Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-05 21:09
Beste Tweakers,

Afgelopen week heb ik een aantal mooie 16TB HDD's van Seagate besteld voor mijn nieuwe NAS. Nu deed het kopen van harde schijven voor zo'n 250 euro per stuk redelijk pijn. Toen ze aankwamen in een veel te grote doos, met een dun laagje bubblewrap was ik ook wat bezorgd.

Mijn vraag aan jullie is; is dit normaal? Is het OK voor zo'n hardeschijf om met een kleine laag bubblewrap in een te grote doos deze kant op geslingerd wordt?

Ben bang dat de kwaliteit/integriteit van de HDD's afgenomen zal zijn en twijfel of ik ze terug moet sturen.

Hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik vind van niet.

en een beetje een nadeel, je kan het niet controleren.
zou ze terug sturen, of in overleg met de winkel iets bespreken.

misschien dat ze zelf al aangeven dat ze opnieuw verstuurd en beter verpakt worden.

wel zelf de nodige schijven bezorgd gekregen, maar altijd in een goed verpakte manier
of een hele grote doos met veel meer dozen/onderdelen. en een goed passende doos

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
niet normaal inderdaad. was het alleen antistatisch zakje en 1 laag bubblewrap?

ik vind zelf alleen deze dozen acceptabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOjBWTTQ4ACB9Rr4w8mnoRHL8DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iaoihn7ky0dbL5zAPA24Ii4S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 09:42
Nee, dat is niet normaal... als ik HDD's zo krijg aangeleverd van de leverancier hier dan gaan ze direct retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
Ik heb afbeeldingen gemaakt toen ik het zag. Zoals je kunt zien is 1 HDD redelijk dik verpakt, de ander heeft maar 1 laagje. De doos is enorm groot en er zat voor spek en bonen wat papier opgerold in de doos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvLQeW_7lgQpmVW483YJEgH104I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fcHcqhm8aCCYLxMuQs0ZSR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32LnFVmAfNq_QXhJSLtkPUIrciA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP2kSeYeKJ949IKxuukpJQEY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LjtxaHjJLtRmxN7UJ_eOfRlzdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtYcL0yh3bUwiqs3WmTaFd2a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

thekingis13 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:10:
Ik heb afbeeldingen gemaakt toen ik het zag. Zoals je kunt zien is 1 HDD redelijk dik verpakt, de ander heeft maar 1 laagje. De doos is enorm groot en er zat voor spek en bonen wat papier opgerold in de doos.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou terugsturen. En bij andere webwinkel halen.

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 21-03-2023 18:23 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@thekingis13 Ik koop al jaren mijn HDD's bij Western Digital en die leveren ze altijd keurig met deze verpakking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmM-y1QBQ7jnPhuy2zp4V06x_hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjKNaRod1tax4s04IIcnInEC.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
FYI, heb ze bij Amazon gekocht (altijd een slechte keuze lol), en werd me aan de telefoon verteld dat Amazon niet in controle is over het inpakken van de producten en dat er verder niks aan gedaan kan worden. Mag ze dus wel gratis retourneren :) scheelt.

Beetje jammer, maar goed.

Iemand tips voor een webshop die ze wel fatsoenlijk verpakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

thekingis13 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:20:
FYI, heb ze bij Amazon gekocht (altijd een slechte keuze lol), en werd me aan de telefoon verteld dat Amazon niet in controle is over het inpakken van de producten en dat er verder niks aan gedaan kan worden. Mag ze dus wel gratis retourneren :) scheelt.

Beetje jammer, maar goed.

Iemand tips voor een webshop die ze wel fatsoenlijk verpakt?
Bij Azerty werden ze ook altijd goed verpakt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:57

DataGhost

iPL dev

Ik ben daar redelijk praktisch in. Schijven kunnen altijd kapot gaan, op elk moment. Als je daar op plant heb je daar geen last van. Er zit vijf jaar garantie op de schijven. Als ze uit staan kunnen ze enorme schokken verwerken zonder problemen want de boel staat geparkeerd. Als er tijdens transport wat kapot is gegaan zie je dat vrijwel direct doordat de behuizing beschadigd is, de schijf niet werkt, of deze direct een fout geeft in de long self-test die je hopelijk sowieso direct uitvoert. Mocht je nou net het ongeluk hebben dat er iets echt minimaals in de schijf is gebeurd waardoor deze over enkele jaren pas eerder kapot gaat dan verwacht, is de kans groter dat het binnen die vijf jaar garantie gebeurt, en dan krijg je gewoon een nieuwe schijf. Ik neem aan dat je de boel in RAID hebt staan om downtime te voorkomen en daarnaast heb je je data als het goed is toch al ergens gebackupt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingis13
@DataGhost voor jou is dit dus geen reden voor retour? Ik heb inderdaad alles in RAID 5 en een long self test doe ik normaal gesproken ook met nieuwe HDD's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:17
thekingis13 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
HDD schijven zo "los" in een veel te grote doos vind ik niet normaal, zoals @pennywiser en @Greatsword tonen is toch wel het minimum wat je mag verwachten.

Then again, wat @DataGhost zegt als ze geparkeerd zijn kunnen de HDD's best wat hebben.
Persoonlijk zou ik me er toch niet goed bij voelen.

Ik kan me nog een HDD herinneren van lang geleden die volledig in een "foamblok" in een retaildoos kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
thekingis13 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:27:
@DataGhost voor jou is dit dus geen reden voor retour? Ik heb inderdaad alles in RAID 5 en een long self test doe ik normaal gesproken ook met nieuwe HDD's.
Ik neig ook naar "valt nog enigzins mee wat ik zie" en daarbij heb je garantie. En een andere schijf is ook nooit een zekerheid op wel een langere levensduur. Daar kan net zo goed wat mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik heb nog een doos met zo'n 40 HDDs staan uit verschillende periodes die werkend de doos in zijn gegaan nadat ze overcompleet zijn geraakt, allemaal op allerlei creatieve manieren naar mij verzonden, ook zoals jij ze nu aantreft. Eigenlijk nog nooit een DOA gehad en ook binnen twee jaar niks kapot. Enkele schijven zijn daarna wel gesneuveld maar dat is altijd prima afgehandeld qua garantie. Ik heb ooit een filmpje gezien van een presentatie van iemand, volgens mij was die serveradmin of deed hij datarecovery, uit het publiek kwam de vraag "welke schijven zijn het beste om te kopen" en toen zij hij "die met de langste garantie". Dat vond ik een best logisch antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:06
thekingis13 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:27:
Ik zou er niet over nagedacht hebben. Het is niet alsof de hele tijd met dozen gegooid wordt. En 5 jaar garantie. Schijven gaan meestal in het eerste jaar, of na een jaar of 5 stuk.

Los daarvan, RAID5 en schijven van 16TB gaan niet samen. Voor zulke grote schijven is RAID5 niet meer geschikt.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Himalaya schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Los daarvan, RAID5 en schijven van 16TB gaan niet samen. Voor zulke grote schijven is RAID5 niet meer geschikt.
Hangt er m.i. helemaal van af wat je ermee doet en hoe belangrijk je uptime is. Met een goede backup valt het verlies mee mocht toch de hele array kapot gaan. Echter, schijven gaan zelden ineens 100% kapot, meestal zijn er allerlei signalen voordat deze niet meer bruikbaar is en blijft het grootste gedeelte leesbaar. Bij klassieke RAID-controllers wordt meestal de hele schijf eruit geknikkerd als er wat mis mee is, dat is inderdaad niet handig voor je recovery. Maar RAIDZ zou ik er misschien nog mee aandurven, bij het rebuilden van de nieuwe schijf kan ook de stervende schijf nog steeds gebruikt worden om data af te halen. Maar zelf gebruik ik inderdaad RAIDZ2 (ZFS RAID6 zegmaar) voor zulke arrays.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 21-03-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:31

Nemesizz

Untouchable

Greatsword schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Bij Azerty werden ze ook altijd goed verpakt.
Heb ze daar anders ook wel een keer op de bodem van de doos gehad in alleen de anti statische zak, en de luchtzakken er bovenop...

(werken overigens nog prima, maar ook daar is het maar net wie de boel inpakt vrees ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nemesizz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Heb ze daar anders ook wel een keer op de bodem van de doos gehad in alleen de anti statische zak, en de luchtzakken er bovenop...

(werken overigens nog prima, maar ook daar is het maar net wie de boel inpakt vrees ik).
Ik vermoed vooral of het retail of OEM verpakkingen zijn.
Toen ik tig jaar geleden in een winkel werkten kregen we oem schijven per batch van 20 in een verpakking.
Dus voor doorzenden hadden we ook niet dat soort verpakkingen als boven, maar idd schijven in A-statische zak, verpakt in bubbelplastic. en dan in een doos met opvul materiaal. Ging altijd prima.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1