Welke muurverf voor oneffen muren? Leemverf? Structuurverf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Op onze bovenverdieping zijn de muren op de meeste plekken redelijk glad, maar er zitten ook veel oneffenheden in. Zowel in de fijne structuur als wat grotere dingen zoals scheurtjes en schroefgaten die we zelf gedicht hebben met gips. De muren zijn wel gestukt bij de bouw van het huis, maar hier zat behang overheen. Met het verwijderen hiervan is het nu vrij ruw zeg maar.

Nou wil ik eigenlijk niet de hele verdieping laten stuken, dat zit er financieel voorlopig even niet in.

Nou vraag ik me af of er niet een verfsoort is die deze oneffenheden grotendeels 'verbergt'.Het eindresultaat mag best een beetje 'industrieel' ogen, dus helemaal glad en smooth hoeft het er niet uit te zien zeg maar.

Ik vind het ook best mooi met bv een betoonlook-achtige 'veeg' erin, of wat 'textuur'.

Zou leemverf hiervoor geschikt zijn? Of structuurverf? Of gaat dit allemaal niet werken als de ondergrond niet perfect strak is?

Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 7% gewijzigd door Stab op 22-03-2023 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:43
Ik zou het opnieuw behangen, of renovlies en daarna sausen. Dichtgestopte schroefgaten en scheurtjes oververven wordt niet mooi "rustiek".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:27

inhico

pw

in ons huis hebben we alle behang verwijderd en vervolgens de grootste gaten gevuld en plaatselijk gestuct. Resultaat is een niet geheel vlakke muur. Dat is eigenlijk alleen goed te zien bij strijklicht of als je er gericht naar kijkt. Als muurverf hebben we extra matte, lichtgrijze muurverf gebruikt van deels Histor en deels Sikkens Alphacryl. Beide bevallen prima (Sikkens is nog iets matter). In ieder geval fraaier dan behangnaden.

Ik denk hoe matter: hoe fraaier en minder storend dat er oneffenheden zijn.

Enige nadeel dat we ervaren is dat waar het wat ruwer is, het moeilijker schoon te maken is, mocht dat ooit nodig zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door inhico op 22-03-2023 13:12 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:31
Ik heb op zolder een vuile oude bakstenen muur met diepe voegen ge´kalei´d. Dat is een oude soort kalkverf die oneffenheden opvult en ademend is, en vocht reguleert (vroeger heel geschikt voor vochtige buitenmuren).
Je smeert het in meerdere lagen op de muur, het verzacht oneffenheden terwijl het wel de onderliggende structuur toont, ik ben er erg tevreden van.
Maar ik vrees dat jij dan wel de volledige pleisterlaag moet weghalen, om dat mooi effect te bekomen.
Afbeeldingslocatie: https://www.meerdancontent.be/cb/cb-/crops/cropping.e0510868.kaleien_4.jpeg

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Stab schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:04:
Op onze bovenverdieping zijn de muren op de meeste plekken redelijk glad, maar er zitten ook veel oneffenheden in. Zowel in de fijne structuur als wat grotere dingen zoals scheurtjes en schroefgaten die we zelf gedicht hebben met gips. De muren zijn wel gestukt bij de bouw van het huis, maar hier zat behang overheen. Met het verwijderen hiervan is het nu vrij ruw zeg maar.
Ik zou hier gewoon met fix&finish een laagje overheen gaan en dan licht opschuren. Het viel mij (ben net klaar met mijn bovenverdieping, zelfde staat) heel erg mee.

Je hebt ook van die rolbare fix&finish van alabastine (muurglad), daar is een collega hier enthousiast over. Ik vind het wel wat duur.

Edit; structuurverf hadden mijn ouders vroeger in hun eerste woning. Kan mij herinneren dat ze het een enorme uitdaging was om dat weer netjes/eraf te krijgen

[ Voor 9% gewijzigd door silverball op 22-03-2023 14:05 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Betaalbaar alternatief is glasvliesbehang. Dit + een laagje latex geeft gaf op een redelijk rotte / gescheurde muur bij mij een resultaat dat meerdere mensen gevraagd hebben of het écht niet gestuced was.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ga ajb niet aan de slag met structuurverf... Dat werd ons ook aangeraden maar ik heb daar enorm spijt van. Is ondanks dat het kleine korrel is en niet scherp zou zijn toch scherp en de oneffenheden werk je er absoluut niet mee weg.

En met scherp bedoel ik ook echt scherp, met je knokkel er langs en je hebt je vel open gehaald.

Als je er vanaf wil is ook een leuke uitdaging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Stab schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:04:
Zou leemverf hiervoor geschikt zijn?
Leemverf is bedoeld om leemstuc te verven, of een leemachtig effect te creëren, maar je werkt er niets mee weg. Als het gipsresten zijn, kun je proberen de muur glad te krijgen door schuurgaas te gebruiken (gewoon met groot handschuurblok). Gaat snel en makkelijk. Daarna primerlaag en dan 1-2 lagen goede kwaliteit matte muurverf.
Het eerder genoemde glasvliesbehang doet ook wonderen, maar ook dan zou ik wel eerst de ergste verschillen met het gaas wegschuren. En uiteraard kun je ook hier en daar een wandje met een print behangen, dat corrigeert ook.
Pagina: 1