Advies home theater multi room

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Converge-
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-09 11:24
In het appartement dat ik enkele jaren geleden kocht, zit bekabeling klaar voor een surround systeem, geplaatst door de vorige eigenaar. Momenteel heb ik geen geluidsinstallatie, maar wil al langer een systeem kopen dat ik hier op kan aansluiten. In het zitgedeelte zitten 4 aansluitingen hoog aan de muur (wand tv links/rechts + wand achter zetel links/rechts), maar ik zit te denken om momenteel enkel de aansluitingen aan de achteraan te gebruiken, en naast de tv met 2 vloerspeakers te werken.

Naast de aansluitingen in het zitgedeelte zitten er ook aansluitingen in de badkamer, keuken en aan de eettafel (telkens slechts 1 aansluiting), dus ik zoek een systeem dat (op termijn) multi-zone kan afspelen (keuken en eetkamer mogen samen zodat het 3 zones zouden worden).

Ik zoek een?
Receiver die weg kan met 5.1 systeem + 3 speakers in 2 andere zones
Speakers voor aan de tv (5.1) + speakers voor badkamer/keuken/eetkamer

Wat is je budget?
tussen €1.500 en €2.000 zou mooi zijn, indien nodig koop ik de speakers voor de andere zones later als er meer budget is.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor de receiver overweeg ik een Denon X2800H, maar een ander toestel dat met bovenstaande overweg kan mag zeker.
Voor de speakers vind ik de Teufel Ultima 40 5.1 set er prijs/kwaliteit erg goed uit zien, maar vraag me af of er alternatieven zijn. Daarnaast zoek ik kleinere speakers voor de overige zones (zou enkel voor muziek tijdens het koken/douchen zijn).
https://tweakers.net/pric...denon-avr-x2800h-dab.html
https://tweakers.net/pric...und-51-set-wit-zwart.html

Momenteel heb ik een 7 jaar oude LG tv die waarschijnlijk over enkele jaren vervangen wordt (moet het type nog even nakijken). Ik sluit hier nu op aan met een PS4, digicorder, externe HD en een chromecast ultra.

Heeft er iemand een voorstel voor een budget vriendelijk systeem? Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de speakers voor de overige zones? De surround speakers van het Teufel systeem zijn vrij groot, in de andere zones hoeft dit zeker niet zo groot te zijn, gaat vooral over sfeermuziekje, moet niet staan raven onder de douche :)

Bedankt alvast !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij doet genoemde Denon één zone naast Main, jij wilt er twee. Waarbij je ook moet letten op het aantal speakers wat de receiver aan kan sturen, genoemde Denon heeft zeven eindversterkers waar jij acht speakers aan wilt sluiten. Het aantal zones van genoemde Denon is niet toereikend maar het aantal eindversterkers ook niet. Mocht de receiver wel over genoeg zones beschikken is dat veelal op te lossen door een externe eindversterker.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31

M14

Kijk eens naar Denon Heos.

Betreft luidsprekers: ga naar een zaak waar je het kunt luisteren. Mocht je iets willen waarvan het nu buiten het budget valt: begin met de front speakers en breidt het langzaam uit. Pak desnoods paar oude / 2ehands speakers als surround om mee te beginnen als je echt heel graag meteen 5.1 wil.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Converge-
FeaR schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:03:
Volgens mij doet genoemde Denon één zone naast Main, jij wilt er twee. Waarbij je ook moet letten op het aantal speakers wat de receiver aan kan sturen, genoemde Denon heeft zeven eindversterkers waar jij acht speakers aan wilt sluiten. Het aantal zones van genoemde Denon is niet toereikend maar het aantal eindversterkers ook niet. Mocht de receiver wel over genoeg zones beschikken is dat veelal op te lossen door een externe eindversterker.
Hmm, klopt inderdaad, zit maar 1 extra zone op.. Externe eindversterkers die ik vind lijken niet goedkoop, maar versterkers met meer dan 2 zones zijn ook moeilijk te vinden of duur.
M14 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:29:
Kijk eens naar Denon Heos.

Betreft luidsprekers: ga naar een zaak waar je het kunt luisteren. Mocht je iets willen waarvan het nu buiten het budget valt: begin met de front speakers en breidt het langzaam uit. Pak desnoods paar oude / 2ehands speakers als surround om mee te beginnen als je echt heel graag meteen 5.1 wil.
Heos had ik inderdaad al bekeken, maar heb je voor die draadloze speakers geen voeding of opladen nodig? Een draadloze speaker die connecteert met de AVR is zeker interessant, maar had liever een vaste speaker die uit de weg hangt en je niet meer hoeft op te laden ofzo.

Ik ga zeker nog langs wat HiFi zaken om een paar speakers te testen, al is het maar om een referentie te hebben. Als ik de prijzen bij vele zaken zie, vrees ik echter dat er weinig te testen valt binnen mijn budget..
Het Teufel setje kan je volgens mij enkel bij de fabrikant kopen, maar ze geven de optie om een aantal weken te testen en gratis terug te sturen, dus lijkt mij op zijn minst de moeite om een kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

-Converge- schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:51:

Heos had ik inderdaad al bekeken, maar heb je voor die draadloze speakers geen voeding of opladen nodig? Een draadloze speaker die connecteert met de AVR is zeker interessant, maar had liever een vaste speaker die uit de weg hangt en je niet meer hoeft op te laden ofzo.
Heos zit niet aan draadloze speakers gekoppeld. Het idee is dat je over verschillende devices dezelfde audio kunt afspelen (en nog steeds individuele controle over volume). Dat er draadloze luidsprekers zijn die ook HEOS kunnen, vast. Maar je kunt ook meerdere receivers gebruiken en die hetzelfde laten afspelen.
Ik ga zeker nog langs wat HiFi zaken om een paar speakers te testen, al is het maar om een referentie te hebben. Als ik de prijzen bij vele zaken zie, vrees ik echter dat er weinig te testen valt binnen mijn budget..
Het Teufel setje kan je volgens mij enkel bij de fabrikant kopen, maar ze geven de optie om een aantal weken te testen en gratis terug te sturen, dus lijkt mij op zijn minst de moeite om een kans te geven.
Als je het met je huidige budget in 1x wil doen, dan wordt het inderdaad lastig. Even in opties denkend: Je zou er voor kunnen kiezen om te beginnen met een goede set boekenplank luidsprekers van een goed merk als front. Er wordt ooit min gedacht over boekenplank luidsprekers, maar je hoeft echt niet de grootste zuil neer te zetten voor goed geluid.

Wanneer het budget weer toereikend is ga je kijken voor de front-set die je wil en schuif je de boekenplank luidsprekers naar surround. Enige wat dan aan te raden is, is bij het zelfde merk/serie blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
M14 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:11:
[...]
Heos zit niet aan draadloze speakers gekoppeld. Dat er draadloze luidsprekers zijn die ook HEOS kunnen, vast.
Het hele idee van HEOS is het draadloos koppelen van een speaker aan een receiver die HEOS ondersteunt. Een bedrade speaker een aan receiver koppelen die HEOS ondersteunt, maakt geen HEOS oplossing.

Zie ook de site van Denon
HEOS only works with wireless speakers and other devices that have HEOS® Built-in.
@-Converge- Een HEOS speaker is een actieve speaker met eigen versterker met een stekker voor een stopcontact.

De oplossing die je zoekt is een prijzige, doordat je meerdere zones wil en ook nog eens veel speakers wil aansturen. Dan ben jij je budget alleen al kwijt aan een receiver die dat kan. Ik zou me nog afvragen hoe vaak je die multi zones echt gaat gebruiken en welke eisen je dan stelt aan het geluid. Ik begrijp dat het handig is om van reeds aangelegde goten/bekabeling gebruik te maken. Ik wou in mijn nieuwbouw een beetje hetzelfde als jij. Goed geluid in de woonkamer, maar in de keuken en badkamer vind ik een muziekje ook wel zo gezellig. Voor mij is een gezellig muziekje als je aan het tafelen/borrelen bent of in bad ligt wat anders dan goed muziek te luisteren in de woonkamer. Voor in de woonkamer heb ik een paar mooie Focal fronts gekocht. Voor de keuken/badkamer heb ik voor simpele Google Audio Nest speakers gekozen. Aan mijn receiver hangt ook een nvidia Shield. Als ik muziek via de Shield afspeel (dat kan spotify zijn, vanaf usb of vanaf een ander device waar de shield bij kan) kan ik dat met de Google Home app ook koppelen aan alle andere Google speakers. Dan heb ik in elke ruimte dezelfde muziek tegelijkertijd afspelen. Daarnaast zijn de apparaten ook afzonderlijk te bedienen van elkaar.

Dan bereik je wellicht hetzelfde, maar dan voor veel en veel minder geld. Met HEOS speakers zou dit denk ik ook wel kunnen, alleen ondersteunt mijn Marantz dat niet.

[ Voor 107% gewijzigd door Hulleman op 23-03-2023 12:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Een met eerder genoemde.. Zeker gaan luisteren naar je speakers.. Ook audiozaken hebben speakers in allerlei prijsklassen.
Over de prijs/kwaliteit verhouding van die Teufel kun je letterlijk niks zeggen als je de speakers niet beluisterd hebt.. (Wat is immers "kwaliteit" bij een speaker??)
Dat is hetzelfde als zeggen dat je een auto fijn vind rijden voor de prijs terwijl je die auto alleen maar op afbeeldingen hebt kunnen zien.
De klank van speakers is heel persoonlijk, en iedereen heeft daarin een eigen voorkeur, dus ga zeker luisteren, en neem je eigen muziek mee, waar je vaak naar luistert.
Voordeel is dat je in zo'n zaak ook direct kunt switchen tussen meerdere modellen die naast elkaar staan, zodat je makkelijk de verschillen kunt beluisteren.

Verder misschien nog een ideetje:
Die 4 aansluitingen die je nu in het zitgedeelte hoog aan de muur hebt zitten (toevallig in de hoek van muur/plafond?), die zou je misschien (in de toekomst) perfect voor ATMOS speakers kunnen inzetten, dus als aanvulling op een 5.1 systeem op oorhoogte..
Dan heb je natuurlijk wel een receiver nodig die ook de atmos kan aansturen.. Met twee zones erbij zit je dan al snel op een 11.1 receiver.
Maar dat hoeft natuurlijk geen gloednieuwe receiver te zijn. Er worden regelmatig goede receivers van een paar jaar oud aangeboden hier op V&A en op marktplaats, die je aanzienlijk goedkoper dan de nieuwprijs kunt kopen, en die nog steeds alle moderne protocollen e.d. ondersteunen.. En veel receivers gaan echt een eeuwigheid mee (zolang je maar geen Onkyo koopt dan.. veel problemen met een hoop modellen daarvan).

Hou je vervolgens meer budget over voor je speakers. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Hulleman schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Het hele idee van HEOS is het draadloos koppelen van een speaker aan een receiver die HEOS ondersteunt. Een bedrade speaker een aan receiver koppelen die HEOS ondersteunt, maakt geen HEOS oplossing.

Zie ook de site van Denon
HEOS only works with wireless speakers and other devices that have HEOS® Built-in.
Dus het is meer dan draadloze speakers alleen, exact mijn punt... en dit maakt heel je verhaal tot een don't care :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
M14 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:32:
[...]
Dus het is meer dan draadloze speakers alleen, exact mijn punt
Jij zegt juist dat HEOS niet aan een draadloze speaker is gekoppeld, maar dit is juist exact wat het is. Die 'other devices' zijn dus versterkers waar aan draadloze HEOS speakers gekoppeld kunnen worden. Zonder draadloze HEOS speaker heb je geen HEOS setup.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 23-03-2023 13:04 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Converge-
@Hulleman Was ook al aan het denken dat 3 zones niet echt nodig is, had leuk geweest om de bestaande bekabeling te gebruiken, maar het lijkt me niet het geld waard om heel het systeem daar op te voorzien..

@BrainCrash eventuele uitbreiding naar Atmos zat ook al in mijn achterhoofd, maar als ik de achterkant van de Denon X2800H bekijk lijkt het mij dat de 2e zone niet is meegeteld voor de 7.1, en dat ik dus wel nog kan op termijn 2 Atmos speakers kan bijplaatsen, of klopt dit niet? Uiteraard maar 1 speaker in 2e zone in dit geval, maar toch beter dan niets.
Daarnaast ga ik voor de Teufel speakers vooral af op reviews en meningen van anderen, maar zoals je al zei blijft geluid en klank natuurlijk subjectief..

Ik ga nog even rond kijken voor 2e hands receiver, misschien kan ik inderdaad daar iets meer op besparen en wat meer in speakers stoppen. In ieder geval bedankt aan iedereen voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
-Converge- schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:15:
maar als ik de achterkant van de Denon X2800H bekijk lijkt het mij dat de 2e zone niet is meegeteld voor de 7.1, en dat ik dus wel nog kan op termijn 2 Atmos speakers kan bijplaatsen, of klopt dit niet?
Dat klopt. Je hebt 7 versterkte kanalen voor een surround opstelling. Dat kan een 7.1 surround opstelling zijn of een 5.1.2 Atmos opstelling. 'Atmos' speakers (het zijn uiteraard normale speakers) moeten voor het beste resultaat wel aan/in het plafond hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Ik denk dat je dan toch naar de Denon X3000 series moet gaan kijken...
Bij de 2800 is het óf [5.1 floor only + zone 2], óf [7.1 floor only zonder zone2], óf [5.1.2 atmos zonder zone2] aangezien die versterker maar 7.1 channels kan processen.
Je kunt dus geen multiroom tegelijk ingesteld hebben staan en ook Atmos aangesloten hebben, en de atmos die je wel kan aansluiten is maar beperkt tot 2 speakers.

Als je naar een recente 3000 serie kijkt, dan heb je hier meteen 4 extra main processing kanalen, naar 11 channel outputs. (excl. subs). Daar heb je ook 4 Atmos height channels, en je kunt met de pre-outputs makkelijker een multiroom setup aansturen.

Als je dan het HEOS systeem wilt gebruiken, kies dan wel een denon amplifier waar het typenummer eindingt op een H. (Bijv. X3700H)... De oudere types, die op W eindigen, hebben nog geen HEOS
(bijx. X4100W).
3800H is de laatste nieuwe... 3700H is vorige generatie, 3600H daarvoor enz.
De H serie begint bij de 4000-serie vanaf de 4300 generatie, en bij de 3000 serie vanaf de 3400.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Hulleman schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:02:
[...]

Jij zegt juist dat HEOS niet aan een draadloze speaker is gekoppeld, maar dit is juist exact wat het is. Die 'other devices' zijn dus versterkers waar aan draadloze HEOS speakers gekoppeld kunnen worden. Zonder draadloze HEOS speaker heb je geen HEOS setup.
Als je 2 receivers hebt met HEOS ondersteuning, elk enkel met bedraade speakers, kun je die 2 receivers dmv HEOS hetzelfde laten afspelen. Ook dit is een HEOS setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan natuurlijk voor de extra zones ook altijd nog iets doen met een simpele ali versterker. Vooral in de badkamer is 240V toch een risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1