[PS5/PC] Sim Racing beginner setup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-12-2023
Hey allemaal,

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een stuur die vrij realistisch aanvoelt en beginners-vriendelijk is, in eerste instantie wil ik deze gaan gebruiken op de PS5 voor bijvoorbeeld Gran Turismo 7 & op de PC voor Asetto Corsa. Hierbij wil ik gebruik maken van een shifter. Met de setup ga ik voornamelijk racen maar ik zou met de setup ook willen driften. Ik neem aan dat het in dat geval ook handig is om een handrem te hebben. Echter ben ik compleet nieuw in de wereld van Sim-Racing en wil ik jullie daarom om jullie mening/ervaring vragen.

Wat is je budget?
Het liefst blijf ik onder de 400 euro, voor dat bedrag zou ik dus graag een fatsoenlijk stuur, een shifter en uiteindelijk een handrem willen kopen. Aangezien ik totaal nieuw ben met Sim-Racing is driften in het begin niet persè een must. Daarom is een handrem later kopen ook nog een mogelijkheid. Het zou wel fijn zijn als het stuur + de shifter in ieder geval op zowel PC als PS5 werken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De Logitech G29/G920 leken mij goeie opties, verder ben ik niet echt op de hoogte wat meer goeie alternatieven zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil het stuur dus zowel gebruiken op mijn PS5 voor GT7 als op de PC voor Asetto Corsa. Ik heb over GT7 wel wat mensen zien klagen dat de game sloom aanvoelt, is dit echt zo of valt het mee? Uiteindelijk wil ik de setup koppelen met de PSVR2, maar dat is voor nu nog niet nodig. Qua laptop moet met een Ryzen 5 5600H, RTX 3060 & 16GB ram Asetto Corsa goed te runnen zijn begreep ik. Ik vernam dat Asetto Corsa wel gemod moet worden om enigszins realistisch aan te voelen & er uit te zien.

Qua shifters kon ik niet veel vinden voor de PS5 en over de Logitech Driving Force Shifter heb ik gemixte gevoelens omdat het een vrij korte & kleine pook is.

Graag hoor ik van jullie wat goeie opties zijn!

Edit: Op mijn laptop wil ik Asetto Corsa op 1080P runnen, ik heb een 144hz scherm en vraag me af of dit haalbaar is met de specs.

[ Voor 3% gewijzigd door melvintj op 21-03-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samvis
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 11:53
Hoi Melvintj

Ik heb als simracer geen ervaring in PS5 of consoles in het algemeen.
Wat ik hier wel over weet dat ze meestal plugin and ready zijn.
Bij een PC is dat soms wel eens een ander verhaal.

AC denk ik wel degelijk te kunnen draaien op een 3060.
De prestaties van die kaart in een laptop tegenover een PC kunnen wel wat verschillen.
Vooral de kaart koel houden zal de prestaties ten goed laten komen.

Racen op 144hz is meer dan aangenaam, alles voelt heel "flow" en de response is heel natuurlijk.
Persoonlijk vind ik alles boven de 100hz goed aan voelen.
Meer is beter maar misschien niet perse nodig. Kost ook een hoop energie en creëert warmte.

Stuur:
Hmmm, ik kan je alvast het advies geven dat het stuur heel veel bepalend is in het "realism" en vooral het voelen van.
De Logitechs, zelf ooit ook gehad, is een zeer degelijk stuurtje waarmee je een hoop plezier mee zal hebben.
Het nadeel, tandwieloverbrengingen.
De overbrenging dmv tandwielen maakt het net niet realistisch.
Het kraakt, ratelt, en voelt niet fluïde.

Ga je naar een riem of directdrive dan heb je een totaal andere beleving.
Prijskaartjes zijn ook net wat anders.

De gearstick van de logitech vind ik niet bepaald degelijk maar eerder een gadget.
Dit is echter mijn gevoel.
Er zijn op Ali.com voldoende andere shifters (H of seq) die voor geen 100 euro aan je deur liggen.

Ik zou je vooral willen adviseren om goed te letten op de pedalen.
Als er iets is wat je rondetijden kan verbeteren meer specifiek rempunten en trailbrake, dan zijn het pedalen.
Pedalen met loadcells, met name de rempedaal, zijn gewoon beter.
Pedalen met potentiometers zijn niet consistent en geven eerder een vaag remgebied.

Kortweg, puur voor de fun, ga voor een setje Logitech.
Ken je zelf en ga je waarschijnlijk all the way, zoek dan wat verder.

Fanatec heeft leuke spullen en een heleboel sturen en combos.
Thrustmaster heeft eveneens leuke spullen en een heel ecosysteem uitgewerkt.
Eveneens Moza heeft totaal pakketten.

Voor een goede feedback raad ik je minimum een 8Nm aan.
Hoger is niet perse beter, maar kan wel helpen in details.
Ga je er komen onder de 400 euro, nee. Misschien de 2dehands markt in het oog houden.

De Fanatec CSL Elite of CSW2.5, Thrustmaster T300 of hoger met een setje T-LCM pedalen kan je soms wel voor een goede prijs vinden.
Persoonlijk koop ik liever nieuw, niet iedereen is voorzichtig met zijn spullen en als de garantie verlopen is, dan zit je er mee.

Heb je vrienden met een setup, testen.
Vraag of je de base eens zachter of sterker kan zetten.
Let op de pedalen, doe enkele rondjes op een circuit dat je kent of makkelijk kan leren (er zijn wel enkele simpele in UK, Brands, Oulton en Donington)
En ja, GT7 zou erg arcade aanvoelen. Ik vind de graphics heel mooi maar de gameplay zou niet echt "SIM" zijn.
Maar SIM bepaal je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
Samvis schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:48:
Hoi Melvintj

Ik heb als simracer geen ervaring in PS5 of consoles in het algemeen.
Wat ik hier wel over weet dat ze meestal plugin and ready zijn.
Bij een PC is dat soms wel eens een ander verhaal.

AC denk ik wel degelijk te kunnen draaien op een 3060.
De prestaties van die kaart in een laptop tegenover een PC kunnen wel wat verschillen.
Vooral de kaart koel houden zal de prestaties ten goed laten komen.

Racen op 144hz is meer dan aangenaam, alles voelt heel "flow" en de response is heel natuurlijk.
Persoonlijk vind ik alles boven de 100hz goed aan voelen.
Meer is beter maar misschien niet perse nodig. Kost ook een hoop energie en creëert warmte.

Stuur:
Hmmm, ik kan je alvast het advies geven dat het stuur heel veel bepalend is in het "realism" en vooral het voelen van.
De Logitechs, zelf ooit ook gehad, is een zeer degelijk stuurtje waarmee je een hoop plezier mee zal hebben.
Het nadeel, tandwieloverbrengingen.
De overbrenging dmv tandwielen maakt het net niet realistisch.
Het kraakt, ratelt, en voelt niet fluïde.

Ga je naar een riem of directdrive dan heb je een totaal andere beleving.
Prijskaartjes zijn ook net wat anders.

De gearstick van de logitech vind ik niet bepaald degelijk maar eerder een gadget.
Dit is echter mijn gevoel.
Er zijn op Ali.com voldoende andere shifters (H of seq) die voor geen 100 euro aan je deur liggen.

Ik zou je vooral willen adviseren om goed te letten op de pedalen.
Als er iets is wat je rondetijden kan verbeteren meer specifiek rempunten en trailbrake, dan zijn het pedalen.
Pedalen met loadcells, met name de rempedaal, zijn gewoon beter.
Pedalen met potentiometers zijn niet consistent en geven eerder een vaag remgebied.

Kortweg, puur voor de fun, ga voor een setje Logitech.
Ken je zelf en ga je waarschijnlijk all the way, zoek dan wat verder.

Fanatec heeft leuke spullen en een heleboel sturen en combos.
Thrustmaster heeft eveneens leuke spullen en een heel ecosysteem uitgewerkt.
Eveneens Moza heeft totaal pakketten.

Voor een goede feedback raad ik je minimum een 8Nm aan.
Hoger is niet perse beter, maar kan wel helpen in details.
Ga je er komen onder de 400 euro, nee. Misschien de 2dehands markt in het oog houden.

De Fanatec CSL Elite of CSW2.5, Thrustmaster T300 of hoger met een setje T-LCM pedalen kan je soms wel voor een goede prijs vinden.
Persoonlijk koop ik liever nieuw, niet iedereen is voorzichtig met zijn spullen en als de garantie verlopen is, dan zit je er mee.

Heb je vrienden met een setup, testen.
Vraag of je de base eens zachter of sterker kan zetten.
Let op de pedalen, doe enkele rondjes op een circuit dat je kent of makkelijk kan leren (er zijn wel enkele simpele in UK, Brands, Oulton en Donington)
En ja, GT7 zou erg arcade aanvoelen. Ik vind de graphics heel mooi maar de gameplay zou niet echt "SIM" zijn.
Maar SIM bepaal je zelf.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog even rond lopen speuren naar aanleiding van je reactie en ik denk dat ik voor de Trustmaster T300 RS GT ga, diverse reviews gezien en ik ben zeer te spreken over dit stuur. Ik wil deze i.c.m. de TH8A shifter gaan halen.

Wat betreft een handrem, heb ik nog niet echt een idee. Als ik het goed begrijp kan ik sowieso geen handrem gebruiken op mijn PS5.

Ik hou voor nu even zowel het tweedehands als nieuw aanbod in de gaten maar qua stuur, pedalen & schakelbak lijkt mij dit te beste optie. Ik kan dan voor onder de 500€ klaar zijn exclusief handrem & heb dan een stuk degelijker stuur dan de Logitech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Mijn mening: een goede pedalenset is vele malen belangrijker dan een goed stuur.

Ik heb jaaaren mijn Thrustmaster T150 stuurtje gebruikt i.c.m. Clubsport V3 loadcell pedalen.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvintj
Neekee schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:27:
Mijn mening: een goede pedalenset is vele malen belangrijker dan een goed stuur.

Ik heb jaaaren mijn Thrustmaster T150 stuurtje gebruikt i.c.m. Clubsport V3 loadcell pedalen.
Die pedalen zijn echter 300+ euro en dat ga ik niet uitgeven. - Zijn de meegeleverde pedalen bij de T300 RS GT niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neekee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-08 19:41
Die zijn prima, ik wilde alleen meegeven dat je beter focus kunt leggen op pedalen dan op 't stuur, omdat de meeste mensen geneigd zijn om veel geld voor 't stuur weg te leggen en de pedalen te negeren.

// EVGA RTX 3090 // AMD R9 7950X3D // 32GB DDR-5 6000MHz || GTX 1070 Ti || i7 9700k || 32GB DDR-4 \\ Crossfire R9 290x \\ i5 6600k \\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samvis
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-08 11:53
@melvintj wat Neekee schrijft klopt wel.

Pedalen worden enorm onderschat.
Komende van een ‘goedkope’ base en stuur naar een direct drive, kan ik alleen maar zeggen dat de upgrade vooral veel geld koste en weinig verbetering met zich meebracht.

Pedalen, dat is dag en nacht verschil.

Met degelijke(re) pedalen kan je een betere musclememory opbouwen. Omdat dezelfde druk van je been steeds weer hetzelfde resultaat oplevert op je scherm.

Goedkopere of simpelere pedalen zijn meestal uitgerust met potentiometers en geven geen accuraat signaal.
Ook zijn ze meestal zeer vaag en heb je weinig weerstand of verloopt de weerstand onregelmatig.

Vb:
Je komt aan bordje 300. En je weet dat je hard moet remmen vanaf bordje 200.
Met het degelijkere type pedalen zal je steeds op hetzelfde punt in game (hier dan bordje 200) remmen en steeds even hard of zacht.

Met simpelere pedalen ga je ofwel te laat zijn of te hard drukken en je remmen blokkeren.
Om te anticiperen ga je al beginnen remmen bij bordje 300 om toch maar niet te slippen of je remount voorbij te gaan.

Gaat dat altijd zo zijn, waarschijnlijk niet maar je ‘remgewoonte’ gaat gewoon de verkeerde zijn of lang duren eer ze een automatisme geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:40
Als ik alles zo hoor en lees (ervaringen maar ook reviews) dan zijn de basis stuurtjes best goed en kan je er verdomd veel fun mee hebben, maar het blijft "speelgoed"..

Heb zelf nu een paar jaar een g29 en het ding is betrouwbaar en doet wat het moet doen. Het gerammel/gekraak is wel absoluut een ding en de feedback kracht is niet erg sterk. Maar ik race 1 a 2 x per week es een uurtje en vind het prima (nog).

Mijn zoon is wat fanatieker en veel meer online en zijn g29 voelt na 2 jaar wat losser dan de mijne dus meer versleten (wel nog goed werkend). Z'n maat heeft een DD van fanatec en vanaf hij die heeft geprobeerd vind hij het racen met de g29 weinig meer aan....

De Thrustmaster schijnt iets fijner te sturen maar de leren afwerking van de g29 is beter/mooier. De basis t300 heeft mindere pedalen dan de g29, de rs gt versie is wel goed.
Maar helaas worden de thrustmasters wel vrij warm en zijn ventilatoren duidelijk hoorbaar.
Dat is mijn samenvatting van de reviews..

Mijn mening: ga niet gelijk te duur en kijk eerst of je het echt leuk vind en ontdek wat jij belangrijk vind. Want 400-500 is best veel geld maar dan heb je nog steeds "speelgoed".
Pagina: 1