Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Topicstarter
Beste,

We zijn op een laag pitje het kijken naar verbeteringen voor het huis. Hierbij zijn we het kijken naar het uitbreiden of vervangen van de zonnepanelen om groei in verbruik af te kunnen vangen en het liefste leg ik het dak 'vol', vooral voor eigen verbruik. Graag zou ik jullie advies willen hebben gezien de huidige situatie en ligging.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCyfcK5Eg2L-w-G-39Cj17oVuvk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IDb8Kj2ZHeUN5kvyrAmj4e16.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte & Huidige panelen
Afmetingen: 9190 x 5340

Oost ZO - Azimuth 121 graden (zo goed mogelijk via maps):
2 dakramen
18 x Solar Frontier 170WP (afmeting per stuk: 1257x977x35)
Solaredge 3000 omvormer

Noord West - Azimuth 301:
Verwarmingspijpjes
Late schaduwval buren
Schaduw
Ja, boomschaduw oost
West uiteindelijk bij lage zonstand via buurhuis
Jaarverbruik
PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?id=84094&sid=74565
Productie 2022: 3000 - 3300 kWh

Verbruik contractjaar 2022 hoog / laag: 1551 / 2257

Teruglevering contractjaar 2022 hoog / laag:1371 / 643

Gas contractjaar 2022: 884
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase
Budget en doel
~10k
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen
Bijhouden van data
Via Home Assistant lokaal of API
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
Noordwesten:
18x EON black - 395 WP
GoodWe 8k DT
10.575 €

Verwachtte WP gemeld: 270
Euro per WP (10575 / 18*270): 2.17 €

Telefonisch werd gemeld dat voor ZuidOost kant het volgende zou gelden:
WP per paneel: 360
Extra kosten microomvormers / power optimizers: 3000
Kosten demonteren per paneel: 40 €
Euro per WP (10575+3000+(40*18)) / (18*360) = 2.20 €

Dit laatste lijkt me dus niet slim in elk geval. Daarnaast passen er geen 18 panelen op vanwege de dakramen.

Offerte 2:

14 x 450Wp panelen (Eurener MEPV) - 6300 kWh
14x micro-omvormers
Prijs 8306
Prijs per WP: 1.32 €

In meest gunstige scenario 21x420Wp (Jinko Solar) - 8820 kWh
21x micro-omvormers
Prijs: 11493
Prijs per WP: 1.30€

Waarom op Noord-west micro-omvormers nodig zijn vraag ik me wel nog af.
Regio
Limburg

Op dit moment wordt in de woonkamer voornamelijk de airco gebruikt voor de verwarming. Het huis is uit 2004 dus qua investeringen is de vraag wat de beste stappen zijn om te zetten alsnog. Betere isolatie, zonnepanelen, wamtepomp (nog geen korte termijn plannen om vloerverwarming te leggen) bijvoorbeeld.

Toekomst op termijn:
  • Warmtepomp
  • Electrische auto
  • Vloerverwarming

[ Voor 9% gewijzigd door Kixtart op 23-03-2023 15:41 ]

☻/
/▌
/ \

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het zou deze 2 bedrijven sieren om gewoon eerlijk te zijn: wij kunnen dit niet tegen een rendabele prijs doen..

Ze zijn beide sowieso al onbeschaamd duur... Laat staan voor een aanvullend of vervangend systeem.
Ofwel ze hadden zich de moeite moeten besparen...

Wat betreft PV dus elders kijken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:35
Wat bedoel je met
en
Euro per WP (10575 / 18*270): 2.17 €
klopt niet als het 395Wp panelen betreft. Dan kom je op 10575/(18*395)=€1,49/Wp. Nog steeds erg duur voor 18 panelen en een string omvormer maar stukken lager dan de €2,17 die je zelf noemt.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:05:
Wat bedoel je met

[...]

en

[...]

klopt niet als het 395Wp panelen betreft. Dan kom je op 10575/(18*395)=€1,49/Wp. Nog steeds erg duur voor 18 panelen en een string omvormer maar stukken lager dan de €2,17 die je zelf noemt.
Noordwest heeft een verlies en daarom vermelden ze op die kant 270WP. Ik heb geen mogelijkheid om dit op het zuiden te leggen namelijk

☻/
/▌
/ \

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kixtart schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:41:
[...]

Noordwest heeft een verlies en daarom vermelden ze op die kant 270WP. Ik heb geen mogelijkheid om dit op het zuiden te leggen namelijk
395wp is gewoon 395wp. Op noord leveren ze wel veel minder op, maar het blijven gewoon 395wp panelen. Zeker op grijze dagen doet een noord 395wp paneel het ongeveer net zo goed als een zuid 395wp paneel. Alleen is er veel minder zon (en dan leveren ze veel meer op ook).

De prijs is dan ook 1,49 per Wp.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 22-03-2023 18:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
Bedankt. Inderdaad maakt dat de vergelijking wel makkelijker, want anders moet ik de windrichting bij vergelijking met anderen erin meenemen. Dat was mij initieel niet duidelijk ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 22-03-2023 19:33 ]

☻/
/▌
/ \

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

Kixtart schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:32:
Bedankt. Inderdaad maakt dat de vergelijking wel makkelijker, want anders moet ik de windrichting bij vergelijking met anderen erin meenemen. Dat was mij initieel niet duidelijk ;)
Ja, en nee. Wattpiek is heel handig om prijzen te vergelijken omdat dat voor ieder dak of opstelling dezelfde eenheid is. Heel handig als je offertes van anderen met die van jou wil vergelijken.

Maar hoe efficiënt je dat Wattpiek vermogen gebruikt verschilt natuurlijk per dak, en de terugverdientijd is natuurlijk afhankelijk van de opbrengst van het systeem. Dus als je offertes voor je eigen situatie vergelijkt weegt geschatte (gesimuleerde) opbrengst en grotere rol. Je wil zo veel mogelijk echte kWh per jaar voor je geld.

Edit: na nog een keer lezen zeg je bovenstaande zelf eigenlijk ook. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Glewellyn op 22-03-2023 19:44 ]

*zucht*

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:55
In hoeveel jaar ga je 11k terugverdienen? Er is amper extra verbruik om af te dekken, zo rond de 500kW.

Met de mogelijke aanpassingen in gedachten (saldering) en toekomst die nog geen heden is ben je toch niet heel verstandig bezig met een dergelijke uitgave?

Als je graag iets wil doen zou ik vooral kijken of extra/beter isoleren een optie is, dat levert altijd op. Nu en in de toekomst. En dan eerst maar eens afwachten wat de toekomst ons brengt. Wellicht is straks een investering in een thuisaccu wel veel rendabeler.

[ Voor 34% gewijzigd door Drardollan op 22-03-2023 19:46 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
Dat is inderdaad een goed punt, al is het 1800kWh toch (nog hoger als er geen saldering zou zijn)? Ik heb wel een productie van 3000 tot 3300, maar gedeeltelijk is het direct gebruikt en gedeeltelijk terug geleverd. Dit is wel precies wat ik uit die topic wilde halen, maar ik merk dat de focus best wel op de panelen zelf heb zitten. De afbouw zal nog even duren en met BBB mogelijk nog langer, maar niks is zeker natuurlijk. Beter kan ik hier beter naar kijken als het verbruik echt pas hoger is? Ik was juist het kijken naar voorbereiding in geval van hoger verbruik, maar die volgorde is niet zo handig?

Nog even focus op zonnepanelen. Tegenwoordig is 1.49 per WP wel redelijk of is dit alweer lager gezien BTW er in 2023 vanaf is?

Edit - extra informatie qua huis:
2004
Mechanische ventilatie met ventilatieroosters
Hr++ glas

Edit2:
Ik zie net dat ik bij offerte 2 wat zaken die elkaar heb gehaald vanwege mijn denkfout mbt WP. Deze pas ik morgen nog even aan. Deze kwam uit op 1.30 euro per wattpiek met micro-omvormers

[ Voor 30% gewijzigd door Kixtart op 22-03-2023 20:46 ]

☻/
/▌
/ \

• Drardollan
Kixtart schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:11:
Dat is inderdaad een goed punt, al is het 1800kWh toch (nog hoger als er geen saldering zou zijn)? Ik heb wel een productie van 3000 tot 3300, maar gedeeltelijk is het direct gebruikt en gedeeltelijk terug geleverd. Dit is wel precies wat ik uit die topic wilde halen, maar ik merk dat de focus best wel op de panelen zelf heb zitten.
Volgens je eigen getallen heb je vorig jaar 3300 opgewekt en 1551+2257=3808 gebruikt. Daar zit 500 verschil tussen. Ik weet niet waar de 1800 vandaan komt, die kan ik niet plaatsen.

Maar misschien een concretere vraag, hoeveel kW moet je per jaar inkopen en dus voor betalen en wat kost dat per kW?
De afbouw zal nog even duren en met BBB mogelijk nog langer, maar niks is zeker natuurlijk. Beter kan ik hier beter naar kijken als het verbruik echt pas hoger is? Ik was juist het kijken naar voorbereiding in geval van hoger verbruik, maar die volgorde is niet zo handig?
De overheid is bijzonder onbetrouwbaar, dus ik zou inderdaad een andere volgorde aanhouden. Pas als er duidelijk is, en die is helaas ook niet altijd blijvend en betrouwbaar, zou ik iets gaan doen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:59:
[...]

Volgens je eigen getallen heb je vorig jaar 3300 opgewekt en 1551+2257=3808 gebruikt. Daar zit 500 verschil tussen. Ik weet niet waar de 1800 vandaan komt, die kan ik niet plaatsen.

Maar misschien een concretere vraag, hoeveel kW moet je per jaar inkopen en dus voor betalen en wat kost dat per kW?

[...]
1551+2257=3808
Initieel raakte ik hier ook van in de war bij het aanvragen van een offterte. Het is inderdaad 3000-3300 kWh productie, maar gedeeltelijk wordt direct verbruikt (gaat van verbruik af) en gedeeltelijk teruglevering. Dit laatste omdat verbruik vaker later op de dag is.

Mocht ik de zonnepanelen op Zuid-oost erbij leggen dan is er een goede kans dat de teruglevering vooral oploopt (+/- 2000kWh) en verbruik niet lager uitvalt. Om die reden vond ik Noord-West (Azimuth 301) beter om verbruik later op de dag af te vangen.

Vanwege salderen is het verschil nu volgens mij 3800-2000 = 1800 en zonder enige salderingsmogelijkheid 3800.

Contract Engie - Enkel (Variabel)
Elektriciteit € 0,53103
Teruglevering - kaal tarief
Gas € 1,94188

Overzicht februari 2023 - verwarming woonkamer met Airco dus in wintermaanden hoger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkrf1YdfoFNECBxE6TTkqbf4NSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTrJedYEUgxE9sxeXpLU2eBe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Kixtart op 23-03-2023 08:54 ]

☻/
/▌
/ \

• Drardollan
Kixtart schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:52:
[...]

1551+2257=3808
Initieel raakte ik hier ook van in de war bij het aanvragen van een offterte. Het is inderdaad 3000-3300 kWh productie, maar gedeeltelijk wordt direct verbruikt (gaat van verbruik af) en gedeeltelijk teruglevering. Dit laatste omdat verbruik vaker later op de dag is.

Mocht ik de zonnepanelen op Zuid-oost erbij leggen dan is er een goede kans dat de teruglevering vooral oploopt (+/- 2000kWh) en verbruik niet lager uitvalt. Om die reden vond ik Noord-West (Azimuth 301) beter om verbruik later op de dag af te vangen.

Vanwege salderen is het verschil nu volgens mij 3800-2000 = 1800 en zonder enige salderingsmogelijkheid 3800.
Nee, saldering zorgt ervoor dat wat je teruglevert je weer kan terugpakken op een later moment en zonder extra kosten. Het doet er niet toe wanneer je het verbruikt. De teruglevering komt pas in beeld als je overproductie hebt, dan gaat de energieleverancier je betalen voor alles wat je op jaarbasis extra teruglevert. En tricky part is, voor die teruglevering betalen ze over het algemeen maar een habbekrats.

Met de huidige regels:
1 kW opwekken en die direct gebruiken kost je niks.
1 kW opwekken en terugleveren en op een ander moment gebruiken kost je niks.
1 kW opwekken en terugleveren maar niet gebruiken levert je (bijvoorbeeld) 7 cent op.

Misschien is het verstandig om eerst inzichtelijk te maken hoe het nu zit qua kosten. En bereken daarna hoelang het duurt voor je 11k terugverdient bij de huidige regelgeving. Over mogelijk toekomstige regels kan je niks zeggen en kan je dus eigenlijk niks mee, maar als je terugverdientijd met de huidige cijfers langer is dan 5 jaar dan zou ik helemaal niks doen omdat het plan is om te starten met afbouw saldering in 2025 welke loopt tot 2031. En dan zou ik lekker wachten tot er meer duidelijk is en dan investeren in een oplossing die past bij de nieuwe regels.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Drardollan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Misschien is het verstandig om eerst inzichtelijk te maken hoe het nu zit qua kosten. En bereken daarna hoelang het duurt voor je 11k terugverdient bij de huidige regelgeving. Over mogelijk toekomstige regels kan je niks zeggen en kan je dus eigenlijk niks mee, maar als je terugverdientijd met de huidige cijfers langer is dan 5 jaar dan zou ik helemaal niks doen omdat het plan is om te starten met afbouw saldering in 2025 welke loopt tot 2031. En dan zou ik lekker wachten tot er meer duidelijk is en dan investeren in een oplossing die past bij de nieuwe regels.
Eens met je punt dat het belangrijk is om eerst goed inzicht te krijgen.
Maar door te wachten en niets te doen weet je dat er twee dingen gebeuren: de komende maanden mis je juist maanden met goed productie (als het nog lukt voor einde zomer iets te krijgen) en de salderingsregeling gaat op termijn hooguit verslechteren. Of de salderingsregeling nou wijzigt per 2026 of 2031 of 2035, in de eerste jaren wil je zoveel mogelijk profiteren van de huidige regeling. Daarna is je stroom goedkoper of slechts deels gratis, maar dan kun je de installatie al terugverdiend hebben (mits je niet te lang wacht).
Als de beslissing eenmaal gemaakt is om te investeren, dan ook gewoon zsm uitvoeren.

• Drardollan
schumacher schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:48:
[...]
Eens met je punt dat het belangrijk is om eerst goed inzicht te krijgen.
Maar door te wachten en niets te doen weet je dat er twee dingen gebeuren: de komende maanden mis je juist maanden met goed productie (als het nog lukt voor einde zomer iets te krijgen) en de salderingsregeling gaat op termijn hooguit verslechteren. Of de salderingsregeling nou wijzigt per 2026 of 2031 of 2035, in de eerste jaren wil je zoveel mogelijk profiteren van de huidige regeling. Daarna is je stroom goedkoper of slechts deels gratis, maar dan kun je de installatie al terugverdiend hebben (mits je niet te lang wacht).
Als de beslissing eenmaal gemaakt is om te investeren, dan ook gewoon zsm uitvoeren.
Maar je kan die beslissing toch niet maken zonder enig inzicht in de kosten en terugverdientijd? Het is geen halfje wit wat er gekocht wordt, dit gaat om 11k. En natuurlijk ben ik het met je eens dat wachten minder oplevert, maar overhaast 11k over de balk gooien wat mogelijk in de huidige regeling al niet terugverdiend kan worden binnen afzienbare tijd is zeer onverstandig. Zeker als je het geld ook, zoals TS aangeeft, in isolatie kan stoppen wat nagenoeg direct geld oplevert. Dan kan je de rest wellicht beter 2 jaar bewaren en op het moment dat er iets duidelijk wordt investeren in een oplossing waar je dan iets aan hebt.

De getallen lijken er niet op te wijzen dat de 11k in de komende 2 jaar terugverdiend wordt.

Persoonlijk zou ik investeren in goede isolatie (betaald zich altijd uit, wat de regelgeving ook mag worden en welke beslissingen je in de toekomst ook neemt) en misschien bijleggen van een paar panelen op een vrij stuk dak / schuur om daarmee je huidige verbruik verder of misschien zelfs geheel af te dekken.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Zeker met je eens!

Maar nu komt de focus op die 11k te liggen, terwijl bedrijf van offerte 2 misschien ook gewoon een stringomvormer kan aanbieden?

Micro-omvormers voor 1,32 is geen slechte prijs. Stel dat ze voor ca. 1,10 per wp, dus totaal onder de €7k 14 panelen van 450 wp kunnen leggen dan klinkt het al een stuk vriendelijker.

Dan is het vervolgens nog even zoeken naar een goed energiecontract. Bij Powerpeers is de terugleververgoeding €0,22. Die situatie kun je ook eens doorrekenen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Topicstarter
Het energiecontract hou ik nog in de gaten, het is nu variabel met kale teruglevering, maar echte teruglevering heb ik nog niet vanwege saldering. Qua echte kosten van energie heb ik altijd op rond de 100 euro voorschot. Alleen in de laatste maanden was het meer gezien mijn contract overging naar variabel juist in de maanden met hogere kosten.

Ik zal de jaarnota's er eens spoedig bijzoeken.

---

Qua investering was het ook het twijfelen of een warmtepomp mijn warmtevraag kan bedienen. Zoals aangegeven verwarmarmen we in de woonkamer met een airco op dit moment. Qua gas is het nu nog nodig voor warmwater + slaapkamers/badkamer. Koken is recentelijk over naar inductie. We hebben daarnaast een Evohome installatie, dus warmtevraag kan per zone, al heeft een warmtepomp lange 'stooksessies' om dit op temperatuur te krijgen.

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1