USB perikelen met zowel desktop als laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Al lange tijd verbind ik al mijn USB apparaten via een USB 3 hub, op een USB switch en dan door naar mijn desktop/laptop (dit zodat ik makkelijk kan switchen). Dit gaat al 1-2 jaar goed, maar sinds een paar weken gebeuren er wat rare dingen:
  • Eerst begon mijn draadloze muis kuren te krijgen. Voornamelijk wanneer ik mijn laptop gebruikte. Af en toe haperen. Dat werd zo erg dat het onbruikbaar werd, dus stop ik nu de dongle maar steeds in de laptop. Dit gedrag begon kort geleden ook op mijn desktop, dus idem dito.
  • Sinds enkele dagen pakt mijn desktop de USB apparaten niet goed. D.w.z. dan lijkt er niets aan gesloten. Ik heb de USB kabel tussen USB switch en desktop vervangen, dat leek eerst de boosdoener. Maar toen het gisteren weer begon, heb ik de kabel maar eens in een poort aan de voorkant gestopt, en toen leek het wel goed te werken.
  • Sinds gisteravond vallen soms al mijn USB apparaten een paar seconden weg. Echt disconnect en gelijk weer connecten, wat dan een paar seconden duurt. Het lijkt random, soms een paar keer achter elkaar en dan weer een uur niet.
  • Wanneer ik mijn headset, tobo en muis afzonder aansluit op mijn desktop, lijkt dit redelijk goed te gaan op sommige USB poorten, maar niet allemaal. Front poorten 50/50, een deel van die rechtstreeks op mijn moeder niet (onder niet, bovenaan wel).
Het is me even een raadsel in welke hoek ik dit moet zoeken. De USB kabels? Zijn allemaal vrij nieuw en heb er al 1 net vervangen omdat ik dacht dat het daar aan lag. Maar dan zou het op de laptop toch hetzelfde moeten zijn?
Drivers? Niet logisch imo omdat het om zowel desktop als laptop gaat, en bovendien het gedrag steeds veranderd.

Kortom, wie kan mij helpen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 21-03-2023 22:12 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Kan het zijn dat na een update op beide systemen dat je USB uitgeschakelt kan worden om stroom te besparen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qligKDt7o1uEhh8kp_5ML3ADcys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XbBIKxoj1oVgHQ0SqTsbamC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Baakster schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:14:
Kan het zijn dat na een update op beide systemen dat je USB uitgeschakelt kan worden om stroom te besparen?
[Afbeelding]
Op mijn laptop was dit wel het geval. Heb dit voor alle USB controllers uitgeschakeld waar mogelijk. Wellicht moet ik mijn laptop even opnieuw opstarten, maar nu werkt de muis helemaal niet meer (eerst alleen stotterend) als ik hem in het USB hub steek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:25

D4NG3R

kiwi

:)

Wanneer ik mijn headset, tobo en muis afzonder aansluit op mijn desktop, lijkt dit redelijk goed te gaan op sommige USB poorten, maar niet allemaal. Front poorten 50/50, een deel van die rechtstreeks op mijn moeder niet (onder niet, bovenaan wel).
Gezien de apparaten afzonderlijk ook problemen hebben, heeft de USB hub of (KVM) switch wellicht een opdonder gehad en wat apparatuur met zich meegenomen.

Welk moederbord heeft de desktop?
Gebeurt dit met diezelfde apparaten ook als je ze direct op de laptop test?
Gebeurt dit ook wanneer je een compleet ander USB apparaat erbij pakt en die test op de laptop/desktop?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:20
Wat gebeurt er als je dingen gewoon direct aan sluit? Met zo veel dingen in de keten zou ik eerst de problemen daar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@D4NG3R het gaat om dit moederbord: uitvoering: MSI B350M MORTAR
Ik kan ze niet echt rechtstreeks op de laptop testen omdat ik maar 2 USB poorten heb. De muis vertoont dan in ieder geval geen kuren (die sluit ik rechtstreeks aan).
Ik gebruik voor het gamen een andere muis, die ik rechtstreeks aansluit en geen problemen heeft.

@WEBGAMING gisteravond heb ik alles rechtstreeks aangesloten. Viel toen niet meer uit.

Zojuist heb ik alles via de USB hub op een hoger zittende poort van mijn moederbord aangesloten. Nu werkt alles al een uur prima, zonder uitval. Zelfs mijn draadloze muis hapert nu niet meer.

Vermoed dus dat er iets mis is met 1 set USB poorten op mijn mobo, en de front poorten? Maar dat verklaart nog niet waarom het op mijn laptop niet goed werkt (d.w.z. de muis hapert)?

Pagina: 1