Erfafscheiding is een haag. Buren bouwen tuinhuis te dichtby

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legolaslegolas
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik heb een nieuwbouwwoning waarvan de erfafscheiding dus een haag is. Nu zag ik dat het nieuwe houten tuinhuis van de buren veel te dichtbij de haag staat. Volgens de akte van levering van mijn huis dienen de kopers ervoor te zorgen dat de haag gezond blijft.

Mijn buren suggereren al als oplossing dat de haag gewoon wat opgeschoven wordt. Zelf zie ik dat niet zitten aangezien ik niet eens weet of hier wel lang wil blijven wonen (oprecht niet). En dan wil ik dus geen woning verkopen met de opmerking "Ja, de haag staat niet echt op de erfafscheiding want de buren bouwden per ongeluk een tuinhuis te dichtbij." Bovendien, zij zoeken bewust of onbewust het randje op door niet een gezonde afstand tot de haag te houden.

Ik woon niet in een stad dus hun tuin is an sich al groot genoeg. En ik heb ook al genoeg betaald per m2 voor de kavel... (Edit: ik heb hier gewoon kalm de feiten proberen te noemen. Ik zit hier niet met een vuurrood hoofd te typen.)

Ik ben dus niet echt blij met deze situatie. Zijn er mensen met soortgelijke ervaring hier?

Edit: Het betreft een relatief klein tuinhuis dus dan mag het volgens de Nationale regelgeving dichtbij een erfafscheiding staan (maar het mag natuurlijk geen schade veroorzaken aan de erfafscheiding). Omwille van privacy wil ik niet noemen om wat voor haag het gaat. Maar ik heb al contact opgelegd met de hovenier in kwestie wat zijn visie is op de situatie. Te dichtbij is in dit geval werkelijk te dichtbij. En niet zo'n beetje ook. Ik heb enig verstand van dit type haag door mijn achtergrond.

(Dichtby in de titel geschreven vanwege limitaties aan toegestane hoeveelheid tekens.)

[ Voor 21% gewijzigd door Legolaslegolas op 22-03-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Hoe dichtbij is te dichtbij?
want als je nu al gaat ruzie maken over het tuinhuis, dan gaat dat nooit goed komen :(
Wat staat er in akte, want gezond blijven is nogal breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 10:35
Hoe groot is het tuinhuis, dat bepaald o.a. de afstand tot de erfgrens.
En waarom zou een haag aan uw zijde niet gezond blijven?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ga er voor het gemak vanuit dat het een hederahaag betreft, daar kun je praktisch een schuur op bouwen en het blijft nog gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 20:29
die haag groeit tegen het tuinhuis aan en is prima te onderhouden vanaf jouw kant, jij ziet hun kant toch niet.

dat het tuinhuis al dan niet te dichtbij gebouwd is is een ander verhaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Legolaslegolas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:58: En ik heb ook al genoeg betaald per m2 voor de kavel...
En dat geeft je bepaalde rechten ofzo? :?

Wij kunnen van alles vinden maar de enige oplossing is met je buren om de tafel een kop koffie/thee drinken en dit bespreken.

Ow en om alvast te spoilen, ik denk dat die buren ook genoeg betaald hebben per M2 voor hun kavel O-)

[ Voor 35% gewijzigd door sapphire op 22-03-2023 15:06 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

sapphire schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:05:
[...]

En dat geeft je bepaalde rechten ofzo? :?
Erm ja. dat geeft je recht om jouw m2 te mogen voor jezelf.
En niet opeens moeten inleveren voor een haag omdat de buren hun tuinhuis verkeerd hebben gezet.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:07
Ik zou die haag zeker niet verplaatsen zodat zij er beter bij kunnen.

Hebben ze überhaupt een vergunning voor het tuinhuis? Lijkt me dat zo dicht op de erfgrens met hoogte vergunningsplichtig is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52

sapphire

Die-hard pruts0r

heuveltje schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:08:
[...]

Erm ja. dat geeft je recht om jouw m2 te mogen voor jezelf.
En niet opeens moeten inleveren voor een haag omdat de buren hun tuinhuis verkeerd hebben gezet.
Dat je die heg niet wilt verplaatsen en meters inlevert ok, touché.

Ik doelde meer op de algemene toon van de post die nogal opgefokt overkomt en dan zo'n opmerking erbij komt niet heel vriendelijk over. Zo van "ik vind dat de buren X niet mogen want weet je hoeveel ik hiervoor betaald heb".

Sowieso valt er met de info nu weinig te zeggen of het tuinhuis van de buren er wel of niet mag staan dus wie zegt dat het tuinhuis verkeerd staat.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:09:
Ik zou die haag zeker niet verplaatsen zodat zij er beter bij kunnen.

Hebben ze überhaupt een vergunning voor het tuinhuis? Lijkt me dat zo dicht op de erfgrens met hoogte vergunningsplichtig is.
Met de wet vergunningsvrij bouwen is dat helemaal geen zekerheid (meer)
Maar dat valt makkelijk te checken https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Heb je een foto of tekening met daarop duidelijk de erfgrens, de haag, en de afstand van de haag tot de nieuwe schuur? Dat maakt de situatie voor ons iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
Volgens mij is er bij je gemeente wel iets vast gelegd m.b.t de afstand tot een haag / boom. Bij onze gemeente moet een haag op minimaal 0,5 meter en een boom op 1 meter van bebouwing af staan. Wellicht dat je iets dergelijks kunt checken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb een heel huis tegen de heg van de buurman staan (zonder discussie wie er eerder was). dat gaat over een lengte van 9 meter gewoon prima, de heg is aan zijn kant groen. De enige afspraak die we hebben is dat hij minimaal 1x per jaar zijn kant uit mijn dakgoot heggeschaart.

gaat gewoon goed die heg, het is net onkruid maar dan wat groter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:38
Legolaslegolas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:58:
Ik heb een nieuwbouwwoning waarvan de erfafscheiding dus een haag is. Nu zag ik dat het nieuwe houten tuinhuis van de buren veel te dichtbij de haag staat. Volgens de akte van levering van mijn huis dienen de kopers ervoor te zorgen dat de haag gezond blijft.
Ik zou zorgen dat je jouw kant van de haag netjes onderhoudt. Als de buren dat aan hun kant niet kunnen, hebben zij daar waarschijnlijk ook de narigheid van (lelijke haag, schade aan tuinhuis). Maar dat is dan hun probleem; niet het jouwe. Jij kan nooit worden aangesproken op die schade. (Wie zou dat dan trouwens moeten doen? De gemeente?)
Verder zou ik het laten rusten en zeker niet de haag opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
De haag laten staan. Zelf de haag goed onderhouden. Dan valt er niet aan op te merken. Als zij de gezamelijke haag niet kunnen onderhouden is niet jouw probleem. Je hebt het aangegeven. Dan is het aan hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
je hebt een huis gekocht en daarbij staat dat jullie de haag goed moeten onderhouden? Ben ik de enige die dat een gekke constructie vind? Van wie is die haag dan? Als je dat gekocht hebt, dan bepaal je toch lekker zelf wat je met die haag doet?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:13
Of de haag goed blijft groeien hangt er een beetje vanaf of het tuinhuis aan de zonkant of de schaduwkant staat.
Als jouw kant de schaduwkant is dan zal de groei wel flink belemmerd worden doordat het tuinhuis licht wegneemt.
Is jouw kant de zonkant, dan verwacht ik weinig problemen.
No Hands schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:40:
je hebt een huis gekocht en daarbij staat dat jullie de haag goed moeten onderhouden? Ben ik de enige die dat een gekke constructie vind? Van wie is die haag dan? Als je dat gekocht hebt, dan bepaal je toch lekker zelf wat je met die haag doet?
In nieuwbouwwijken kom je dat tegenwoordig steeds vaker tegen.

Haagjes bij voortuinen die niet verwijderd mogen worden maar wel onderhouden moeten worden.
Maar ook hagen in achtertuinen.

Op zich vind ik het wel iets goeds. het is goed voor de vogeltjes.

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 23-03-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55
No Hands schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:40:
Dat denk ik ja, dit is tegenwoordig heel normaal.
Gemeentes kunnen handhavend optreden wanneer je niet aan deze afspraak voldoet, die notarieel is vastgelegd.

@TS ik zou me er niet zo druk om maken. Een tuinhuis mag dicht tegen de erfgrens gebouwd worden. De haag blijft aan jouw kant gewoon prima toch, aangezien daar zon komt?
Tevens houdt een hederahaag zich natuurlijk beter in schaduw dan een beukenhaag, zie zal inderdaad aan een kant zijn blad nauwelijks meer laten aangroeien als dat tegen een schuur staat gebouwd.

Maar waarom maak je je druk om de kant van de haag die jij niet ziet, maar alleen je buren?
Je bent gewoon gefrustreerd vanwege het feit dat de buren daar een tuinhuisje bouwen?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 23-03-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:00:
want als je nu al gaat ruzie maken over het tuinhuis, dan gaat dat nooit goed komen :(
Want als je nu al een tuinhuis te dicht bij de erfgrens plaatst en je niet voldoet aan afspraken, gaat dat nooit goedkomen.

Tot waar moet je accepteren dat een buur niet aan de afspraaken/voorwaarden voldoet en vanaf is in dit geval @Legolaslegolas die ruzie gaat maken of wanneer veroorzaken juist de buren dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Want als je nu al een tuinhuis te dicht bij de erfgrens plaatst en je niet voldoet aan afspraken, gaat dat nooit goedkomen.

Tot waar moet je accepteren dat een buur niet aan de afspraaken/voorwaarden voldoet en vanaf is in dit geval @Legolaslegolas die ruzie gaat maken of wanneer veroorzaken juist de buren dat.
De haag staat niet te dichtbij. TS sorteert voor op een mogelijk toekomstige situatie dat er iets met de haag zou kunnen gebeuren.

Voor nu is er niets aan de hand. Tuinhuis staat goed en zover ik lees in de TS is de haag nog goed.

Alles gewoon lekker laten zoals het is, geen gedoe. Ook niet de haag gaan verplaatsen. Als de haag echt niet goed groeit eens in gesprek gaan met de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Napo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:04:
[...]

Daarom, hoe dichtbij.
"Ertegenaan" = Haag gaat dood, logisch dat je ruzie maakt.
30 cm = Haag wordt dor aan die zijde.
50 cm = krap, maar zelfs bij te houden.
Alles meer dan 50 cm heeft eigenlijk geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:04
99ruud99 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:09:
[...]

Daarom, hoe dichtbij.
"Ertegenaan" = Haag gaat dood, logisch dat je ruzie maakt.
30 cm = Haag wordt dor aan die zijde.
50 cm = krap, maar zelfs bij te houden.
Alles meer dan 50 cm heeft eigenlijk geen enkel probleem.
Zelf geen haag gehad denk ik?
Die rotzooi kruipt door bakstenen heen als ze kunnen, die gaat echt niet dood hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Ik heb zelf een haag in de tuin staan en die heeft toch echt behoorlijke kale plekken (we wonen hier net pas een paar maanden). Dus de opmerking "die zijn niet dood te krijgen" neem ik wel met een aardige korrel zout. Ik snap de TS dan ook wel dat die zich zorgen maakt over die haag, als de haag aan de tuinhuis zijde bruin/kaal begint te worden dan is de kans groot dat dat door gaat werken naar de kant van de TS en dat wil je gewoon niet.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Soepstengel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:18:
Ik heb zelf een haag in de tuin staan en die heeft toch echt behoorlijke kale plekken (we wonen hier net pas een paar maanden). Dus de opmerking "die zijn niet dood te krijgen" neem ik wel met een aardige korrel zout.
De ene haag is de andere niet. Als we het hebben over een hedera helix dan zijn ze vrij vast en inderdaad niet heel lastig om levend te houden. Andere hagen hebben iets wat andere eisen om levend te blijven.

Maar zoals zo vaak, details over de situatie zijn van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:52

Audione0

Strijdt der titanen

Veel speculatie onder de reaguurders :P TS kan wellicht meer info geven :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Legolaslegolas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:58:
Mijn buren suggereren al als oplossing dat de haag gewoon wat opgeschoven wordt. Zelf zie ik dat niet zitten aangezien ik niet eens weet of hier wel lang wil blijven wonen (oprecht niet). En dan wil ik dus geen woning verkopen met de opmerking "Ja, de haag staat niet echt op de erfafscheiding want de buren bouwden per ongeluk een tuinhuis te dichtbij."
Je aanname lijkt te zijn dat je bij verkoop deze opmerking moet maken, maar je kunt bijvoorbeeld ook een stuk grond verkopen aan de buren. Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar bedoel dat er soms meer wegen naar Rome zijn.
Bovendien, zij zoeken bewust of onbewust het randje op door niet een gezonde afstand tot de haag te houden.
Ja, maar daarom zijn er nog wel meer oplossingen mogelijk. Is het verplaatsen van de heg en formeel aanpassen erfgrens (kadaster etc.) niet mogelijk? Ik zou zeggen dat de kosten dan wel voor de buren zijn.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47
Over de ‘lekker laten staan’ reacties:

Ik begrijp de gedachte echt en vind dat we ons allemaal niet zo druk moeten maken over ogenschijnlijke kleinigheden.
Maar dit zorgt er wel voor dat de brutale medemens gewoon maar alles gedaan krijgt. We moeten het kaas niet van ons brood laten eten.

Onze buren hebben een stuk grond in gebruik genomen dat van ons is, terwijl ik er niet bij kan.
Nu kun je zeggen ‘laat doen’, maar ik laat mensen niet zomaar over me heen lopen, kom nou.

Als de buren een situatie creëren waardoor jij er op achteruit gaat, van je af bijten. Zelfs als het vergunningvrij is, het is ook gewoon een appeal: “hoi, ik zou het fijn vinden als het huisje 20 cm verder kan”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Muldert schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:34:
Over de ‘lekker laten staan’ reacties:

Ik begrijp de gedachte echt en vind dat we ons allemaal niet zo druk moeten maken over ogenschijnlijke kleinigheden.
Maar dit zorgt er wel voor dat de brutale medemens gewoon maar alles gedaan krijgt. We moeten het kaas niet van ons brood laten eten.

Onze buren hebben een stuk grond in gebruik genomen dat van ons is, terwijl ik er niet bij kan.
Nu kun je zeggen ‘laat doen’, maar ik laat mensen niet zomaar over me heen lopen, kom nou.

Als de buren een situatie creëren waardoor jij er op achteruit gaat, van je af bijten. Zelfs als het vergunningvrij is, het is ook gewoon een appeal: “hoi, ik zou het fijn vinden als het huisje 20 cm verder kan”
Een stuk grond van een ander in gebruik nemen is héél wat anders dan een schuurtje/tuinhuis op eigen grond dichtbij een haag bouwen.

Wie zonder toestemming een ander zijn eigendommen gebruikt is een oetlul en daar mag zeker tegen opgetreden worden.

Maar de haag in deze casus zal het prima doen als deze regelmatig nog een aantal uren per dag in de zon staat (alleen wat ochtendzon of avondzon is echt wel voldoende). TS kan zijn zicht-zijde van de erfafscheiding dan nog prima snoeien en bijhouden. Voor de buurman wordt dat lastiger. En wildgroei van de haag kan dan zelfs het tuinhuis aantasten. Maar dat onderhoudsprobleem is iets voor de buurman.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Napo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:49:
[...]

De ene haag is de andere niet. Als we het hebben over een hedera helix dan zijn ze vrij vast en inderdaad niet heel lastig om levend te houden. Andere hagen hebben iets wat andere eisen om levend te blijven.
Ik ben jaren bezig het uit mijn tuin te verbannen, (de hele tuin en muur van deze woning zaten vol, en een schutting. )1 takje van 4cm ergens onder de aarde en in de lente komt er weer zo'n helldera -zo noem ik het- boven kijken. Wel mooi groen in de winter. Zal deze lente weer paar keer kijken. Denk dat ik er bijna ben. Maar als er nog een klein stukje is en je doet niets ligt over 5 jaar de hele tuin vol. Ik verbaas me altijd dat de hele aarde nog niet overwoekerd is door deze plant.
Wat wel mooi aan was is dat eind van de zomer hij bloeit en vol met bijen zit :)

Maar dat terzijde.
Ik denk dat je buren nog spijt gaan krijgen van die schuur die ze tegen je hedera hebben aangezet. O-)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MrMonkE schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Maar dat terzijde.
Ik denk dat je buren nog spijt gaan krijgen van die schuur die ze tegen je hedera hebben aangezet. O-)
weten we inmiddels al dat het een hedra is? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
In de achtertuin een schuur bouwen is toegestaan. Staat het gebouwtje verder dan 4 meter van de woning af mag deze maximaal 3 meter hoog zijn.

Zo mag je bouwen tegen de erfafscheiding aan. Je zou bv kunnen afspreken om de heg op dat punt weg te halen en het bouwwerk op de erfafscheiding te plaatsen.

Voordeel is dat deze “muur” mandelig wordt. Je kan dan nieuwe beplanting er tegen aan zetten of een likje verf, lampje of schilderij ophangen. De muur is dan namelijk mandelig, beide zijn dan eigenaar net als de heg.

Zetten zij de muur op 1 cm van de erf grens. Dan is het een privé muur je mag er geen likje verf op gooien, beplanting tegen aan enz. Wel kan je dan op de erfgrens nieuwe heg plaatsen die je aan 1 kant kan onderhouden.

Dat is tevens wel een groot nadeel voor je buurman. Want hij kan dan geen onderhoudt meer plegen op die kant van zijn schuur. En mag ook niet zomaar de erf afscheiding verwijderen/aanpassen.

Ook zou je bij de gemeente kunnen kijken wat de voorwaarden zijn voor het plaatsen van bouwwerken op eigen erf. De algemene gemeente bepalingen kunnen afwijken van de landelijke. Kan dus zijn dat er helemaal niet gebouwd mag worden op deze manier.

Aan de anderekant, is nu ook de buurman verantwoordelijk voor de heg. Gaat deze dood zal hij gezien het een mandelige heg is mee moeten betalen aan vervanging reparatie onderhoud. Dat kan je afdwingen via rechtsbijstand als hij niet wil betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 25-03-2023 11:01 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:09
Mooi weer hoe slecht velen lezen of juist niet lezen.
Er is door de TS helemaal niet gesproken over een Hedra sterker nog na de opening van dit topic is er geen reactie meer geweest.
1 Persoon denkt dat het een Hedra zal zijn (geen idee waarom er zijn vele veel meer gangbare hagen beschikbaar) en dus velen die de openingspost niet eens lezen maar alleen van de (laatste??) berichten uit gaan.

Afhankelijk van welke type haag de TS heeft staan en aan welke kant de licht kant is kan je pas een oordeel geven of de haag er wel of niet van te lijden heeft.

Een Hedra kan erg veel hebben en is mits goed bijgehouden geen moeilijk bij te houden haag.
Een conifeer heeft qua licht veel meer eisen, een Laurier kan bij wijze van spreken bijna tegen een gebouw aangezet worden. Een Beuk heeft dan weer liever wat meer ruimte etc.

Zelf zou ik het in sommige gevallen zelfs liever heel dicht/ er tegenaan mooier en gemakkelijker vinden.
Een halve meter (of een hele meter) geeft vaak meer plaats voor rommel wat minder goed bijgehouden wordt.
Strak tegen een gebouw indien mogelijk staat dan mooier.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

twain4me schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:51:
[...]

weten we inmiddels al dat het een hedra is? :+
Ik las iemand dat zeggen dat het een Hedera betreft.
Ging er vanuit dat dat correct was.
Anders gewoon planten zo'n hedera.
Die verzwelgt het tuinhuisje binnen 5 jaar.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Ad de Jong schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:20:
Mooi weer hoe slecht velen lezen of juist niet lezen.
Er is door de TS helemaal niet gesproken over een Hedra sterker nog na de opening van dit topic is er geen reactie meer geweest.
1 Persoon denkt dat het een Hedra zal zijn (geen idee waarom er zijn vele veel meer gangbare hagen beschikbaar) en dus velen die de openingspost niet eens lezen maar alleen van de (laatste??) berichten uit gaan.

Afhankelijk van welke type haag de TS heeft staan en aan welke kant de licht kant is kan je pas een oordeel geven of de haag er wel of niet van te lijden heeft.

Een Hedra kan erg veel hebben en is mits goed bijgehouden geen moeilijk bij te houden haag.
Een conifeer heeft qua licht veel meer eisen, een Laurier kan bij wijze van spreken bijna tegen een gebouw aangezet worden. Een Beuk heeft dan weer liever wat meer ruimte etc.

Zelf zou ik het in sommige gevallen zelfs liever heel dicht/ er tegenaan mooier en gemakkelijker vinden.
Een halve meter (of een hele meter) geeft vaak meer plaats voor rommel wat minder goed bijgehouden wordt.
Strak tegen een gebouw indien mogelijk staat dan mooier.
Dan nog blijft natuurlijk de heg/haag mandelig, dus beide verantwoordelijk.
Als door nalatigheid de heg aangetast wordt en dat is verwijtbaar. gaat de rekening naar de buurman.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Als jouw tuin de zonkant is: Hedera haag aan zonkant gaat niet dood. Ergo: Als ze de tuinhuis te dicht op de haag bouwen gaat die overal tussen groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
mierenfokker schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:14:
Als jouw tuin de zonkant is: Hedera haag aan zonkant gaat niet dood. Ergo: Als ze de tuinhuis te dicht op de haag bouwen gaat die overal tussen groeien.
Volgende stap "buur? kunnen we de haag weghalen? Het is zo'n gedoe met onze tuinhuis!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
Ik heb ook zo'n akte waar iets staat over een haag en instandhouding. Als dat in de akte staat, kun je dus niet een bouwwerk op de erfgrens zetten.

Want dat het 'toegestaan' is, is alleen vanuit het omgevingsrecht, niet vanuit het civiele recht, waaronder die bepaling in die akte valt.

Waar je nog wel naar kunt kijken is wat er precies bepaald is over die instandhoudingsverplichting en vooral tegenover wie je die hebt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-08 15:19
Soms is het ook een kwestie van elkaar tegemoet komen.

Heb zelf ook in deze situatie gezeten.

Buurman wou graag tuinhuisje plaatsen. Helemaal prima. Ik snap dat hij niet een kleine meter wil verliezen om vervolgens erachter de haag op de erfgrens te kunnen onderhouden.

Uiteindelijk hebben we een compromis gesloten. De kant waarvan het tuinhuisje op de erfgrens zou komen te staan is een extra dikke houten plaat van 5cm dik geschroefd. Deze plaat is vanaf mijn kant van de tuin goed erop/eraf te schroeven. Hierop mocht ik plantenbakken hangen/ klimop plaatsen o.i.d. om een groene (naar mijn eigen smaak nieuwe erfgrens scheiding aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:11:
[...]

Zelf geen haag gehad denk ik?
Die rotzooi kruipt door bakstenen heen als ze kunnen, die gaat echt niet dood hoor.
Hedra, bamboe of beuk..... Effect gaat heel anders zijn. Hedra gaat sneller de hoogte in dan een tuinhuis in aanbouw. De beuk wordt een minder vrolijk verhaal mogelijk.

Maar beperk je vooral even tot jouw kant van de haag. Jij bent verantwoordelijk voor het in stand houden van jouw kant. Dat de buren dat niet goed doen aan hun kant, is verder hun probleem. Zolang die haag aan jouw kant maar licht krijgt, dan komt dat echt wel goed. Kan me ook niet voorstellen dat men een heel lastige en kwetsbare soort gebruikt voor zoiets, want je legt vervolgens het onderhoud bij een clubje leken neer.

Zolang de haag aan jouw kant niet kansloos is, voorzie ik vooral op termijn een probleem voor de buren. Want de haag weghalen of verplanten is natuurlijk geen optie. Het ligt al vast, dat hij op die plek gehandhaafd zal worden. De haag dan maar een stukje verschuiven is natuurlijk een compleet van de pot gerukt idee. Nee, natuurlijk gaan we die niet een stukje verschuiven omdat jij je hok er te dicht tegenaan hebt gezet. Waar wil je hem dan heen schuiven, zonder te gaan parasiteren op de grond van een ander?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:15
MrMonkE schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:09:
[...]

Ik las iemand dat zeggen dat het een Hedera betreft.
Ging er vanuit dat dat correct was.
Anders gewoon planten zo'n hedera.
Die verzwelgt het tuinhuisje binnen 5 jaar.
pas op met wat je zegt he... is een gevoelige kwestie. "Omwille van privacy wil ik niet noemen om wat voor haag het gaat." ;) ;)

zeker, zeker

Pagina: 1