Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 08:42
Mijn hele leven ben ik nu klant bij de ING, maar ik hoor steeds meer negatieve verhalen over de ING. Vooral qua duurzaamheid.
Nu probeer ik ook mijn steentje bij te dragen, en zou ik dus graag overstappen naar een andere bank.

Het veelgehoorde goede alternatief is ASN Bank, en wellicht RegioBank.

Maar ik ben als klant van de ING natuurlijk erg verwent qua internetbankieren en mobiel betalen (Android) en dergelijke.
Hoe zijn die ervaringen bij bijvoorbeeld ASN? Werkt dat goed en stabiel?

En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Veel duurzamer dan ING ga je een bank niet vinden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wokkelz
  • Laatst online: 16:37
Je kan je beter op andere zaken focussen als je je steentje bij wilt dragen aan de wereld lijkt mij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-06 17:16
Die website stelt 'based on various sustainability rankings and assessments.'. Lekker transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
RonnnL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Die website stelt 'based on various sustainability rankings and assessments.'. Lekker transparant.
Zo is alles dat duurzaam is, duurzaam.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:53
Er zijn 2 duurzame banken die er met kop en schouders bovenuit steken: De Volksbank (hieronder vallen ASN, SNS en Regiobank) en Triodos. De 3 grootste banken in Nederland - ABN AMRO, ING en Rabobank - lopen achter.
Bron: https://milieudefensie.nl...er-naar-een-duurzame-bank

Bij de ASN en SNS (met de Regiobank heb ik geen ervaring, maar die gebruiken wellicht dezelfde techniek) is alles 'selfservice' en on-line. Dit werkt mijn inziens wel prima al zijn de zaken die ik ermee gedaan heb ook behoorlijk rechtoe rechtaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lecros
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:29
De website eerlijkegeldwijzer.nl laat zien dat ING inderdaad een aantal punten heeft waar ze het een en ander kunnen verbeteren: https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/banken/ing-bank/. En inderdaad zoals eerder genoemd doen de Volksbank en Triodos het erg goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:08
Ik zit met hetzelfde scenario. Zou het liefst ook over willen stappen. Ga ik ook eens induiken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
wokkelz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:28:
Je kan je beter op andere zaken focussen als je je steentje bij wilt dragen aan de wereld lijkt mij.
Ben ik niet met je eens. Het is een van de makkelijkste manieren om impact te maken. Het doet er namelijk nogal toe waar je geld heen gaat of staat.

Net als dat ik als veganist geen dierlijke producten koop waardoor ik de veehouderij niet verder financier, stal ik mijn geld ook niet bij ING. Zodat mijn geld indirect niet ingezet wordt voor fossiele brandstoffen of in de wapenindustrie.

Individueel kun je over de impact twisten, maar wanneer duizenden nederlanders overstappen heeft dat zeker een effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk ook eens in dit topic: Het 'Welke bank?' topic
En van veel banken zijn er ervaringen-topics op GoT.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Heb je serieus geld bij ING staan? Anders kan je je beter met andere zaken bezighouden vermoed ik.

Bekende groene banken zijn ASN en Triodos.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet
  • Laatst online: 19-06 09:59

mmniet

De beetje weter

Ik denk dat wij 5 jaar geleden overgestapt zijn, toen weer de bonussen onterecht uitgedeeld werden was ik er klaar mee, maar wilde wel goed onderzoeken welk alternatief.

Destijds kreeg je rente op je lopende rekening en was dat voor mij een eerste indicator om over te stappen. Dat drukte de bankkosten weer omlaag, maar ik heb niet zoveel geld, dus de balans was altijd betalen bij een bank.

Tweede wat ik een voordeel vond waren de groene ambities. Daar kun je over discussieren, maar dat trok me aan.

Ik had de reguliere tot voor kort en heb nu de beta app in gebruik en dat werkt gewoon prima. Ik heb meerdere rekeningen, ook van mijn kinderen netjes in het overzicht.

Voor het betalen met je mobiel moet je verder een aparte app gebruiken, maar dat is verder kosteloos en moeiteloos.

Ik mis nog wel de integratie met smart watches.

Heb je verder concrete dingen die je gebruikt bij de ING?

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Haha, oké, dan is duurzaam wellicht niet de beste term. Maar eerlijke/betere bank dekt de lading denk ik wel.

En ik denk dat het signaal richting de banken wel kan helpen. Het zal niet veel helpen (ook Facebook bestaat nog, ondanks grote "acties"), maar goed, voor mezelf zal het wel beter voelen.

@Olaf91, welke bank zit jij dan bij?

@mmniet, ik heb ook nog een creditcard (en heul veel rentepunten... 8)7) bij de ING, maar die kan ook prima vervangen worden.
Werkt die betalen app stabiel? Ik heb soms het idee dat dat nog wel eens nauw kan luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Ik heb met beide apps nooit problemen, ook met meerdere android toestellen gebruikt. De apple kant heb ik geen ervaring mee.

Creditcard heb je natuurlijk ook bij ICS via andere aanbieders, ik heb het zelf ook via ICS dus loopt dat via een ander kanaal/app.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

Croga

The Unreasonable Man

Hier hetzelfde. Ik ben bij de ING weg gerend toen ze mijn betalingsgegevens gingen verkopen aan adverteerders.

Voor een stichting waar ik de fondsen van beheer ben ik naar ASN gegaan. De stichting organiseert 1 keer per jaar een event dus de flexibiliteit van de bank is onbelangrijk. Dat heeft me echter ook doen beseffen dat ASN absoluut ongeschikt is als dagelijkse betaalrekening. Internet bankieren is te beperkt en ook de diensten die ze aanbieden zijn niet voldoende voor mij (geen credit card, geen spaarrekeningen, geen secundaire rekeningen)

Ik ben uiteindelijk uit gekomen bij Bunq. De flexibiliteit en opties zijn het belangrijkst maar ook het feit dat ík bepaal wat ze met mijn geld mogen doen was een belangrijke overweging. Als ik zeg "Niet investeren!" dan gebeurt dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 08:25
Ik heb ASN geprobeerd.

De app van ING is onovertroffen. Die werkt(e) zoveel beter dan de ASN-app (van destijds, mogelijk inmiddels verbeterd?). Ik ben daar schijnbaar toch gevoelig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 16:58
De app van ASN is basaal maar werkt voor 99% van mijn bankzaken prima.

Zoiets simpels als afschriften downloaden via de app zit er dan weer niet in. Voor de dagelijkse betalingen en overschrijvingen is het dikke prima.

Geen ervaringen met de mobiel betalen app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf91
Ik zit bij Triodos. In Nederland is de keuze een beetje tussen Triodos en Asn. Ben voor Triodos gegaan omdat zij opgericht zijn als duurzame/eerlijke bank en ze wat strenger lijken dan Asn. Asn is van de volksbank en het voelde voor mij meer als een vertakking van de volksbank om klanten te binden die duurzaamheid belangrijk vinden (is een gevoel, niet berust op feiten).

Triodos loopt wel wat achter met apple pay e.d en de kosten zijn ook hoger. Hier kon ik mee leven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
ASN is druk bezig met het verbeteren van de app. Dit gebeurt via een beta (TestFlight op Apple, Public Beta voor Google). Die app is m.i. nu al een stuk beter dan de mainstream app. Ik heb de standaard app verwijderd en gebruik alleen nog maar de beta-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Croga schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:58:
Internet bankieren is te beperkt en ook de diensten die ze aanbieden zijn niet voldoende voor mij (geen credit card, geen spaarrekeningen, geen secundaire rekeningen)
ik herken dit niet, misschien omdat het zakelijk in gebruik is?

laatst een rekening (spaar) toegevoegd, binnen een paar minuten probleemloos geregeld, ook voor mijn kinderen eenvoudig te regelen via de app (na redirect naar in app browser).

overboeken, betaalverzoeken, alles werkt gewoon perfect via de app. Een aantal documenten (jaar en renteoverzicht) zijn in de beta nu ook beschikbaar (die ergens komende maanden wordt uitgerold naar normaal is de verwachting). Spaarrekeningen zijn ook zichtbaar en van de ene naar de andere overboeken gebeurt ook binnen de seconde.

It's me Mario

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1835258

Twee jaar geleden overgestapt van de Rabobank naar ASN.

In eerste instantie vond ik het niet ondersteunen van Apple Pay en de minder mooie app een ingecalculeerde tegenvaller. Inmiddels wordt Apple Pay ondersteund (ook al ben ik inmiddels geen iPhone gebruiker meer) en de nieuwe app (beta) is helemaal prima.

Ik overschat de impact van mijn overstap zeker niet, maar alle kleine beetjes helpen. Het is een van de vele stapjes die ik heb gezet naar een andere manier van leven (minimalistischer, duurzamer, bewuster) en daarom is het ook geen probleem voor mij dat de spaarrente vaak iets lager is dan de grote banken en de kosten van de beleggingsfondsen hoger. Vind het erg fijn dat ze kritisch zijn op welke bedrijven ze wel en niet toelaten in de fondsen en dit delen ze dan ook. Daar wil ik graag voor betalen.

Bottom line: voelt goed.

Vind je maximaal rendement (rente, kosten) of de beste digitale ervaring belangrijker, dan zijn andere opties misschien iets beter (vind het zelf wel meevallen).

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1835258 op 21-03-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Triodos heeft aan akkefietje met certificaten.

@Luther
Van duurzame banken moet je je niet al te veel voorstellen. Als de ESG gunstig is lijkt het ok, maar als je wat dieper graaft is het dat niet. Startups die goed zijn voor het milieu krijgen geen ESG omdat ze niets verbeteren (ze zijn al groen!) en bedrijven die vies en vuil zijn krijgen voor een geringe verbeteringen al een beloning.

Kijk maar eens naar de samenstelling van ESG fondsen. Daar zitten ook ondernemingen in zoals Google die natuurlijk enorme energieslurpende datacenters hebben en die ook nog eens een onethisch businessmodel hebben in de zin dat ze mensen exploiteren en privacy niet respecteren. Ze claimen dat de gebruikte energie groen is, maar dat helpt niets in de verduurzaming van Nederland als ze een heel windmolenpark voor zich opeisen. In realiteit verbruiken ze wel grijze stroom. Daar wordt ons land niet beter of groener van.

Afgezien daarvan, ASN Bank is mijn ervaring een goede bank. Ter info: Triodos geeft zelden rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Lecros schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:40:
De website eerlijkegeldwijzer.nl laat zien dat ING inderdaad een aantal punten heeft waar ze het een en ander kunnen verbeteren: https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/banken/ing-bank/. En inderdaad zoals eerder genoemd doen de Volksbank en Triodos het erg goed
Hier kan ik voor een aantal banken al aangeven dat de scores niet voldoende overeenkomen met de werkelijkheid, waaronder ING en ABN.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hier hetzelfde. Ik ben bij de ING weg gerend toen ze mijn betalingsgegevens gingen verkopen aan adverteerders.
Fake news. Nooit sprake van geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:45:
Hans Hagenaars is het niet met je eens. ING heeft hiermee geëxperimenteerd en het experiment stop gezet na onrust in de markt en onderzoek door de AFM. Hagenaars ziet er echter nogsteeds toekomst in. En er is maar één manier om hier mee om te gaan en dat is je mening duidelijk maken met je voeten.

ING is overigens niet de enige diie nadenkt over dit soort dingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:45:
[...]

ING is er wel degelijk mee bezig geweest. Niet met rechtstreekse verkoop van klantgegevens aan derden, maar wel met het aanbieden van advertentiediensten op basis van klantgegevens. Daarnaast is ING ook bezig geweest met het zelf adverteren van hun eigen diensten op basis van analyse van transacties.

Ook al zijn deze programma's uiteindelijk afgeschoten, kan ik me goed voorstellen dat mensen ING om deze neigingen willen mijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:42

3DDude

I void warranty's

Is er geen Woke bank ?

Lekker interessant, ze doen allemaal wel alsof ze duurzaam bezig zijn lijkt mij?
Ze gaan natuurlijk dat niet vertellen als het niet zo is...

Je kan je dit afvragen bij de ING, maar datzelfde geld natuurlijk voor de bank waar je mogelijk naartoe gaat.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Hans Hagenaars is het niet met je eens. ING heeft hiermee geëxperimenteerd en het experiment stop gezet na onrust in de markt en onderzoek door de AFM. Hagenaars ziet er echter nogsteeds toekomst in. En er is maar één manier om hier mee om te gaan en dat is je mening duidelijk maken met je voeten.

ING is overigens niet de enige diie nadenkt over dit soort dingen.....
Betaalgegevens zijn nimmer als verkoopbaar betiteld. Het is klinkklare nonsens.
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:01:
[...]

ING is er wel degelijk mee bezig geweest. Niet met rechtstreekse verkoop van klantgegevens aan derden, maar wel met het aanbieden van advertentiediensten op basis van klantgegevens.
Dat is wel iets totaal anders dan het verkopen van je betaalgegevens aan adverteerders. Dat mag toch wel duidelijk zijn hoop ik.
Daarnaast is ING ook bezig geweest met het zelf adverteren van hun eigen diensten op basis van analyse van transacties.

Ook al zijn deze programma's uiteindelijk afgeschoten, kan ik me goed voorstellen dat mensen ING om deze neigingen willen mijden.
PayPal, Klarna, eigenlijk alles wat via PSD2 aansluit doet niet anders. Daar komen dan weer geen Kamervragen over. Laat staan alle Google Pay-betalers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:34:
Dat is wel iets totaal anders dan het verkopen van je betaalgegevens aan adverteerders. Dat mag toch wel duidelijk zijn hoop ik.
Het is maar een heel kleine stap. Volgens het artikel van de NOS: "De data worden niet doorgegeven, maar bedrijven kunnen via ING wel aan informatie komen." Onduidelijk is welke informatie dat dan precies is, maar als het met mijn betaalgegevens te maken heeft en blijkbaar bedoeld is om targeted advertising mee te doen, wil ik niet dat mijn bank mijn betaalgegevens op die manier gebruikt. AFM en AP waren het er ook niet mee eens.
PayPal, Klarna, eigenlijk alles wat via PSD2 aansluit doet niet anders. Daar komen dan weer geen Kamervragen over. Laat staan alle Google Pay-betalers.
Geen van de dingen die je noemt, zijn Nederlandse "systeembanken", ING wel. PayPal, Klarna, PSD2 kun je ook prima zonder/is een eigen keuze. Een 'gewone' betaalrekening is min of meer noodzakelijk voor deelname aan de samenleving in NL. Zeker in de tijd dat ING hier mee bezig was, waren er weinig serieuze alternatieven om heen te gaan, als ING ineens in jouw betaalgegevens gaat grasduinen voor iets anders dan het noodzakelijke voor je bankzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-03-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:50:
[...]

Het is maar een heel kleine stap. Volgens het artikel van de NOS: "De data worden niet doorgegeven, maar bedrijven kunnen via ING wel aan informatie komen." Onduidelijk is welke informatie dat dan precies is, maar als het met mijn betaalgegevens te maken heeft en blijkbaar bedoeld is om targeted advertising mee te doen, wil ik niet dat mijn bank mijn betaalgegevens op die manier gebruikt. AFM en AP waren het het ook niet mee eens.
Dat is geen kleine stap, maar een enorme. Er is een heel groot verschil tussen geanonimiseerde data op karakteristieken, versus daadwerkelijke betaalgegevens, zijnde transactieverkeer.
Geen van de dingen die je noemt, zijn Nederlandse "systeembanken", ING wel. PayPal, Klarna, PSD2 kun je ook prima zonder/is een eigen keuze.
Het eerste initiatief was ook opt-in. En dus een eigen keus. Voor het aanbieden van eigen diensten en producten gebruikt elke bank in Nederland data gebaseerd op je eigen betaalgedrag en productafname. En dat doen ze al tientallen jaren. Voor effecten, personal banking, verzekeringen, hypotheek, you name it.
Een 'gewone' betaalrekening is min of meer noodzakelijk voor deelname aan de samenleving in NL. Zeker in de tijd dat ING hier mee bezig was, waren er weinig serieuze alternatieven om heen te gaan, als ING ineens in jouw betaalgegevens gaat grasduinen voor iets anders dan het noodzakelijke voor je bankzaken.
Dat is wel heel dramatisch voorgesteld. We hebben het over 2014, ook toen waren er genoeg alternatieven. Ik vind het nogal bijzonder dat wanneer het over betaalgegevens gaat, er altijd een gevoelige snaar geraakt wordt. Terwijl dezelfde of sterk vergelijkbare data uit andere bronnen (Meta, Alphabet, Amazon) al lang en breed beschikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als we het toch over verleden hebben, Triodos heeft ook vreemde ideeën gehad, zoals doosjes met zand in hun kantoren ophangen (en een LED) die geneeskundige werking zouden hebben: https://www.kwakzalverij.nl/tag/triodos/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• msx4ever
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2024
ASN werkt goed en stabiel. Overstappen is een eitje met de overstapservice die ze bieden. Ik zeg gewoon doen! Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een duurzame bank is 1 ding, maar wat je met je geld doet nummer 2. Je kan bij een niet-duurzame bank ook kiezen om bijv. niet in Shell te investeren maar een felgroene ETF. Zo heb ik bijv. Triodos groenfonds bij Saxo gekocht, terwijl ik klant ben bij Triodos. Het effect is hetzelfde, maar Saxo is wat goedkoper.

Normaliter zou ik Triodos adviseren, maar sinds ze 1/3 van de waarde van hun certificaten hebben gestolen van hun klanten niet meer. Dan is denk ik ASN een goede keus. Maar nogmaals, als je een paar duizend in cash hebt is het niet zo gek relevant allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Dat heeft me echter ook doen beseffen dat ASN absoluut ongeschikt is als dagelijkse betaalrekening. Internet bankieren is te beperkt en ook de diensten die ze aanbieden zijn niet voldoende voor mij (geen credit card, geen spaarrekeningen, geen secundaire rekeningen)
Uhmmmm, kom je hier bij? Een creditcard en spaarrekening zijn wel beschikbaar bij ASN:
- https://www.asnbank.nl/betalen/asn-creditcard.html
- https://www.asnbank.nl/sparen.html

Gebruik ASN al jaren als dagelijkse spaarrekening, werkt gewoon prima. De app en internetbankieren ook.

En de meest duurzame bank ook:
https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

[ Voor 5% gewijzigd door Ruzor op 21-03-2023 21:57 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ruzor schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:54:
Uhmmmm, kom je hier bij? Een creditcard en spaarrekening zijn wel beschikbaar bij ASN:
- https://www.asnbank.nl/betalen/asn-creditcard.html
- https://www.asnbank.nl/sparen.html
Toen ik in 2019 aan het kijken was hadden ze beiden niet beschikbaar en werd ik doorverwezen naar "diensten van derden".

Ondertussen al 3.5 jaar trouwe Bunq aanhanger en de hele berg "gratis" diensten die ook nog eens instantaan beschikbaar zijn (hele bergen rekeningen en kaarten) wil ik niet meer kwijt. "gratis" tussen aanhalingstekens omdat de basis kosten wel echt een behoorlijk stuk hoger zijn dan bij andere banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Croga schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Toen ik in 2019 aan het kijken was hadden ze beiden niet beschikbaar en werd ik doorverwezen naar "diensten van derden".
Vreemd. Zover ik kan zien, kan een spaarrekening openen al sinds 2005 en een credit card aanvragen sinds 2010.
- https://www.duurzaam-beleggen.nl/2005/01/31/titel-950/
- https://www.duurzaam-beleggen.nl/2010/06/25/titel-1656/

[ Voor 4% gewijzigd door Ruzor op 21-03-2023 22:16 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06 19:13
...
Dat heeft me echter ook doen beseffen dat ASN absoluut ongeschikt is als dagelijkse betaalrekening. Internet bankieren is te beperkt en ook de diensten die ze aanbieden zijn niet voldoende voor mij (geen credit card, geen spaarrekeningen, geen secundaire rekeningen)
Volgens mij ben je een beetje in de war. Ik zit al een jaar of 15 bij de ASN bank, nog nooit tegen een beperking aangelopen, heb er 1 betaalrekening en 2 spaarrekeningen lopen en ik heb net zo lang een ASN creditcard (via ICS).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:56
Sissors schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:30:
Als we het toch over verleden hebben, Triodos heeft ook vreemde ideeën gehad, zoals doosjes met zand in hun kantoren ophangen (en een LED) die geneeskundige werking zouden hebben: https://www.kwakzalverij.nl/tag/triodos/
Ja ik begrijp niet dat Triodos nog klanten heeft. Dat is echt een dubieuze club . Los van het idiote gedachtengoed is dat verhaal met de certificaten ronduit een drama.

ASN lijkt daarentegen wel een correcte organisatie als je van de grote banken weg wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Barrycade

Through the...

Hier ook gedeeltelijk ASN klant, heb ook nog Rabo en Revolut. Wij zijn begonnen met een spaarrekening daar ondertussen wat groene beleggingen. De kinderen hebben betaalrekening bij ASN. Oudste dochter van 14 betaalt er lustig op los met haar Android telefoon. Stuurt betaal verzoeken aan vrienden etc. App is wat karig, maar het werkt prima. Geen Google pay, betalen gaat zoals vroeger bij de Rabo via hun app. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ruzor schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:54:
[...]

Sparen is inderdaad beschikbaar van ASN zelf, maar de creditcard is uitbesteed aan ICS (een ABN-AMRO dochter) en werkt daarom geheel losstaand van de ASN rekening (aparte app/website). Je kunt net zo goed zelf een creditcard afnemen bij ICS (of elders, maar er is niet veel keus in Nederland voor 'echte' creditcards: ICS, American Express, ING en Rabo zijn volgens mij de enigen die een eigen, 'echte' creditcard uitgeven, oh, en bunq, als je vertrouwen hebt in hun 'debit card vermomd als creditcard').

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-03-2023 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:35
Wat mis je aan internetbankieren? Je kan gewoon geld overschrijven?
Ik heb gewoon een VISA via ASN aangevraagd. Hoezo geen credit card? Het wordt automatisch van mn ASN rekening afgeschreven.
Geen spaarrekeningen? Ze bieden gewoon spaarrekeningen en de welbekende spaarpotten zoals je die ook bij ING hebt.

Ik vraag me af waar jij gekeken hebt 8)7

Ter aanvulling: de huidige app van ASN laat wel wat te wensen over in vergelijking met ING. Ik heb mij aangemeld voor de beta versie en die werkt echt 100x fijner en ziet er beter uit. Dat is dus nu de standaard app die ik gebruik voor mijn ASN bankzaken.

[ Voor 19% gewijzigd door JEightyFive op 22-03-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:40
Luther schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:24:
Mijn hele leven ben ik nu klant bij de ING, maar ik hoor steeds meer negatieve verhalen over de ING. Vooral qua duurzaamheid.
Nu probeer ik ook mijn steentje bij te dragen, en zou ik dus graag overstappen naar een andere bank.

Het veelgehoorde goede alternatief is ASN Bank, en wellicht RegioBank.

Maar ik ben als klant van de ING natuurlijk erg verwent qua internetbankieren en mobiel betalen (Android) en dergelijke.
Hoe zijn die ervaringen bij bijvoorbeeld ASN? Werkt dat goed en stabiel?

En zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Om iets origineels toe te voegen wellicht deze light-optie: spaargeld duurzaam wegzetten maar je huidige betaalrekening gewoon houden. Het zijn de spaarcentjes die een bank wel/niet duurzaam investeert.

Zo krijgt de ING van mij niet meer dan 300 euro, maar heeft de ASN mijn spaarcenten.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:33

JAN-B

525 Wp op mijn dak

DIJK schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:46:

Ja ik begrijp niet dat Triodos nog klanten heeft. Dat is echt een dubieuze club .
@DIJK Nou, zit er al 10 a 12 jaar, zeer tevreden, enige minpuntje misschien de hoge maandkosten; voor de rest > onzin verhalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 08:16
Duurzaamheid van een bank is vooral waarin zij investeren met jouw geld. Dan kun je prima een andere bank gebruiken die het beste werkt, zo lang je daar geen grote bedragen laat staan.

Ik gebruik bunq als betaalbank. Daar komt mijn salaris binnen, worden de kosten betaald en daarna wordt alles doorgestort naar een ASN beleggingsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch is ASN natuurlijk ook relatief als onderdeel van de Volksbank (met SNS, BLG en Regiobank) wat als enige nog een genationaliseerde staatsbank is (willen ze wel weer verzelfstandiging) vanuit de vorige bankencrisis. Juist SNS Property Finance was toen een van de grote en bijzonder weinig ethische probleemgevallen. Voor ASN moet je nu eigenlijk ook kijken naar de investeringen van de Rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:13
mk1992 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Om iets origineels toe te voegen wellicht deze light-optie: spaargeld duurzaam wegzetten maar je huidige betaalrekening gewoon houden. Het zijn de spaarcentjes die een bank wel/niet duurzaam investeert.

Zo krijgt de ING van mij niet meer dan 300 euro, maar heeft de ASN mijn spaarcenten.
Het is een optie, maar op deze manier betaal je dubbel. Zowel een betaalpakket bij de ING als een spaarrekening bij de ASN. Of je moet een beleggingsrekening nemen, maar dan moet je dus ook beleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:51:
Voor ASN moet je nu eigenlijk ook kijken naar de investeringen van de Rijksoverheid.
De overheid investeert niet met het geld dat klanten bij ASN (of andere Volksbank-merken) hebben staan, dus dat is onzin.

[ Voor 33% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-03-2023 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Olaf91 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Ben ik niet met je eens. Het is een van de makkelijkste manieren om impact te maken. Het doet er namelijk nogal toe waar je geld heen gaat of staat.

Net als dat ik als veganist geen dierlijke producten koop waardoor ik de veehouderij niet verder financier, stal ik mijn geld ook niet bij ING. Zodat mijn geld indirect niet ingezet wordt voor fossiele brandstoffen of in de wapenindustrie.

Individueel kun je over de impact twisten, maar wanneer duizenden nederlanders overstappen heeft dat zeker een effect.
Inderdaad, laten we met z'n alle zorgen dat de wapenindustrie geen geld meer krijgt. Dan kunnen Putin en Xi Europa zonder veel CO2 uitstoot innemen. Die twee zullen daarna vast wel windmolens enzo gaan bouwen :+

Sarcastisch natuurlijk maar het is wel greenwashing van jewelste om te denken dat je zo een duurzame impact maakt terwijl je wel een mooi rendement wilt hebben. Haal dan je geld van de bankrekening voor PV, een warmtepomp, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 23-03-2023 16:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 20:15

Flappiewappie

Hier nog meer

Zelfde schuitje gezeten 3 jaar geleden, en bij aangaan van een hypotheek er in verdiept.

Voor iedereen die zegt dat je je beter op andere zaken kan storten; ik heb altijd geleerd dat je het beste je stem kunt laten gelden met je geld. Een partij die dat beheerd is daarin dus een hele belangrijke.

Uiteindelijk bij de SNS (Volksbank) terecht gekomen - hadden destijds geen Apple Pay/mobiel bankieren op Apple maar toch de overstap gemaakt. Inmiddels is dat punt ook verholpen. De overstap was met zon overstap service een fluitje van een cent -zeker aangezien je bij een verhuizing veel van die zaken sowieso moet regelen.

Ik heb wel eens geklaagd over de app/online omgeving, maar ook daar ben ik uiteindelijk aan gewend geraakt. En met het idee dat ik dit in ieder geval bewust iets beters hebben gekozen (al is het waarschijnlijk lood om oud ijzer) voelt het toch wel goed als er iets met wapens/olie in het nieuws is en die voornamelijk in zee gaan met multinationals als ING.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:54:
[...]

De overheid investeert niet met het geld dat klanten bij ASN (of andere Volksbank-merken) hebben staan, dus dat is onzin.
Nee de overheid houdt met staatssteun de Volksbank (en dus ASN) in bedrijf zodat ASN het geld van haar klanten kan beleggen.
Het is maar net hoe direct en beperkt je wilt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Nee de overheid houdt met staatssteun de Volksbank (en dus ASN) in bedrijf zodat ASN het geld van haar klanten kan beleggen.
Het is maar net hoe direct en beperkt je wilt kijken.
Als je dat doortrekt en je bent het er niet eens met hoe de overheid het geld besteedt, dan moet je uit Nederland weggaan, want alles wat je hier aan belasting betaalt (over je werk, je uitgaven en je vermogen), komt bij de overheid terecht.

Lijkt me echt ver buiten de scope van het kiezen van een bank met een (meer) duurzaam beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Hier ook gewisseld van ING naar ASN. Oke toegegeven, het is even wennen (de app van ING is idd prima), maar voor t dagelijks beheer meer dan voldoende. Simpel en to the point, zoals bankieren ook moet zijn imo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf91
fsfikke schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Inderdaad, laten we met z'n alle zorgen dat de wapenindustrie geen geld meer krijgt. Dan kunnen Putin en Xi Europa zonder veel CO2 uitstoot innemen. Die twee zullen daarna vast wel windmolens enzo gaan bouwen :+

Sarcastisch natuurlijk maar het is wel greenwashing van jewelste om te denken dat je zo een duurzame impact maakt terwijl je wel een mooi rendement wilt hebben. Haal dan je geld van de bankrekening voor PV, een warmtepomp, etc.
De wapenindustrie is inderdaad niet het beste voorbeeld op dit moment en vele (net als ik) zijn er terecht van op terug gekomen na de inval van poetin. Investering in defensie is een investering in onze veiligheid en democratie.

Verder denk ik zeker dat er een duurzame impact is. Over rendement heb ik het nooit gehad, we hebben het hier over een bankrekening met wat spaargeld en rente. Die rente is inderdaad lager dan bij andere banken.

Het een gaat ook niet zonder het ander. Ik kan investeren in verduurzaming van mijn huis en gelijkertijd een bankrekening hebben bij een duurzame bank.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf91 op 23-03-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
mmniet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:51:
Ik denk dat wij 5 jaar geleden overgestapt zijn, toen weer de bonussen onterecht uitgedeeld werden was ik er klaar mee,
De CEO's van Tridos en ASN verdienen per klant meer dan CEO's van de grote banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:40
Kevinns schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Het is een optie, maar op deze manier betaal je dubbel. Zowel een betaalpakket bij de ING als een spaarrekening bij de ASN. Of je moet een beleggingsrekening nemen, maar dan moet je dus ook beleggen...
Alleen een spaarrekening bij ASN is gratis. ;)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Laatst online: 17:10
Niet meer, kost nu 2,20 euro per maand, en is daarmee net zo duur als betaal- en spaarrekening samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tochjo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:24:
Niet meer, kost nu 2,20 euro per maand, en is daarmee net zo duur als betaal- en spaarrekening samen.
Dus een losse spaarrekening kost 2,20, maar dan krijg je er een gratis betaalrekening bij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
Je hebt hier 3 opties: een post negeren, een TR indienen, of netjes en on-topic reageren. Jouw post voldeed aan geen van drieën. Sterker nog, neigt richting het trollerige, op de man en desinformatie. Niet doen dus.

[ Voor 161% gewijzigd door Ardana op 28-03-2023 13:36 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Frame164 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:22:
[...]

De CEO's van Tridos en ASN verdienen per klant meer dan CEO's van de grote banken.
dat zou goed kunnen, maar daar is geen relletje over ontstaan, daar ben ik blijkbaar gevoelig voor O-)

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Dank jullie voor jullie tips en reacties!
We zullen het inderdaad gaan doen! En er het beste van hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adejoode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 17:39
Triodos, heeft haar roots in de Rudolf Steiner beweging ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lecros schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:40:
_eLMo_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:51:
Heb je serieus geld bij ING staan? Anders kan je je beter met andere zaken bezighouden vermoed ik.

Olaf91 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:00:
[...]

Ik zit bij Triodos. In Nederland is de keuze een beetje tussen Triodos en Asn. Ben voor Triodos gegaan omdat zij opgericht zijn als duurzame/eerlijke bank en ze wat strenger lijken dan Asn. Asn is van de volksbank en het voelde voor mij meer als een vertakking van de volksbank om klanten te binden die duurzaamheid belangrijk vinden (is een gevoel, niet berust op feiten).

Triodos loopt wel wat achter met apple pay e.d en de kosten zijn ook hoger. Hier kon ik mee leven.
mrmrmr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:15:
[...]

Triodos heeft aan akkefietje met certificaten.
Triodos heeft ook een akkefietje met een denkwijze waarin ze ooit graag pronkten met hun voorkeur voor de "leer" van ene Rudolf Steiner, homeopathie, antroposofie, magisch denken en spiritueel racisme.

Tegenwoordig doen ze hun best om dit imago overal weg te poetsen, maar op de achtergrond lijken ze nog niet vrij te zijn van onbesproken gedrag en voor zover ik weet (in ieder geval nog wel tijdens m'n laatste zoektocht een paar jaar terug) financieren ze bovenstaande nog steeds.

De rest van hun geschiedenis is ook niet altijd fris geweest.

Ik geef m'n geld nog liever aan de Rabobank.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
adejoode schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:55:
Triodos, heeft haar roots in de Rudolf Steiner beweging ...
Oh, deze reactie zag ik pas nadat ik een lange reactie had zitten schrijven :P

Maar dat dus.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-06 20:28
De vraag van TS is wat zijn de opties voor een duurzame(re) bank.

Je kan een hekel hebben aan het gedachtegoed van Steiner (weet er weinig van, snap niet waar de haat vandaan komt). Dat maakt een bank die daardoor geïnspireerd was nog niet een niet-duurzame bank. Kijk gewoon naar wat de bank doet en niet doet. En dan lijkt me de eerlijkegeldwijzer.nl die @Lecros noemde een goed startpunt.

Maar hey, als je vanwege een dergelijke inspiratie een bank afkeurt, ga/blijf dan vooral naar een "fatsoenlijke bank".

2018 ABN AMRO, ING en Rabobank steken al jaren lang geld van hun klanten in bedrijven die het regenwoud kappen, het land stelen van de lokale bevolking en mensenrechten schenden in Azië en Afrika. Dit blijkt uit een nieuw rapport. Bekijk hier het nieuwe rapport

2022 ING investeert meer dan een miljard in wapenproducenten die betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen

2019 In juni 2019 bracht de Eerlijke Bankwijzer een praktijkonderzoek uit over investeringen van banken in dertien ‘foute’ wapenbedrijven. Het gaat hier om bedrijven die wapens leveren aan landen die de mensenrechten schenden, die in conflict zijn, of die zwaar corrupt of zeer fragiel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 19:50
Waar de RABO in de top tien staat. De bank die leeft van de bio-industrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:04

LankHoar

Langharig tuig

@Luther je geeft niet aan voor welke bank je kiest, en dat hoeft ook niet. Ik heb met zowel Triodos als ASN ervaring. Triodos vond ik destijds wat ouderwets op bepaalde vlakken (o.a. techniek), en ben toen overgestapt naar ASN. Dat is inmiddels al zeker 5 jaar, dus wie weet is Triodos intussen een stuk verbeterd. Qua scores doen ze het beiden imo voldoende om als "beter keuze" uit de bus te komen.

Daarnaast heb ik ook nog een rekening bij Bunq, welke ook op bepaalde vlakken wel goed scoort, en vooral ook op technisch vlak goed voorop loopt. Kan ook nog een overweging zijn :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Mathijs Kok schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:19:
Waar de RABO in de top tien staat. De bank die leeft van de bio-industrie.
Er zijn tal van dat soort blogjes die elkaar op die manier napraten, voor en door de branche. Het is dan ook, om met de woorden van @FirePuma142 te spreken, fake news.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

8088 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Er zijn tal van dat soort blogjes die elkaar op die manier napraten, voor en door de branche. Het is dan ook, om met de woorden van @FirePuma142 te spreken, fake news.
Stevige uitspraak. Dat vergt wat onderbouwing. Ik zie het graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

De bewering dat ING de duurzaamste bank van Nederland zou zijn dient onderbouwd te worden. Tot die tijd is het fake news.

[ Voor 6% gewijzigd door 8088 op 28-03-2023 13:54 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

8088 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:54:
De bewering dat ING de duurzaamste bank van Nederland zou zijn dient onderbouwd te worden. Tot die tijd is het fake news.
Er is onderbouwing, maar je vindt daar blijkbaar iets van. Dat mag. Om het dan als fake news te bestempelen en weigeren daar enig argument voor aan te dragen, daar vind ik dan weer wat van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ik val in herhaling, maar
based on various sustainability rankings and assessments
is geen onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

8088 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:29:
Ik val in herhaling, maar

[...]

is geen onderbouwing.
Je bedoelt te zeggen dat je het graag transparanter had gezien? Of dat je hier door twijfelt aan het volledig resultaat? Of wat? Je danst om de hete brij heen zonder concreet te worden. Voor de draad er mee zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Nee, ik zeg wat ik bedoel te zeggen en wat dat is kun je hierboven lezen. Maar ik heb wel iets beters te doen dan loze oneliners te blijven ontkrachten, dus veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

8088 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:36:
Nee, ik zeg wat ik bedoel te zeggen en wat dat is kun je hierboven lezen. Maar ik heb wel iets beters te doen dan loze oneliners te blijven ontkrachten, dus veel plezier ermee.
Je hebt geen argumenten. Dat is prima. Maar zeg dat dan gewoon.

Maar verdiep je anders eens in de ESG-scores van Sustainalytics, S&P Sustainability indexes, MCSI, Revinitiv, en ga zo maar door. Daar zul je aardig wat overeenstemming vinden met het lijstje waar je niets over wil zeggen, behalve fake news.

Misschien een idee om je wat in de materie te verdiepen, voor je stevige uitspraken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Wait what? Heb je meer info hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

init6 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Wait what? Heb je meer info hierover?
Dat heeft 'ie niet, want het is nooit gebeurd. Het is ook nooit voorgesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luther
LankHoar schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:24:
@Luther je geeft niet aan voor welke bank je kiest, en dat hoeft ook niet. Ik heb met zowel Triodos als ASN ervaring. Triodos vond ik destijds wat ouderwets op bepaalde vlakken (o.a. techniek), en ben toen overgestapt naar ASN. Dat is inmiddels al zeker 5 jaar, dus wie weet is Triodos intussen een stuk verbeterd. Qua scores doen ze het beiden imo voldoende om als "beter keuze" uit de bus te komen.

Daarnaast heb ik ook nog een rekening bij Bunq, welke ook op bepaalde vlakken wel goed scoort, en vooral ook op technisch vlak goed voorop loopt. Kan ook nog een overweging zijn :)
We willen voor de ASN gaan. Daar hebben we het beste gevoel bij. En die lijkt in alles ook wel het fijnste te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
*knip* bij vragen over moderaties mag je via dm contact opnemen met de betreffende mod. In het topic daar over posten is niet de bedoeling.

[ Voor 99% gewijzigd door ZieMaar! op 28-03-2023 21:29 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adejoode
Luther schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 15:18:
[...]
We willen voor de ASN gaan. Daar hebben we het beste gevoel bij. En die lijkt in alles ook wel het fijnste te werken.
ASN is een merk van SNS en valt onder de bankvergunning van SNS, dus geen echte/eigen bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adejoode
alwinuzz schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:50:
De vraag van TS is wat zijn de opties voor een duurzame(re) bank.
Het heeft de voorkeur om altijd naar het bredere plaatje te kijken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
adejoode schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:40:
[...]

ASN is een merk van SNS en valt onder de bankvergunning van SNS, dus geen echte/eigen bank.
Incorrect, zowel SNS als ASN (en Regiobank) zijn merken van en vallen onder de bankvergunning van Volksbank N.V. (voorheen SNS Bank N.V.), dat geen bankactiviteiten onder de eigen naam voert.

Dat ASN geen "eigen" bankvergunning heeft, is alleen van belang als je bij meerdere merken van Volksbank bankiert én daar in totaal meer dan 100.000 euro hebt staan. Voor het DGS moet je die tegoeden namelijk bij elkaar op tellen omdat je per bankvergunning tot 100K gedekt bent.

Wat er verder niet "echt" zou zijn aan ASN Bank, weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 30-03-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adejoode
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Incorrect, zowel SNS als ASN (en Regiobank) zijn merken van en vallen onder de bankvergunning van Volksbank N.V. (voorheen SNS Bank N.V.), dat geen bankactiviteiten onder de eigen naam voert.

Dat ASN geen "eigen" bankvergunning heeft, is alleen van belang als je bij meerdere merken van Volksbank bankiert én daar in totaal meer dan 100.000 euro hebt staan. Voor het DGS moet je die tegoeden namelijk bij elkaar op tellen omdat je per bankvergunning tot 100K gedekt bent.

Wat er verder niet "echt" zou zijn aan ASN Bank, weet ik niet.
Precies, juridisch helemaal correct maar voor de leesbaarheid heb ik de verandering SNS -> Volksbank niet genoemd.

ASN is een merk, dus geen eigen bank en maakt dus gebruik van shared services van de Volksbank. Als je geloofd in het sprookje van 'earmarked' fondsen dan kun je rustig slapen, maar de geldstromen van ASN lopen gewoon mee met de Volksbank. Dus ASB is even groen als de Volksbank maar met een aparte marktpositie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitkat007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 21:39
Ik wil ook niet meer dat mijn geld wordt gebruikt voor wapens en allerlei bedenkelijke investeringen in conflict gebieden. ING voert al jaren de lijst aan met dergelijke investeringen en staan op verschillende zwarte lijsten.

Onlangs nog een genocide zwarte lijst gezien dat was de druppel.

Volksbank ASN lijkt me op dit moment de meest logische keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
adejoode schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Precies, juridisch helemaal correct maar voor de leesbaarheid heb ik de verandering SNS -> Volksbank niet genoemd.

ASN is een merk, dus geen eigen bank en maakt dus gebruik van shared services van de Volksbank. Als je geloofd in het sprookje van 'earmarked' fondsen dan kun je rustig slapen, maar de geldstromen van ASN lopen gewoon mee met de Volksbank. Dus ASB is even groen als de Volksbank maar met een aparte marktpositie
En nu worden de Volksbank merken (SNS, RegioBank en BLG Wonen) dus maar ASN want dat heeft het hedendaags positiefste imago.

Toch een vorm van greenwashing eigenlijk.

Vraag me af of ASN klanten dit ook niet als afbreuk aan voelen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

sambalbaj schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:02:
[...]

En nu worden de Volksbank merken (SNS, RegioBank en BLG Wonen) dus maar ASN want dat heeft het hedendaags positiefste imago.

Toch een vorm van greenwashing eigenlijk.

Vraag me af of ASN klanten dit ook niet als afbreuk aan voelen doen.
Alle volksbank banken hebben al jaren hetzelfde, duurzame, bank/investeringsbeleid van de ASN. De verschillende merken spraken alleen verschillende mensen aan. ASN was daarbij specifiek gericht op duurzaamheid. Voor de samenvoeging van beleid, in 2017, was het ook daadwerkelijk anders/duurzamer dan de rest. Dat het beleid van de ASN is overgenomen door de hele volksbank vind ik een mooi winst. En na die samenvoeging van bankbeleid was het ook maar een kwestie van tijd voordat merken werden samengevoegd.
Pagina: 1