Highend GamePC - 2k / 4k

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 11:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zelf zit ik niet meer in de hardware en probeer ik d.m.v. het lezen van reviews wel bij te blijven, echter valt dit niet mee merk ik. Ik wil zonder concessies een Game-PC bestellen welke op 2k of 4k resolutie goede resultaten neerzet.

Mijn vraag is dan ook voornamelijk of de onderdelen welke ik nu heb samengesteld hierin voorzien of dat er nog onderdelen zijn die mij meer opleveren? Nieuwste serie Intel CPU? Luchtkoeling i.p.v. waterkoeling?

De case is gekozen omdat ik er een extra LCD in wil gaan zetten zoals hier: https://hyte.com/store/lcd-kit?v=136

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een budget, wil gewoon het maximaal haalbare configuren, zonder dat ik dure onderdelen neem om het feit dat ze duur zijn. Het moet wel meerwaarde leveren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderdelen (enkel een NVME disk van 2TB en randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-13700KF Tray€ 437,25€ 437,25
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-E GAMING WIFI€ 549,99€ 549,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G€ 2.199,-€ 2.199,-
1BehuizingenHyte Y60 Zwart€ 214,90€ 214,90
1WaterkoelingArctic Cooling Liquid Freezer II - 420 RGB B€ 149,90€ 149,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 246,21€ 246,21
1VoedingenSeasonic Vertex GX-1200€ 279,-€ 279,-
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 1TB€ 109,-€ 109,-
1Solid state drivesSeagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB€ 206,90€ 206,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.392,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig altijd naar Intel en Nvidia, niet echt een reden voor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Snel, stil en stabiel

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Zie bovenaan

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-06 15:58
UniPer schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:30:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb niet echt een budget, wil gewoon het maximaal haalbare configuren, zonder dat ik dure onderdelen neem om het feit dat ze duur zijn. Het moet wel meerwaarde leveren.
Dan zijn er zeker betere keuzes te maken.

Een moederbord van 550 euro is altijd te duur. Een van 300 euro en vaak nog minder doet net zo goed zijn werk.

Misschien wachten op de uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed. Die wordt sneller, zuiniger en dus stiller dan de 13700k.

64GB RAM met een true latency van 14,29 ns is onzinnig. Voor gamen wil je snel RAM met latency van 12,00 ns of minder en 64GB ga je de komende 8 jaar niet nodig hebben.

Je kunt beter niet veel chipset lanes gebruiken voor nvme’s. Stop er maximaal 2 in de pc. 1 op cpu lanes en 1 via chipset lanes.

De Seasonic Vertex is nog niet uitgebreid getest in een fatsoenlijke review. Daarbij komt dat de laatste 2 generaties Seasonic voedingen (Focus platform) niet bepaald goed waren. Ik zou hem nu nog links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 12:57
Welke monitor gebruik je voor gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Boris1986 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:29:
Welke monitor gebruik je voor gamen?
Op dit moment nog op een Asus Rog Swift PG279Q, maar wellicht dat er een upgrade volgt naar een 4k scherm

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Djarune schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:32:
[...]

Dan zijn er zeker betere keuzes te maken.

Een moederbord van 550 euro is altijd te duur. Een van 300 euro en vaak nog minder doet net zo goed zijn werk.

Misschien wachten op de uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed. Die wordt sneller, zuiniger en dus stiller dan de 13700k.

64GB RAM met een true latency van 14,29 ns is onzinnig. Voor gamen wil je snel RAM met latency van 12,00 ns of minder en 64GB ga je de komende 8 jaar niet nodig hebben.

Je kunt beter niet veel chipset lanes gebruiken voor nvme’s. Stop er maximaal 2 in de pc. 1 op cpu lanes en 1 via chipset lanes.

De Seasonic Vertex is nog niet uitgebreid getest in een fatsoenlijke review. Daarbij komt dat de laatste 2 generaties Seasonic voedingen (Focus platform) niet bepaald goed waren. Ik zou hem nu nog links laten liggen.
toon volledige bericht
CPU vind ik heel erg lastig...ik zit al jaren op Intel en 'durf' niet zo goed over te stappen eerlijk gezegd. Heb hier totaal geen goed onderbouwde reden voor overigens |:(

RAM is wel een goede tip, hier zal ik zeker nog even naar kijken, 64GB is voor mij echt voorsorteren op misschien het draaien van een VM en toekomstbestendigheid...dan weet ik zeker dat ik zat heb 8)

Voor wat betreft de voeding kan ik mij herinneren dat Seasonic 'vroeger' als één van de beste uit de test kwam...nu zal ik dus even verder moeten kijken. Welk merk is dan betrouwbaar te noemen?

En qua waterkoeling/luchtkoeling..hier nog een advies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 17:14
Je wilde geen concessies doen, dan zou ik inderdaad voor de 7800X3D gaan als die eraan komt. Het AMD-platform presteert de laatste jaren gewoon prima en is betrouwbaar.

Voor je huidige optie is sneller geheugen ook nog mogelijk:
G.Skill Trident Z5 F5-6000J3040G32GX2-TZ5K

Het is allemaal natuurlijk wel beetje overkill, zeker omdat je niet gaat overklokken, zo'n moederbord is bijvoorbeeld juist zo duur omdat er allemaal OC-opties zitten. Als je die niet gaat gebruiken kun je beter gewoon een wat goedkoper moederbord aanschaffen, qua prestaties maakt het dan werkelijk niets uit.

Ook qua SSD's zou ik eerder nu maar één 2TB SSD kopen en de volgende generatie PCIe 5.0 SSD's afwachten die de komende periode uit zal worden gebracht. Anders heb je allemaal van die mooie PCIe 5.0 M2-slots op je moederbord, maar zitten er alleen de huidige generatie PCIe 4.0 SSD's in.
Pagina: 1