Welke provider in combinatie met een thuis server?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunroos
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-07 15:56
Hallo Tweakers,
Ik was benieuwd naar welke provider jullie gebruiken in combinatie met een thuis server?
Ik woon nu nog in een studentenhuis en hier hebben wij Ziggo, maar ik ga verhuizen en op mijzelf wonen. Daar heb ik dan ook volle keuze in welke provider ik zou willen.
Ik weet van Ziggo uit mijn eigen ervaring dat er bepaalde poorten zijn geblokkeerd bij Ziggo (bijvoorbeeld 445 en 520). Is dit bij bijvoorbeeld KPN ook nog zo? Of kan ik dit omzeilen door een eigen router achter de Ziggo modem te hangen?

Thanks voor de info alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:27

lier

MikroTik nerd

(jarig!)
Wat wil je met je thuisserver hosten?

Enige dat ik zelf publiekelijk aanbied, zijn een webserver, Jamulus server en VPN server. Alles dat ik thuis (verder) wil benaderen doe ik via de VPN.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:53
Als de poorten bij de provider geblokkeerd zijn kun jij met een eigen router niets doen. Weet je ook al waar je gaat wonen en welke providers er beschikbaar zijn? Ziggo en DSL providers kunnen meestal wel leveren, als er glasvezel aanwezig is dan hangt het er wat vanaf welk netwerk er beschikbaar is. Als er hier nu iemand bijvoorbeeld zegt: "ja met Delta kan x en y wel" terwijl jij op een adres gaat wonen waar E-fiber ligt en Delta niet levert ga je daar weinig mee kunnen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb KPN en host hier thuis alles achter een reverse proxy, dus je hebt alleen poort 443 nodig. KPN blokkeert niet actief poorten, maar monitort wel via welke poorten je verkeer stuurt, en grijpt in bij onveilige diensten (zoals portmap) in mijn ervaring.

Ben wel benieuwd welke exotische diensten je wil hosten dat je je hier druk om maakt? Veel dingen kun je wel thuis hosten maar moet je absoluut niet willen, zoals een webserver die anderen zouden bezoeken of een mailserver oid. Je hebt bij een consumentenprovider geen zekerheid en je kunt bijvoorbeeld meestal geen rDNS instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Residentiele ISP's blokkeren bepaalde poorten op basis van best practices om mensen tegen zichzelf en elkaar te beschermen.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.bitag.org/documents/Port-Blocking.pdf

Port 445 wordt gebruikt voor file & printer sharing. Dat moet je echt niet over publieke internet willen ook niet als MS iets gerookt heeft en het voor Azure cloud wil gebruiken |:(
Port 520 is RIP, een legacy routing protocol:
RIP operates on UDP/520. Some ISPs implement port blocks that are strictly designed to prohibit a customer’s misconfigured network device from impersonating an ISP’s DCHP server. Similarly, ISPs may implement port blocks to prevent a customer’s network device from attempting to use the RIP protocol directed at the ISP. In both the DCHP and RIP use cases, the customer’s traffic is directed at the ISP’s network equipment and not the Internet. The blocking of these ports is unlikely to have a negative
impact on users.
Ik vraag me heel erg af wat je van plan bent te doen dat SMB over internet en RIP naar een extern netwerk vereist...

Nu, lang verhaal kort, maar het is zelfs onderdeel van de verantwoordelijkheid van een ISP richting - leken - consumenten dat ze dit doen. Wil je dit per se niet, dan moet je vooral kijken richitng een zakelijke abo waar een dergelijke zorgplicht niet bestaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Hier draai ik een homeserver op T-mobile glasvezel. Alles na de ONT in eigen beheer.

Interne resources zijn allemaal ontsloten via VPN, m.u.v. een minecraft server die af en toe gebruikt wordt (met whitelist).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teunroos
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-07 15:56
Thanks voor alle reacties!
Het is niet voor een specifiek doeleind. Ik was gewoon benieuwd welke provider de meeste vrijheid zou geven rondom het hosten van eigen dingen. Ik denk dat ik een reverse proxy in mijn achterhoofd met houden om dingen zoals gameservers en een plex server te hosten.
Pagina: 1