Strings zonnepanelen parallel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels1991
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een pv systeem met 12 panelen. Waarvan 6 van 465wp op het zuiden (string 1) en 6 van 450wp op het noorden (string 2). Omdat mijn omvormer (Solax X3 5.0 T-D) behoorlijk wat aan kan wil ik graag nog een string aansluiten, wat met deze configuratie niet mogelijk is omdat er maar 2 mppt's op de omvormer aanwezig zijn. Nu is mijn vraag kan ik deze 2 strings ook samen parallel aansluiten, en vervolgens aansluiten op 1 mppt? (zie ook foto) dan zou ik er nog een 3e string aan toevoegen om deze op mppt 2 aan te sluiten. Volgens mij kom ik dan wel boven de maximale DC stroomsterkte (A) uit. String 1 levert bij maximale zon 2800w en string 2 240w. Maakt :(2.800+240)÷240=12,66A. Ik lees veel over overdimensioneren, maar daar wordt alleen over spanning, vermogen en WP gesproken. Is er iemand die het antwoord weet? Zie foto's voor specificaties. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGKkt4bnncIQvRSLTp-NGE7lRsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ANuymzLcsMebIwLqtC3bFa9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dozN7IbYmdzlvM9ikQ6Xt57h4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHH2Ixfj58CRAz8Ygrn1EaJi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-06 13:25
Zonder direct het antwoord te weten op je hoofdvraag of het kan: door het in te voeren in SMA sunny design krijg je inzicht in de min, max en typische spanning en stroom per string en ingang op de omvormer. Je kunt daarbij ook kiezen voor polystring (2 strings op 1 ingang).
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/

Mijn gevoel zegt dat je het vermogen per string niet door een vaste waarde van 240 kunt delen. En je zegt 240 watt voor string 2, maar dat moet toch 2400 zijn?

Verder denk ik dat je aan 12A current niet genoeg hebt, waarschijnlijk heb je minimaal 16A of zelfs 20A nodig om beide helften goed te laten presteren.
En de vraag is of beide type panelen dezelfde karakteristieken hebben en daarmee polystring aangesloten kunnen worden.

Verder kijkend naar je tekening: let op de juiste route van de bekabeling en voorkom inductielussen.
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

[ Voor 4% gewijzigd door schumacher op 21-03-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels1991
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Bedankt voor je reactie. String 2 ontvangt nooit tegelijk met string 1 zon. Daarom is 240w de waarde welke ik wil gebruiken voor de berekening, ze doen ook echt niet meer dan dat in de middag. 240v komt van 6x een paneel welke elk 40v produceren in een serieschakeling. Hiermee zit ik wel iets aan de veilige kant voor mijn berekening. Ik zal eens op de aangegeven sites kijken of die me een duidelijk antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
Het zal iets aftoppen door suboptimaal tracken op maximaal 12A.
Verlies is echter niet lineair omdat bij lagere stroom een hogere spanning van de set zal komen.

Het zal zeker boven de max Isc gaan. Maar stroom trek je, alleen spanning krijg je toegediend.
Dus aan de datasheet waardes ga je niet voldoen.

Zou het moeten werken? Ja. Zou de omvormer heel moeten blijven? Ja. (Maar van mij geen garantie)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbrummelhuis
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07-2024
Verhelderend, aansluitend op de vraag van Niels, hoe zouden jullie deze set gaan aansluiten.
Ik heb 8 extra zonnepanelen gekregen a 270WP. Momenteel draait de huidige set 16x245 op een Kostal Piko 3.6. Ik concludeer dat ik de omvormer moet verzwaren. (iemand belangstelling??) Of zou ik voor een omvomer gaan welke 3 trackers hebben? Zie foto als illustratie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZphhbDpX5mUdc9bkt6BRvRDfazw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXXQy8HzDq2ua1MFLewOQ3FP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Denk je ook aan de inductielus, werkelijke bedrading is hopelijk anders dan getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbrummelhuis
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-07-2024
Hi @IplugNplay ; correct; het betreft een schematische weergave of om het even makkelijk te tekenen. De vraag is of ik de extra zet gesplitst over de 2 mppt kan verdelelen. Anders vertaald is het slim twee verschillende types panelen parrallel bij de mppt aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58
@hbrummelhuis
Dus je hebt 2x 8 elk gelijk liggende panelen?

Je zal even moeten kijken wat de maximale ingangstroom van je kostal is.
Maar sunny design kun je simuleren hoeveel je in de praktijk in polystring uit de 2 sets parallel zou kunnen krijgen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1