Verdeling nutsvoorzieningen in appartementencomplex

Pagina: 1
Acties:
  • 4.087 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 25-03 19:13
Beste Tweakers,

Binnenkort ga ik als het goed is een appartement betrekken (huren!) dat deel uitmaakt van een appartementencomplex, met op de begane grond een klein bedrijfje. Het appartement heeft wel een eigen huisnummer, en is ook apart met toevoeging te vinden op https://www.wozwaardeloket.nl/. In het contract wordt gesproken van een vast voorschot op de nutsvoorzieningen (G/W/E), met een uiteindelijke jaarafrekening. Hier staat geen informatie over een verdeelsleutel. Bij verder mailverkeer met de makelaar blijkt dat er geen individuele meters of tussenmeters aanwezig zijn en alles gezamenlijk voor het complex binnenkomt (het is mij onduidelijk of het bedrijf hier ook bij zit). De verdeling zal naar rato geschieden op basis van woonoppervlakte. Voor zo ver ik begrijp klopt dit al niet helemaal, aangezien deze kosten zonder individuele meter onder de noemer "servicekosten" moeten worden doorberekend in plaats van "nutsvoorzieningen", terwijl de servicekosten expliciet van de hand gewezen worden en deze kosten expliciet als nutsvoorzieningen worden gezien. Maar dit lijkt mij niet al te relevant. Ik wil er vooral voor waken dat we een veel groter aandeel gaan betalen dan we verbruiken, aangezien er misschien partijen tussen zitten die denken lekker te kunnen gaan stoken op andermans kosten. Ik heb daarom de volgende concrete vragen:

- Is deze kostenverdeling überhaupt toegestaan? Mag G/W/E gezamenlijk binnenkomen waar de woningen werkelijk gescheiden zijn, en mag dit onder de noemer "voorschot nutsvoorzieningen"?
- Op internet zie ik dat het vrij eenvoudig zou moeten zijn om zelf tussenmeters te plaatsen voor in ieder geval gas en elektriciteit (de woning heeft een eigen CV-ketel). Mag dit zonder toestemming en eventueel door onszelf gedaan worden? Komen hier bepaalde certificeringen bij kijken zodat verhuurder niet kan claimen dat de meters niet werken?
- Hoe makkelijk is het wettelijk gezien om dan de verdeling op basis van tussenmeters in plaats van woonoppervlak af te dwingen, mochten deze eenmaal geïnstalleerd zijn?

Dankjewel!

[ Voor 0% gewijzigd door Stenlan op 22-03-2023 21:48 . Reden: duidelijk maken dat het om huur gaat ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:08
Kosten verdeling zoals jij schetst is toegestaan, Je zit immers op een blokaansluiting.
De verdeelsleutel mag op basis van aantal woningen (bedrijven), of op basis van woon oppervlak, of op welke andere manier dan ook.
De noemer voorschot nutsvoorzieningen mag ook. Je betaald immers een maandelijks voorschot op de nutsvoorzieningen (GWL).
Je hebt servicekosten (schoonmaak, lift, tuinonderhoud of whatever).
En je hebt servicekosten nutsvoorzieningen (GWE stadswarmte).

[ Voor 38% gewijzigd door Kees85 op 22-03-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Kees85 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:26:
Kosten verdeling zoals jij schetst is toegestaan, Je zit immers op een blokaansluiting.
De verdeelsleutel mag op basis van aantal woningen (bedrijven), of op basis van woon oppervlak, of op welke andere manier dan ook.
De noemer voorschot nutsvoorzieningen mag ook. Je betaald immers een maandelijks voorschot op de nutsvoorzieningen (GWL).
Je hebt servicekosten (schoonmaak, lift, tuinonderhoud of whatever).
En je hebt servicekosten nutsvoorzieningen (GWE stadswarmte).
Duidelijk. Dan resten nog mijn 2e en 3e vraag, namelijk of het wel mogelijk is zelf een tussenmeter te plaatsen (desnoods zonder toestemming) en dan verdeling via deze tussenmeters te laten geschieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randyfisherman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05-2023
Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:29:
[...]

Duidelijk. Dan resten nog mijn 2e en 3e vraag, namelijk of het wel mogelijk is zelf een tussenmeter te plaatsen (desnoods zonder toestemming) en dan verdeling via deze tussenmeters te laten geschieden?
Dat is zeker mogelijk, alleen moet er binnen de VvE dan wel concensus over bestaan. Als je je eigen standen doorgeeft is dan nog geen garantie voor een afrekening op basis van het werkelijk gebruik als de vergadering anders heeft besloten. Dat heeft dus alleen zin wanneer iedereen een tussenmeter heeft en er wordt afgesproken om op die manier af te gaan rekenen. Tot die tijd kan inderdaad iemand de kachel op 23 graden zetten en een half uur douchen op kosten van 'de VvE'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Laatst online: 24-04-2023
[...]
Wellicht moet je nog even wennen aan het feit dat een appartement onderdeel is van een VVE....

En als je huurt je al helemaal niets over dit soort nutsvoorzieningen te vertellen hebt en er al helemaal geen wijzigingen aan mag aanbrengen....

[ Voor 22% gewijzigd door CirclDigital op 22-03-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
@Randyfisherman @CirclDigital Mijn excuses, het gaat hier wel om een huurwoning, het gehele complex is onder beheer van dezelfde eigenaar. Er is dus geen sprake van een VvE. Is het niet mogelijk om onder het mom van eerlijkheid gewoon mijn eigen verbruik te meten? Wat voor bezwaren zou de verhuurder hier tegen kunnen aanleveren?

Ik zie overigens niet de noodzaak om iedereen op een tussenmeter te plaatsen. Ik kan in theorie prima voor mijn eigen verbruik betalen terwijl de rest dan maar de rest moet verdelen.
CirclDigital schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:40:
[...]

En als je huurt je al helemaal niets over dit soort nutsvoorzieningen te vertellen hebt en er al helemaal geen wijzigingen aan mag aanbrengen....
Waarom niet? Als ik hier kijk dan mag ik prima aanpassingen zonder toestemming doen zo lang deze makkelijk terug te draaien zijn, en ook zie ik geen gegrond bezwaar staan waarom ik die toestemming niet zou kunnen krijgen, mocht die wel nodig zijn (waardedaling of minder goed te verhuren)

[ Voor 60% gewijzigd door Stenlan op 22-03-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik zie het nu ook.... je bent als huurder gewoon gehouden aan wat de verhuurder met je heeft afgesproken.
Je betaald het werkelijke gebruik maar wel volgens de afgesproken verdeelsleutel.

Je hebt daarop zelf nul invloed. Gezien de kosten van energie tegenwoordig is dat een behoorlijke beperking.

[ Voor 14% gewijzigd door CirclDigital op 22-03-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randyfisherman
Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:44:
@Randyfisherman @CirclDigital Mijn excuses, het gaat hier wel om een huurwoning, het gehele complex is onder beheer van dezelfde eigenaar. Er is dus geen sprake van een VvE. Is het niet mogelijk om onder het mom van eerlijkheid gewoon mijn eigen verbruik te meten? Wat voor bezwaren zou de verhuurder hier tegen kunnen aanleveren?

Ik zie overigens niet de noodzaak om iedereen op een tussenmeter te plaatsen. Ik kan in theorie prima voor mijn eigen verbruik betalen terwijl de rest dan maar de rest moet verdelen.
Ah oke, tja dan zit er niks anders op dan die vraag bij de (vertegenwoordiger van) de verhuurder neer te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

[...]

Nee. Je kunt best zelf gaan meten, maar de verhuurder heeft al bepaald hoe er afgerekend wordt: met een verdeelsleutel. Als je zelf meet, dan weet je dus hoeveel jij te veel of te weinig betaalt. Maar daar kun je verder niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Nee. Je kunt best zelf gaan meten, maar de verhuurder heeft al bepaald hoe er afgerekend wordt: met een verdeelsleutel. Als je zelf meet, dan weet je dus hoeveel jij te veel of te weinig betaalt. Maar daar kun je verder niet zoveel mee.
Ja ik verwachtte al een beetje zo'n antwoord. Het enige wat ik hier tegenin te brengen heb is het volgende: volgens de wet moeten servicekosten (want dat zijn het) reeël zijn, en mag hier geen winst op gemaakt worden. Als mijn buren 3x zo veel stoken en ik als gevolg 3x zo veel moet betalen, dan vind ik deze kosten niet reeël. Dit lijkt mij toch een redelijke grond voor het aanpassen van de afrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:54:
[...]

Ja ik verwachtte al een beetje zo'n antwoord. Het enige wat ik hier tegenin te brengen heb is het volgende: volgens de wet moeten servicekosten (want dat zijn het) reeël zijn, en mag hier geen winst op gemaakt worden. Als mijn buren 3x zo veel stoken en ik als gevolg 3x zo veel moet betalen, dan vind ik deze kosten niet reeël. Dit lijkt mij toch een redelijke grond voor het aanpassen van de afrekening?
Als je naar het geheel kijkt, dan zijn de kosten voor het totale verbruik waarschijnlijk best reëel. Of je het moet doen, ligt aan je eigen situatie. Mijn broertje is chauffeur en is 1,5 dag per week thuis. Voor hem zou zoiets een bijzonder slechte deal zijn.... Ik werk 4 dagen per week thuis en mijn vrouw en dochtertje zijn ook vrijwel altijd thuis. Voor mij zou het best een goede deal kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22-03-2023 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:06:
[...]

Als je naar het geheel kijkt, dan zijn de kosten voor het totale verbruik waarschijnlijk best reëel. Of je het moet doen, ligt aan je eigen situatie. Mijn broertje is chauffeur en is 1,5 dag per week thuis. Voor hem zou zoiets een bijzonder slechte deal zijn....
Ik begrijp wat je zegt, alleen heb ik met het totale verbruik natuurlijk in werkelijkheid helemaal niks te maken, zeker niet als ik mijn eigen gebruik gewoon goed zou kunnen opmeten. Ik heb overigens ook een gesprek met het Juridisch Loket ingepland, dus dan zal ik hier ook meer duidelijkheid over kunnen krijgen. Ik ben er een beetje allergisch voor om zomaar dingen te accepteren "omdat dat nou eenmaal zo werkt" wanneer er geen geldig en gegrond bezwaar kan worden gegeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Randyfisherman
Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Ik begrijp wat je zegt, alleen heb ik met het totale verbruik natuurlijk in werkelijkheid helemaal niks te maken, zeker niet als ik mijn eigen gebruik gewoon goed zou kunnen opmeten. Ik heb overigens ook een gesprek met het Juridisch Loket ingepland, dus dan zal ik hier ook meer duidelijkheid over kunnen krijgen. Ik ben er een beetje allergisch voor om zomaar dingen te accepteren "omdat dat nou eenmaal zo werkt" wanneer er geen geldig en gegrond bezwaar kan worden gegeven.
Ik ken op mijn beurt weer veel verhuurders die een beetje allergisch zijn van 'dit soort kandidaten', en dat is niet vervelend bedoeld. Maar een verhuurder schept voorwaarden op basis waarvan hij het te huren aanbiedt, als kandidaat kun je daarmee akkoord gaan, over in gesprek gaan, of het aanbod laten schieten. Of je gaat binnen 6 maanden naar de huurcommissie. Ik weet niet om wat voor woning het gaat, maar ik kan mij zo voorstellen dat bij meer kandidaten de verhuurder een andere kandidaat selecteert of laat selecteren. Of dat goed, humaan, eerlijk, etc is of niet stel ik niet aan de orde, maar het is wel een beetje take-it or leave it vandaag de dag in de huidige markt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Snap ik. Maar in deze woning kun je dit dus niet zelf in de hand houden. En je kunt een eventuele scheve verhouding alleen aantonen door te gaan meten. Bespaar je de moeite en als het echt niet bevalt, ga je op zoek naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Randyfisherman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ik ken op mijn beurt weer veel verhuurders die een beetje allergisch zijn van 'dit soort kandidaten', en dat is niet vervelend bedoeld. Maar een verhuurder schept voorwaarden op basis waarvan hij het te huren aanbiedt, als kandidaat kun je daarmee akkoord gaan, over in gesprek gaan, of het aanbod laten schieten. Of je gaat binnen 6 maanden naar de huurcommissie. Ik weet niet om wat voor woning het gaat, maar ik kan mij zo voorstellen dat bij meer kandidaten de verhuurder een andere kandidaat selecteert of laat selecteren. Of dat goed, humaan, eerlijk, etc is of niet stel ik niet aan de orde, maar het is wel een beetje take-it or leave it vandaag de dag in de huidige markt...
Je maakt een goed punt, dankjewel. Daar heb je ook helemaal gelijk in. Ik ben mij daar ook van bewust en misschien zou ik het op basis daarvan ook wel moeten laten zitten, danwel niet voor deze woning gaan. Echter vind ik het gewoon niet een raar idee om te betalen voor wat je gebruikt, zeker niet wanneer ik bereid ben zelf voor de meetapparatuur te betalen, en de verhuurder gaat hier niet eens op achteruit. Ik vind dit een heel redelijk verzoek en wil alleen voorkomen dat ik voor het verbruik van andere bewoners betaal. Anders kan ik natuurlijk (als ik moeilijk wil doen) ook gewoon een cryptomining farm beginnen op kosten van mijn buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Het gaat niet alleen om jou, het gaat om alle bewoners.
Als je al wat wil moet de verhuurder het allemaal gelijk doen, je kunt niet zeggen de een doet het zus de ander zo, dat levert ook kromme gezichten op.
Het mooiste en het eerlijkste zou zijn, overal tussenmeters per appartement plaatsen.
Maar wil de verhuurder dit niet... tjah dan kun je zelf wel gaan meten maar kun je er niets mee uitrichten.

[ Voor 32% gewijzigd door Kees85 op 22-03-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Kees85 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:23:
Het gaat niet alleen om jou, het gaat om alle bewoners.
Als je al wat wil moet de verhuurder het allemaal gelijk doen, je kunt niet zeggen de een doet het zus de ander zo, dat levert ook kromme gezichten op.
Kromme gezichten, tja, dat valt te verwachten, daar kan ik wel mee leven. Ik mis wel een soort onderbouwing voor deze uitspraak, waarom zou ik niet voor mijn eigen rechten mogen opkomen? Het staat m.i. een ieder vrij dit voor zichzelf te doen, zo ook mijn buren. Dat is hetzelfde als loonsverhoging eisen bij een werkgever wanneer ik vind dat ik te weinig betaald krijg, alleen omdat mijn collega's het niet doen betekent niet dat ik het niet moet doen... En hierbij komt nog dat het niet eens gaat om iets waar iemand "verlies" van zal ervaren, alleen in het geval zij dus asociaal met hun verbruik omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
Iedereen zou gelijk gemeten moeten worden om het eerlijk te doen voor iedereen.
Dit zou met dezelfde meetmethode moeten gebeuren anders ontstaat daar weer discussie over.

Het is take it or leave it, of met de verhuurder afspreken dat er overal meters geplaatst moeten worden etc etc.
Grote kans dat hij dit niet doet omdat de methode die er nu is ook volstaat.
En ja het nadeel is dat je mogelijk teveel betaald of dat de buren voor jou betalen, dat is nou eenmaal het nadeel van blokaansluitingen en daar kun je weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randyfisherman
Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Kromme gezichten, tja, dat valt te verwachten, daar kan ik wel mee leven. Ik mis wel een soort onderbouwing voor deze uitspraak, waarom zou ik niet voor mijn eigen rechten mogen opkomen? Het staat m.i. een ieder vrij dit voor zichzelf te doen, zo ook mijn buren. Dat is hetzelfde als loonsverhoging eisen bij een werkgever wanneer ik vind dat ik te weinig betaald krijg, alleen omdat mijn collega's het niet doen betekent niet dat ik het niet moet doen... En hierbij komt nog dat het niet eens gaat om iets waar iemand "verlies" van zal ervaren, alleen in het geval zij dus asociaal met hun verbruik omgaan.
In datzelfde gedachtegoed zijn er ook mensen binnen VvE's die menen niet te hoeven betalen voor onderhoud aan het dak, omdat zij op de begane grond wonen. Bottom line: Voorwaarden zijn vooraf duidelijk gesteld, dat accepteer je of dat weiger je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Randyfisherman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:38:
[...]

In datzelfde gedachtegoed zijn er ook mensen binnen VvE's die menen niet te hoeven betalen voor onderhoud aan het dak, omdat zij op de begane grond wonen. Bottom line: Voorwaarden zijn vooraf duidelijk gesteld, dat accepteer je of dat weiger je ;)
Ik ga daar niet helemaal in mee, ik ben namelijk best bereid om een eigen deel van de gemeenschappelijke voorzieningen te betalen (verlichting en verwarming in trappenhuis of iets dergelijks, er is geen lift maar daar zou ik ook gewoon aan meebetalen), maar niet voor het persoonlijke gebruik van medebewoners.

Daarnaast is het zo dat de voorwaarden zelf gewoon getoetst kunnen worden op hun redelijkheid, ik geloof niet dat het zo zwart-wit is als jij doet denken. Ik zie het vrij simpel: je kunt in beroep gaan tegen servicekosten wanneer deze niet je daadwerkelijke verbruik weerspiegelen. Als ik een jaarafrekening krijg, met bijbehorende kosten per KwH stroom/m3 in het geval van gas, en ik weet mijn daadwerkelijke verbruik wat door een degelijk geïnstalleerd, geijkt meetapparaat is gemeten, en de kosten hiervoor komen lager uit, dan heb ik een geldige grond tot beroep tegen de hoogte van de servicekosten. Ik heb hier nog steeds geen geldig bezwaar tegen gezien, anders dan 'het draait niet alleen om jezelf, voorwaarden zijn voorwaarden'. En mocht het toch zo ver komen haal ik wel een mining rig uit de kast ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randyfisherman
Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:46:
[...]

Ik ga daar niet helemaal in mee, ik ben namelijk best bereid om een eigen deel van de gemeenschappelijke voorzieningen te betalen (verlichting en verwarming in trappenhuis of iets dergelijks, er is geen lift maar daar zou ik ook gewoon aan meebetalen), maar niet voor het persoonlijke gebruik van medebewoners.

Daarnaast is het zo dat de voorwaarden zelf gewoon getoetst kunnen worden op hun redelijkheid, ik geloof niet dat het zo zwart-wit is als jij doet denken. Ik zie het vrij simpel: je kunt in beroep gaan tegen servicekosten wanneer deze niet je daadwerkelijke verbruik weerspiegelen. Als ik een jaarafrekening krijg, met bijbehorende kosten per KwH stroom/m3 in het geval van gas, en ik weet mijn daadwerkelijke verbruik wat door een degelijk geïnstalleerd, geijkt meetapparaat is gemeten, en de kosten hiervoor komen lager uit, dan heb ik een geldige grond tot beroep tegen de hoogte van de servicekosten. Ik heb hier nog steeds geen geldig bezwaar tegen gezien, anders dan 'het draait niet alleen om jezelf, voorwaarden zijn voorwaarden'. En mocht het toch zo ver komen haal ik wel een mining rig uit de kast ;-)
Dat kan ook allemaal, zodra je partij bent. En dat ben je nu (nog) niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Randyfisherman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Dat kan ook allemaal, zodra je partij bent. En dat ben je nu (nog) niet
Uiteraard. Maar ik kan natuurlijk gewoon akkoord gaan en later bezwaar maken, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:35

jjust

Het leven is een strijd

Volgens mij zijn er twee vragen:
  1. Mag je zelf aanpassingen aan je installatie (laten) doen zonder vooraf goedkeuring van de VVE / eigenaar;
  2. Kan je afdwingen dat de overeengekomen methode van afrekening van energielasten specifiek voor jouw woning of voor alle woningen wordt aangepast?
De 1ste vraag lijkt mij al grijs gebied. Stopcontacten en schakelaars vervangen kan je als huurder doen maar de installatie zelf aanpassen lijkt mij een taak voor de verhuurder.

Ten aanzien van het tweede punt lijkt me dat ook lastig omdat:
  • De gehanteerde methode een gebruikelijke methode is;
  • De kosten zo verdeeld kunnen worden zonder dat er een winst voor de verhuurder overblijft;
  • De verhuurder op kosten wordt gejaagd door de eventuele aanpassing. Hij moet immers meer moeite doen om te verdelen. Daarnaast lijkt het mij dan alleen fair voor de andere bewoners als alle woningen een tussenmeter krijgen. Er ontstaan een selectiebias waardoor andere bewoners met een relatief laag verbruik worden benadeeld.
Dus ik denk dat de kans dat ze voor jou een andere methode gaan gebruiken klein is. Wellicht dat je een kans maakt als je aannemelijk kunt maken dat je over een langere periode substantieel wordt benadeeld. Die drempel lijkt mij gezien alle andere belangen vrij hoog.

Dus tenzij je een aansluiting deelt met Tata Steel :) zou ik mij er overheen zetten of zoeken naar een andere huurwoning.

Een optie zou kunnen zijn om op te vragen wat de energiekosten voor de appartement de laatste jaren is geweest. Dan kan je beoordelen of je dat er voor over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:46:
[...]

Daar hoef je ook helemaal niet in mee te gaan natuurlijk. Betekent wel dat je dan dus ook niet meedoet en iets anders moet gaan zoeken. Ik zou echt je energie aan iets anders gaan besteden, want dit is trekken aan een dood paard.

Je vraagt telkens om dingen te onderbouwen, maar ondertussen doe je zelf ook min of meer uit de lucht gegrepen uitspraken over hoe het allemaal precies zit met servicekosten. Nogmaals: begin er gewoon niet aan. Het gaat een grote teleurstelling worden. Als jij echt heel erg zuinig wil doen met energie en water, dan is deze constructie gewoon niet voor jou. Dan zul je dus op zoek moeten naar iets waar je zelf je energiecontract afsluit en zelf de meters van de netbeheerders in je meterkast hebt hangen.

Je kiest er zelf voor om een woning te huren met gedeelde meters, wat helemaal geen rare constructie is. Ik denk dat het naïef is om te verwachten, dat dat nu jij er komt wonen anders zal moeten (voor alle huurders). Zo werkt het niet. Ik had een koop-appartement zonder watermeter. Het is wat het is. Er waren ook eigenaren die daar problemen mee hadden, maar die kregen geen meerderheid in de ledenvergadering van de VvE. Die kwamen met een voorstel om bij iedereen in het toilet een watermeter te laten plaatsen en ieder individueel af te gaan rekenen met Vitens. Het bleef gewoon onderdeel van de servicekosten. En de mensen die daar problemen mee hadden, stond het vervolgens helemaal vrij om hun appartement te verkopen aan iemand die er wel mee kon leven.

En weet je wat er gebeurt als het energieverbruik ineens torenhoog gaan? Dan komen er meters, want dan wordt het lastig voor de verhuurder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Zoals @Anoniem: 39993 zegt.
Begin er gewoon niet aan. Dit gaat alleen maar frustratie opleveren.

Als je kijkt naar het juridisch loket kan ik dit vinden:

https://www.juridischloke...s-ik-geen-eigen-meter-heb

De rekenmethode van oppervlakte is helemaal niet zo’n gekke methode en is gewoon eerlijk als je een blokaansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:55:
Uiteraard. Maar ik kan natuurlijk gewoon akkoord gaan en later bezwaar maken, mocht dat nodig zijn.
En er onmiddelijk uit gegooid worden omdat je niet ter goeder trouw gehandeld hebt.
Een contract aan gaan waarvan je van te voren al weet dat je het niet na gaat leven is geen goed idee.

Daarnaast; als je nu al van plan bent om je niet te gedragen naar datgene wat je ondertekend, onderteken het dan gewoon niet en ga iets anders zoeken.

Maar on-topic: Je kunt wel meten wat je zelf verbruikt maar hoe zit het met het gebruik in de gemeenschappelijke ruimtes? Hoe ga je dat meten en hoe ga je bepalen welk aandeel daarvan voor jouw kosten zou moeten komen?

En als laatste: Nee, dit zijn geen servicekosten. Je blijft daar op terug komen maar er is echt een verschil tussen servicekosten en G/W/L kosten. De eerste kenmerkt zich door een vast bedrag, de tweede door op enige manier betalen voor gebruik zoals bijvoorbeeld met de verdeelsleutel in deze en door voorschot/afrekening.
De eerste (servicekosten) kan onderdeel zijn van een jaarlijkse verhoging.
De tweede (G/W/L) bevat enige vorm van benadering van eigen verbruik (en let wel! Alles is een benadering! Ook als je zelf gaat meten is dit een benadering. Wellicht een nauwkeurigere maar alsnog een benadering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:12
Voor zowel de service kosten als de GWL kosten zal er elk jaar een eindafrekening moeten komen met daarin de kosten gespecificeerd en de verrekende voorschotten.

Ik vond het nodige aan info op https://www.juridischloke...huurwoning/servicekosten/

Overigens: het verdelen van energiekosten is zo ongeveer standaard praktijk met studentenkamers. enige verschil is dat die geen eigen adres hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Bedankt allemaal, het is mij nu duidelijk dat wat ik wil niet reëel is. Wat ik zal doen is het de verhuurder vriendelijk vragen, zo niet, dan moet ik er maar genoegen mee nemen. Ik vind het niet dusdanig belangrijk dat ik er een andere woning voor zal zoeken, dat is namelijk bijna geen optie in deze markt.

Overigens @Croga zoals hier beschreven worden het volgens mij wel degelijk servicekosten op het moment dat je geen eigen meter hebt.

Te goeder trouw handelen daar heb je een redelijk punt, maar je zou kunnen stellen dat ik, zo lang de kosten redelijk zijn, gewoon akkoord zou gaan met de verdeelsleutel, en alleen wanneer er bijvoorbeeld meer dan 15% afwijking is er iets van zou willen zeggen, wat volgens mij niet onredelijk is. Maar goed, ik moet me er denk ik gewoon bij neerleggen, hoewel ik het wel érg scheef vind. Dit vraagt natuurlijk om misbruik en vaak zijn de enige mensen die bezwaar hebben tegen een eerlijke verdeling de mensen die keihard van anderen aan het profiteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Stenlan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:35:
Overigens @Croga zoals hier beschreven worden het volgens mij wel degelijk servicekosten op het moment dat je geen eigen meter hebt.
De website van de rijksoverheid is het niet met dat woord eens. Gelukkig zijn ze het beiden wel eens over de beschrijving. Namelijk: Een sleutel voor verdeling is redelijk.
Te goeder trouw handelen daar heb je een redelijk punt, maar je zou kunnen stellen dat ik, zo lang de kosten redelijk zijn, gewoon akkoord zou gaan met de verdeelsleutel, en alleen wanneer er bijvoorbeeld meer dan 15% afwijking is er iets van zou willen zeggen, wat volgens mij niet onredelijk is. Maar goed, ik moet me er denk ik gewoon bij neerleggen, hoewel ik het wel érg scheef vind. Dit vraagt natuurlijk om misbruik en vaak zijn de enige mensen die bezwaar hebben tegen een eerlijke verdeling de mensen die keihard van anderen aan het profiteren zijn.
Zoals bij zo veel van soortgelijke theoriën: De overgrote meerderheid van de mensheid is helemaal niet geïnteresseerd in misbruik maken van gesocialiseerde regelingen. De kosten en moeite om misbruik tegen te gaan is in alle onderzochte gevallen groter dan het misbruik ooit zal zijn.

Choose your battles; dit is er niet één die je gaat winnen, noch één die het überhaupt waard is om te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
Niet aan beginnen als de verhuuder weigert dat er geen tussenmeter geplaatst mag worden en vanuit daar een verdeling maken, levert altijd gezeik op en er is dan geen enkele motivatie om zuinig aan te doen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:09:
[...]
En als laatste: Nee, dit zijn geen servicekosten.
De nutsvoorzieningen zijn in dit geval diensten die geleverd worden t.b.v. de bewoning en de kosten daarvoor zijn zonder individuele meter dus servicekosten.

Zie art. 7:237 lid 3 BW.

Dat volgt ook duidelijk uit het beleidsboek servicekosten van de huurcommissie. Hoewel niet iedere huurder voor een afrekening van de servicekosten een verzoekschrift kan indienen bij de huurcommissie, is het beleidsboek wel een redelijke objectieve bron om bijvoorbeeld een verdeelsleutel op te baseren.

Veel relevanter voor de TS is de vraag: volgt er uit de Warmtewet in samenhang met de EPBD richtlijn niet een verplichting tot het plaatsen van meters op radiatoren, ook nadat de Warntewet is gewijzigd.

@Stenlan

- Ga je huren voor bepaalde tijd (tijdelijk contract) of voor onbepaalde tijd?
- Wat is (ongeveer) de overeengekomen huurprijs (art. 7:237 lid 2 BW)? De huurprijs ziet dus alleen op het gebruik van de woonruimte en wordt ook wel 'kale huur' genoemd
- Hoeveel huurders zijn er ongeveer bewoners in het gebouw en huren al die bewoners van dezelfde verhuurder?

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Beleidsboek servicekosten staat hier overigens:

https://www.huurcommissie...ekenboek-en-beleidsboeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Croga schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:14:
[...]

De website van de rijksoverheid is het niet met dat woord eens. Gelukkig zijn ze het beiden wel eens over de beschrijving. Namelijk: Een sleutel voor verdeling is redelijk.
Niet dat het er toe doet, maar ook daar zie ik de tekst "hiervoor heeft u dan een eigen meter" als voorwaarde voor wanneer het niet onder de servicekosten valt.
Croga schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:14:
[...]

Zoals bij zo veel van soortgelijke theoriën: De overgrote meerderheid van de mensheid is helemaal niet geïnteresseerd in misbruik maken van gesocialiseerde regelingen. De kosten en moeite om misbruik tegen te gaan is in alle onderzochte gevallen groter dan het misbruik ooit zal zijn.

Choose your battles; dit is er niet één die je gaat winnen, noch één die het überhaupt waard is om te voeren.
Ja, ik snap je punt. Bedankt voor je reactie!
mr_evil08 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:18:
Niet aan beginnen als de verhuuder weigert dat er geen tussenmeter geplaatst mag worden en vanuit daar een verdeling maken, levert altijd gezeik op en er is dan geen enkele motivatie om zuinig aan te doen.
Tja, ik heb weinig keuze verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Real schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:48:
[...]
- Ga je huren voor bepaalde tijd (tijdelijk contract) of voor onbepaalde tijd?
Bepaalde tijd, namelijk 2 jaar.
[...]
- Wat is (ongeveer) de overeengekomen huurprijs (art. 7:237 lid 2 BW)? De huurprijs ziet dus alleen op het gebruik van de woonruimte en wordt ook wel 'kale huur' genoemd
De huurprijs zal €1.375,- bedragen, het voorschot voor nutsvoorzieningen (dus eigenlijk servicekosten) €200,-.
[...]
- Hoeveel huurders zijn er ongeveer bewoners in het gebouw en huren al die bewoners van dezelfde verhuurder?
Volgens mij rond de 6, en ja, voor zover ik weet onder dezelfde verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Grootste punt of het nu wel of geen service kosten zijn is dat het geen kale huur kosten zijn (het is, net zoals de glazenwasser of poets voor de trap, voorschotten). Dit heeft dan invloed op wel/geen huur toeslag en dergelijke en wordt gebruikt om aan te duiden dat dit kosten naast de huur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Aragnut schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:59:
Grootste punt of het nu wel of geen service kosten zijn is dat het geen kale huur kosten zijn (het is, net zoals de glazenwasser of poets voor de trap, voorschotten). Dit heeft dan invloed op wel/geen huur toeslag en dergelijke en wordt gebruikt om aan te duiden dat dit kosten naast de huur zijn.
Is dit ook relevant als het slechts gaat over het onderscheid servicekosten vs nutsvoorzieningen, in plaats van servicekosten vs kale huur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Stenlan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Is dit ook relevant als het slechts gaat over het onderscheid servicekosten vs nutsvoorzieningen, in plaats van servicekosten vs kale huur?
Niet direct, overigens moet je voor beide "kosten" (voorschotten) een jaarlijks rapport krijgen en bij teveel voorschot moet dit weer terug betaald worden volgens dezelfde verdeelsleutel. De kale huur prijs is voornamelijk van belang voor sociale huur norm en huursubsidie en zo, waardoor je dit soort kosten niet in je huur wil hebben zitten bij de specificaties mits dit van toepassing kan zijn.
Uiteindelijk maakt het onder de streep niets uit onder welk kopje het valt: zowel de GWL rekening als de andere services zullen betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Stenlan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:53:
[...]
Bepaalde tijd, namelijk 2 jaar.
In dat geval is de kans reëel dat je huurovereenkomst over twee jaar niet wordt omgezet in een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd als je in discussie gaat met je verhuurder over wat ook maar, ongeacht of je gelijk hebt of niet.

Is dat het je waard? Je kunt ook samenwerken met de andere huurders, maar als die ook een tijdelijke overeenkomst hebben zullen ze waarschijnlijk ook niet staan te springen om de verhuurder proberen te dwingen meters op de radiatoren te laten plaatsen.

Als het je niks kan schelen en bijvoorbeeld nu al weet dat je over twee jaar sowieso vertrekt, dan maakt het uiteraard niet uit. In dat geval wil ik wel een poging doen om uit te leggen op grond waarvan je mogelijk meters op je radiatoren zou kunnen proberen te vorderen.

Overigens is er vanavond een debat in de Tweede Kamer over een initiatiefwet die tijdelijke contracten van twee jaar of korter weer afschaft, want ze hebben dus dat soort nadelen zonder voordelen voor huurders. Soms bevat een tijdelijk contract fouten, waardoor het gezien kan worden als een contract voor onbepaalde tijd. Gaat dit om het ROZ model zelfstandige woonruimte?

https://roz.nl/de-roz-modellen/model-woonruimte/

Zijn daar wijzigingen in aangebracht?
De huurprijs zal €1.375,- bedragen,
Heb je de huurprijscheck gedaan?

https://www.huurcommissie...imale-huurprijs-berekenen

Wat komt daar uit? De WOZ waarde staat hier.

Heb je een energieprestatiecertificaat ontvangen? Is er een certificaat afgegeven?

https://www.ep-online.nl/
Volgens mij rond de 6, en ja, voor zover ik weet onder dezelfde verhuurder.
Dan is de overlegwet niet van toepassing.
Stenlan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:00:
[...]
Heb je de hyperlink naar het Burgerlijk Wetboek aangeklikt die ik hierboven noemde? Daar staan de definities:

- prijs = alles bij elkaar opgeteld, art. 7:237 lid 1 BW
- huurprijs = vergoeding woonruimte (kale huur), art. 7:237 lid 2 BW
- nuts met individuele meter = vergoeding voor nuts met individuele meter (die je dus niet hebt), eerste deel art. 7:237 lid 3 BW
- servicekosten = vergoeding voor alle overige zaken en diensten die samenhangen met de bewoning, tweede deel art. 7:237 lid 3 BW

Dus bijvoorbeeld de levering van een internetsignaal is servicekosten, maar afvalstoffenheffing niet (want geen zaak of dienst die samenhangt met de bewoning, het is een belasting). Nutskosten zonder individuele meter zijn dus servicekosten.

Alle overige vooraf overeengekomen kosten dan de kosten in art. 7:237 BW vallen onder art. 7:264 BW, maar mogen niet altijd overeengekomen worden. Recent vonnis waarin uitgebreid wordt uitgelegd wat wel/niet servicekosten zijn:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2023:1048

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Bedankt voor je uitgebreide moeite @Real!
Real schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:18:
[...]

In dat geval is de kans reëel dat je huurovereenkomst over twee jaar niet wordt omgezet in een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd als je in discussie gaat met je verhuurder over wat ook maar, ongeacht of je gelijk hebt of niet.

Is dat het je waard? Je kunt ook samenwerken met de andere huurders, maar als die ook een tijdelijke overeenkomst hebben zullen ze waarschijnlijk ook niet staan te springen om de verhuurder proberen te dwingen meters op de radiatoren te laten plaatsen.
Jazeker, dat had ik uiteraard al meegenomen en genoegen mee genomen.
[...]
Als het je niks kan schelen en bijvoorbeeld nu al weet dat je over twee jaar sowieso vertrekt, dan maakt het uiteraard niet uit. In dat geval wil ik wel een poging doen om uit te leggen op grond waarvan je mogelijk meters op je radiatoren zou kunnen proberen te vorderen.

Overigens is er vanavond een debat in de Tweede Kamer over een initiatiefwet die tijdelijke contracten van twee jaar of korter weer afschaft, want ze hebben dus dat soort nadelen zonder voordelen voor huurders. Soms bevat een tijdelijk contract fouten, waardoor het gezien kan worden als een contract voor onbepaalde tijd. Gaat dit om het ROZ model zelfstandige woonruimte?

https://roz.nl/de-roz-modellen/model-woonruimte/

Zijn daar wijzigingen in aangebracht?
De algemene bepalingen zijn hetzelfde. De huurovereenkomst lijkt ook nagenoeg identiek maar hier is het stuk over het model van de ROZ wel weggelaten.
[...]

Heb je de huurprijscheck gedaan?

https://www.huurcommissie...imale-huurprijs-berekenen

Wat komt daar uit? De WOZ waarde staat hier.
Ja, dat heb ik gedaan. De huurprijs komt in ieder geval ruim boven de liberalisatiegrens uit, waarna ik m.i. weinig poot meer heb om op te staan m.b.t. eventuele huurprijsverlaging, mocht dat zijn waar je op doelt.
[...]

Heb je een energieprestatiecertificaat ontvangen? Is er een certificaat afgegeven?

https://www.ep-online.nl/
Ik heb zo'n certificaat niet ontvangen, die link die je geeft geeft wel een energielabel aan voor mijn woning, wetende energielabel A.
[...]

Dan is de overlegwet niet van toepassing.
Wanneer was dit wel zo geweest? Bij meer of minder woningen? Het zouden er volgens mij namelijk nog minder kunnen zijn, maar niet meer. Wat voor gevolgen had dit gehad voor mij?
[...]

Heb je de hyperlink naar het Burgerlijk Wetboek aangeklikt die ik hierboven noemde? Daar staan de definities:

*knip*
Ja, ik had dit gelezen, en begrepen, daarom dat ik ook steevast bleef volhouden dat het servicekosten zijn. Mijn vraag was meer om aan te tonen aan @Aragnut dat het onderscheid dus niet echt relevant was voor mijn situatie. Ook omdat eventuele toeslagen sowieso niet van toepassing zouden zijn. De andere kosten zijn allemaal op orde, internet verzorgen en betalen we zelf, en gemeentelijke belastingen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Stenlan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:32:
maar hier is het stuk over het model van de ROZ wel weggelaten.
Wat bedoel je met 'hier'?
Ja, dat heb ik gedaan. De huurprijs komt in ieder geval ruim boven de liberalisatiegrens uit, waarna ik m.i. weinig poot meer heb om op te staan m.b.t. eventuele huurprijsverlaging, mocht dat zijn waar je op doelt.
Dat, maar het had je ook de bevoegdheid gegeven om een verzoekschrift in te dienen bij de huurcommissie over de jaarlijkse afrekening van de servicekosten als je daarover geen overeenstemming bereikt met de verhuurder. Dus zal je moeten procederen bij de rechter als zo'n situatie zich zou voordoen.

Overigens zijn huurders met een geliberaliseerde huurovereenkomst niet helemaal uitgesloten van het opstarten van een procedure bij de huurcommissie. Behalve de genoemde toetsing van de aanvangshuurprijs (waar jij vermoedelijk niet veel aan hebt) kunnen alle huurders van woonruimte bijvoorbeeld ook de huurprijsstijging laten toetsen. Uiteraard heeft dat ook alleen maar zin als de stijging de norm overschrijdt.
Ik heb zo'n certificaat niet ontvangen
Daar gaat je verhuurder de mist in en kan daarvoor ook een boete krijgen van de ILT:

Aanhangsel Handelingen II 2022/23, nr. 921
die link die je geeft geeft wel een energielabel aan voor mijn woning, wetende energielabel A.
En die is niet verlopen? Dat kan soms uitmaken voor de toetsing van de aanvangshuurprijs en daariver zijn nu prejudiciële vragen aanhangig bij de Hoge Raad:

https://www.hogeraad.nl/prejudiciele-vragen/?vraag=22/03211
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:PHR:2023:173

Er is nog geen arrest, maar de conclusie (het advies aan de Hoge Raad) van de advocaat-generaal is zeker de moeite van het lezen waard gezien onderstaande. Uit de genoemde EU richtlijn volgt namelijk niet alleen maar dat verhuurders een energieprestatiecertificaat moeten afgeven bij aanvang huur, maar ook een verplichting om individuele meters op radiatoren te plaatsen bij ontbreken van andere individuele meter voor warmte. Maar daar is een uitzondering aan verbonden (zie hieronder).
Wanneer was dit wel zo geweest? Bij meer of minder woningen? Het zouden er volgens mij namelijk nog minder kunnen zijn, maar niet meer. Wat voor gevolgen had dit gehad voor mij?
Het gaat om minimaal 25 'woongelegenheden'. Overigens maakt het niet uit waar in Nederland, dus als je weet dat er meer 'woongelegenheden' verhuurd worden, dan kan mag die je optellen bij de genoemde zes.

Het relatieve voordeel van een beroep op de Overlegwet is dat de verhuurder verplicht wordt om met een representatie van de huurders te overleggen over allerlei aangelegenheden en individuele bewoners minder gemakkelijk tegen elkaar kan uitspelen. Het plaatsen van meters op radiatoren in alle woningen is een typisch voorbeeld waar je denk ik met een groep huurders veel verder komt dan op individuele basis.

Je kunt bijvoorbeeld via een notaris een bewonersvereniging oprichten die de huurders kan bijstaan bij geschillen met de verhuurder. Voor zes huurders is dat misschien niet zo zinnig, maar een vereniging van huurders kan niet alleen via de Overlegwet in overleg treden, maar ook via de WAMCA collectief een vordering indienen tegen de verhuurder als die groep maar representatief is. Die huurders kunnen bijvoorbeeld een verklaring voor recht vorderen dat X of Y van toepassing is zodat individuele huurders daarna eenvoudig met dat vonnis een of andere vergoeding of wijziging kunnen claimen. De WAMCA is namelijk ook van toepassing op vorderingen die geen schadevergoeding betreffen.

Een huurdersvereniging moet wel een gekozen bestuur hebben, moet een ALV houden, huurders blijvend informeren en nieuwe huurders moeten kunnen aansluiten. Minder complex is een bewonerscommissie, maar een bewonerscommissie heeft ook minder rechten dan een huurdersvereniging. Overigens moet een verhuurder een huurdersvereniging ook een vergoeding betalen, bijvoorbeeld voor scholing.

Het verbaast mij eigenlijk dat er in Nederland zo weinig huurderscollectieven zijn. Dat is in het voordeel van verhuurders die een groot aantal huizen verhuren, want die hebben het vrij gemakkelijk met een individuele huurder die ze eenvoudig kunnen afwimpelen.
daarom dat ik ook steevast bleef volhouden dat het servicekosten zijn.
Dat klopt. En die servicekosten moeten dus één-op-één worden doorberekend via een voorschot en jaarlijkse kostenafrekening op grond van art. 7:259 lid 2 BW. Je mag als huurder ook vragen om inzage in onderliggende facturen op grond van art. 7:259 lid 4 BW. Een verhuurder mag het voorschot niet verhogen totdat je het overzicht hebt ontvangen (art. 7:261 lid 1 aanhef en onder b BW) en dat overzicht moet elk jaar na 1 januari maar voor 1 juli worden verstrekt. Er staat geen sanctie op te late verstrekking, dus in de praktijk moet je alsnog betalen als het overzicht na 1 juli wordt verstrekt. Maar het voorschot mag niet vaker dan één keer per jaar worden verhoogd, tenzij je dat tijdens de looptijd van de huur (dus niet vooraf) bent overeengekomen. Van art. 7:259 en art. 7:261 lid 1 BW mag een verhuurder niet afwijken behoudens de genoemde uitzondering in de vorige zin op grond van art. 7:265 BW.

In het overzicht moet dus tenminste een begin- en eindstand staan van de meter voor het complex en de toegepaste verdeelsleutel. Uit je contract zou ook nu al moeten blijken hoe er verdeeld wordt of anders moet daar concreet inzicht in gegeven kunnen worden door de verhuurder. Zie het beleidsboek servicekosten van de huurcommissie voor een redelijke methode. Let op dat er voor verschillende nuts verschillende verdeelsleutels worden gehanteerd.

Dan de hamvraag voor je topic: waarom denk ik dat een verhuurder met blokverwarming op individuele radiatoren warmtemeters moet plaatsen?

Tot 2019 was de Warmtewet grotendeels van toepassing bij blokverwarming. Dat heeft echter tot veel discussie geleid, omdat de servicekostenregeling in het Burgerlijk Wetboek en de Warmtewet niet goed op elkaar waren afgestemd.

Maar niet alle verplichtingen voor verhuurders zijn uit de Warmtewet gehaald (zie art. 1a lid 2 Warmtewet). Onder die uitzondering valt niet art. 8 lid 11 Warmtewet:
In afwijking van het tweede lid, installeert een leverancier tevens een individuele meter om het warmteverbruik te meten in iedere eenheid in een appartementengebouw of iedere eenheid in een multifunctioneel gebouw die warmte ontvangt uit een warmtenet waar dat technisch haalbaar en kostenefficiënt is.
Maar wel art. 8a lid 1 Warmtewet waarin staat:
1 Indien de leverancier de aan de verbruiker in rekening te brengen kosten voor de levering van warmte niet baseert op een individuele warmtemeter als bedoeld in artikel 8, baseert hij, onverminderd artikel 8, tweede lid, de kosten met inachtneming van artikel 2, vierde lid, op individuele warmtekostenverdelers die het warmteverbruik van elke radiator meten, tenzij de installatie daarvan niet kostenefficiënt is.
Het venijn zit in de staart, want de verhuurder mag dat dus weigeren als de installatie niet 'kostenefficiënt' is. Art. 8a is door de Tweede Kamer in 2013 in de Warmtewet geamendeerd:

Kamerstukken II 2012/13, 32839, nr. 21

Elk amendement bevat onderaan ook een toelichting en daaruit blijkt wat mij betreft vrij duidelijk dat eeb verhuurder die blokverwarming aanbiedt in principe een individuele meter moet plaatsen. Desnoods per radiator. Tenzij dat dus niet 'kostendekkend' kan. Maar dat staat verder niet toegelicht.

Het amendement is in 2013 geschreven maar richtlijn 2012/27/EU (ik bedoelde hierboven de Energy Efficiency Directive of EED en niet de Energy performance of buildings directive of EPBD) bevatte ook al een vergelijkbare verplichting met die uitzondering. In 2018 zijn de EED en EPBD beiden gewijzigd middels richtlijn 2018/844/EU en in art. 9ter van de nieuwe geconsolideerde versie van richtlijn 2012/27/EU (p. 20) wordt die verplichting voor individuele meters nogmaals uitgebreid genoemd, maar wederom weer met de 'kostenefficiëntie' uitzondering. Ik vermoed dat Nederland dat onderdeel in de richtlijn heeft laten opnemen.

Onder de streep komt het dus aan op de vraag wanneer een verhuurder individuele warmtemeters achterwege mag laten. Met andere woorden: wanneer is dat niet kostenefficiënt?

En daar wordt het wat mij betreft erg onduidelijk. Ik heb al meerdere pogingen ondernomen om bijvoorbeeld onderstaande memorie van toelichting door te ploegen, want daaruit zou duidelijk moeten worden wanneer er sprake is van kostenefficiëntie, maar het wordt mij niet duidelijk.

Kamerstukken II 2019/20, 35292, nr. 3 (MvT)

Misschien helpt je dit op weg, maar sluitend is het antwoord nog niet. Het zou beter zijn naar mijn mening als de wetgever deze vage uitzondering niet in de wet had opgenomen, maar het staat er wel. Als je die uitzondering kunt weerleggen, heb je denk ik best een goede positie om je verhuurder te vragen om individuele meters voor warmte te laten plaatsen, desnoods op elke radiator. Als ik later nog ontdek hoe het zit met die 'kostenefficiëntie' of ik meer heb gevonden zal ik het laten weten als ik eraan denk.

Maar zoals genoemd moet je er wel rekening mee houden dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem dus bij jou. Win zonodig advies in bij een expert, want je ziet dat het niet per se een eenvoudige opgave zal zijn om je verhuurder ervan te overtuigen dat er individuele meter geplaatst zouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Real schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:11:
[...]

Wat bedoel je met 'hier'?
Daarmee bedoelde ik mijn eigen huurcontract.

Het energielabel is zeer recent (1 maand geleden) getoetst, dus lijkt met niet dat die verlopen is nee.

Ontzettend bedankt @Real (en anderen), hier kan ik wat mee. Mocht er nog iets voortkomen uit mijn communicatie met het Juridisch Loket dan zal ik dat, indien daar interesse naar is, hier plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Stenlan op 24-03-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Stenlan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:58:
[...]
Het energielabel is zeer recent (1 maand geleden) getoetst, dus lijkt met niet dat die verlopen is nee.
Dat label zou dan volgens NTA 8800:2003 moeten zijn vastgesteld en dat is veel betrouwbaarder dan de oude methode waarbij 'op afstand' labels werden vastgesteld met een papier beoordeling.

Ik ontdekte overigens later dat art. 8 lid 11 Warmtewet toch niet van toepassing is op verhuurders, maar lid 8a Warmtewet dus wel (art. 1a lid 2 Warmtewet).

Ondertussen ben ik er ook achter dat art. 8a Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen een uitwerking geeft voor het wel/niet kostenefficiënt zijn, maar dat verwijst weer naar art. 8 Warmtewet en niet naar art. 8a Warntewet. Hoe het ook zei, ik vermoed dat het dus om zo'n soort berekening gaat. In elk gepubliceerd besluit staat onderaan overigens ook een nota van toelichting (Stb. 2020, 367). Zie verder ook deze website met duiding door een kenniscentrum voor verhuurders van studentenhuisvesting:

https://www.kences.nl/nie...sting-bij-warmtelevering/

Dus het lijkt erop dat er inderdaad een verplichting is voor verhuurders om individuele meters te plaatsen, maar dat de kosten daarvan een besparing in energie moeten kunnen rechtvaardigen. Energiebesparing is immers ook de doelstelling van de EED (de EU richtlijn). Een goed geïsoleerde huurwoning zal vermoedelijk relatief weinig energie verbruiken, dus is het naar ik begrijp minder waarschijnlijk dat het plaatsen van meters kosteneffectief is en dat zou een argument kunnen zijn voor een verhuurder om geen meters te plaatsen.

Maar zoals je kan lezen is het geen simpele materie met daarnaast ook een wirwar aan weinig intuïtieve terminologie (energieleverancier, doorleverancier, eindafnemer, eindgebruiker etc.). Maar zoals ik art. 8a lid 1 Warmtewet lees komt een verhuurder de bewijslast toe om te onderbouwen dat het plaatsen van meters niet kostenefficiënt is gezien het woord 'tenzij'. Het lijkt mij ook niet iets wat een huurder (eenvoudig) zou kunnen berekenen.

Succes ermee. Misschien kunnen we in Nederland ooit eens afscheid nemen van de verdeelsleutelsystematiek, want ik ben het op zich helemaal met je eens dat het een ouderwetse methode is die ertoe kan leiden dat een huurder betaalt voor het energieverbruik van een andere huurder. Het zou kunnen dat je hierover moet procederen als je verhuurder het niet eens is met het plaatsen van een meter en aan procederen zit uiteraard ook een procesrisico op verlies. Het lijkt mij verstandig om advies in te winnen bij een expert als je zover zou willen gaan. Mede daarom ook steeds mijn waarschuwing dat elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stenlan
Real schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Dat label zou dan volgens NTA 8800:2003 moeten zijn vastgesteld en dat is veel betrouwbaarder dan de oude methode waarbij 'op afstand' labels werden vastgesteld met een papier beoordeling.

Ik ontdekte overigens later dat art. 8 lid 11 Warmtewet toch niet van toepassing is op verhuurders, maar lid 8a Warmtewet dus wel (art. 1a lid 2 Warmtewet).

Ondertussen ben ik er ook achter dat art. 8a Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen een uitwerking geeft voor het wel/niet kostenefficiënt zijn, maar dat verwijst weer naar art. 8 Warmtewet en niet naar art. 8a Warntewet. Hoe het ook zei, ik vermoed dat het dus om zo'n soort berekening gaat. In elk gepubliceerd besluit staat onderaan overigens ook een nota van toelichting (Stb. 2020, 367). Zie verder ook deze website met duiding door een kenniscentrum voor verhuurders van studentenhuisvesting:

https://www.kences.nl/nie...sting-bij-warmtelevering/

Dus het lijkt erop dat er inderdaad een verplichting is voor verhuurders om individuele meters te plaatsen, maar dat de kosten daarvan een besparing in energie moeten kunnen rechtvaardigen. Energiebesparing is immers ook de doelstelling van de EED (de EU richtlijn). Een goed geïsoleerde huurwoning zal vermoedelijk relatief weinig energie verbruiken, dus is het naar ik begrijp minder waarschijnlijk dat het plaatsen van meters kosteneffectief is en dat zou een argument kunnen zijn voor een verhuurder om geen meters te plaatsen.

Maar zoals je kan lezen is het geen simpele materie met daarnaast ook een wirwar aan weinig intuïtieve terminologie (energieleverancier, doorleverancier, eindafnemer, eindgebruiker etc.). Maar zoals ik art. 8a lid 1 Warmtewet lees komt een verhuurder de bewijslast toe om te onderbouwen dat het plaatsen van meters niet kostenefficiënt is gezien het woord 'tenzij'. Het lijkt mij ook niet iets wat een huurder (eenvoudig) zou kunnen berekenen.

Succes ermee. Misschien kunnen we in Nederland ooit eens afscheid nemen van de verdeelsleutelsystematiek, want ik ben het op zich helemaal met je eens dat het een ouderwetse methode is die ertoe kan leiden dat een huurder betaalt voor het energieverbruik van een andere huurder. Het zou kunnen dat je hierover moet procederen als je verhuurder het niet eens is met het plaatsen van een meter en aan procederen zit uiteraard ook een procesrisico op verlies. Het lijkt mij verstandig om advies in te winnen bij een expert als je zover zou willen gaan. Mede daarom ook steeds mijn waarschuwing dat elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou blijft.
toon volledige bericht
Dankjewel nogmaals voor je uitgebreide antwoord. Het is langs mij heengegaan dat jij het steeds over warmte hebt maar ik heb gewoon een gasaansluiting, waardoor de Warmtewet dus niet van toepassing is. Ik heb inmiddels contact gehad met het Juridisch Loket en die heeft mij verteld dat het plaatsen van meters in principe geen probleem zou moeten zijn, maar het afdwingen van het gebruik ervan voor de verdeling niet makkelijk mogelijk is. Als het erop neerkomt dat de kosten erg onredelijk zijn, dan zou enig mogelijk bezwaar echt via de kantonrechter moeten gaan. Ik denk dat onze aanpak gaan zijn om eerst te kijken of de verhuurder gewoon wil meewerken. Mocht dit niet het geval zijn, dan in ieder geval zelf ons gebruik meten. Als we dan écht een onredelijke jaarafrekening krijgen zou dit een basis kunnen zijn voor een zaak bij de kantonrechter, maar anders laten we t zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Stenlan schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 18:58:
[...]
Het is langs mij heengegaan dat jij het steeds over warmte hebt maar ik heb gewoon een gasaansluiting, waardoor de Warmtewet dus niet van toepassing is.
Haha! Ja, ik zie het nu ook pas in je TS. Maar goed, de Warmtewet is inderdaad alleen van toepassing op de levering van warmte/koude. Mijn gedachte over warmte kwam denk ik omdat je vloeroppervlak noemde en dat is voor elektriciteit niet gebruikelijk (zie pagina 68 beleidsboek servicekosten van de Huurcommissie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Stenlan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:54:
[...]

Het enige wat ik hier tegenin te brengen heb is het volgende: ... Als mijn buren 3x zo veel stoken en ik als gevolg 3x zo veel moet betalen, dan vind ik deze kosten niet reeël. Dit lijkt mij toch een redelijke grond voor het aanpassen van de afrekening?
Binnen een appartementencomplex moet je ergens natuurlijk ook in gedachten houden dat jij ook profiteert van het stookgedrag van je buren. Er is namelijk sprake van warmteverlies naar je buren. Dit warmteverlies loopt nota bene op naarmate het temperatuurverschil groter is. Dus indien jij de kachel niet aanzet, de buren rondom deze op 21 graden zetten, kan het prima zijn dat jij toch een comfortabele temperatuur in de woning behoud. Doordat je volledig op restwarmte draait. Beetje afhankelijk van de locatie van je woning binnen het complex.

Interessant daarin bijvoorbeeld ook:
https://www.lente-akkoord...uren-kan-aanzienlijk-zijn
https://www.bouwtotaal.nl...rgieverlies-via-de-buren/

Ergens is het delen van kosten in een appartement complex dan ook eigenlijk zo gek helemaal niet. Anderzijds is het natuurlijk wel lekker indien jij binnen een appartementen complex zit, zelf weinig last hebt van eventuele kou en de kachel uit kan laten staan. Maar betekend het dus eigenlijk dat je al snel iemand anders op zadelt met extra energielasten, terwijl jij hier wel mede comfort van ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPH_estate
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-09-2023
*knip*
Welkom op Tweakers. Het is niet toegestaan om oude topics te schoppen voor promotie. Zie onze huisregels

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 05-09-2023 14:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.