zoldervloerisolatie met cellulose - dampscherm nodig of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
Ik plan mijn zoldervloer te laten isoleren. Het is een houten zoldervloer. De zolder wordt niet verwarmd en zal enkel als stockage gebruikt worden. Het initiële idee was PIR platen te gebruiken met daaronder een dampscherm, maar de vloer is erg oneffen en er zijn nu al enkele aannemers geweest en die zeggen dat dit een probleem is. Binnen de kortste keren zou dit kapotgelopen worden.

Er is een aannemer langs geweest die zegt dat hij de vloer kan inspuiten met cellulose. Dit is in de vloer, dus onder de vloerplanken. Het is op deze manier niet mogelijk een dampscherm te plaatsen. Onder de zoldervloer liggen verwarmde slaapkamers. Als ik dit laat doen, loop ik dan het risico dat er condens op de plafonds van de slaapkamers onder de zolder komt en zelfs schimmel?

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn ook wel systemen die het eerst levelen toch? er zijn verschillende egalisatie korrels op de markt.

Wat betreft cellulose: als er condens komt is dat in de isolatie of aan de onderkant van de zoldervloer, dus niet op het plafond.

Ik weet dat het in belgie een redelijk gangbare methode is om de zoldervloer te isoleren, in nederland zou ik het persoonlijk niet snel doen. Die ruimte is vaak waardevoller als het gewoon in zijn gehil binnen de schil ligt.

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 22-03-2023 11:05 ]

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:40
Ik dacht inderdaad ook aan korrels om de vloer eerst te egaliseren. Daarna zou het wel mogelijk moeten zijn te werken met PIR platen afgewerkt met OSB. De aannemers die tot nu toe zijn langs geweest hebben mij hier echter nog niet op gewezen. Ik heb de indruk dat er tegenwoordig zoveel werk is voor isolatiefirma's dat ze de neiging hebben de iets moeilijkere klussen links te laten liggen.

Toen ik sprak over mogelijke condens aan de plafonds bedoelde ik dus de plafonds van de kamers die onder de zolder liggen...dat is dus de onderkant van de zoldervloer.

Ik wil mijn zolder echt niet verwarmen. Als ik in mijn zolder bruikbare kamers wil bouwen, ben ik een hoop geld kwijt die ik niet heb. Dat gaat dus niet lukken en hoeft ook niet. Ik heb die ruimte niet nodig om in te wonen. Het zou enkel handig zijn als ik er een paar dingen zou kunnen stockeren. Dus ik kan beter mijn zoldervloer isoleren anders ben ik mijn zolder mee aan het verwarme zonder enige reden.

Maar ok, wat ik vooral onthoud uit je antwoord is dat er dus wel degelijk risico is op condens binnenin de cellulose en aan de onderkant van de zoldervloer.

Bedankt om even mee te denken twain4me.