10 Gbit NIC met RJ45 op PCI-e 4.0 x1 ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-08 10:10
Beste allen,

Ik ben op zoek naar een NIC waarvan ik vrees dat die (nog?) niet bestaat, nl. een 10 Gbit NIC op een PCI-e 4.0 x1 interface, en dan nog het liefst met een klassieke RJ45 aansluiting.

Als je zoekt op 10 Gbit NICs met RJ45, beland je al snel op netwerkkaarten als de ASUS XG-C100C, of de TP-Link TX401, maar uiteindelijk zijn dat allemaal kaarten die gebaseerd zijn op dezelfde Aquantia chipset, en dat zijn allemaal PCI-e 3.0 en dus x4 kaarten.

Ik wil nu mijn PC upgraden, maar moederborden met een x4 interface zijn tegenwoordig onbestaande. Dat is dus een probleem om die Asus 10 Gbit NIC dit ik momenteel gebruik er nog in geprikt te krijgen. De nieuwe borden zijn wel allemaal (minstens) PCI-e 4.0 borden geworden ipv PCI-e 3.0, en daarom vermoed ik dat waar je voor 10 Gbit NICs op PCI-e 3.0 nog x4 voor nodig had om voldoende bandbreedte te hebben, dat je dat nu op PCI-e 4.0 wél op x1 kan doen... maar zo'n kaart vind ik eigenlijk niet.

Weet iemand misschien van een kaartje die hieraan voldoet? Ik heb er eentje gevonden, nl. de Startech ST10GSPEXNB2, maar die is ook PCI-e 3.0, en volgens mij kan je op 3.0 x1 nooit de volledige bandbreedte van je 10Gbit kaart gebruiken. Ook die Aquantia kaartjes zijn wat dat betreft niet van de snelste, want bij een copy haal ik maar net iets meer dan de helft van wat 10 Gbit in theorie zou moeten kunnen halen (tussen de 600 à 700 MB/s - en bij nazicht op het net blijk ik nie de enige te zijn die dit heeft ondervonden, het lijkt dus wel aan de kaartjes zelf te liggen. Een alternatief zou dus leuk zijn.

Ik ben hier nu toch al een tijdje naar op zoek, maar kom telkens op een dood spoor uit. Ik verwacht dus eigenlijk niet dat ik hier een antwoord zal kunnen op krijgen omdat wat ik vraag volgens mij dus nog niet bestaat, maar je weet natuurlijk nooit. Fingers crossed. :)

Ohja, prijs maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Ik weet wat dergelijke kaarten kosten en heb dit er best voor over.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 15:00
OWC maakt een pcie 4.0 kaart, alleen die is fysiek een x2 kaart. als je een slot met open achterkant hebt dan kan het wel werken.

https://eshop.macsales.com/item/OWC/PCIE10GB/#specs

Misschien zoeken op kaarten met de Marvell AQC113CS controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Goeie tip, bedankt! Maar mijn nieuwe moederbord heeft enkel x1 slots omdat ik omwille van mijn kast verplicht ben een micro ATX bordje te gebruiken (en wil eigenlijk ook niets anders omwille van de size)

Bedenking : die open sloten lijkt me zo onderhand ook een zeldzaamheid aan het worden trouwens. Er was een moment dat ik ze regelmatig eens tegenkwam, maar die tijd lijkt ook al weer even achter me te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Update, ik heb misschien een alternatief gevonden! Een 10 Gbit ethernet card op... M.2! Als dit goed werkt is dit zeker een leuke optie!

Ik ga dit even van dichterbij bekijken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

@BartDG
Bedankt voor dit topic en de nuttige ideeën.

Ik was benieuwd of je erachter gekomen was welke chipset dat M.2 product gebruikt. Net even verder gekeken; het is uiteraard gewoon ook de AQC113, net als alle andere recente PCIe producten met 10GiGe :)

Specifiek is 't gewoon 'n M.2 (PCIe) en een RJ45 module met een uCoax kabel ertussen. Best gaaf eigenlijk.

Ik zag de volgende specificaties:
  • Marvell AQtion Ethernet Controller
  • Support 10G/5G/2.5G/1000M/100M/10M LAN speed
  • Lowest power and smallest 10GbE expansion solution
  • Support x2/x1 PCI Express with Gen3/Gen2
Gen3 X2 moet genoeg zijn om 10GiGe volledig te "satureren".

Overigens schreef je:
Ook die Aquantia kaartjes zijn wat dat betreft niet van de snelste, want bij een copy haal ik maar net iets meer dan de helft van wat 10 Gbit in theorie zou moeten kunnen halen.
Ik weet niet of dit 100% waar is voor iedereen. Ik wil in ieder geval het volgende opmerken:
  • ASUS XG-C100C is een AQC107 (oudere generatie). AQC113 is nieuwer/beter!
  • Het bedrijf TP-Link is niet 100% eerlijk/consistent en bakt verschillende chips op hun PCB revisies als ze daar zin in hebben. Dit is mijn persoonlijke ervaring met het TG-3468 product. Verschillende revisies/batches hebben een compleet andere PCB en chipset. Het is lastig om ervaringen met dit merk te vergelijken/reproduceren, want ze veranderen hun design achter je rug om.
Overigens heb ik de AQC113C beroepsmatig in gebruik in de PCIe gen2 X2 configuratie (embedded product). In deze set-up kan ik 10GiGe niet satureren, maar dat is logisch. Helaas heb ik het nog niet kunnen testen tussen twee machines in Gen3 X2 (of beter), dus ik kan jouw bovenstaande ervaringen noch bevestigen noch ontkrachten. Eerlijk gezegd zou het me verbazen als jouw claim waar is voor deze chip.

Ik ben erg benieuwd naar eventuele ervaringen met dat M2 product.

Ik ben geen echte PCIe kenner, maar volgens mij zou je het PCIe slot op je moederbord open kunnen frezen. Vervolgens gebruik je een kaart met een chipset die X1 ondersteunt (AQC113 ondersteunt Gen4 X1). Ik weet niet of er dan nog verdere mods nodig zijn, maar de PCIe link negotiatie zou dan moeten werken. Met de AQC107 gaat dit in ieder geval zeker niet "vlot" werken omdat 'ie geen Gen4 support. Maar met een kaart gebaseerd op AQC113, in principe wel. Geen garanties van mij. >:)

[ Voor 10% gewijzigd door irondog op 10-04-2023 20:39 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uiltje
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Veel x1 PCIe sloten gebruiken een lagere PCIe snelheid dan bijvoorbeeld de grafische kaart; het is dus verstandig om wel even te controleren of die snelheid aangeboden wordt. Tevens vraagt het natuurlijk meer van het (relatief goedkope) chipje wat in die dingen moet. Servers hebben meestal veel sloten met een hoog aantal lanes en natuurlijk NIC's of in ieder geval SFP+ (etc.) op het moederbord. Dus tja, het moet al van de consument komen, en daar wordt vooral ingezet op draadloos.

Het beste wat er momenteel te krijgen is lijkt me nog steeds de Marvel AQC113 chipset maar die is inderdaad max x4. PCIe v3 is 8 gbps per lane, dus da's idd net te weinig. Het is tenminste niet x8 zoals veel Intel gebaseerde NIC's en is voor ~80 euro te verkrijgen (op Amazon, bij veel NL webwinkels zijn ze erg duur). Als je met iets minder throughput door kan zijn er ook de Realtek 8125 (2.5 gbps) en nu ook de 8126 (5 gbps); die zijn ook een stuk zuiniger - zeker vergeleken met het Intel enterprise spul. Scheelt ook flink op de switch-kosten.

Nu anderhalf jaar later is het landschap nog niet veranderd. Je kan wel AQC113 kopen van o.a. NICGIGA voor ~80 euro op Amazon, scheelt je wel 120 euro, maar die is wel 4 lanes.

(ja, laat, even een update voor mensen die ook op deze thread uitkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Bedankt voor de update Uiltje! Ik blijf het ondertussen ook verder opvolgen, maar inderdaad, er is nog niet veel gewijzigd ondertussen. Het zal er ooit wel van komen. Als/wanneer ik iets vind zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24hourpartypal
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 11:46
Necro omdat deze thread bij Google naar boven komt als je zoekt naar 10gbe pcie 4.0 x1 nics, maar je kan weldegelijk NICs vinden op x1: de IOCrest IO-PCE1131-GLAN of GLOTRENDS ST7443 hebben inderdaad de AQC113 controller.
Pagina: 1