Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een talenbachelor gedaan en daarna een halfafgeronde master vertalen, dat toch niet echt mijn ding bleek te zijn. Dat was vroeg in de coronaperiode en ik zag 't niet zitten om toen gelijk aan een informaticabachelor te beginnen. De tijd heb ik gebruikt om parttime te werken en mezelf in m'n vrije tijd de C++ programmeertaal eigen te maken. Ik heb altijd al wel affiniteit met computers gehad, maar pas in een laat stadium ook met programmeren. Beginnend met batch scripting, naar x86 assembly, klein beetje Python en toen C++. Dit vanwege de mogelijkheid om C++ en assembly te combineren, wat ik voor een paar hobbyprojectjes goed kon gebruiken. Op een gegeven moment besloot ik dat ik goed genoeg bekend was met C++ en begon ik naar werk te zoeken.

Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een arbeidsplek in de IT (gefocust op C++), maar merk ik dat 't best tegenvalt om ergens binnen te komen. C++ banen liggen slechter in de markt dan van andere talen, maar wat bedrijven vooral lijkt tegen te houden is het gebrek aan de juiste papieren. Dat is ergens wel te verwachten, maar blijkbaar had ik toch nog te hoge verwachtingen.

Mijn vraag is wat de beste stap voor mij zou zijn om me aantrekkelijker te maken voor bedrijven / makkelijker een werkplek te kunnen vinden. Ik zie een paar opties, maar als ik iets over 't hoofd zie, dan hoor ik dat graag:
1. door gaan met 't solliciteren;
2. overstappen naar een andere programmeertaal; hoewel een C-achtige taal en geen web development nog steeds mijn sterke voorkeur heeft;
3. alsnog beginnen met een bachelor informatica; zou een ba informatica inderdaad de juiste keuze zijn voor mij?
4. een traineeship volgen bij één van de detacheerders die zoiets aanbieden: een bekende is bijv. Calco. Zelf ben hier ik een beetje sceptisch over. Ik heb weinig interesse om vast te zitten aan een detacheerder tenzij dat ik op een plek terechtkom die me bevalt.

Ik stel 't erg op prijs om wat input te lezen :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

C++ is tegenwoordig iets meer niche, maar ligt echt niet slechter in de markt dan andere talen.

Mij lijkt het probleem vooral dat je het gebrek aan opleiding niet kunt opvangen met ervaring; je komt hiermee gewoon als junior met geen bewezen ervaring uit, en dat is riskant.

Het standaardadvies zou zijn om wat open source dingen te gaan maken (of daar aan bijdragen) om echt te kunnen laten zien dat je de taal beheerst op een niveau dat interessant is voor een werkgever. Of misschien verwacht je te veel?
Als je de taal genoeg beheert om 'm professioneel toe te passen moet je je wel door een sollicitatiegesprek voor een junior positie heen kunnen lullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
Oon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:36:
C++ is tegenwoordig iets meer niche, maar ligt echt niet slechter in de markt dan andere talen.
Ik zie inderdaad best wel een aantal C++ vacatures, maar vaak is dat wel embedded wat mij niet zo trekt. Ik vind het geen bezwaar om af en toe wat low level (x86 assembly) te lezen / schrijven, maar het custom hardware gedeelte van embedded ligt mij niet.
Oon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:36:
Als je de taal genoeg beheert om 'm professioneel toe te passen moet je je wel door een sollicitatiegesprek voor een junior positie heen kunnen lullen.
Ik heb de illusie dat ik puur op 't vlak van taalbeheersing me hier wel doorheen kan worstelen, maar ik mis de profesionele ervaring met grote projecten (beetje kip - ei verhaal). Maar het probleem ligt m.i. een stap eerder: bedrijven vinden het te riskant of niet interessant om in gesprek te gaan met iemand die op papier weinig te bieden lijkt te hebben. Dat snap ik uiteraard wel, maar inderdaad met de krapte in de IT-markt had ik de zaken toch iets rooskleuriger ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dameuk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:05:
[...]

Ik zie inderdaad best wel een aantal C++ vacatures, maar vaak is dat wel embedded wat mij niet zo trekt. Ik vind het geen bezwaar om low level (x86 assembly) te lezen / schrijven, maar het custom hardware gedeelte van embedded ligt mij niet.

[...]
Ik heb de illusie dat ik puur op 't vlak van taalbeheersing me hier wel doorheen kan worstelen, maar ik mis de profesionele ervaring met grote projecten (beetje kip - ei verhaal). Maar het probleem ligt m.i. een stap eerder: bedrijven vinden het te riskant of niet interessant om in gesprek te gaan met iemand die op papier weinig te bieden lijkt te hebben. Dat snap ik uiteraard wel, maar inderdaad met de krapte in de IT-markt had ik de zaken toch iets rooskleuriger ingeschat.
Welke markt ben je wel naar op zoek? Je hebt het over hobbyprojecten, kun je die op je CV zetten en de code ervan delen?

De krapte op de IT-markt is m.i. vooral in de hogere niveau's of de niches. Hoger niveau binnen de IT heb je nog niet, dus juist als je een niche kunt vinden zullen ze eerder het gesprek aangaan.
Maar daar moet je dan wel een CV voor hebben dat aansluit bij de vacature, anders wordt het meteen weer lastig. Kip-ei probleem is het inderdaad, maar dat is ook waar je oplossing in kan zitten; zet je projecten op GitHub, laat zien dat je actief bezig bent met leren en met doen. Het liefst in de richting waar je zelf ook in wil gaan werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Ik zie inderdaad best wel een aantal C++ vacatures, maar vaak is dat wel embedded wat mij niet zo trekt.
Dan ben je klaar wat mij betreft. Web development wil je ook al niet. Wat wil je nou eigenlijk wél maken waar werkgevers iets aan hebben?

Jij sluit in een paar posts 80% van alle vacatures uit zo ongeveer.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ik heb de illusie dat ik puur op 't vlak van taalbeheersing me hier wel doorheen kan worstelen, maar ik mis de profesionele ervaring met grote projecten (beetje kip - ei verhaal).
Aan een taal alleen heb je weinig zonder kennis van het ecosysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een HBO/WO opleiding informatica besteed waarschijnlijk ook maar 1 of 2 blokken aan C++, maar wat je daar ook leert, is ontwerp, databases, filesystem, IO, security en noem maar op. De C++ standaard is al zo'n dik boek, dat je met zelfstudie je niet ervaren kunt noemen.

Ik weet uit ervaring dat C++ != C# (duh) voor bedrijven/HR/sollicitatiegesprekken, ondanks dat er best wat overlap is. Of ik moet eigenlijk zeggen: iedere beetje actuele taal heeft lambda's, iterators en hash tables (ik charger iets). Maar persoonlijk vind ik na ca 30 jaar C++ nog erg leuk (zelfs op Windows only). Wel heeft C++ (gelukkig) na ca 2011 een sprong voorwaarts gemaakt, na lang min of meer stilgestaan te hebben.

In het (kleine) bedrijf waar ik werk, merk ik dat er zo weinig tijd over is voor opleiding van eventuele nieuwkomers, dat alleen daarom al de lat erg hoog ligt. Ik denk dat je bij een groter bedrijf meer kans maakt.

Grote software pakketten als ERP kunnen C++ gebruiken (en zullen zelfs een bak legacy C code hebben). Nieuwer spul is vaak .net/C# is mijn indruk. En vast nog veel Java, dat ook best op C++ lijkt. Python, Perl, Power shell, cloud automation is seen andere wereld (qua vaardigheden).

Succes met het vinden van een functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 08:42
Lethalis schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Dan ben je klaar wat mij betreft. Web development wil je ook al niet. Wat wil je nou eigenlijk wél maken waar werkgevers iets aan hebben?

Ik denk eerder 95% - het enige waar nog op enige schaal actief projecten in C++ getstart worden zal in de embedded wereld zijn. Voor maintenance/bugfixes van een bestaande codepage zou ik liever iemand hebben met meer praktijk-ervaring.

Misschien is je richting Rust bewegen een optie voor je? Dat is m.i.de toekomst voor plekken waar nu nog C++ gebruikt wordt. En gezien dat ook weer compiled naar WebAssembly zal daar de komende jaren een hoop groei zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

M14

[...]

Ik zie inderdaad best wel een aantal C++ vacatures, maar vaak is dat wel embedded wat mij niet zo trekt. Ik vind het geen bezwaar om af en toe wat low level (x86 assembly) te lezen / schrijven, maar het custom hardware gedeelte van embedded ligt mij niet.
C++ is nou eenmaal een taal wat heel goed werkt voor embedded en/of realtime toepassingen. Voor andere toepassingen werken andere taken vaak beter.

Verder, als software engineer werken betekent meer dan een taal (goed) beheersen. Project management achtig taken zijn minstens zo belangrijk. Hoe stel je goede requirements op, hoe documenteer je een goed design, hoe komt een planning tot stand, hoe overtuig je een klant/teamlid/projectleider dat een bepaalde weg moet worden ingeslagen, enzovoort.

Een taal goed beheersen is, tot op zekere hoogte, slechts een detail. Iets wat je door ervaring gaat verbeteren. Maar iemand die weet welke processtappen moeten worden doorlopen om tot een eindresultaat te komen is in mijn ogen waardevoller.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
Oon schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:08:
Welke markt ben je wel naar op zoek? Je hebt het over hobbyprojecten, kun je die op je CV zetten en de code ervan delen?
Ja, dat kan en doe ik ook, maar 't is mij niet helemaal duidelijk of daar ook echt aandacht aan gegeven wordt.
Lethalis schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:09:

Inderdaad, zonder web development en embedded sluit je hoop uit, maar aan de andere kant er is een hele wereld aan code die met geen van beide te maken heeft volgens mij. Mijn aandacht gaat uit naar desktop applicaties (game engine, database backend) waar prestaties er echt toe doen. Met multithreaded code de prestaties van een programma opvijzelen vind ik bijvoorbeeld erg een interessante uitdaging.
ufear schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:21:
Misschien is je richting Rust bewegen een optie voor je? Dat is m.i.de toekomst voor plekken waar nu nog C++ gebruikt wordt. En gezien dat ook weer compiled naar WebAssembly zal daar de komende jaren een hoop groei zijn.
Ik ben slecht bekend met Rust, maar Rust is zeker een interessante kandidaat vanwege de focus op veiligheid en prestatie. Volgens mij is Rust alleen (nog) niet zo in trek of ik heb ik dat mis?

[ Voor 19% gewijzigd door Dameuk op 21-03-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
kdekker schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:19:
Een HBO/WO opleiding informatica besteed waarschijnlijk ook maar 1 of 2 blokken aan C++, maar wat je daar ook leert, is ontwerp, databases, filesystem, IO, security en noem maar op. De C++ standaard is al zo'n dik boek, dat je met zelfstudie je niet ervaren kunt noemen.
Daarnaast sta je een stuk aantrekkelijker in de markt met een HBO / WO opleiding. Wat betreft zelfstudie en C++, ik zou nog een stap verder gaan. C++ is zo ongelooflijk uitgebreid dat eigenlijk niemand alles weet, dus ervaren zal ik mezelf zeker niet noemen, maar ik beschik hopelijk wel over genoeg kennis dat alles wat ik niet weet van de taal aansluit bij kennis die ik wel heb.

Ik zou zeggen dat je met zelfstudie, zelfs van C++, nog een super eind kan komen voor taalbeheersing, maar je mist project management zaken.
kdekker schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:19:
Succes met het vinden van een functie.
Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dameuk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Inderdaad, zonder web development en embedded sluit je hoop uit, maar aan de andere kant er is een hele wereld aan code die met geen van beide te maken heeft volgens mij. Mijn aandacht gaat uit naar desktop applicaties (game engine, database backend) waar prestaties er echt toe doen. Met multithreaded code de prestaties van een programma opvijzelen vind ik bijvoorbeeld erg een interessante uitdaging.
De voorbeelden die je noemt - een game engine of een database backend - zullen in de praktijk vaak een standaard component zijn?

Als men een snelle database wil, dan gebruikt men een bestaand product. Overigens ben ik ook van de performance verbeteren, maar in mijn geval betekent het dat ik query execution plans kan analyseren en weet welke indexen ik het beste kan aanmaken, of hoe ik een query anders kan opstellen zodat hij efficiënter wordt uitgevoerd (in SQL Server of PostgreSQL).

En de backend code die communiceert met de database zit grotendeels toch te wachten op de database, dus daar win je weinig met een "snellere" taal. IO is immers de bottleneck.

Games gebruiken ook vaak een standaard engine, zoals Unity3D. Al kan ik me voorstellen dat bij gaming CPU intensieve code wel baat heeft bij C++. Maar goed, de game industrie is een niche op zich waar ik verder niet bekend mee ben.

Ik werk vooral aan ERP software. En ik heb overigens wel C en C++ certificaten op het HBO gehaald ooit en ook een paar jaar met Borland C++ Builder gewerkt. Maar dat is 20 jaar geleden _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 22-03-2023 00:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:39
Als je C++ wil wat niet embedded is, dan kan je ook het PRL (bij InTraffic) systeem gaan ontwikkelen/onderhouden, ze zoeken daar altijd mensen. Het is wel zeer uitdagend werk, dus als je het aan kan, top - maar je moet C++ echt in- en uit kunnen op macro en micro niveau's (alhoewel het best een nette codebase is en goed gedocumenteerd is). Dan werk je aan de spoorbaan leiding en beveiliging software (alle sporen die ProRail in Nederland beheert).
Ben je beginnend C++'er en heb je nooit grote (in diepte, of breedte, of beide) applicaties geschreven dan zal dit werk je waarschijnlijk branden of (te) hard laten vallen.

Men gebruikt daar Linux/RHEL, VMs, en ook nog wat OpenVMS machines (of ze zijn al hopelijk van OpenVMS af, was iig wel de bedoeling), en Oracle SQL (in C++).
Deze software wordt door alle treindienstleiders in NL gebruikt.

Maar mijn ervaring met ICT Group is niet zo best, dusja, maar ik noem de optie wel voor je. Mijn ex manager daar gun ik wel goede mensen die PRL kunnen onderhouden ;)
En het InTraffic clubje op zich is fijn, dus zolang je niks met de parent company hoeft te doen zal het wel goed gaan. Verder werk je nauw samen met ProRail.

En nee dit is geen advertentie en ik krijg ook niks om mensen daar heen te sturen, dit is gewoon "het" C++ project dat niet embedded is denk ik. Het zijn gewoon ~16-30 (tenzij er meer bij zijn gekomen) Linux processen die op VM's met elkaar samen werken, en dan over een WAN met elkaar communiceren via de database, en zo alle sporen en spoorbeveiligingssystemen in Nederland besturen.
Je mag daar lekker C++17, misschien nu zelfs C++20 gebruiken, ik zou het best na kunnen vragen voor je. Dus niet alleen oude meuk.

P.S. oh en assembly komt ook van pas, vaak zat in assembly code moeten duiken omdat de stack corrupt was geraakt, of de debugger kon de stack niet reconstrueren. Rare memory leaks of double free of overwrite errors kwam men nog soms tegen paar jaar geleden. Tenzij ze die allemaal weggewerkt hebben, dat zou tof zijn en het onderhoud / de uitbreiding veel makkelijker maken.

Met C++ kwam ik ook vooral direct van de opleiding, met weinig professionele C++ ervaring, maar wel zelf heel wat open source dingen in C++ gedaan. Kwam daar als junior binnen en ging gewoon goed.

En als je het niet door had.. C++ is mijn lievelingstaal en ik kon daar "helemaal los gaan", om het zo te zeggen :p

Om een voorbeeld uit te praktijk te noemen, na een bug gevonden te hebben in de database code, bij team leden onderbouwd wat het probleem is en welke oplossingen er zijn, we gingen voor de fatsoenlijke oplossing maar moesten hier wel met ProRail voor in gesprek (veel extra uren die buitenproportioneel zijn voor 'onderhoud'), na goede geruststelling en argumentatie van mijn kant akkoord gekregen en ik mocht de DB component van single-threaded blocking herschrijven naar async (1 extra thread), non-blocking, met timeout en recovery functionaliteit voor de database en code. Een veilig design vooraf gemaakt en gepresenteerd + daarna de implementatie (was echt veel en zorgvuldig werk, maar sinds dien nooit meer een hele provincie of half NL plat denk ik - maar dat was wel de reden dat ProRail akkoord gaf voor deze ingrijpende wijziging).

[ Voor 40% gewijzigd door grasmanek94 op 22-03-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

grasmanek94 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 00:49:
Als je C++ wil wat niet embedded is, dan kan je ook het PRL (bij InTraffic) systeem gaan ontwikkelen/onderhouden, ze zoeken daar altijd mensen. Het is wel zeer uitdagend werk, dus als je het aan kan, top - maar je moet C++ echt in- en uit kunnen op macro en micro niveau's (alhoewel het best een nette codebase is en goed gedocumenteerd is). Dan werk je aan de spoorbaan leiding en beveiliging software (alle sporen die ProRail in Nederland beheert).
Ben je beginnend C++'er en heb je nooit grote (in diepte, of breedte, of beide) applicaties geschreven dan zal dit werk je waarschijnlijk branden of (te) hard laten vallen.

Men gebruikt daar Linux/RHEL, VMs, en ook nog wat OpenVMS machines (of ze zijn al hopelijk van OpenVMS af, was iig wel de bedoeling), en Oracle SQL (in C++).
Deze software wordt door alle treindienstleiders in NL gebruikt.

Maar mijn ervaring met ICT Group is niet zo best, dusja, maar ik noem de optie wel voor je. Mijn ex manager daar gun ik wel goede mensen die PRL kunnen onderhouden ;)
En het InTraffic clubje op zich is fijn, dus zolang je niks met de parent company hoeft te doen zal het wel goed gaan. Verder werk je nauw samen met ProRail.

En nee dit is geen advertentie en ik krijg ook niks om mensen daar heen te sturen, dit is gewoon "het" C++ project dat niet embedded is denk ik. Het zijn gewoon ~16-30 (tenzij er meer bij zijn gekomen) Linux processen die op VM's met elkaar samen werken, en dan over een WAN met elkaar communiceren via de database, en zo alle sporen en spoorbeveiligingssystemen in Nederland besturen.
Je mag daar lekker C++17, misschien nu zelfs C++20 gebruiken, ik zou het best na kunnen vragen voor je. Dus niet alleen oude meuk.

P.S. oh en assembly komt ook van pas, vaak zat in assembly code moeten duiken omdat de stack corrupt was geraakt, of de debugger kon de stack niet reconstrueren. Rare memory leaks of double free of overwrite errors kwam men nog soms tegen paar jaar geleden. Tenzij ze die allemaal weggewerkt hebben, dat zou tof zijn en het onderhoud / de uitbreiding veel makkelijker maken.

Met C++ kwam ik ook vooral direct van de opleiding, met weinig professionele C++ ervaring, maar wel zelf heel wat open source dingen in C++ gedaan. Kwam daar als junior binnen en ging gewoon goed.

En als je het niet door had.. C++ is mijn lievelingstaal en ik kon daar "helemaal los gaan", om het zo te zeggen :p

Om een voorbeeld uit te praktijk te noemen, na een bug gevonden te hebben in de database code, bij team leden onderbouwd wat het probleem is en welke oplossingen er zijn, we gingen voor de fatsoenlijke oplossing maar moesten hier wel met ProRail voor in gesprek (veel extra uren die buitenproportioneel zijn voor 'onderhoud'), na goede geruststelling en argumentatie van mijn kant akkoord gekregen en ik mocht de DB component van single-threaded blocking herschrijven naar async (1 extra thread), non-blocking, met timeout en recovery functionaliteit voor de database en code. Een veilig design vooraf gemaakt en gepresenteerd + daarna de implementatie (was echt veel en zorgvuldig werk, maar sinds dien nooit meer een hele provincie of half NL plat denk ik - maar dat was wel de reden dat ProRail akkoord gaf voor deze ingrijpende wijziging).
Heel vet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Kijk wat breder. In cybersecurity komt C++ en assembly ook van pas. Dit kun je dan aanvullen met Powershell/Python en .Net of Java.

Je hoeft de talen niet tot in de puntjes te beheersen tenzij je secure coding workshops wil geven. Gewoon genoeg om vulnerabilities te snappen en een PoC / exploit te bouwen.

De vulnerability vinden gaat vaak automatisch dmv source code scanners of fuzzing. De uitdaging is debugging tot een werkende exploit. Want vaak zijn het blackbox binaries zonder sourcecode.

De defensieve kant waar je kennis van pas komt is malware analysis. Probeer anders eens wat ctf challenges om te kijken of het wat voor je is.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:09
[...]
Mijn aandacht gaat uit naar desktop applicaties (game engine, database backend) waar prestaties er echt toe doen. Met multithreaded code de prestaties van een programma opvijzelen vind ik bijvoorbeeld erg een interessante uitdaging
Wanneer ik je als onervaren persoon op sollicitatie zou krijgen, met deze korte termijn doelen, dan zou ik je niet snel serieus zou nemen. Dat je op de langere termijn hier in wil leren excelleren prima. Maar dan hoop ik wel dat je eerst wat simpelere basisprojecten goed onder handen kan nemen. Als dat dan toch even in een omgeving (zoals web of embedded) is die je niet per se ligt, dan kan dat wel de noodzakelijke stap zijn voor jouw ontwikkeling. Daar zul je in je sollicatie(s)(brieven) heel realistisch in moeten zijn.

Performance is meestal de laatste stap in de voor de rest (zoveel als mogelijk) bugvrije code. Performance en MT zijn qua bugvrij werken direct ook je grootste uitdagingen in lowlevel talen als C(++).

Als je overigens iets met game engines wil doen dan zou ik je aanraden ook eens te verdiepen in C++ in relatie tot LUA. Dan maak je jezelf met talen direct wat breder dan alleen C(++) en je laat zien dat je in wat exotischere configuraties kan werken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Mijn aandacht gaat uit naar desktop applicaties (game engine, database backend) waar prestaties er echt toe doen. Met multithreaded code de prestaties van een programma opvijzelen vind ik bijvoorbeeld erg een interessante uitdaging.
Multithreading heeft een erg beperkt toepassingsgebied; het is interessant voor taken die CPU-bound zijn, niet traag zijn doordat simpelweg een slecht algoritme is gebruikt, maar die óók niet eenvoudig over meerdere machines kunnen worden uitgespreid.

In de praktijk kom je dan al snel bij games uit, of bij industriële toepassingen (die vaak "embedded" worden genoemd, maar niets met microcontrollers te maken hebben). En zoveel gamestudio's zijn er niet in Nederland.

HPC (High performance computing) is een optie, maar ook daar is het aantal werkgevers en banen klein, en ik vermoed dat de nadruk meer op het paralleliseren door clustering zal liggen, dan op multi-threading.

Verder heb je in C++, zeker in bestaande oudere projecten, toch wel een grotere uitdaging bij debugging. Dat PRL-systeem dat een andere poster noemde is een goed voorbeeld. Waarschijnlijk is het een missiekritiek systeem; ik vermoed dat de performance-voordelen van C++ (inmiddels) nauwelijks opwegen tegen de kans op bugs die je in andere talen simpelweg niet hebt.

Kortom: het niche van C++ is de afgelopen jaren gekrompen, en het gaat waarschijnlijk verder krimpen, zeker nu Rust ook een plekje in dat niche probeert te veroveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

DaWaN

'r you wicked ??

Dameuk schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:30:
3. alsnog beginnen met een bachelor informatica; zou een ba informatica inderdaad de juiste keuze zijn voor mij?
Heb je hier de tijd en de middelen voor?
Zonder ervaring en/of voltooide opleiding zal je CV snel als risicovol worden beschouwd.
Een opleiding afronden gaat niet alleen om kennis; maar het laat de potentiële werkgever ook zien dat je in staat bent om je ergens toe te zetten en af te ronden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Probleem van Rust is weer dat dat voor flink gedeelte door blockchain bedrijven wordt gebruikt, en of je daar nou op zit te wachten.

En voor TS, zeker als je low level ook bezig wil zijn kan embedded best interessant zijn, maar daar hoort ook wel bij wat interesse in de onderliggende hardware. Of dat nou van hetgene is waar gecommuniceerd moet worden mee, of de embedded processor zelf en zijn mogelijkheden.

Algemeen genomen als standaard ietwat dooddoener, maar als je bijvoorbeeld in open source projecten actief ben kan dat een mooi visitekaartje zijn. Tegelijk als je dat nu gaat doen, ben je wel redelijke tijd verder voor je daardoor mogelijk een baan aanbod kan krijgen. En ik weet niet of er nou veel traineeships zijn voor C++.

(Overigens persoonlijk iets, maar ik waardeer het wel dat TS interesse heeft in efficiente code, als ik kijk dat mijn Teams weer eens 1GB geheugen inneemt om wat te chatten zou het leuk zijn als meer IT'ers daarnaar keken, ipv gewoon de rekening bij de gebruiker neer te leggen. Die vraag zal er wel zijn bij bijvoorbeeld de grote tech bedrijven, eg als je bij Google services iets 5% efficienter maakt, scheelt hun dat direct een hoop kosten aan hun servers, tegelijk kom je daar natuurlijk niet zomaar binnen zonder op zijn minst een relevante opleiding, danwel aantoonbare ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Sissors schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:26:
Probleem van Rust is weer dat dat voor flink gedeelte door blockchain bedrijven wordt gebruikt, en of je daar nou op zit te wachten.
Inmiddels gebruikt Microsoft het in de Windows kernel, is Rust een van de nieuwe platform languages van Android, heeft de Linux kernel voorzieningen om Rust te gebruiken, is Amazon het sterk aan het pushen, Ik denk dat er genoeg draagvlak is buiten de blockchainwappies. Maar goed, Amazon, Microsoft en Google doen hun software development inderdaad niet in Nederland.
Sissors schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:26:
(Overigens persoonlijk iets, maar ik waardeer het wel dat TS interesse heeft in efficiente code, als ik kijk dat mijn Teams weer eens 1GB geheugen inneemt om wat te chatten zou het leuk zijn als meer IT'ers daarnaar keken, ipv gewoon de rekening bij de gebruiker neer te leggen.
Performance is natuurlijk heel iets anders dan efficiency. Programmeurs die een Bugatti Chiron willen bouwen ipv. een Toyota Aygo zijn eigenlijk onderdeel van de dynamiek die applicaties steeds zwaarder maakt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:19

Bob

De niches die je zoekt (core game dev, high performance backends, ...) zijn exact diegene waar ze nog meer belang hechten aan diploma en ervaring. Een recent persoonlijk voorbeeld dat ik hier heb was een gesprek bij een bedrijf dat fluid simulations software maakte, die zochten bij voorkeur enkel PhDs ...

Ik zou je vijver eerst groter maken door een meer gewilde taal te leren (duik wat dieper in Python, je zal direct beet hebben).

Zorg ook dat recruiters je weten te vinden, die lullen zich met plezier om je gebrek aan aantoonbare ervaring en diplomas heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:06
Ben zelf ook C++ developer geweest. Ook in de embedded markt maar dan meer aan de applicatie kant, niet de 'hardcore' low-level hoek.

Er zijn wel een aantal high-tech bedrijven waar je terecht kan, denk bv aan een Thales / ASML of bv een SIOUX (detachering). Die doen leuke projecten met C/C++ en daar kun je ook verder groeien. Maar dan nog, stel dat je daar blijft hangen voor tien jaar. Lekker C++en, daarna moet / ga je weg.. Wat wordt dan je volgende klus ?

Ik merkte zelf dat C++ behoorlijk aan het uitsterven is. Ik denk ook dat veel klussen onderhoud zijn en weinig greenfield C++ ontwikkeling.. Ben nu een jaar of 10 ZZP-er en ik kom bijna geen C++ klussen tegen. Daarom heb ik ervoor gezorgd dat ik de Java en nu Python hoek op ben gegaan. Als ik nu nog alleen C++ klussen had aangepakt dan was mijn vijver een stuk leger... En was mijn tarief lager, had verder moeten rijden etc.

Ik zou je aanraden om je te focussen op wat nu hot is : dus een modernere taal maar ook kennis opdoen van CI/CD, DevOPS etc. Vaak zijn dat soort talen / frameworks ook leuker om mee te werken omdat die alle boilerplating voor je uit handen nemen zodat je je kan focussen op wat er echt toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dameuk
Dit klinkt best gaaf, maar misschien wel een beetje hoog gegrepen voor mij. Vind ik lastig om in te schatten, maar proberen kan altijd, dus ik ga er zeker verder naar informeren d:)b
sh4d0wman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 02:40:
Kijk wat breder. In cybersecurity komt C++ en assembly ook van pas. Dit kun je dan aanvullen met Powershell/Python en .Net of Java.

De defensieve kant waar je kennis van pas komt is malware analysis. Probeer anders eens wat ctf challenges om te kijken of het wat voor je is.
Ik heb wel wat keygenmes opgelost en zelf geschreven, maar meer als hobby dingetje. Het weinige wat ik van ctf's gezien heb, vond ik best leuk maar erg tijdrovend, dus je hebt al gauw 't idee dat je niet echt productief bezig bent vergeleken met 'gewoon' programmeren.
DaWaN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Heb je hier de tijd en de middelen voor?
Zonder ervaring en/of voltooide opleiding zal je CV snel als risicovol worden beschouwd.
Een opleiding afronden gaat niet alleen om kennis; maar het laat de potentiële werkgever ook zien dat je in staat bent om je ergens toe te zetten en af te ronden.
Ja, ik kan hier de tijd / middelen voor vrij maken, maar ik zie een beetje op tegen een nieuwe voltijdstudie te beginnen. Een deeltijdstudie zou denk ik een betere optie zijn. Het is mij alleen niet duidelijk of bedrijven al interesse in iemand hebben als die nog bezig met een studie.

Een korter project zou een detacheerder kunnen zijn, ik weet niet wat de recente ervaringen (zeg > 2020) daarmee zijn. Als iemand hier daar meer over kan vertellen, dan hoor ik dat graag. Ik ben van plan om contact met één of meerdere op te nemen, want ik vind dat Calco bijv. en andere niet super duidelijk zijn wat je exact doet / krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

DaWaN

'r you wicked ??

Dameuk schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:22:
Ja, ik kan hier de tijd / middelen voor vrij maken, maar ik zie een beetje op tegen een nieuwe voltijdstudie te beginnen. Een deeltijdstudie zou denk ik een betere optie zijn. Het is mij alleen niet duidelijk of bedrijven al interesse in iemand hebben als die nog bezig met een studie.
Ik werk zelf in elektronica / embedded wereld en als ik een C / C++ developer zou zoeken dan zal ik zelf de CVs zonder ervaring en/of opleiding meteen afwijzen.
Klinkt misschien hard, maar bij een BSc leer je ook meer dan alleen programmeren. Een beetje basis wiskunde, lineare algebra, ervaring met MATLAB, etc.
Als je dan in een team moet samenwerken waar dat soort (basis) dingen niet begrepen worden, dan werkt het niet.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1