Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_M
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 23:16
Goedenavond,

Recent in het bezit gekomen van een nieuw systeem. Alvast excuses voor het lekentaal, maar ik ga mijn best doen.

Alles werkt naar behoren, alleen maak ik mij druk om de i9-13900KF. Deze word gekoeld door een MAG CORELIQUID 240R V2. Onder normale (game)omstandigheden werkt alles prima, CPU blijf stabiel op 70℃ of 80℃.

Nu besloot ik het gisteren wat zwaarder aan te pakken, en RDR2 op Ultra te testen. Alhoewel de FPS stabiel op 144 blijft en ik nergens last van heb, zie ik toch in HWMonitor dat de Packages en P-Cores (MAX) allebei max'en op 93℃/94℃. Vond ik in mijn nietszeggende opinie iets te hoog.

Dus vanmiddag voor de grap UTX gedownload en een 5 minuten stresstest op de CPU te doen, en de volle 5 minuten dat de CPU op 100% draait, blijven de temps steken op 98℃ tot 100℃.

Nou weet ik dat je met de 13900 een hele huishouden warm kan houden, maar is dit normaal? En dan met name dat de game maxt op 93℃ (ik zie die hoge temp nooit in de VALUE kolom, alleen in de MAX kolom. Dus het is echt een piekmoment denk ik) en de stresstest die even de CPU naar de 100℃ brengt?

Overige specs die volgens mij niet van belang zijn:
RTX4090
850w PSU
MAG Z790 Tomahawk

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je hebt een cpu die 250 watt kan verstoken.
En een koeler die dat denk ik niet zo leuk vind.

Vermoed dat 2x120 net even te krap is

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Niks mis mee toch, het ding mag 100 graden worden.

Je zou een kleine undervolt op de CPU kunnen zetten, dan verbruikt ie iets minder en wordt het allemaal iets minder warm, maar echt nodig is het niet als je max met gamen op 94 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_M
jack zomer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:38:
je hebt een cpu die 250 watt kan verstoken.
En een koeler die dat denk ik niet zo leuk vind.

Vermoed dat 2x120 net even te krap is
2x120 bedoel je de mm fans op de koeler denk ik? :9
Ik heb zo te zien in de case wel ruimte voor een grotere, maar stel dat ik de 240R vervang voor de C360 (hetzelfde maar dan met 3 fans) zou dat echt verschil maken? Of is dat verwaarloosbaar?

Bedankt voor je antwoord!
Ernemmer schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:57:
Niks mis mee toch, het ding mag 100 graden worden.

Je zou een kleine undervolt op de CPU kunnen zetten, dan verbruikt ie iets minder en wordt het allemaal iets minder warm, maar echt nodig is het niet als je max met gamen op 94 ligt.
Mag inderdaad 100℃ worden :) Maar als dat betekent dat ik over 3 maanden een nieuwe CPU moet zoeken dan zou ik het undervolten/underclocken van de CPU een betere optie vinden. Heb hier en daar wel wat info over gevonden (vooral op Tweakers) maar ik durf nog niet de BIOS in. Het undervolten is zo te zien iets dat schijnbaar veel gebeurt met die CPU's, dus ik ga er serieus naar kijken.

Dank zover!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Chef_M schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:11:
[...]

2x120 bedoel je de mm fans op de koeler denk ik? :9
Ik heb zo te zien in de case wel ruimte voor een grotere, maar stel dat ik de 240R vervang voor de C360 (hetzelfde maar dan met 3 fans) zou dat echt verschil maken? Of is dat verwaarloosbaar?

Bedankt voor je antwoord!
ja het maakt verschil. maar hoeveel. 5 graden max?
het is nu eenmaal een heet hoofd als cpu...

mijn 360 corsair kon mijn cpu ook niet meer koel houden.
vond vooral de herrie irritant, dus overgestapt op een Mo-Ra3 420,

ze zijn er op gemaakt, en clocken terug wanneer ze echt te heet worden.
tijdens een stresstest is wel wanneer hij het warmste za zijn, meeste games hebben niet zo veel kracht nodig.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:16
De 13900K is door geen een koeler koel te houden, niet omdat er geen goede koelers zijn, maar omdat de heat spreader een bottle neck is. Je zou moeten delidden wil je met de beste koeler een betere temperatuur halen - maar dat is af te raden / het niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Chef_M schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:11:
[...]

Mag inderdaad 100℃ worden :) Maar als dat betekent dat ik over 3 maanden een nieuwe CPU moet zoeken dan zou ik het undervolten/underclocken van de CPU een betere optie vinden. Heb hier en daar wel wat info over gevonden (vooral op Tweakers) maar ik durf nog niet de BIOS in. Het undervolten is zo te zien iets dat schijnbaar veel gebeurt met die CPU's, dus ik ga er serieus naar kijken.

Dank zover!
De CPU kan jaren op 100 graden lopen, er zit beveiliging in dat ie niet te heet wordt.

En er zijn maar weinig mensen die dat ding de hele dag aan het benchmarken zijn en de 100 graden halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 22-03-2023 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chef_M
Dank iedereen, heb toch stiekem een kijkje in de BIOS genomen en die van MSI zijn redelijk vanzelfsprekend. Eerst maar XMP aangezet ( :') ) om van 4800 speed RAM naar 5600 te gaan en de volt settings bekeken. Heb even getest op offset -0.050 en dat scheelt 5 tot 10 graden op de CPU onder stress, heb het voor nu teruggezet naar Default maar ik hou het in mijn achterhoofd voor in de toekomst.

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:36

Tazzios

..

De offset kun je ook laten staan, Cpu throttled dan minder snel en lager stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_M
Tazzios schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:05:
De offset kun je ook laten staan, Cpu throttled dan minder snel en lager stroomverbruik.
Ik denk dat ik moet spelen met het precieze aantal V's o.i.d, want alhoewel in-game de temps gemiddeld wel lager zijn, bereikt die nu wel een piek (max) in CPUID van 100℃ tijdens het gamen wat eerder niet gebeurde (toen werd het max 93℃/94℃)

Gek genoeg net gemerkt dat mijn CPU Fan (in FanControl dan) niet naar 100% gaat, ongeacht hoe hard de CPU aan het werk is. Nu een curve ingesteld dat de fan bij 90℃ toch maar 100% gaat draaien. Kijken of dat iets helpt. Ben dat Google'n nu wel een beetje beu. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:00

player-x

Disruptive by design

Chef_M schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:28:
Dus vanmiddag voor de grap UTX gedownload en een 5 minuten stresstest op de CPU te doen, en de volle 5 minuten dat de CPU op 100% draait, blijven de temps steken op 98℃ tot 100℃.
Totaal normaal, voor een abnormale hete CPU, net zo als de AMD FX 9590. ;(
grasmanek94 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 00:38:
De 13900K is door geen een koeler koel te houden, niet omdat er geen goede koelers zijn, maar omdat de heat spreader een bottle neck is. Je zou moeten delidden wil je met de beste koeler een betere temperatuur halen - maar dat is af te raden / het niet waard.
Is 'net' koel te houden, een vriend van mij heeft ook een 13900KF, en had hetzelfde probleem met een Noctua NH-D15, de D15 heeft zeer vergelijkbare koelprestaties met jouw AiO 240 koeler.

Hij is overgestapt op een kit met een 420 radiator (3x 140mm fan), en houd de temperaturen behoorlijk onder controle, met een Prime95 stresstest zit hij rond de 85~88c.
Een 420 is ongeveer 2x het oppervlakte van een 240, met een 45 dik rad effectief 3x betere koeling, en met een 30 ongeveer 2.2x

Zijn kit is op het moment uit verkocht, maar er zijn 3 vergelijkbare kit's maar wat duurder te koop.
  • Mooie hardtube kit.
  • Wat dunner rad voor als men ruimte gebrek heeft.
  • Soft-tube, goedkoper en makkelijker.
En die gemakkelijk uit te breiden zijn met bv een GPU blok, vooral een 4090 zoals jij hebt, heeft veel baat bij goede koeling, en voorkomt dat de boost-clock iig niet op temperatuur terug loopt, was voor mijn 3090 echt een hele verbetering.

Het zijn hele goede basis sets, toen ik overstapte van een oude set, en waar ik zelf ook nog steeds grotendeels gebruik van maak, uitgebreid mijn oude 360 + 240 rad en 3090 en AM5 EK water blok, een extra pomp en een PWM-fan/pomp/RGB-controller, overkill, absoluut, maar wel 100% stil & cool. 8)

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1