technisch, maatschappelijk en geopolitiek gruwelijk …
Ik heb er inderdaad geen rekening mee gehouden dat het opwekken van stroom in een centrale ook geen denderend rendement heeft, terwijl je met de huidige CV ketel nagenoeg alle vrijgekomen energie ter verwarming kunt gebruiken. Aan de andere kant betwijfel ik die 2x zoveel: een deel van de elektriciteit zal namelijk duurzaam opgewekt worden.

Dat er onnodig veel stroom geleverd moet worden is natuurlijk nóg een nadeel.

offtopic:
dan ben ik met mijn hybridewarmtepomp misschien zelfs wel duurzamer dan de mensen met een all-elektric.

[ Voor 7% gewijzigd door Lothlórien op 23-03-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lothlórien schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Ik heb er inderdaad geen rekening mee gehouden dat het opwekken van stroom in een centrale ook geen denderend rendement heeft, terwijl je met de huidige CV ketel nagenoeg alle vrijgekomen energie ter verwarming kunt gebruiken. Aan de andere kant betwijfel ik die 2x zoveel: een deel van de elektriciteit zal namelijk duurzaam opgewekt worden.

offtopic:
dan ben ik met mijn hybridewarmtepomp misschien zelfs wel duurzamer dan de mensen met een all-elektric.
Op momenten dat verwarming nodig is is er permanent een tekort duurzame energie. Onnodig extra verbruik schrijf ik dan ook volledig toe aan fossiele bronnen, niet de gemiddelde van het net.

Warmtepomp maakt tot onder de -10 het (gebrek aan) rendement van de centrale ruimschoots goed (cop>2). De hybride WP wint het dus eigenlijk nooit overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:17
Ik had 1000W elektrische vloerverwarming in de badkamer. Dat stond elke ochtend en avond in de wintermaanden 2-3 uurtjes aan om het in de badkamer een beetje behaaglijk te maken. Mijn jaarverbruik was 3400KWh per jaar.

Vorig jaar de berging verbouwd, moest voor het plaatsen van het plafond de elektra leiding naar de badkamer verwijderen. Dat was april... ik zag meteen een halvering van mijn stroomverbruik. Daarna heb ik de leiding weggelaten en de vloerverwarming niet meer aangesloten. Verbruik vorig jaar: 2400KWh.

In plaats van elektrische vloerverwarming stoken we nu de badkamer met een ventilatorkacheltje op moment dat we er zijn. In het stroomverbruik zie ik het niet eens terug, het gaat om 2000W voor 5 minuten ipv 1000W uren lang elke dag.

Elektrische vloerverwarming loop je gewoon op leeg. Het verbruik is hoog en moet lange tijd ingeschakeld zijn om op te warmen.

Edit: januari 2022 340KWh verbruikt. Jaar later 200KWh. Dergelijke verschillen zie ik ook in december en februari terug.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 23-03-2023 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
Lothlórien schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:16:
[...]

offtopic:
Nee en ook nee, je hybride is niet duurzamer dan all-electric. Als het koud is komt stroom in NL voor een groot deel uit gas en een beetje uit kolen. Een hypermoderne gascentrale heeft een elektrisch rendement van ~50%, je kunt daar uit 1 m3 aardgas ongeveer 4 kWh's elektriciteit halen -->1800 g CO2/m3 aardgas levert dus 450 g CO2/kWh elektriciteit uit aardgas op. Jij hebt thuis ongeveer 8 kWhs nodig in je elektrische vloerverwarming voor elke kuub aardgas die je vervangt. Dus dat betekent verderop 2 m3's in de gascentrale verbranden.

Verder je hybride vs all-electric. Een beetje warmtepomp haalt vaak een SCOP van ~ 4,0 en vervangt dus elke m3 aardgas door 2 kwh's. Daar is dus in een gascentrale ongeveer 0,5 m3 aardgas voor nodig, je bespaart dus de helft! Je kunt het ook in CO2 uitdrukken. Als je nu bijv. 1 m3 aardgas verbruikt in je huis levert dat een uitstoot van 1,8 kg CO2 equivalent op. Als je dat met elektrische vloerverwarming doet wordt het 3,6 kg CO2 want er zijn dan in de elektriciteitscentrale 2 m3s nodig. Als je met een warmtepomp werkt is het 0,9 kg CO2 equivalent.

-------------------------------------+
warmtepomp forever dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odysseus87
_JGC_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:55:
Ik had 1000W elektrische vloerverwarming in de badkamer. Dat stond elke ochtend en avond in de wintermaanden 2-3 uurtjes aan om het in de badkamer een beetje behaaglijk te maken. Mijn jaarverbruik was 3400KWh per jaar.

Vorig jaar de berging verbouwd, moest voor het plaatsen van het plafond de elektra leiding naar de badkamer verwijderen. Dat was april... ik zag meteen een halvering van mijn stroomverbruik. Daarna heb ik de leiding weggelaten en de vloerverwarming niet meer aangesloten. Verbruik vorig jaar: 2400KWh.

In plaats van elektrische vloerverwarming stoken we nu de badkamer met een ventilatorkacheltje op moment dat we er zijn. In het stroomverbruik zie ik het niet eens terug, het gaat om 2000W voor 5 minuten ipv 1000W uren lang elke dag.

Elektrische vloerverwarming loop je gewoon op leeg. Het verbruik is hoog en moet lange tijd ingeschakeld zijn om op te warmen.

Edit: januari 2022 340KWh verbruikt. Jaar later 200KWh. Dergelijke verschillen zie ik ook in december en februari terug.
Mooie praktische informatie, top. Met de andere comments erbij al definitief besloten geen elektrische vloerverwarming meer te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
_JGC_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:55:

Is ook geen rocketscience toch?
Jaarverbruik met vloerverwarming: 3400
Verbruik vloerverwarming: 3x365=1095
Jaarverbruik na uitzetten van je vloerverwarming: 2400

Goh, dat is precies 1000 kWh. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 14:17
t14wo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:51:
[...]

Is ook geen rocketscience toch?
Jaarverbruik met vloerverwarming: 3400
Verbruik vloerverwarming: 3x365=1095
Jaarverbruik na uitzetten van je vloerverwarming: 2400

Goh, dat is precies 1000 kWh. :9
Die vloerverwarming stookte alleen wanneer het nodig was. In de zomer staat het uit, in de herfst regelt de thermostaat dat de vloer uit gaat en in de winter stookt het gewoon uren achterelkaar. Ik had het achter een schakelklok gezet zodat het alleen 's morgens en 's avonds ingeschakeld werd. Continu op temperatuur laten is duurder, er zit geen voordeel in rendement zoals je dat wel hebt bij warmtepompen en cv ketels, het is aan of uit.

Overigens is vloerverwarming op CV of warmtepomp vanwege de traagheid sowieso minder zuinig stoken dan radiatoren stoken op momenten dat het nodig is. De stijging van comfort en hogere efficientie van het verwarmingstoestel compenseren het extra energieverlies dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Fr33z schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Jij hebt thuis ongeveer 8 kWhs nodig in je elektrische vloerverwarming voor elke kuub aardgas die je vervangt. Dus dat betekent verderop 2 m3's in de gascentrale verbranden.

-------------------------------------+
warmtepomp forever dus
nog erger: de gasketel levert zo,n 35MJ/m3 aan warmte aan de CV (afronding naar beneden ter compensatie van het rendementsverlies). Deze hoeveelheid energie komt overeen met 9,7 kWh. Dit zijn natuurlijk kleine aantekeningen want de conclusie blijft hetzelfde: de aanwezige windenergie wordt opgesoupeerd door het normale verbruik, extra verbruik voor de verwarming is 100% fossiel met een aangenomen rendement van 50% (iets meer voor een gascentrale op vol vermogen, nog iets meer als er ook warmtekrachtkoppeling is, daarentegen weer minder voor kolencentrales). Voor die 35MJ aan warmte moet dus 70MJ aan fossiele brandstof worden verstookt dus +- 2 m3 gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:58
elektrische vloerverwarming is alleen een optie als je dit opdeelt in zone,s en als bijverwarming gebruikt, dit systeem wil je niet op een constante temperatuur laten omdat het geen massa heeft, electrische vloerverwarming is alleen goedkoper door direct onder laminaat en gewoon als aan/uit gebruiken en weinig gebruiken.

Je systeem op 17 graden houden staat vrijwel gelijk aan niet verwarmen dan is het inderdaad zuinig...
In appartementen waarbij je tussenin de buren zit en alleen maar een beetje hoeft bij te verwarmen is dit een optie, in alle andere gevallen is het een kapitaalvernietiging en kan je net zo goed op gas blijven.

@Lothlórien 1m3 gas is in praktijk 8kwh.

@_JGC_ Dat is precies hoe ik het hier ook doe, met een 3kw ventilatorkachel, piekverbruik is hoog maar gezien alleen bij aanwezig aan is (10 minuten van tevoren) stelt het onderaan de streep niks voor(slaat ook vrij rap weer vanzelf af doordat op temp is).

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 23-03-2023 14:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1