Dakisolatie - Mogelijkheden / onmogelijkheden (naisolatie)

Pagina: 1
Acties:

• Utlbrt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 16:48
Beste Forumleden,

Ik wil graag mijn dak (na)isoleren.

Mijn huidige dak bestaat momenteel (voor zo ver ik kon achterhalen) uit

- Betonnen dakpannen
- Panlatten
- Zo te zien piepschuim (4cm) met daartussen balken (tangellat?) (zie foto)
- Spaanplaat (2cm)
- (Binnen) Gordingen (heten ze geloof ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_pyPdQiA0yN1h5J4fzrW6RaFzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnR2q9Gmj9td5sUdvVRIwexn.jpg?f=fotoalbum_large
(Excuses voor de half wazige foto, ging niet zo makkelijk, kwam een hand te kort ;))

Mijn vraag is als volgt, na het doorlezen van meedere discussies, filmpjes op Youtube, etc, maar het wordt mij d'r niet veel duidelijker op:

Wanneer moet ik (damp?) folie plaatsen (aan de binnenkant) en wanneer niet?

Er lijkt momenteel geen (damp)folie aanwezig te zijn, zowel buiten als binnen.
Mijn grootste zorg is dat ik geen verrot dak wil hebben in toekomst ;)

Mijn originele plan was om Glaswol/Steenwol (16cm) (met flens?), dit ook vanwege de kosten, maar ik sta eventueel open voor andere mogelijkheden.

De nieuwe situatie zoals ik hem mij nu voorstel is als volgt:

- Betonnen dakpannen
- Panlatten
- Zo te zien piepschuim (4cm) met daartussen balken (tangellat?) (zie foto)
- Spaanplaat (2cm)
- (Binnen) Gordingen met daartussen 16CM glaswol/steenwol met flens??
- (damp?) folie??
- Gipsplaten

Alvast bedankt!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-01 07:21

H-W

Als je in deze opbouw voor de zekerheid kiest voor een klimaatfolie krijg je geen vochtproblemen. De piepschuim laag aan de buitenkant moet je toch minstens dampremmend aanmerken, bovendien kan hier best wel al een dampremmende laag op zitten, dat kan ik van de foto niet bekijken.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:46
je kunt dit prima isoleren door een dampopen isolatiemateriaal te gebruiken. Dus steenwol, houtvezel, vlas, etc. Zonder flensdeken of aluminium cachering! Dat materiaal kan tegen je dakbeschot aan en dat werk je af met KLIMAATfolie. niet dampopen of dampdicht maar vochtregulerende klimaatfolie.
Dan kan er nooit een probleem ontstaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Utlbrt
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zojuist gekeken, en de enige mogelijkheden die ik zie m.b.t. glaswol/steenwol zijn de platen (zonder flens). Echter zijn die maar tot maximaal 14 cm diep (in ieder geval bij de bekende bouwmarkten in de buurt..). Ik wou minimaal 16cm diep, want mijn gordingen zijn zo diep.

Is d'r een mogelijkheid deze te verdubbelen (stapelen), dat ik bijvoorbeeld 1 plaat van 6cm en 1 van 10cm gebruik om samen 16cm dikte te krijgen?

Anders ben ik namelijk genoodzaakt om de dikste plaat te pakken (14cm) en vervolgens dan 2-3cm "ruimte" tussen de isolatie en het klimaatfolie/gipsplaten te laten. Ik weet niet of dat dan vervolgens weer nadelig is (zonde is het wel, dus mogelijk dan maar online bestellen).

[ Voor 4% gewijzigd door Utlbrt op 23-03-2023 17:19 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:24
Utlbrt schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:15:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zojuist gekeken, en de enige mogelijkheden die ik zie m.b.t. glaswol/steenwol zijn de platen (zonder flens). Echter zijn die maar tot maximaal 14 cm diep (in ieder geval bij de bekende bouwmarkten in de buurt..). Ik wou minimaal 16cm diep, want mijn gordingen zijn zo diep.

Is d'r een mogelijkheid deze te verdubbelen (stapelen), dat ik bijvoorbeeld 1 plaat van 6cm en 1 van 10cm gebruik om samen 16cm dikte te krijgen?

Anders ben ik namelijk genoodzaakt om de dikste plaat te pakken (14cm) en vervolgens dan 2-3cm "ruimte" tussen de isolatie en het klimaatfolie/gipsplaten te laten. Ik weet niet of dat dan vervolgens weer nadelig is.
Ja, uiteraard kan dit. Maar je bent vaak goedkoper uit met Glaswol-rollen. Makkelijk verkrijgbaar online. Je hebt bijvoorbeeld een 032 rol die het beste isoleert (wel iets stugger). Even kijken op Jandeisolatieman of Isolatiemateriaal.nl.

• Utlbrt
Probleem met de glaswol rollen (of steenwol rollen) is dat d'r een aluminium flens aan zit, dit kan (in combinatie met de bestaande isolatie aan de buitenkant) volgens de heren hier boven niet (zonder gevaar, of ik heb het verkeerd begrepen), want voor zo ver ik kon vinden is de flens weer een damp-folie en geen klimaatfolie*

[ Voor 15% gewijzigd door Utlbrt op 23-03-2023 17:22 ]

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:24
Utlbrt schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:21:
Probleem met de glaswol rollen (of steenwol rollen) is dat d'r een aluminium flens aan zit, dit kan (in combinatie met de bestaande isolatie aan de buitenkant) volgens de heren hier boven niet (zonder gevaar, of ik heb het verkeerd begrepen).
Nee. Die zijn er heel veel zonder flens.
Zie: https://www.isolatiemateriaal.nl/glaswol/glaswol-kale-rol

• Utlbrt
Perfect, dat scheelt ook al aardig in de prijs! Bedankt

• Utlbrt
Ik heb vandaag nog eens alles opgemeten, en nu blijkt dat de gordingen in mijn voorzolder en de gordingen in het stuk na de scheidingswand (ooit gemaakt door een vorige bewoner van dit huis) qua diepte verschillen (heel fijn..).

Dit kan 2 dingen betekenen, of ik plaats minder isolatie op de voorzolder (12cm ipv 16cm), of ik hoog de gordingen op in de voorzolder, dit doormiddel van een platte balk van 4cm.

Vervolgens zit ik met 1 a 2 andere problemen:

- Ik moet (meer) elktra verleggen i.v.m. het feit de gordingen verhoogd worden, hierdoor komt de isolatie meer het "huis" in, en zullen d'r 2 stopcontacten verplaatst moeten worden
- Waarschijnlijk moet mijn CV ketel rookkanaal vervangen worden, omdat deze een splitsing heeft relatief hoog in de dak-nok waardoor, als ik de gordingen verdik, de isolatie daar tegenaan komt (plaatje zegt meer dan 1000 woorden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hms6cHky_T8JoonCUk3K3pMiadI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOXFXEUenjssdSQQ1plAx1gT.jpg?f=fotoalbum_large

PS: Mocht dit veranderd moeten worden, zou ik dit laten doen, ik kan wel wat dingen, maar aan een CV ketel rookgas kanaal ga ik zelf niet sleutelen.

Tevens is dit een mooi moment om o.a. de ontluchting van het riool te fatsoeneren, dit is al tijden een doorn in het oog, maar goed :P

Is het verstandig om 2 verschillende diktes isolatiemateriaal te gebruiken? Kan dit kwaat (we laten even in het midden of het isolatie-technisch handig is). Zoals het d'r nu uit zou zien zou ik respectievelijk Rd 3.75 (12cm) & Rd 5.0 (16cm) isolatie plaatsen (indien ik de gordingen niet ophoog).

PS (2): De voorzolder is onverwarmt, d'r is geen radiator aanwezig, de "achterzolder" (na de scheidingswand) heeft WEL een radiator, het plan (voor nu, tenzij d'r goede redenen zijn om dit niet te doen) is om daar 16cm isolatie te plaatsen. Ook om het comfort te verbeteren, dit is namelijk de hobbykamer van de vrouw.

[ Voor 10% gewijzigd door Utlbrt op 24-03-2023 09:38 ]

Pagina: 1