Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een pv systeem met 12 panelen. Waarvan 6 van 465wp op het zuiden (string 1) en 6 van 450wp op het noorden (string 2). Omdat mijn omvormer (Solax X3 5.0 T-D) behoorlijk wat aan kan wil ik graag nog een string aansluiten, wat met deze configuratie niet mogelijk is omdat er maar 2 mppt's op de omvormer aanwezig zijn. Nu is mijn vraag kan ik deze 2 strings ook samen parallel aansluiten, en vervolgens aansluiten op 1 mppt? (zie ook foto) dan zou ik er nog een 3e string aan toevoegen om deze op mppt 2 aan te sluiten. Volgens mij kom ik dan wel boven de maximale DC stroomsterkte (A) uit. String 1 levert bij maximale zon 2800w en string 2 240w. Maakt :(2.800+240)÷240=12,66A. Ik lees veel over overdimensioneren, maar daar wordt alleen over spanning, vermogen en WP gesproken. Is er iemand die het antwoord weet? Zie foto's voor specificaties.:strip_exif()/f/image/1ANuymzLcsMebIwLqtC3bFa9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben sinds kort in het bezit van een pv systeem met 12 panelen. Waarvan 6 van 465wp op het zuiden (string 1) en 6 van 450wp op het noorden (string 2). Omdat mijn omvormer (Solax X3 5.0 T-D) behoorlijk wat aan kan wil ik graag nog een string aansluiten, wat met deze configuratie niet mogelijk is omdat er maar 2 mppt's op de omvormer aanwezig zijn. Nu is mijn vraag kan ik deze 2 strings ook samen parallel aansluiten, en vervolgens aansluiten op 1 mppt? (zie ook foto) dan zou ik er nog een 3e string aan toevoegen om deze op mppt 2 aan te sluiten. Volgens mij kom ik dan wel boven de maximale DC stroomsterkte (A) uit. String 1 levert bij maximale zon 2800w en string 2 240w. Maakt :(2.800+240)÷240=12,66A. Ik lees veel over overdimensioneren, maar daar wordt alleen over spanning, vermogen en WP gesproken. Is er iemand die het antwoord weet? Zie foto's voor specificaties.
:strip_exif()/f/image/1ANuymzLcsMebIwLqtC3bFa9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sHH2Ixfj58CRAz8Ygrn1EaJi.jpg?f=fotoalbum_large)