Advies gevraagd voor zonnepanelen op een plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11 12:56
Hoi, graag zou ik wat advies willen hebben voor ons plan om zonnepanelen aan te schaffen.

Heb al het 1 en ander gelezen, zo weet ik o.a. dat voor ons plat dak een oost-west opstelling het beste zou zijn en hebben we wat gespeeld met Sunnydesign.

Nu vroegen we ons het volgende nog af:
• 22 of 26 panelen ?
• Wat denken jullie van de offertes ?
• Hebben we bij de onderste panelen een optimizer nodig voor de schaduw van de dakrand (20 a 30 cm hoog)?
• Kan je deze beide voorbeelden (22 en 26 panelen) gewoon in een 2-string neerleggen?
• Maakt het per paneelsoort / fabrikant nog uit welke omvormer je neemt als we het zelf gaan doen?
• Is dit volgens jullie goed zelf te doen?
• Maakt het echt niet veel uit of je een goedkoop paneel neemt, zoals bijvoorbeeld de Jinko 435Wp (147 euro) t.o.v van de veel duurdere panelen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziVlWacXIgUoFVY0dAH7qavCshA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx00EQAhNw8FQh9Gl6s9BfSY.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
5,75 x 10,90 (zonder de dakranden)
Schaduw
De zijkanten van het dak zijn ongeveer 20 cm hoog, behalve het uitstekende gedeelte aande noord kant en een klein gedeelte (zie foto) aan de zuid kant, deze zijn circa 30cm hoog
Jaarverbruik
9500
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk op te wekken en de terugverdientijd zo snel mogelijk te maken.
Wie gaat het project uitvoeren
We kijken wel naar offertes, maar zit ook te kijken of ik het eventueel zelf kan doen. Wellicht alleen iemand nodig om een extra groep te monteren in de meterkast
Bijhouden van data
Zeker 😊
Reeds verkregen offertes
Allen gaan uit van een O-W opstelling (hadden we om gevraagd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xpqyjuw-MreVX8h3B8xpRX7MvoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vm9DJS8CzB6h7c7BbCxQkr6s.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Midden van het land

Hierbij de overview van de 22 panelen (zelf in Sunnydesign gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYrK1hqaac1ZmqA_cUUWXonCilI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqTBKlc2WDvhOhJZCxiO6FD0.jpg?f=fotoalbum_large

En hier die van de 26 panelen (zelf in Sunnydesign gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPl5BxzNNw8eQYV3-EhgBHLJXEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvgKh8lAIUfrDno9ntZLLv7w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door sattertje op 23-03-2023 07:46 ]

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nu vroegen we ons het volgende nog af:
• 22 of 26 panelen ?
• Wat denken jullie van de offertes ?
• Hebben we bij de onderste panelen een optimizer nodig voor de schaduw van de dakrand (20 a 30 cm hoog)?
• Kan je deze beide voorbeelden (22 en 26 panelen) gewoon in een 2-string neerleggen?
• Maakt het per paneelsoort / fabrikant nog uit welke omvormer je neemt als we het zelf gaan doen?
• Is dit volgens jullie goed zelf te doen?
• Maakt het echt niet veel uit of je een goedkoop paneel neemt, zoals bijvoorbeeld de Jinko 435Wp (147 euro) t.o.v van de veel duurdere panelen?
Ik begrijp het verschil niet helemaal, maar meer panelen is beter. Dat is ook de enige reden om een OW opstelling te doen op een plat dak. 10% minder opbrengst per paneel, maar wel 20% meer panelen kwijt kunnen. Ik snap niet waarom je zoveel schaduw werking hebt bij die opstelling met 22. Maar ik snap ook niet waarom je denkt dat dat eventueel een betere opstelling is. Minder panelen, meer schaduw, minder jaaropbrengst. Alles matiger.

De panelen hebben geen optimizers nodig bij harde schaduw. Schaduwmanagement van je stringomvormer zorgt ervoor dat ze (deels) gebypassed worden

Per orientatie 1 string, ik snap je opstellingen niet, Maar OW kan alles alle O en alle W dezelfde hoek hebben, op 2 strings

Paneelsoort / omvormermerk maakt niet uit. Moet technisch wel met elkaar matchen

Prima zelf te doen als je goed bent met elektra en veilig op je dak kunt werken. Heb het zelf ook gedaan (zie signature)

De mensen die er verstand van hebben zeggen overal op tweakers wel dat panelen niet uitmaken, maar stiekem zijn goedkope panelen helemaal kut maar verzwijgen we dat. Speciaal voor jou lichten we hier een tipje van de sluier op :P. /sarcasm. Serieus: Ik begrijp die vraag nooit. Nee dit maakt geen moer uit. Wp is Wp. Dat lees je toch overal?

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 22-03-2023 19:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Twpk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:24
Gewoon zo veel mogelijk, panelen kosten geen drol. Als je toch al op het dak staat, wat maakt die paar 100 voor wat meer panalen dan uit :)

Om de schaduw van de dakrand te ontwijken kun je ook met een hoge steun beginnen (let wel op de balast & windbelasting ...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsyp4IdMvM0-yzfX8NCpNTNzHyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88rqx02j70jC0hwu9NvyUn6n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Twpk op 22-03-2023 19:30 ]

• sattertje
Hartelijk dank voor je advies !
JvS schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:19:
[...]

Ik begrijp het verschil niet helemaal, maar meer panelen is beter. Dat is ook de enige reden om een OW opstelling te doen op een plat dak. 10% minder opbrengst per paneel, maar wel 20% meer panelen kwijt kunnen. Ik snap niet waarom je zoveel schaduw werking hebt bij die opstelling met 22. Maar ik snap ook niet waarom je denkt dat dat eventueel een betere opstelling is. Minder panelen, meer schaduw, minder jaaropbrengst. Alles matiger.
Heb het nog even aangepast, Nu ziet het er logischer uit :).
De panelen hebben geen optimizers nodig bij harde schaduw. Schaduwmanagement van je stringomvormer zorgt ervoor dat ze (deels) gebypassed worden
Dit is goed om te horen !
Per orientatie 1 string, ik snap je opstellingen niet, Maar OW kan alles alle O en alle W dezelfde hoek hebben, op 2 strings
Door de 2 zuiltjes/schoorsteentjes, moet ik een ruimte open laten. Ligt het dan niet logisch ? En 13 op 1 string is ook geen probleem?
De mensen die er verstand van hebben zeggen overal op tweakers wel dat panelen niet uitmaken, maar stiekem zijn goedkope panelen helemaal kut maar verzwijgen we dat. Speciaal voor jou lichten we hier een tipje van de sluier op :P. /sarcasm. Serieus: Ik begrijp die vraag nooit. Nee dit maakt geen moer uit. Wp is Wp. Dat lees je toch overal?
:) :) :) Maar toch ff fijn nogmaals zo'n bevestiging ;)

• sattertje
Twpk schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:26:
Gewoon zo veel mogelijk, panelen kosten geen drol. Als je toch al op het dak staat, wat maakt die paar 100 voor wat meer panalen dan uit :)

Om de schaduw van de dakrand te ontwijken kun je ook met een hoge steun beginnen (let wel op de balast & windbelasting ...).
Hartelijk dank voor de tip :)

Dus die schaduw aan de acterkant, waarbij de zijkant van de panelen dicht bij dakrand liggen, worden dus door de schaduwmanagement van je stringomvorme (deels) gebypassed, zoals JvS ook al had aangegeven ?

Heb me een beetje ingelezen over by-pass diodes en las ook het volgende:
Wanneer er meerdere zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer en er valt schaduw op de korte kant van één paneel, proberen de panelen die in de zon liggen stroom door het paneel met schaduw te duwen. Dan schakelen alle diodes van dit paneel in en produceert dat ene paneel geen stroom meer.

Aan de korte kant komen alle sub strings bij elkaar, u kunt daarom beter schaduw hebben aan de lange kant van uw paneel.

Dus als er schaduw komt aan de achterkant dan werken toch al die 6 achterste panelen van jou niet meer omdat dan schaduw valt op de korte kant van al die 6 panelen?

[ Voor 35% gewijzigd door sattertje op 23-03-2023 14:17 ]

• sattertje
Nog wat extra advies gevraagd:

Als we het eventueel zelf gaan doen, zou het uitmaken met welk onderstel we zouden gaan werken, solarstell v.d.valk, flatfix fusion, enz ?

En is het handig om met ondersteuntjes te werken waarop we het onderstelsysteem zetten, zodat niet al het grind weg hoeft, zoals bij Freek?: [Afbeelding]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou dat denk ik op leverbaarheid uitzoeken en compatibiliteit met jouw maat panelen (zijn ze allemaal wel denk ik, ik heb zelf ervaring met valkpro). En dat grind heb je toch zo aan de kant geschept/terug gelegd?

• sattertje
JvS schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 18:52:
Ik zou dat denk ik op leverbaarheid uitzoeken en compatibiliteit met jouw maat panelen (zijn ze allemaal wel denk ik, ik heb zelf ervaring met valkpro). En dat grind heb je toch zo aan de kant geschept/terug gelegd?
Ff een werkje maar moet ook wel lukken inderdaad. Als ik er echter 26 opleg, worden de loopruimtes dan niet te smal ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAwDAj8XxitrRpq8Stp2FgRPVrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8DwWHSElY6cFXZ0BFxs0tbul.jpg?f=user_large

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik weet niet helemaal wat voor plannen jij hebt op je dak, maar tussen je panelen doorlopen ga je niet regelmatig doen. Als in: nooit als het goed is. Een kuitbreedte ruimte is genoeg ook.

• sattertje
JvS schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:29:
Ik weet niet helemaal wat voor plannen jij hebt op je dak, maar tussen je panelen doorlopen ga je niet regelmatig doen. Als in: nooit als het goed is. Een kuitbreedte ruimte is genoeg ook.
De aangegeven ruimtes is niet per paneel maar voor alle panelen samen. Dus de ruimte tussen alle panelen en de dakrand.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sattertje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:40:
[...]

De aangegeven ruimtes is niet per paneel maar voor alle panelen samen. Dus de ruimte tussen alle panelen en de dakrand.
Ah ok. als je zo op de grens zit, dan zijn het niet je panelen die limiterend zijn maar je montagesystemen. Al die merken hebben op hun site ook designers. Ik zou daar mee gaan experimenteren.

• sattertje
JvS schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:49:
[...]
Ah ok. als je zo op de grens zit, dan zijn het niet je panelen die limiterend zijn maar je montagesystemen. Al die merken hebben op hun site ook designers. Ik zou daar mee gaan experimenteren.
Heb de verschillende montagesystemen bekeken en uiteindelijk voor flatfix fusion gegaan. Ben dus zelf aan de slag gegaan.

Twijfel echter over het volgende, zie foto's:
1. Zijn de loop paden niet te smal? 40 cm aan de rechter Zuid kant. Noord kant strak tegen de rand aan.
2. En ik kan er eventueel 23 op kwijt als ik aan de oost kant 80cm over hou en aan de west kant 60cm.
Zie dat de schaduw nu rond 19:30 de onderkant van het paneel bereikt bij 60 cm. Bij 22 panelen kan ik beide kanten op 70cm houden.

Wat is verstandig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dNf2gnqpSm1K3rJcA7S4QLUOew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioKv1sTEWyz6zHoth6uUAexO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdwtTNuJpLOt7RDq4Qn_RONXwxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0n0PrnVQ6AAITE8tLCeAYDJR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZjmJJI11GWJkyR4djUtIMZxexs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2NTYDoVVLYHsQLCgZovYNrpm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yfLVfI_gxVx47dvVUlndSXmjmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBdt206cSoUeVnPDTLP3l70B.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Loopruimte wordt door installateurs aangehouden voor veiligheid van de monteurs. Het is aan jouw hoe jij daar mee omgaat.

Ik zou nog even door scheppen met het grind. Ik denk niet dat je de aanbevolen gewichten zo haalt. Esdec heeft met registratie ontwerp en rekentool.

Wat betreft schaduw later op de dag: bedenk hoeveel je wel uit een paneel kan halen. Niet hoeveel je gaat missen door schaduw.

Voor welk omvormer systeem ben je gegaan?

Zo heb ik een paneel strak langs een schuursteenmuur liggen... Die pakt 70% van het paneel er naast met SolarEdge. Ik kan zeuren over de 30% die mist, of blij zijn met de 70% wel... Ik denk er positief over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sattertje
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:13:
Loopruimte wordt door installateurs aangehouden voor veiligheid van de monteurs. Het is aan jouw hoe jij daar mee omgaat.

Ik zou nog even door scheppen met het grind. Ik denk niet dat je de aanbevolen gewichten zo haalt. Esdec heeft met registratie ontwerp en rekentool.

Wat betreft schaduw later op de dag: bedenk hoeveel je wel uit een paneel kan halen. Niet hoeveel je gaat missen door schaduw.

Voor welk omvormer systeem ben je gegaan?

Zo heb ik een paneel strak langs een schuursteenmuur liggen... Die pakt 70% van het paneel er naast met SolarEdge. Ik kan zeuren over de 30% die mist, of blij zijn met de 70% wel... Ik denk er positief over.
Dank @Ronald !

Grind word inderdaad nog toegevoegd, maar moet nu wellicht nog iets schuiven.

Denk dan wel dat ik voor dat extra paneel ga. Maakt het uit of dat een ander merk of ander type is dan de andere 22 panelen?

Omvormer ga ik nog bestellen, zit te denken aan de Goodwe 8K-DT 3-Fase of is er wellicht een betere keuze?

Daarnaast 6mm solarkabel, 5x4mm YMvK kabel en de volgende aardlek automaat:
Schneider Resi9 Alamat | R9D64716 | 16A 3P+N 300mA B-Kar. 6Ka
Is dat een juiste keuze, zie meterkast foto hieronder?

Kom dan op het volgende plaatje uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sv9uax2vyuZciq_37Qt3z3C4OhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMFUTP3sUUVyYjOf0ab7mgGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjgot-kM3t7ceAKRPQ0hmx-mc28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/whRxPWL6JLojRZxQpw0Qbw9h.jpg?f=user_large

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

Verschil tussen een 7 of 8kW omvormer is minimaal, 6 is te klein (veel verlies).

YMVK-kabel gewoon 5x6mm2 pakken. Meerprijs kan spanningsellende voorkomen en verdient zich uiteindelijk terug door minder kabelverlies.

Qua automaat: ik zou hier een tweede Eaton groepenkast links naast hangen. Die automaat van je laadpaal kan daar dan ook in. Voor de mooi dan ook gewoon een Eaton alamat pakken ipv de goedkoopste. Netjes en volop ruimte mocht je nog eens wat moeten bijplaatsen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• sattertje
Cr3ator schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:50:
Verschil tussen een 7 of 8kW omvormer is minimaal, 6 is te klein (veel verlies).

YMVK-kabel gewoon 5x6mm2 pakken. Meerprijs kan spanningsellende voorkomen en verdient zich uiteindelijk terug door minder kabelverlies.

Qua automaat: ik zou hier een tweede Eaton groepenkast links naast hangen. Die automaat van je laadpaal kan daar dan ook in. Voor de mooi dan ook gewoon een Eaton alamat pakken ipv de goedkoopste. Netjes en volop ruimte mocht je nog eens wat moeten bijplaatsen.
Dank voor het advies.

Maar kan het ook aangesloten worden aan de: Schneider Resi9 Alamat | R9D64716 | 16A 3P+N 300mA B-Kar. 6Ka, of loop ik dan tegen eventuele problemen aan?

Is het daarnaast mogelijk om als extra paneel een JKM435N-54HL4R-V neer te leggen te samen met de overige 11 JKM440N-54HL4R-V panelen in een string of heb ik daar dan een grote hoeveelheid verlies van, wat het extra paneel dan eigenlijk teniet doet ?

En is de Goodwe 8K-DT 3-Fase een goede keuze of is er wellicht een betere keuze, zoals een SMA?

@Ronald hoor graag jouw mening hierover _/-\o_

Alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door sattertje op 01-06-2023 20:42 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cr3ator schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:50:

5x6mm2 is wel een enorme overkill met een normaal woonhuis, ik ben wel benieuwd wat de terugverdientijd daarvan is :o .

• Ronald
Wolly schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:33:
[...]

5x6mm2 is wel een enorme overkill met een normaal woonhuis, ik ben wel benieuwd wat de terugverdientijd daarvan is :o .
Het verschil is tientjes werk. Het enorme overkill noemen is overdreven…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Het verschil is tientjes werk. Het enorme overkill noemen is overdreven…
Wat levert het op dan tegenover bijvoorbeeld 5x4 mm over een lengte van 15 meter?

• Ronald
@sattertje de alamat zou moeten werken

GoodWe vs SMA is aan jouw. Chinees vs Duits, relatief voordelig vs prijziger

Een 435 in een string met 440 geeft een marginaal verlies… het zou een fractie minder dan 5W bij STC verlies per 440W paneel betekenen.

@Wolly jij gebruikt de grote woorden… kom zelf dan eens met de kabel berekening?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:24:
@sattertje de alamat zou moeten werken

GoodWe vs SMA is aan jouw. Chinees vs Duits, relatief voordelig vs prijziger

Een 435 in een string met 440 geeft een marginaal verlies… het zou een fractie minder dan 5W bij STC verlies per 440W paneel betekenen.

@Wolly jij gebruikt de grote woorden… kom zelf dan eens met de kabel berekening?
Ik denk dat @Wolly struikelde over het uiteindelijk terugverdienen door minder kabel verlies.
Dat is minimaal tussen een 4mm2 of een 6mm2.
Bij de stroom die er loopt met 8kw over driefasen.

Ander punt is dat stukje spanningsval of eigenlijk opstuwing uit het oogpunt van de omvormer.
Als dat net op de grens zit dan kan dat prijsverschil tussen 4mm2 en 6mm2 zich wel heel snel terugverdienen natuurlijk.
Dan kan 1 volt verschil je net een stukje gelukkiger maken..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Wolly
  • Niet online
Ronald.42 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat @Wolly struikelde over het uiteindelijk terugverdienen door minder kabel verlies.
Dat is minimaal tussen een 4mm2 of een 6mm2.
Bij de stroom die er loopt met 8kw over driefasen.
Exact.
Ander punt is dat stukje spanningsval of eigenlijk opstuwing uit het oogpunt van de omvormer.
Als dat net op de grens zit dan kan dat prijsverschil tussen 4mm2 en 6mm2 zich wel heel snel terugverdienen natuurlijk.
Dan kan 1 volt verschil je net een stukje gelukkiger maken..
Koper, 4mm 15 meter 15 A = 0,71V spanningsval
Koper, 6mm 15 meter 15 A = 1,07V spanningsval
Bron
Scheelt dus 0,3V. Als je het daarmee redt hoop ik dat je buren geen panelen gaan nemen of uitbreiden :|

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:41:
[...]

Exact.

[...]

Koper, 4mm 15 meter 15 A = 0,71V spanningsval
Koper, 6mm 15 meter 15 A = 1,07V spanningsval
Bron
Scheelt dus 0,3V. Als je het daarmee redt hoop ik dat je buren geen panelen gaan nemen of uitbreiden :|
Het is ook daar minimaal dus.
Ik moet overigens zeggen dat er hier ook 5x6mm2 ligt.
B25 aardlekautomaat en dan naar boven circa 20 meter en daar hangt een onderverdeler met 3x een 16 ampere automaat en drie omvormers.
2,5kw
3kw
4kw

Maar goed het is een keuze 6mm2 kost niet veel meer dus uit financieel oogpunt maakt het in aanschaf ook niet heel veel uit en je pakt toch net mee dat je buren eerder uitvallen als jij.. heel mischien...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• sattertje
@Ronald @Ronald.42 @Wolly @JvS @Twpk , dank allen voor jullie hulp.

Er liggen er nu 22 en de 23e komt eind deze week.
Was erg benieuwd of ik het geheel goed heb aangesloten en of het werkt.
Hierbij het resultaat:

Klopt dit ongeveer met wat ik op zo'n heerlijke zonnige dag kan verwachten voor 22 paneeltjes van 440Wp of zijn er bepaalde zaken waar er wellicht andere waarden te zien, zouden moeten zijn ?
Thanks
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIs_9SHmbdr8h0TpgAU262kohRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRzY39a2XqriT9J4aHRxzSUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5FfxxZPISPk-Xn2TXQsWWLrxDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYxnOIWw3D4vwYtumkgBdpRw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kHzlf6aal80oxOGm_Nv2ih9Hsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfbia6uGAc0mwlCFfBhcQOMD.png?f=fotoalbum_large

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Monitoring met 4kW om 3u s'ochtends is wel dubieus.

Een echt heerlijk zonnige dag (met stoffige panelen en iets hogere temperatuur, einde dag een beetje schaduw op 1 paneel) ziet er met 3820wp bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s92gtP6-3KTH_V0iQC-A_f2RwPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jF2MpxEtvuwlIsl616jXYC8O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 07-06-2023 17:25 ]

• Ronald
@sattertje Thomas Berger pvcalc redelijke indicatie

Of koppelen aan PVOutput dan kun je overlay maken. Ook redelijk in de richting

• sattertje
JvS schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:24:
Monitoring met 4kW om 3u s'ochtends is wel dubieus.

Een echt heerlijk zonnige dag (met stoffige panelen en iets hogere temperatuur, einde dag een beetje schaduw op 1 paneel) ziet er met 3820wp bij mij zo uit:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad vreemd.
Hierbij de data, waarbij ik het vreemde gedrag geel gearceerd heb. De meest normale/goede data heb ik er tussenuit gehaald.
Enig idee? @Ronald Weet jij wellicht hoe dit zou kunnen? Of opstartperikelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhDcOYjjpGltMIDIWoScC7Qh4aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTMoc1XzECfs9T3MecNmkYGz.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@sattertje nee helaas niet…

• sattertje
De 2e ochtend geen rare spikes meer, Dus gaan we er nu maar van uit dat het wat opstart perikelen zijn :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3t-jwnHHYFfw3CPPkBD8OTs5aS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rroDa3LGQVBR9t0fhcYpgQsz.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog even een overzichtje van de kosten voor het gehele setje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxccamOaJEBua1oqAzFhnS7kK58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sSekbFOkJzlWnGQIZxVIqNlG.jpg?f=user_large
Pagina: 1