Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 09:18
wij hebben deze winter vanuit de gemeente/provincie (almeerminder.nl) warmtebeelden van ons huis laten maken, waarbij we fors ons huis hadden verwarmd en bij het maken van de fotos geen rolluiken omlaag of luxaflex dichtgezet hebben.

Ik zit met het volgende:
  1. De houten panelen geven meer warmte af dan het glas, is dit nog enigszins netjes te fixen?
  2. Het stuk dak dat overhelt naast de buitenmuur is van hout en lijkt (of tenminste de aansluiting met de muur zelf) flink warmte af te geven. Hoe los ik dat op? We hebben een vliering waarbij ik wel zelf de vloer heb geisoleerd.
Relevante fotos
1 en 2: de houten panelen, die hebben we ook bij de buitendeuren
3: het dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4JZOvcgUDlEd5xgLVxuudMZ-3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gr01NWfSchLa43kpWL3tLsh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgk_blvGjVk5-bMr_4j22ZqU9fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1DNFVRrq47VnTp3KuIONm0L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiN7JnwjxGsK7hc7XCdjriMXhlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXazGuaZBC1JroIXqyAHe4Qb.jpg?f=fotoalbum_large

Achterdeur, let op die planken beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70nK7HflD_RfmMEUSsi1gIAy-L4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPvSIkODXMGeFjlfxWuGOuKX.png?f=user_large

Dak , plus nogmaals achterdeur met de planken beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWfo2Gi5RxGvvkXXjq-Pwp5U8OE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D7nudn9qSjhu1iaW6z36Yebt.png?f=user_large

Alle reacties

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-11 22:09
Het klopt dat dit type deuren vaak slecht geïsoleerd zijn. Dus als je daar HR++ glas in zet, wordt dat opeens het best geïsoleerde deel. Maar let ook op: je ziet de jaloeziën en niet het glas. Blijkbaar zijn de jaloeziën ook koud en isoleren de ruiten niet heel veel beter dan het houtwerk? Een mooie oplossing om dit type deur achteraf te isoleren weet ik zo 1,2,3 niet. Ik denk eerder dat een totaal ander type deur meer effect heeft. Aan de andere kant: hoe groot is het oppervlak dat slecht(er) geïsoleerd is en is het in die ruimte altijd erg warm (hoe warmer, hoe meer verlies)? Kan het uit tegen het verlies aan warmte om het te vervangen?

De overhang is warm omdat warmte altijd opstijgt en het bovenin dus het warmst is. Een warmtelek zie je dan dus vaak bij zo'n bovenrand. Hou bij dit soort beelden altijd wel rekening met het feit dat dit temperatuurbeelden zijn en geen warmteflow laat zien: Bij meer wind zal zo'n rand in de luwte liggen en langer warm blijven. Je denkt dan dat deze meer lekt dan de rest, maar wellicht wordt de rest van de muur harder afgekoeld door de wind en is dus kouder en lijkt beter geïsoleerd, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Dus bedenk altijd goed wat de beelden echt laten zien: Was het echt -4 buiten? Het lijkt dat de 'lekke' plekken een temperatuur hebben van tussen de 7 en 10 graden. Als het binnen overal 20 graden is en buiten -4 vind ik het allemaal nog niet zo heel erg eruit zien. Hoe hard waaide het? Want als de zij en achtergevel gelijk geïsoleerd zijn, maar de zijgevel even koud als buiten lijkt te zijn en de zijgevel veel warmer, dan vraag je je af hoe dat komt: stond de wind op de zijgevel en niet op de achtergevel?

• ramonfincken
Het was echt 0 of echt minder dan 0 buiten, beetje wind ik schat 2 bft. Binnentemp was 23 graden.

Hoe de wind stond weet ik helaas niet meer :(

Het huis, we wonen er bijna een jaar nu, is van 2002

• ramonfincken
De vraag is ook lastig want ja .. nieuwe set deuren etc is zeker beter, maar ingrijpend.
bij dat ene zijraam (achter de bank) kan ik nog wel een plaat ofzo plaatsen, je ziet dat toch niet, maar bij de deuren gaat dat niet mooi zijn.

• Coolmint
Vraagt blijft: is het wel zo erg? Kun je uit deze beelden opmaken dat je huis niet goed geïsoleerd is? Zo'n warmtebeeldcamera probeert de maximum en minimumtemperaturen die hij meet uit te zetten tegen de volledige schaal (wit via rood en geel, naar groen, blauw en zwart).Dus of dat nu -10 tot +25 is of -4 tot +12, alle kleuren komen altijd in beeld.

Dus als het binnen 23 graden was en buiten -4 zoals de camera zegt, dan heb je 27 graden verschil tussen binnen en buiten. De schaal geeft aan dat dat kleur geel dan ongeveer 7.5 graden is.

Is dat slecht voor een windluwe plek waar de warmte van de deur of muur niet snel afgevoerd wordt?

Of is een temperatuur van zo rond 0 graden op de muur van de zijgevel slecht als de wind de warmte die lekt uit het huis snel afvoert en daardoor de muur koud houdt? Dan moet je echt meer gegevens hebben van die plekken.

Zo'n warmtebeeldcamera vertelt je het meest over plekken waar bijvoorbeeld de spouwmuurisolatie is ingezakt: zelfde muur, met zelfde wind en zelfde binnentemperatuur laat dan opeens een warmere plek zien.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:26
ramonfincken schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
  1. De houten panelen geven meer warmte af dan het glas, is dit nog enigszins netjes te fixen?
  2. Het stuk dak dat overhelt naast de buitenmuur is van hout en lijkt (of tenminste de aansluiting met de muur zelf) flink warmte af te geven. Hoe los ik dat op? We hebben een vliering waarbij ik wel zelf de vloer heb geisoleerd.
Je kunt glas met een warmtebeeldcamera niet goed meten omdat het reflecteert. Je ziet ook de reflectie van de camerapersoon.

De muur van de achtergevel lijkt wat door te geven.
Voor die bovenste rand, wellicht is dat niet goed afgedicht dat het nog kiert binnen?

• ramonfincken
het is een uitbouwtje achter. Er zat ook iemand op de bank, de meeste fotos zijn schuin genomen ;)

• ramonfincken
We hebben bij de koop, voor onze verhuizing, een boel zaken veranderd/verbouwd ( leidingwerk, nieuwe dakramen met tripple glas etc ). De vorige bewoners gaven aan 60GJ aan stadswarmte te gebruiken voor verwarming en tapwater. Dat is megaveel.

We hebben ook hang en sluitwerk aangepast (minder kieren), tochtstrips etc. Met het oog op de wens voor een warmtepomp moet ik inzichten hebben in ons verbruik en hebben we ook vaste airco's die we gebruiken voor warmte in losse kamers.

Dus : nee ik weet niet of wat je nu ziet heel erg is. Wel schrok die man toen hij zag dat die houten panelen onder de ramen warmer waren dan de ruit zelf. Ikzelf schrok dan weer van die streep bij het dak.

Op de heeeeeeele lange termijn willen we in het hele huis tripple glas en dus ook meteen nieuwe deuren, dan zit je in ieder geval heel goed, maar dat is nu eenmaal een forse investering.

Al met al lijken we nu ( tapwater is ook afgekoppeld van de stadswarmte ) nog onder het "plafond" van 27 GJ te blijven ( jaar is nog niet om maar het is warmer aan het worden buiten ). Dus doen we het eigenlijk vele malen beter dan de vorige bewoners.

[ Voor 0% gewijzigd door ramonfincken op 22-03-2023 20:16 . Reden: dakramen ]

• Coolmint
Ja, misschien gaat het dus al best wel prima. Hou er wel rekening mee dat als je eerst een warmtepomp koopt en daarna isoleert, dat dan achteraf die warmtepomp te zwaar is voor je huis. Dat betekent dan dat deze vaak start en stopt, wat funest is voor het rendement. Een warmtepomp wil het liefst de hele dag zo zacht mogelijk draaien om net het warmteverlies te compenserern. Dat geeft dan tegelijk ook het meeste comfort. Een warmteverliesberekening kan je dan laten zien hoeveel vermogen je nodig hebt (bij -10 C). Dus hou rekening met de juiste volgorde van je investeringen.

Daarnaast, voor een warmtepomp hoef je echt geen huis uit 2023 te hebben wil dat een voordelige investering zijn. Voor een normaal, goed geïsoleerde woning waarbij vooral de afgifte (vloerverwarming, lage temperatuurradiatoren) in orde is, is een warmptepomp (zeker in combinatie met zonnepanelen) al snel een voordelige keuze.

• ramonfincken
En lekker bufferen!
Pagina: 1