Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:13

ChromeFR

Qui est l'exemple?

Topicstarter
Vandaag hebben wij een woning bezichtigd waar wij enthousiast over zijn. Wij gaan een bod doen, morgen om 12.00 uur sluit de mogelijkheid om te bieden. Ik probeer de hypotheekadviseur voor die tijd natuurlijk te spreken.

Bij de woning wordt (separaat) ook een garagebox verkocht, deze ligt pal achter de woning (in een andere straat, op ongeveer 30-35 meter van de achtertuin). Wij hebben de garagebox niet perse nodig. Toch...om ons voorstel aantrekkelijker te maken overwegen wij een bod te doen incl. de garagebox. Dan is de verkoper meteen van de box af, dat is vast in ons voordeel. De markt in onze regio is nogal krap.

Wij hebben een hypotheek van Nationale-Nederlanden en nemen deze mee. We hebben een ruime 100.000 euro aan overwaarde. Kan je zo'n garagebox gewoon meefinancieren in de hypotheek? Dus dat wij een 'all-in' bod doen van bijv. 700.000 incl. garagebox? Of gelden er voor zo'n garagebox andere regels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wat zegt xxx reacties zijn vervelend en voegen weinig toe

[ Voor 68% gewijzigd door Outerspace op 22-03-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:13

ChromeFR

Qui est l'exemple?

Topicstarter
Die hoop ik morgen voor 12.00 uur nog te spreken natuurlijk (zoals ik hierboven al schreef).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een ding om rekening mee te houden: een garagebox die niet naast de woning ligt, valt in box 3, niet box 1. Dit zou voor die box kunnen gelden. Ligt de box op hetzelfde perceel?

Zie: https://www.belastingdien...overige_onroerende_zaken/

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-03-2023 21:20 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 06-05 22:39
Die box krijg je denk ik spijt van als je die nu laat schieten. Als die los van de woning staat kunnen anderen hem dus ook net zo goed kopen en gebruiken. En brengt die mogelijk zelfs meer op als dat jij hem in je bod gaat bundelen met de woning. Die paar % die je niet kunt af trekken moet niet uitmaken. Of je hem mee kan financieren moet je navragen.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 22-03-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alles kan, de vraag is alleen hoe NN hiermee omgaat.

Kadastraal kun je prima 2 objecten hebben die samen in 1 hypotheek zitten, maar meestal wil de hypotheekverstrekker wel dat het dan ook gezien kan worden als 1 object. Een garage die niet direct grenst aan het perceel is een beetje lastiger.

Maar uiteindelijk is het ook weer niet heel moeilijk, al zouden het 10 boxen zijn, 5 woningen en een winkel, het is een kwestie van de waarde bepalen, hypotheek erbij en alles bij de notaris laten vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Gevalletje als er maar genoeg onderpand is. Het kan zijn dat ze zelf bijv de garage 0 waard vinden maar als het pand genoeg waard is dan zou dat niks uit moeten maken (of iets hogere rente)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:21
ChromeFR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:12: We hebben een ruime 100.000 euro aan overwaarde. Kan je zo'n garagebox gewoon meefinancieren in de hypotheek? Dus dat wij een 'all-in' bod doen van bijv. 700.000 incl. garagebox? Of gelden er voor zo'n garagebox andere regels?
Dat je een bod doet voor zowel garage als hypotheek, wil niet zeggen dat je het ook met 1 hypotheek moet financieren. Je kunt de garage uit de 100K overwaarde financieren, je kunt er ook een apart hypotheekdeel voor opnemen met een kortere looptijd, en dat veel sneller aflossen. Hou bij hypotheek rekening met een lager % dat je kunt financieren, bijvoorbeeld 75% van de verkoopprijs voor de garagebox en hou er ook rekening mee dat niet elke bank een box hypothecair wil financieren als die niet op hetzelfde perceel staat. Maar als de garagebox niet heel duur is (Amsterdamse tarieven) kan een lening een gunstigere optie zijn. Veel mogelijkheden, dus ik zou het bod uitbrengen als het totale bedrag haalbaar is, en vervolgens met een adviseur bekijken hoe je de financiering precies opbouwt.

Let wel op met de verdeling van prijs box/huis in je bod als je een financieel voorbehoud maakt en hou in je achterhoofd dat het gedoe is met hypotheekakte als je het in één constructie onderbrengt en vervolgens besluit de box te verkopen. Voor de hypotheekakte zal je overigens wel onderscheid moeten maken in prijs huis en prijs box. Maar dat kun je ook later in het hele proces aangeven, hoeft niet bij het bod.

Ik heb nog even voor je gegoogeld en vond deze info. (Ik weet niet hoe actueel/betrouwbaar de info is, maar het is een indicatie)

[ Voor 0% gewijzigd door Toke_gt op 23-03-2023 09:49 . Reden: Kleine foutjes gefixt ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:21
ChromeFR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:12: Wij hebben de garagebox niet perse nodig. Toch...om ons voorstel aantrekkelijker te maken overwegen wij een bod te doen incl. de garagebox. Dan is de verkoper meteen van de box af, dat is vast in ons voordeel.
Check bij verkoopmakelaar of je aanname juist is. Mogelijk willen verkopers juist liever de box apart verkopen. Als het jullie niet uitmaakt, kun je op die gewenste situatie inspelen. Of een bod uitbrengen met en zonder garagebox.
(Je kunt gewoon bellen: ‘wij overwegen een bod uit te brengen en vroegen ons af waar voorkeur verkopers naar uitgaat. Gecombineerde of gesplitste verkoop?’)

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 22-03-2023 23:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
Een garagebox los verkopen levert meestal meer op. Dat de verkopers hem uberhaupt aanbieden is een indicatie dat ze er niet teveel werk aan willen hebben.

Ik zou een all-in prijs voor de combinatie bieden.

En inderdaad: een garagebox laten schieten krijg je gegarandeerd spijt van

Ik zou proberen alleen een hypotheek te vestigen op de woning. Zo blijf je flexibel met de garagebox. Typisch zijn ze ook niet zo duur dat je daar niet omheen kunt werken. Desnoods een wat hoger verbouwbudget opvoeren.
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:17:
Een ding om rekening mee te houden: een garagebox die niet naast de woning ligt, valt in box 3, niet box 1. Dit zou voor die box kunnen gelden. Ligt de box op hetzelfde perceel?

Zie: https://www.belastingdien...overige_onroerende_zaken/
Nee hoor. Ik heb 2 garageboxen op 50m van mijn (vorige) woning aan de overkant van de straat op een ander adres en postcode. Deze zijn (waren) echter als aanhorig aangemerkt en dus box 1 (jaarlijks bij de aangifte verwijderen en waarde optellen bij de woningwaarde).

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 23-03-2023 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou bieden op de woning en aangeven dat je ook interesse hebt om de garagebox over te nemen. Dan weten de verkopers dat die mogelijkheid er is en kun je samen in onderhandeling.

Voor wat betreft het box 1 / box 3 verhaal (en de te betalen overdrachtsbelasting) ligt dat niet zo zwart/wit. Het gaat erom of de garagebox kan worden gezien als aanhorigheid bij de woning. Ik heb zelf met succes bezwaar gemaakt bij de belastingdienst voor een garagebox op 100m van de woning en heb de teveel betaalde overdrachtsbelasting teruggehad.

Die woning met garagebox heb ik inmiddels verkocht. Kopers konden daar ook aangeven of ze de box erbij wilden hebben. In de praktijk gingen de kopers gewoon maximaal bieden op het huis. Dat was belangrijk voor ze. Als ze maar een huis hadden. De box is uiteindelijk dus later aan een ander verkocht.

[ Voor 21% gewijzigd door eLScha op 23-03-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29

Lordy79

Verdrietig

Gewoon een bod doen incl. Garagebox. Ik denk inderdaad dat te verdedigen valt dat ie bij het huis hoort en je daar ook HRA op krijgt maar je kunt ook expliciet vastleggen in de koopakte dat je de box koopt uit je overwaarde.

Een bank kijkt naar 3 dingen:

1. Wettelijke eisen zorgplicht etc.
2. Kun je de maandelijkse lasten ophoesten uit je inkomen
3. Is het onderpand genoeg waard om uit te winnen mocht er een kink in de kabel komen.

Denk dat t wel goed komt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:05:
Nee hoor. Ik heb 2 garageboxen op 50m van mijn (vorige) woning aan de overkant van de straat op een ander adres en postcode. Deze zijn (waren) echter als aanhorig aangemerkt en dus box 1 (jaarlijks bij de aangifte verwijderen en waarde optellen bij de woningwaarde).
Klinkt als een uitzonderingssituatie. Zeker geen "nee hoor". Het is in elk geval iets om rekening mee te houden/uit te zoeken, nog even los van wat anderen al aangeven over wat een hypotheekverstrekker er van kan vinden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:47
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:49:
[...]
Klinkt als een uitzonderingssituatie. Zeker geen "nee hoor". Het is in elk geval iets om rekening mee te houden/uit te zoeken, nog even los van wat anderen al aangeven over wat een hypotheekverstrekker er van kan vinden.
Dat is geen uitzonderingssituatie. Er is sprake van aanhorigheid als de garagebox voldoende in de buurt is, én in dienst staat van de woonfunctie. Woon je in een autovrij centrum, dan zou je een garagebox op een paar km van je huis nog als aanhorig kunnen aanmerken. Je auto parkeren is immers onderdeel van ergens wonen.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1