Goedemorgen Tweakers,
Mijn buurman (70 jaar) wil nu ook eindelijk zonnepanelen hebben, en hij wil ze leggen op zijn schuur achter zijn huis, situatie:

Hij heeft een 3 fasen kabel liggen in zijn schuur.
Het gaat dus om een plat stuk waar nu 7 panelen zijn ingetekend, en een schuin stuk waar nu 5 panelen zijn ingetekend.
Hij heeft zelf een offerte opgevraagd bij de firma Heerlijke Zon BV in Enschede, iemand van jullie hier ervaringen mee
Ze komen in ieder geval met onderstaande offerte:

Qua prijs valt mij dit mee, +- 1 € per WP
Nu vroeg mijn buurman dus om mijn advies, en ik heb bij een ander bedrijf ook een offerte opgevraagd.
Hun komen met de volgende opmerking:
Deze prijs vind ik al een stuk "forser", is namelijk 1,36 € per WP, maar wel Solar Edge en omvormers, dus wel een hele andere installatie.
Ik vraag mij af of het bij die eerste offerte goed gaat werken, en wat is jullie advies?
Mijn buurman (70 jaar) wil nu ook eindelijk zonnepanelen hebben, en hij wil ze leggen op zijn schuur achter zijn huis, situatie:

Hij heeft een 3 fasen kabel liggen in zijn schuur.
Het gaat dus om een plat stuk waar nu 7 panelen zijn ingetekend, en een schuin stuk waar nu 5 panelen zijn ingetekend.
Hij heeft zelf een offerte opgevraagd bij de firma Heerlijke Zon BV in Enschede, iemand van jullie hier ervaringen mee
Ze komen in ieder geval met onderstaande offerte:

Qua prijs valt mij dit mee, +- 1 € per WP
Nu vroeg mijn buurman dus om mijn advies, en ik heb bij een ander bedrijf ook een offerte opgevraagd.
Hun komen met de volgende opmerking:
Hallo,
De offerte hebben wij bij u op de mail gezet.
Voor een parallel systeem kun je onder de 16 panelen niet naar een 3 fase omvormer.
Dit kan eventueel wel met een serieel systeem, echter hebben de panelen wel last van schaduw vorming van het dak.
Het is dus zeker verstandig om hier optimizers bij onder te doen.

Deze prijs vind ik al een stuk "forser", is namelijk 1,36 € per WP, maar wel Solar Edge en omvormers, dus wel een hele andere installatie.
Ik vraag mij af of het bij die eerste offerte goed gaat werken, en wat is jullie advies?