Advies gevraagd spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtL
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-12-2023
Beste Tweakers,

Ik ben aan het kijken om de spouwmuur te laten isoleren, en ik wil graag advies in de keuze voor materialen en offertes die al zijn uitgebracht.

Gegevens:
Bouwjaar: 1987
Oppervlakte: +- 98 m2
Tijdens bouw geïsoleerd met wolplaten, dikte onbekend (her en der zijn platen langs elkaar geschoven en ook de muizen zijn er mee aan de haal gegaan op sommige plaatsen, gezien met de camera)
Lege ruimte: 5-7 cm.

De uitgebrachte offertes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gK1A53p8Jj_FqVZu99iurVfRZP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo0h4op3PSgeWHuXSt3zQsiY.jpg?f=fotoalbum_large
{Aangezien ik via het werk een hoogwerker kan regelen (gratis/met korting), heb ik dit er apart bij gezet.}

Offerte 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfF0-BNaFHXxBf2TnH7PgDJ1Wmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IofNYIX0YFyPxD6XV0WOlBpf.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2.1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRU5-uPT_RouyI9OmdeZ2W71ozI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIULaw97ft8dZrAQfJbySWil.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 2.2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RjDBQQY24qoAXFLjshwS_7nsY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om90Ggb1vKcFUaTWLgfTrBMR.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Njw3O4KwBB29opC5kjyDFWKjoO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJVZsqpHs4OVjuwNs7UNlYLQ.jpg?f=user_large

Aandachtspunten:
- Offerte 2.1 en 2.2 van dezelfde aanbieder, en zijn indicatieve offertes. Na goedkeuring zal er ook een definitieve offerte met prijs volgen.
- Offerte 3 was van mening dat er alleen met schuim kan worden na-geïsoleerd.

Ik hoop dat ik er met jullie hulp uit kom. Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door LtL op 28-03-2023 19:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Offerte 1, vind je die isolatiewaarde niet wat hoog tov de rest? als ik dan de offerte zie lijkt het alsof ze uitgaan van 10cm spouw vulling en bij supafill voor 6cm.
Wol zou ik gewoon aanvullen met wol. Mocht je ooit problemen krijgen kan je dat er ook gewoon weer uit laten zuigen. Schuim wordt een vaste massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:18
Offerte 2.1 Geen enkel bedrijf heeft een certificering om schuim in een reeds gevulde spouw te spuiten. Een spouw die al met wol gevuld is vul je ook weer bij met wol en niet met wat anders. Wat ze ook zeggen.
Wol wat platgedrukt is door schuim isoleert niet.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 21-03-2023 21:43 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randyfisherman
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05-2023
No Hands schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:42:
Offerte 2.1 Geen enkel bedrijf heeft een certificering om schuim in een reeds gevulde spouw te spuiten. Een spouw die al met wol gevuld is vul je ook weer bij met wol en niet met wat anders. Wat ze ook zeggen.
Wol wat platgedrukt is door schuim isoleert niet.
Volgens mij mag Takkenkamp dat wel.

Ik zou altijd voor EPS parels gaan. Alle andere zaken veroorzaken m.i. te vaak vochtproblemen door ontstane koudebruggen en onvoldoende vulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtL
_JGC_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:16:
Offerte 1, vind je die isolatiewaarde niet wat hoog tov de rest? als ik dan de offerte zie lijkt het alsof ze uitgaan van 10cm spouw vulling en bij supafill voor 6cm.
Wol zou ik gewoon aanvullen met wol. Mocht je ooit problemen krijgen kan je dat er ook gewoon weer uit laten zuigen. Schuim wordt een vaste massa.
Dit klopt, ik heb de vraag bij de aanbieder uit staan hoe deze waarde berekend is.

Edit: verkeerd berekend door de aanbieder. Rd waarde moet 1,99 zijn.
Randyfisherman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Ik zou altijd voor EPS parels gaan. Alle andere zaken veroorzaken m.i. te vaak vochtproblemen door ontstane koudebruggen en onvoldoende vulling
Parels sowieso niet, gezien de problemen die steeds vaker in het nieuws komen.

- mijn voorkeur gaat steeds meer richting glaswolvlokken bijblazen.
- zijn de prijzen in de offertes redelijk, of is het verstandig om nog meer offertes te vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door LtL op 22-03-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:18
Randyfisherman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:54:
[...]

Lege spouwmuren ja, geen half volle

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Parels in een halfvolle spouw bijblazen hebben ze bij mij 10 jaar geleden gedaan, gewoon zonder inspectie bij de steenwol ingeblazen. Ik vind overal en nergens, zowel binnen als buiten, nog EPS parels terug.

Gelukkig geen vochtklachten, maar besparing is bijna nul en voor de natuur is het gewoon niet best al die losse parels. Weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:50:
Parels in een halfvolle spouw bijblazen hebben ze bij mij 10 jaar geleden gedaan, gewoon zonder inspectie bij de steenwol ingeblazen. Ik vind overal en nergens, zowel binnen als buiten, nog EPS parels terug.

Gelukkig geen vochtklachten, maar besparing is bijna nul en voor de natuur is het gewoon niet best al die losse parels. Weggegooid geld.
Die parels worden toch met een lijm ingespoten? Is die lijm dan inmiddels opgelost?

En besparing bijna nul, dan bedoel je op energieverbruik toch (niet energiekosten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Wolly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:52:
[...]

Die parels worden toch met een lijm ingespoten? Is die lijm dan inmiddels opgelost?

En besparing bijna nul, dan bedoel je op energieverbruik toch (niet energiekosten)?
Wat denk jij wat er met die lijm gebeurt als er al steenwol in de spouw zit?
Er was niet geinspecteerd, gewoon begonnen met boren, vullen, dichtmaken.

Was 11 jaar geleden, ik had toen nog niet de kennis die ik nu heb.

En wat betreft besparing: ja door de jaren heen is het gasverbruik enorm gedaald, maar dat schrijf ik toe aan HR+ glas, dakisolatie, kunststofkozijnen met HR++ glas en vloerisolatie. De ruimte die is opgevuld door de EPS parels is maar beperkt, heb ik zelf kunnen zien bij het vervangen van kozijnen.

Na de werkzaamheden merkte ik qua verbruik weinig tov de situatie ervoor. De maatregelen die ik later allemaal heb genomen hebben wel flinke verschillen gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 22-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtL
LtL schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:07:
[...]

- zijn de prijzen in de offertes redelijk, of is het verstandig om nog meer offertes te vragen?
Om hierop terug te komen: zijn dit redelijke prijzen? Of beter doorzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb 1,5 jaar geleden 16 €/m2 (ex. Btw) betaald voor Knauf supafil. Of de prijzen zijn flink gestegen of de offertes voor supafil zijn aardig duur

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Core-Pc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
-tom-562 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 23:47:
Ik heb 1,5 jaar geleden 16 €/m2 (ex. Btw) betaald voor Knauf supafil. Of de prijzen zijn flink gestegen of de offertes voor supafil zijn aardig duur
Ik kan het mis hebben, maar dit is toch ook afhankelijk van de dikte/breedte van de spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Core-Pc schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar dit is toch ook afhankelijk van de dikte/breedte van de spouw?
Correct. Er is bij mij uitgegaan van een spouwdikte van 6cm (ik zie op de startpost een spouwdikte van 5-7cm, dus gemiddeld ook 6cm), dan kom je dus op 2,66 € per cm dikte (of 266,66 €/m3 :+)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Core-Pc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
-tom-562 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:55:
[...]

Correct. Er is bij mij uitgegaan van een spouwdikte van 6cm (ik zie op de startpost een spouwdikte van 5-7cm, dus gemiddeld ook 6cm), dan kom je dus op 2,66 € per cm dikte (of 266,66 €/m3 :+)
Ik heb mijn factuur er even bijgepakt, 2021, kom ook op 2,69 euro per cm dikte, excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
Je wilt de spouw isoleren, maar ik lees weinig over de rest van je woning. Met al een geisoleerde spouw is de spouwmuur niet het beste startpunt lijkt mij. Je begint bij zolder/dak en dan de bodem (indien VV). Hoe staat het met de rest?

Ik heb zelf wol laten blazen (Supafil zie ik) en betaalde 800 euro voor 33m2. Dat was in de zomer van 2020.. Dus zeg het maar of het duur is :) In jouw geval zou dat dus 2400 euro zijn met de kosten vandaag de dag.. Vraag mij af of je die eruit gaat halen.. Ik vind 3000 euro erg veel geld, heb je je TVT berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ID-College schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:42:
Je wilt de spouw isoleren, maar ik lees weinig over de rest van je woning. Met al een geisoleerde spouw is de spouwmuur niet het beste startpunt lijkt mij. Je begint bij zolder/dak en dan de bodem (indien VV). Hoe staat het met de rest?

Ik heb zelf wol laten blazen (Supafil zie ik) en betaalde 800 euro voor 33m2. Dat was in de zomer van 2020.. Dus zeg het maar of het duur is :) In jouw geval zou dat dus 2400 euro zijn met de kosten vandaag de dag.. Vraag mij af of je die eruit gaat halen.. Ik vind 3000 euro erg veel geld, heb je je TVT berekend?
Je krijgt er ook een heel stuk comfort voor terug. Dat is niet in TVT te berekenen :P
En mocht je ooit verhuizen, dan scheelt het ook op je energielabel (of wanneer onze fantastische regering een-of-andere regeling uit de hoge hoed tovert waarbij er een belasting gelinkt gaat worden aan je energielabel... :( )

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
-tom-562 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:49:
[...]

Je krijgt er ook een heel stuk comfort voor terug. Dat is niet in TVT te berekenen :P
En mocht je ooit verhuizen, dan scheelt het ook op je energielabel (of wanneer onze fantastische regering een-of-andere regeling uit de hoge hoed tovert waarbij er een belasting gelinkt gaat worden aan je energielabel... :( )
Om heel eerlijk te zijn: merk er niets van.. wellicht scheelt t iets op jaarbasis, maar om nou te zeggen dat ik meer comfort heb ervaren? Niet echt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 22:52
ID-College schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Om heel eerlijk te zijn: merk er niets van.. wellicht scheelt t iets op jaarbasis, maar om nou te zeggen dat ik meer comfort heb ervaren? Niet echt..
Bij mij is het eerder andersom. Ik merkte amper verandering in verbruik door de spouwmuurisolatie, maar we voelen sindsdien veel minder tocht. Lijkt wel alsof de muren die tocht veroorzaakten, terwijl ik geen 'lek' heb kunnen vinden. Comfort is dus een stuk beter nu.

De vloerisolatie zag ik overigens wel terug bij het verbruik.

Wat betreft de isolatie zelf zou ik niet kiezen voor navullen, zeker niet met foam. Mocht je er ooit vanaf willen kun je beter iets nemen wat je leeg kan zuigen. Verder klopt de Rd waarde bij offerte 1 niet, misschien handig om de startpost aan te passen naar 1.99.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ID-College schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:13:
[...]

Oh wij echt wel. We wonen vrijstaand en onze zithoek zit op het noordwesten. Vaak staat de regen er vol op. Zodra de CV ketel uitschakelt blijft het een stuk langer op temperatuur, het is gewoon veel behagelijker (en ook geen 'tocht'/trek in het huis).
T.o.v. het jaar ervoor zonder spouwmuurisolatie hebben we 600m3 minder verbruikt. Moet wel zeggen dat het jaar ervoor die winter was met extreem veel sneeuw. Maar als ik het verbruik van die maand gelijk trek met het jaar ervoor (handig, zo'n Raspberry Pi aan je P1 poort ;)) dan kom ik als nog op een besparing van 450m3 uit

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 27-03-2023 18:36 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtL
ID-College schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:42:

Dakisolatie is aanwezig, ook de onderzijde vloer BG is geïsoleerd in kruipruimte. Verder voorzien van HR++ glas overal.

Volgens de bouwtekeningen zou er 5 cm wol in moeten zitten. Dit zal best kunnen kloppen, echter als de spouw aanzienlijk dieper is kan het misschien toch koud aanvoelen. Waarschijnlijk zijn, zoals al eerder aangegeven, enkele platen langs elkaar geschoven.

Er staan nog enkele aanbieders gepland de komende tijd, eens kijken wat hun "bevindingen" zijn...
Zenomyscus schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:25:
[...]
Verder klopt de Rd waarde bij offerte 1 niet, misschien handig om de startpost aan te passen naar 1.99.
Thnx voor je tip.
Pagina: 1