Moet ik mijn elektriciteitsaansluiting laten verzwaren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 10:17
Ik heb momenteel een aantal upgrades/verbouwingen in de planning staan en vraag me af of ik straks nog wel voldoende heb aan mijn huidige 1x35A elektriciteitsaansluiting. Het gaat met name om de keuken

Huidig, dat allemaal zal worden vervangen:

Inductiekookplaat (aansluitwaarde 7200W),
Combimagnetron,
Oude koel/vies combinatie
Nog veel oudere koelkast (tafelmodel)

Nieuw:
Inductiekookplaat (ook aansluitwaarde 7200W),
Oven (aansluitwaarde 3600W)
Koelkast (aansluitwaarde 90W)
Vrieskast (aansluitwaarde (nog) onbekend)

Extra:
Zonnepanelen +/- 4100 Wp
Vloerverwarming 5 groepen, geen idee wat dat trekt.

Als ik al die aansluitwaarden bij elkaar optel, dan kom ik natuurlijk ruim boven de 35Ax230V=8050W uit, maar hoe groot is dit probleem in werkelijkheid?

Die inductieplaat zal dat vermogen alleen trekken als ik alle pitten op volle kracht (+eventuele boost) zet, iets dat eigenlijk nooit gebeurt. Zelfde voor die oven, die zal dat vermogen wel gebruiken tijdens de pyrolyse ofzo.

In mijn huidige situatie gaat het eigenlijk gewoon prima. Moet ik me zorgen gaan maken over de nieuwe situatie en als een malle een 3x25A gaan regelen? Wordt nog lastig, want Liander heeft momenteel 7 maanden wachttijd voor zo'n aanvraag...

Beste antwoord (via Jorizzz op 22-03-2023 11:44)

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-07 14:59
Ik heb een aantal jaren op 1x35A gedraaid met meer dan wat jij nu schetst.
Tel er bv nog een Quooker, vaatwasser, wasmachines, droger en een airco unit bij op.

Uiteindelijk vanwege de eerder geschetste flexibiliteit en nog meer zwaardere elektrische gebruikers omgegaan naar 3x25A (zelfde maandelijkse kosten).
Werkzaamheden door de monteur duren ongeveer 45 minuten.

Omzetten van 1x35A naar 3x25A kost nu rond de EUR 350 meen ik, maar het laatste is wel de huidige standaard aan het worden met de elektrifiatie eigenlijk.

Dus nee, het hoeft niet nu gelijk, maar het houdt je wel flexibeler voor de toekomst als je nog meer apparaten wil gaan aansluiten (airco's, warmtepompen, elektrische auto etc).

Houdt er ook rekening mee dat je groepenkast al wel voorbereid moet zijn op 3 fasen en dat het proces enkele maanden kan duren dus beter op tijd aanvragen ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door yes-n op 22-03-2023 10:18 . Reden: Kosten verduidelijkt ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Nee dat gaat waarschijnlijk wel lukken, in de praktijk zul je nooit al die pieken tegelijkertijd hebben.
Je kunt met je slimme meter (als je die hebt) even testen hoeveel je inductie nu echt vraagt. Door overal even een pannetje met water te zetten en ze even aan te zetten en af te lezen.

Maar worden je zonnepanelen niet met een 3-fasen omvormer geleverd of krijg je dit op een 1-fase omvormer?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-07 03:41
Bij normaal gebruik, zal je nooit over die 8050watt komen. Dan moet en de wasmachine aan het verwarmen zijn naar 90 graden, de droger op zijn hoogste stand, oven op hoogste stand, je kookplaat op hoogste stand.

Ik ken geen huishouden die 8000watt trekt.

Hoogste wat ik hier thuis heb gemeten en ik heb ook nog een 5,5kwh warmtepomp is 5000watt. Dat is bij warmtepomp verwarmen droger en wasmachine stonden aan en we waren aan het koken + oven die aan het verwarmen was.

Dat je de aansluiting moet veranderen lijkt mij wel slim om bij toevalligheid de piekspanning op te vangen. Maar zou mij niet direct zorgen maken over te weinig vermogen voor handen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou wel de aanvraag doen, want je bent gewoon flexibeler. Neem dus een nieuwe meterkast mee, laat je driefasenhoofdschakelaar bruggen op 1 fase en zodra liander tijd heeft is het een kwestie van de zekeringen toevoegen (vraag automaten) en meter wisselen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodOfWar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-07 13:20
Wij hebben 3 jaar geleden een soortgelijke upgrade gedaan, 7200W inductiekookplaat, 3600W oven, 3900 Wp zonnepanelen en 4 groepen vloerverwarming. Nu zitten we hier zelfs op een 1x25A hoofdaansluiting, en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd. Ik denk dat het een ander verhaal wordt als je over een warmtepomp gaat nadenken.

Onze vloerverwarmingspomp trekt niet meer dan 50W, dus tenzij je het over elektrische vloerverwarming hebt zal dat niet veel problemen opleveren.

Ik heb onze inductiekookplaat overigens nog nooit 7200W zien trekken...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• yes-n
Ik heb een aantal jaren op 1x35A gedraaid met meer dan wat jij nu schetst.
Tel er bv nog een Quooker, vaatwasser, wasmachines, droger en een airco unit bij op.

Uiteindelijk vanwege de eerder geschetste flexibiliteit en nog meer zwaardere elektrische gebruikers omgegaan naar 3x25A (zelfde maandelijkse kosten).
Werkzaamheden door de monteur duren ongeveer 45 minuten.

Omzetten van 1x35A naar 3x25A kost nu rond de EUR 350 meen ik, maar het laatste is wel de huidige standaard aan het worden met de elektrifiatie eigenlijk.

Dus nee, het hoeft niet nu gelijk, maar het houdt je wel flexibeler voor de toekomst als je nog meer apparaten wil gaan aansluiten (airco's, warmtepompen, elektrische auto etc).

Houdt er ook rekening mee dat je groepenkast al wel voorbereid moet zijn op 3 fasen en dat het proces enkele maanden kan duren dus beter op tijd aanvragen ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door yes-n op 22-03-2023 10:18 . Reden: Kosten verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Dank, allen! Dat stelt gerust :)

Ook hier nog, naast wat ik al genoemd heb, een quooker, vaatwasser, wasmachine en droger, maar als ik het zo lees komt het alsnog wel goed. Fijn!

@yes-n, wat bedoel je met een op 3-fasen voorbereide groepenkast? Mijn huidige (1992) wordt door de zonnepanelenleverancier sowieso vervangen. Moet ik daar extra eisen aan stellen? Een bepaald type ofzo? Ik heb er niet veel verstand van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:47
voorbereiding 3 fasen stelt niet zoveel voor. Dat is alleen je hoofdschakelaar vervangen voor een 3 fase variant. Voorlopig sluit je daar dan maar 1 fase op aan. De monteur van de netbeheerder zal daar dan uiteindelijk 3 fasen op aansluiten. Vanaf dat moment kun je de aardlekschakelaars netjes over de 3 fasen verdelen en eventueel klemmenstroken bijplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Aangezien je je keuken gaat verbouwen, zorg er sowieso voor dat je een 19 mm buis, danwel 5-aderige kabel van je meterkast hebt lopen naar je fornuis. Dan kan er, indien je verzwaard bent, tenminste een fatsoenlijke 3-fasekookgroep gebruikt worden in plaats van een ouderwetse fornuisgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
Zwartoog schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:13:
Aangezien je je keuken gaat verbouwen, zorg er sowieso voor dat je een 19 mm buis, danwel 5-aderige kabel van je meterkast hebt lopen naar je fornuis. Dan kan er, indien je verzwaard bent, tenminste een fatsoenlijke 3-fasekookgroep gebruikt worden in plaats van een ouderwetse fornuisgroep.
Vijfaderige kabel loopt er nu al naar toe, met zo'n perilex stopcontact. Daar zit de huidige kookplaat ook al op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yes-n
Jorizzz schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:53:

@yes-n, wat bedoel je met een op 3-fasen voorbereide groepenkast? Mijn huidige (1992) wordt door de zonnepanelenleverancier sowieso vervangen. Moet ik daar extra eisen aan stellen? Een bepaald type ofzo? Ik heb er niet veel verstand van...
Hoi Joris, ik stuur even een link mee, dat scheelt mij uit typen. Hier staat het redelijk duidelijk benoemd.

https://www.elektramat.nl...-fase-3-fase-groepenkast/

Oftewel; neem je een nieuwe groepenkast vanwege de uitbreidingen in je woning, neem dan gelijk een 3 fase groepenkast, ook als je nu nog maar 1 fase hebt.
De installateur kan dan middels bruggen de andere fases ook al aansluiten.

Komt dan de 3 fase aansluiting in je woning, dan worden de bruggen weggehaald omdat iedere fase zijn eigen draad per aansluiting krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
yes-n schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:45:
[...]

Hoi Joris, ik stuur even een link mee, dat scheelt mij uit typen. Hier staat het redelijk duidelijk benoemd.

https://www.elektramat.nl...-fase-3-fase-groepenkast/

Oftewel; neem je een nieuwe groepenkast vanwege de uitbreidingen in je woning, neem dan gelijk een 3 fase groepenkast, ook als je nu nog maar 1 fase hebt.
De installateur kan dan middels bruggen de andere fases ook al aansluiten.

Komt dan de 3 fase aansluiting in je woning, dan worden de bruggen weggehaald omdat iedere fase zijn eigen draad per aansluiting krijgt.
Heb het nagevraagd, er komt een 3 fase groepenkast in!

Nogmaals bedankt allemaal _/-\o_
Pagina: 1