Gemis aan convectiewarmte door isolatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ervaar de behaaglijke temperatuur in de huiskamer door aanwezigheid van convectie en stralingswarmte van de radiatoren. Indien deze koud zijn, ben ik geneigd om de temperatuur van de thermostaat hoger te zetten. Door extra isolatie van het huis, op wat voor manier dan ook, zal de ketel minder gaan branden, met als gevolg een gemis aan convectie en stralingswarmte. Hierdoor ga ik de thermostaat temperatuur weer verhogen. Heeft het in deze situatie zin om extra te gaan isoleren om geld te besparen.
Momenteel staat de verwarming overdag op 16.5 graad en in de avond op 17.5 graad. Is het koud buiten, dan ervaar ik een lekkere warmte in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:10
Wat wil je horen, dat je beter buiten bij een vuurkorf kunt zitten?

Je kunt ook isoleren en die ene radiator op die comfortabele plek aan houden, of een IR paneel ophangen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
Geen verkeerd advies om in de avond alleen daar waar we zitten, de radiator aan te laten en elders in de kamer de radiator dicht te draaien. De thermostaat bevind zich ook op die plek. Als ketel dan weer extra moet werken om aan de wamtevraag van slechts 1 radiator te voldoen, dan zal dit volgens mij de extra isolatie weer teniet doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wat een irritante manier van vraagstellen/mededelen is dit.

Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik denk dat een strategisch geplaatst ir paneel veel toe gaat voegen aan uw comfort.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:52
Hendrick schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:19:
Heeft het in deze situatie zin om extra te gaan isoleren om geld te besparen.
Momenteel staat de verwarming overdag op 16.5 graad en in de avond op 17.5 graad.
Als je het huis isoleert zodat je je huis gewoon op een normale temperatuur van 21graden kan zetten, dan denk ik dat je je ook gewoon veel prettiger voelt.

Er is dan simpelweg minder kou en dus ook minder behoefte die te compenseren met een warmtebron.

Het is niet voor niets dat we (gemiddeld) een temperatuur van 21 graden als prettig ervaren en daar dan ook de thermostaat op instellen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Skynett schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Als je het huis isoleert zodat je je huis gewoon op een normale temperatuur van 21graden kan zetten, dan denk ik dat je je ook gewoon veel prettiger voelt.

Er is dan simpelweg minder kou en dus ook minder behoefte die te compenseren met een warmtebron.

Het is niet voor niets dat we (gemiddeld) een temperatuur van 21 graden als prettig ervaren en daar dan ook de thermostaat op instellen.
21 is niet gemiddeld hoor, dat is heet. Ik kom vaker 19 en 20 tegen dan 21.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ga er even vanuit dat het over een centrale verwarming op gas gaat, maar het onderstaande verhaal is ook geldig voor een andere soort verwarming:

Het beste wat je volgens mij kan doen, is de (water)temperatuur van de radiatoren verlagen.
De instelling van je thermostaat kan je behouden (de gewenste kamertemperatuur verandert dus niet), maar door de lagere temperatuur van de radiatoren, zal het langer duren om tot die temperatuur te geraken. In het beste geval is de watertemperatuur net "te laag" om de gewenste kamertemperatuur te behalen, en zullen de radiatoren dus steeds warm (en comfortabel) zijn, zonder dat je de kamertemperatuur moet verhogen. Een lagere watertemperatuur is bovendien ook zuiniger.

Indien het systeem geen buitensensor heeft (geen weersafhankelijke regeling / WAR), is de watertemperatuur een vaste instelling die je meteen op de ketel, ofwel via de thermostaat kan veranderen.

Indien het systeem wel een buitensensor heeft, moet je de stookcurve aanpassen. Dit is meestal via het menu van de thermostaat. De stookcurve is een instelling die de verhouding tussen de buitentemperatuur in de watertemperatuur bepaalt.

[ Voor 0% gewijzigd door willem7q op 21-03-2023 22:12 . Reden: kleine verduidelijkingen (kamertemperatuur i.p.v. binnentemperatuur) ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:52
No Hands schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:07:
[...]

21 is niet gemiddeld hoor, dat is heet. Ik kom vaker 19 en 20 tegen dan 21.
Is dat dan omdat dat voor die personen de ideale temperatuur is, of omdat dat nog net acceptabel is vanwege de hogere stookkosten op dit moment? Zo bedoel ik mijn punt van de ideale temperatuur.

Dat is namelijk ook de oorzaak dat TS hier zijn vraag stelt; hij stelt de thermostaat laag in en constateert vervolgens dat hij behoefte heeft aan warmte.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 18:09
Hendrick schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:35:
Geen verkeerd advies om in de avond alleen daar waar we zitten, de radiator aan te laten en elders in de kamer de radiator dicht te draaien. De thermostaat bevind zich ook op die plek. Als ketel dan weer extra moet werken om aan de wamtevraag van slechts 1 radiator te voldoen, dan zal dit volgens mij de extra isolatie weer teniet doen.
Wel opletten dat je voldoende warmte verliest om een voldoende verschil bij de CV ketel te hebben tussen aan en invoer van volgens mij 20 graden. Dan werkt de ketel in HR, anders stookt die niet HR. (voor zo ver ik dit begrijp).

Wij hebben onze spouw laten isoleren, jaren 70 huis, en het comfortverschil is behoorlijk groot (ten positieve). We verwarmen met airco (alleen convectie) en soms mis ik ook de stralingswarmte. Maar ik heb een klein infrarood paneeltje, die ik dan in de buurt zet. Is vaak alleen even in de avond, vrij efficient. Tzt misschien een houtkachel, en dat voorziet dat ook wel.

Maar wat mij vooral opvalt, is dat als er voldoende convectie is, in een goed geïsoleerde ruimte, je die stralingswarmte wat minder mist. Het moet dan een goed koude dag zijn, dat ik zelf even wil opwarmen, dat ik het mis. Maar de rest van de tijd compleet niet.

|>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 05-08 19:41
16/17 is ook te laag voor een aangename temperatuur in huis. Dus nog beter isoleren en zorgen voor een temp rond 20 graden dan heb je dat probleem niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
willem7q schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:10:
Ik ga er even vanuit dat het over een centrale verwarming op gas gaat, maar het onderstaande verhaal is ook geldig voor een andere soort verwarming:

Het beste wat je volgens mij kan doen, is de (water)temperatuur van de radiatoren verlagen.
De instelling van je thermostaat kan je behouden (de gewenste kamertemperatuur verandert dus niet), maar door de lagere temperatuur van de radiatoren, zal het langer duren om tot die temperatuur te geraken. In het beste geval is de watertemperatuur net "te laag" om de gewenste kamertemperatuur te behalen, en zullen de radiatoren dus steeds warm (en comfortabel) zijn, zonder dat je de kamertemperatuur moet verhogen. Een lagere watertemperatuur is bovendien ook zuiniger.

Indien het systeem geen buitensensor heeft (geen weersafhankelijke regeling / WAR), is de watertemperatuur een vaste instelling die je meteen op de ketel, ofwel via de thermostaat kan veranderen.

Indien het systeem wel een buitensensor heeft, moet je de stookcurve aanpassen. Dit is meestal via het menu van de thermostaat. De stookcurve is een instelling die de verhouding tussen de buitentemperatuur in de watertemperatuur bepaalt.
Met ltv afgifte is wel het probleem dat sommige mensen meer last hebben van koudeval van bv enkelglas. en de stralingswarmte boost afentoe missen. Mijn ervaring is dat men dan de termostaat net een raadje hoger gaat zetten.
Maar zelf ben ik ook een voorstander voor een zo laag mogelijke aanvoer temp en dan gewoon de ruimte temp op nivo. Het is wel handig als dan koudeval/tocht etc minimaal is.

@Hendrick Extra isoleren puur om financiele besparing is vaak een lastige, de eerste cm bespaard het meeste geld en die zit er al in. echter zijn huizen die een beter energielabel hebben meer waarden hebben doorgaans meer comfort. ik zou het dus niet alleen op besparing bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
Iedereen, die reageerde op de topic, bedankt.
Ik denk, dat inderdaad mijn stookgedrag de oorzaak is. Vroeger verwarmde ik overdag op 19 graden en in de avond op 20.5 graden.
Door de energieprijzen ben ik deze temperaturen gaan verlagen naar 16.5 resp. 17.5 graden. Overdag thuis lekker fysiek actief en in de avond in rust. Voel me daar best lekker bij, als ik maar regelmatig de verwarming voelde branden.
Nu echter met de hogere buitentemperaturen
slaat de verwarming veel minder aan en voelt het minder behaaglijk, waardoor ik de thermostaat hoger zet.
Daarom vroeg ik me af of extra isolatie zin heeft, want dan slaat de verwarming nog minder aan.
Voor de goede orde, voor de radicale temperatuursverlaging verbruikte ik 1800 ‘m
per jaar, nu schat ik rond de 1200 m’ per jaar. Ik woon in een tweekapper uit 1989 en matig geïsoleerd. Hoewel energie B, echter aangevraagd, destijds voor 10 euro.
Over 8 dagen loopt mijn contract af en verneem ik het definitieve verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Hendrick op 22-03-2023 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-08 19:00
Hendrick schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:
Iedereen, die reageerde op de topic, bedankt.
Ik denk, dat inderdaad mijn stookgedrag de oorzaak is. Vroeger verwarmde ik overdag op 19 graden en in de avond op 20.5 graden.
Door de energieprijzen ben ik deze temperaturen gaan verlagen naar 16.5 resp. 17.5 graden. Overdag thuis lekker fysiek actief en in de avond in rust. Voel me daar best lekker bij, als ik maar regelmatig de verwarming voelde branden.
Nu echter met de hogere buitentemperaturen
slaat de verwarming veel minder aan en voelt het minder behaaglijk, waardoor ik de thermostaat hoger zet.
Daarom vroeg ik me af of extra isolatie zin heeft, want dan slaat de verwarming nog minder aan.
Voor de goede orde, voor de radicale temperatuursverlaging verbruikte ik 1800 ‘m
per jaar, nu schat ik rond de 1200 m’ per jaar. Ik woon in een tweekapper uit 1989 en matig geïsoleerd. Hoewel energie B, echter aangevraagd, destijds voor 10 euro.
Ik woon in een 2kapper uit 1925.
Matig-goed geïsoleerd (Rc3.5)

Buren stookte zonder spouwmuur isolatie (maar wel dakisolatie) 2500 kuub weg, waar ik 1300 kuub verbruikte bij 20/21 graden.

Sinds ik een wtw en evohome heb verbruik ik 900-1000 kuub

Met evohome zorg ik dat alleen de woonkamer warm is savonds.
Overdag beneden alles op 19, boven 18 graden.
Na 19:00 gaat alles naar 15 graden, behalve de woonkamer die gaat naar 20.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
warhamstr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:42:
Wat een irritante manier van vraagstellen/mededelen is dit.

Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen?
Wat irriteert u?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:41
Die 'lekkere warmte' ervaar je nu vlakbij je radiatoren, waar het dus veel warmer is dan de 17 graden die is ingesteld op je kamerthermostaat. 2 meter bij je radiator vandaan voel je nog nauwelijks iets van de convectiewarmte van een radiator.

Vlak naast je radiator zal het bij betere isolatie en daardoor een lagere watertemperatuur in je radiatoren inderdaad kouder gaan aanvoelen.
Maar in een goed geïsoleerd huis waar je zonder schrikbarende energierekening gewoon de hele woonkamer op 20-21 graden kunt stoken, is véél comfortabeler dan dat plekje naast jouw 'behaaglijke' radiator.

Dus ja: je krijgt bij goede isolatie inderdaad een sterke neiging om je thermostaat wat hoger te zetten dan je nu doet. Maar bij goede isolatie leidt dat alsnog tot lagere energiekosten dan je nu betaalt. En tot meer comfort.

Het fenomeen wat je beschrijft komt ook naar voren in onderzoeken naar de relatie tussen energieverbruik en het energielabel van een woning. De theoretische besparing als gevolg van isolatie is vaak kleiner dan de werkelijke energiebesparing die gerealiseerd wordt. Want om de energierekening in een slecht geïsoleerd huis in toom te houden, doen bewoners vaak (extra) zuinig. Terwijl bij (zeer) goede isolatie de energiekosten geen grote rol meer spelen en men daar vaker kiest om het hele huis op een aangename temperatuur te houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je stralingswarmte fijn vind kun je iets verzinnen dat je die warmte ook hebt. Bijvoorbeeld een infraroodpaneel. En dan kun je de verwarming verder wel op 17 graden laten. Als je het met de radiatoren wilt doen moet je de thermostaat altijd hoger zetten dan de temperatuur in je huis, als het 18 graden is en je thermostaat staat op 17 dan gebeurd er niks.

Ik denk dat veel mensen dit hebben dit jaar, als je kijkt hoe veel gas er is bespaart. Ik ken ook wel mensen die hun gedrag niet aangepast hebben, maar die hebben het over een energierekening van 1000 euro per maand, tja, daar heb ik ook geen zin in.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 22-03-2023 20:05 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:17
Tijd voor een electrische deken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hendrick schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:35:
Geen verkeerd advies om in de avond alleen daar waar we zitten, de radiator aan te laten en elders in de kamer de radiator dicht te draaien.
Niet doen. Gewoon alle radiatoren in dezelfde ruimte laten meewerken. Anders heb je een koud deel van de ruimte en warm deel waartussen convectie ontstaat. Indien alles even warm is zal je het veel behagelijker vinden. Daarnaast kan je met meer radiatoren meer vermogen wegwerken, dus heb je een betere delta-T, dus kan je efficienter stoken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hendrick schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:
Warmtecomfort in woning wordt (ongeveer) bepaald door 50% stralingswarmte en 50% luchttemperatuur. Stel dat de luchttemperatuur 17 °C en de stralingstemperatuur is 23 °C, dan ervaart een persoon dus een temperatuur van 20 °C.

De stralingstemperatuur is het gemiddelde van de temperatuur van alle zichtbare vlakken die een persoon kan zien (naar rato van het oppervlak).

Nu lijkt u in een matig tot slecht geïsoleerde woning te wonen. Hierdoor is de temperatuur van de muren laag (zo'n 15 - 17 °C), de temperatuur van de ramen ligt waarschijnlijk nog lager. De enige manier om de gemiddelde stralingstemperatuur omhoog te krijgen is een hete radiator.

Op het moment dat u gaat isoleren, gaat de temperatuur van de koude vlakken (gevels, ramen) omhoog, waardoor er minder compensatie nodig van een radiator. De radiator kan daardoor bijvoorbeeld op een lagere temperatuur werken (50 °C) zodat het opwarmen langzamer gaat en de radiator langer warm blijft. Of u kiest ervoor om de ruimtetemperatuur te verhogen.

Isoleren verhoogt dus altijd het comfort en verlaagd de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
Ik reageer nog even op de reacties om de watertemperatuur te verlagen, geen verkeerd advies, maar helaas na verlaging naar 55 graden voelde het minder comfortabel aan, dus maar weer verhoogd naar 65 graden.

Wat betreft de ir panelen vind ik dit minder comfortabel, want het beperkt je bewegingsvrijheid en verbruikt uiteraard ook energie, wellicht goedkoper dan gas.
Dus toch maar isoleren in de hoop, dat de rekening bij een hogere thermostaattemperatuur meevalt.
Zelf had ik ook nog een leuke suggestie. Gebruik van een skipak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hendrick schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:47:
Ik reageer nog even op de reacties om de watertemperatuur te verlagen, geen verkeerd advies, maar helaas na verlaging naar 55 graden voelde het minder comfortabel aan, dus maar weer verhoogd naar 65 graden.

Wat betreft de ir panelen vind ik dit minder comfortabel, want het beperkt je bewegingsvrijheid en verbruikt uiteraard ook energie, wellicht goedkoper dan gas.
Dus toch maar isoleren in de hoop, dat de rekening bij een hogere thermostaattemperatuur meevalt.
Zelf had ik ook nog een leuke suggestie. Gebruik van een skipak.
Die 55 graden voelt waarschijnlijk niet comfortabel omdat de ruimtetemperatuur te laag is. De lage ruimtetemperatuur is valse zuinigheid in een geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrick
Joris748 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:25:
[...]

Die 55 graden voelt waarschijnlijk niet comfortabel omdat de ruimtetemperatuur te laag is. De lage ruimtetemperatuur is valse zuinigheid in een geïsoleerd huis.
Momenteel wordt het advies gegeven om de ketel op 50 graden te zetten i.v.m. het gebruik van de warmtepomp in de toekomst.
Alleen wordt de kamertemperatuur er niet bij vermeld.
Als je de temperatuur op 21 zou zetten, dan heb je wellicht een comfortabel gevoel, maar vraag me af wat zuiniger is. 18 graad op de thermostaat met een watertemperatuur van 65 graden of 21 graad op de thermostaat met een watertemperatuur van 50 graden. Daarbij hetzelfde comfortabele gevoel.
Geen idee.
Dit wordt ook niet bij het advies vermeld zover ik weet. Alleen of je huis geschikt is voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:58
*snip* dit is niet de HK

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 24-03-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:14
Hendrick schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:59:
[...]

Momenteel wordt het advies gegeven om de ketel op 50 graden te zetten i.v.m. het gebruik van de warmtepomp in de toekomst.
Alleen wordt de kamertemperatuur er niet bij vermeld.
Als je de temperatuur op 21 zou zetten, dan heb je wellicht een comfortabel gevoel, maar vraag me af wat zuiniger is. 18 graad op de thermostaat met een watertemperatuur van 65 graden of 21 graad op de thermostaat met een watertemperatuur van 50 graden. Daarbij hetzelfde comfortabele gevoel.
Geen idee.
Dit wordt ook niet bij het advies vermeld zover ik weet. Alleen of je huis geschikt is voor een warmtepomp.
Jij bent op zoek naar stralingswarmte. Dat heeft niet zo veel met de warmte van je huis te maken, behalve dat je het beter voelt als de omgevingstemperatuur lager is.

Je kunt het beste een (IR) paneeltje kopen en daar lekker onder/voor gaan zitten om stralingswarmte te krijgen. Dan hoef je niet je gehele verwarmings en afgifte systeem om te gooien.

Ohja, te koud in huis is niet goed voor je eigen gezondheid, en voor de vochtregulering van je huis (schimmels ed). Als je huis zo goed geïsoleerd is als je zegt, dan kun je gewoon lekker je thermostaat op 19 of 20 graden zetten, zodat je geen kou hoeft te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:35
Spherix schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:53:
Tijd voor een electrische deken?
Andre v D. wist dit al heel lang dat dit de manier is om warm te worden

YouTube: André van Duin - Ik wil met jou wel zeven weken
Pagina: 1